Skip links
هارمونی کار و زندگی چیست؟

هارمونی کار و زندگی چیست و چطور به آن برسیم؟

داشتن هارمونی در کار و زندگی مفهومی است که بسیاری از ما با آن آشنایی داریم. هارمونی کار و زندگی به معنای این است که شما تعادلی را میان کار و زندگی غیر کاری خود ایجاد کنید و مراقب باشید برای هر بخش زمان مناسب خود را بگذارید و از آن فراتر نروید.

یک الاکلنگ را تصور کنید که در یک سمت آن کار و در سمت دیگر آن زندگی است. هرکدام از آن‌ها باید سهمی عادلانه‌ از زمان، انرژی و تمرکز ما را داشته باشند و به این صورت نباشد که فردی به خاطر کارش از زندگی شخصی خود دور شود و کیفیت آن را پایین بیاورد و بالعکس.

برای برقراری تعادل میان کار و زندگی باید مواردی را رعایت کنیم و تا حدودی لایف استایل خود را تغییر دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های رسیدن به هارمونی در کار و زندگی را برایتان شرح دهیم.

آیا هارمونی کار و زندگی دست‌یافتنی است؟

همان‌طور که به نظر می‌رسد، برقراری هارمونی کار و زندگی کار آسانی نیست، اما در هر مسئله‌ای داشتن هدف و برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کند به مقصودمان برسیم. در ارتباط با دست یافتن به هارمونی کار و زندگی نیز همین‌طور است. اگر شما این مورد را برای خودتان هدف قرار دهید و در راستای آن تلاش کنید، حتماً به آن دست خواهید یافت.

بیشتر ما بر این عقیده هستیم که برقراری هارمونی کار و زندگی به‌نوعی تقسیم 50-50 است که هر قسمت از روزمان را به کار یا زندگی اختصاص دهیم، اما اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم به این نتیجه می‌رسیم که این کار تقریباً نشدنی است؛ زیرا ممکن است دیگر زندگی یا کار برای ما خسته‌کننده و کسل‌کننده شود و ما زود از آن دل‌زده شویم.

اگر بخواهیم هارمونی را معنا کنیم می‌توان گفت فرایند دلپذیری است که ما انجام می‌دهیم تا در ذهنمان به آرامش درونی برسیم. این هماهنگی حس خوبی را به ما القا می‌کند و سبب می‌شود کار حتی اگر بسیار سخت باشد، دلپذیر شود و از کار کردن لذت ببریم.

هارمونی کار و زندگی

عوامل مؤثر در برقراری هارمونی زندگی و کسب و کار

  1. از فکر تقسیم 50-50 بیرون بیایید

همان‌طور که برایتان توضیح دادیم برقراری این نوع تعادل تقریباً کاری نشدنی است. البته شاید افراد تک‌بعدی بتوانند این کار را انجام دهند، اما مطمئن باشید به‌خوبی از کار و زندگی‌شان لذت نمی‌برند. درنهایت نیز انجام این کار از انگیزه و اراده آن‌ها برای تلاش کردن می‌کاهد.

  1. در لحظه زندگی کنید

اگر می‌خواهید هم‌زمان هم از زندگی و هم از کار خود لذت ببرید، بهتر است در لحظه زندگی کنید. درواقع می‌توان گفت کلید رسیدن به هارمونی زندگی و کسب و کار همین مورد است. اگر سر کار هستید، بر فعالیتی که در دست دارید تمرکز کنید و آن را نحو احسن انجام دهید. یا زمانی که با خانواده هستید، سعی کنید مسائل کاری را از ذهنتان دور نگه دارید. به این ترتیب، توجه کامل خود را به هر کاری که در آن لحظه انجام می‌دهید، معطوف خواهید کرد.

  1. تنظیم فهرستی از اولویت‌ها در هفته

برای خود فهرستی از کارهایی که قرار است در هفته انجام دهید تنظیم کنید و در آن حتماً اولویت را رعایت کنید. این کار سبب می‌شود شما سعی داشته باشید این اولویت را همیشه هم به کار و هم به زندگی اختصاص دهید و به‌گونه‌ای نباشد که بخواهید هفته خود را تنها به یکی از این دو اختصاص دهید.

این کار ذهن شما و کارهایتان را سازمان‌دهی می‌کند؛ زیرا اگر شما بیایید و فقط هفته خود را به روزمرگی و تفریح اختصاص دهید ممکن است از دنیای شغلی خود کاملاً دور شوید؛ زیرا خودتان هم می‌دانید فراموش کردن و دور شدن از اهداف بسیار آسان است. سعی کنید برای این کار زمان مناسب و کافی بگذارید و با عجله آن را انجام ندهید؛ چون ممکن است تمام هفته خود را به اشتباه سپری کنید.

  1. می‌توانید هر روز هفته را به موضوعی خاص اختصاص دهید

براساس اولویت‌های خود می‌توانید تعیین کنید؛ برای مثال شنبه‌ها را که انرژی بیشتری دارید می‌توانید به جلسات کاری اختصاص دهید. یکشنبه‌ها را می‌توانید به بررسی پرونده‌ها یا کارهایی از این قبیل اختصاص دهید. توصیه می‌شود روزهای آخر هفته را به خود و خانواده‌تان اختصاص دهید تا زمان بیشتری برای وقت گذراندن و خوش‌گذرانی داشته باشید.

هارمونی کسب و کار و زندگی

  1. سعی کنید همیشه فردی فعال باشید

شاید از نظر شما این ایده بیهوده باشد، اما تا به حال به‌خوبی ثابت شده است که کارهایی مانند ورزش‌های منظم هوازی که ضربان قلب شما را بالا می‌برد و سبب پمپاژ شدن قلب شما می‌شود مانند دویدن، دوچرخه‌سواری، شنا، پیاده‌روی و… سبب افزایش اندازه ناحیه هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که با حافظه کلامی و یادگیری سر و کار دارد) می‌شود.

پس تا جایی که می‌توانید سعی کنید هر روز حداقل 20 تا 30 دقیقه از روزتان را به ورزش کردن اختصاص دهید. این کار شما را پرانرژی‌تر و سرزنده‌تر می‌کند و سبب می‌شود شما در انجام کارهایتان چابک‌تر باشید و ذهن شما بهتر کار کند.

  1. بخشی از روز خود را حتماً استراحت کنید

اگر شاغل هستید و در روز به خودتان و مغزتان استراحت نمی‌دهید، بدانید ظلم بزرگی به خودتان می‌کنید. نداشتن استراحت کافی سبب فرسودگی شما می‌شود. ترک کردن خواب منظم و استراحت کافی به مغز شما اجازه می‌دهد که به‌راحتی همه چیز را فراموش کند. همچنین سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود و توانایی شما در پردازش اطلاعات کاهش می‌یابد؛ پس این عقیده شکل گرفته در ذهن شما که می‌گوید بی‌وقفه باید کار کرد، نادرست است. سعی کنید در بین ساعت‌های کاری برای خود استراحت یا تفریح کوتاه‌مدت تعیین کنید تا بتوانید بهتر کار کنید.

آیا برای رسیدن به هارمونی کار و زندگی آماده هستید؟

اینکه بخواهید از خود انتظار داشته باشید در مدت کوتاهی و چند روزه به این تعادل دست یابید، تقریباً امری غیرممکن است، اما اگر سعی کنید لایف استایل خود را در این جهت تغییر دهید و مواردی را که گفته شد رعایت کنید، حتماً می‌توانید برای برقراری هارمونی کار و زندگی آماده شوید و به آن دست یابید. به یاد داشته باشید، رسیدن به هارمونی کسب و کار و زندگی جایی است که همه اجزای زندگی شما به‌طور یکسان رشد کنند و سبب شوند پله‌های موفقیت را سریع‌تر طی کنید.

Leave a comment

مشاهده
درگ