Skip links
تعادل بین کار و زندگی

راه‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی

از آن‌جایی که مردم در طول بیماری فراگیر جهانی تأثیر حفظ تعادل بین کار و زندگی را بر زندگی بیش از پیش احساس می‌کنند، پرداختن به آن نیز بیشتر از همیشه مهم است. نظرسنجی هریس در سال 2020 نشان داد که استرس مربوط به اقتصاد و کار از سال 2019 به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است، به‌طوری‌که 70 درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که کار، یک عامل استرس‌زا در زندگی آن‌ها است. این ممکن است مخصوصا برای بزرگسالانی که به دلیل همه‌گیری COVID-19 شروع به کار از راه دور کرده‌اند، صادق باشد؛ زیرا مطالعات نشان داده‌اند که کارمندانی که از راه دور کار می‌کنند، به‌طور متوسط ​​سه ساعت بیشتر در هفته نسبت به کارگران در محل، کار می‌کنند.

دانش‌آموزانی که شروع به حضور در مدرسه به‌صورت آنلاین کرده‌اند نیز ممکن است در حفظ محدودیت‌ها دچار مشکل شوند. مدیریت تعادل بین کار و زندگی نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه از فرسودگی شغلی جلوگیری و تضمین می‌کند که افراد برای دوستان و خانواده وقت داشته باشند. اگر زندگی حرفه‌ای یا دانشجویی شما شروع به تأثیرگذاری بر زندگی شخصی شما کرده، ممکن است زمان آن رسیده باشد که تغییری ایجاد کنید. در مطالب زیر چند روش برای بازگرداندن این کنترل وجود دارد، با ما همراه باشید.

روش‌های برقراری تعادل کار و زندگی و مدیریت‌کردن آن

روش‌های برقراری تعادل کار و زندگی و مدیریت‌کردن آن

تعادل بین کار و زندگی در مقابل هماهنگی کار و زندگی تعریف شده که ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما مترادف نیستند. تعادل کار و زندگی به نحوه مدیریت زمانی که به کار اختصاص می‌دهند و زمانی که صرف فعالیت‌های دیگر می‌کنند، اشاره دارد. هماهنگی کار و زندگی شامل گنجاندن کار در بقیه زندگی به روشی است که شادی را هم در خانه و هم در دفتر افزایش دهد. درحالی‌که تعادل بین کار و زندگی یک مفهوم قدیمی است، اکنون بسیاری از رهبران کسب و کار امروزی، ایده هماهنگی کار و زندگی را پذیرفته‌اند. کارگران، دانش‌آموزان و کسانی که هر دو را انجام می‌دهند، می‌توانند چندین گام جهت دستیابی به تعادل میان کار و زندگی سالم بردارند.

هماهنگی کار و زندگی شامل گنجاندن کار در بقیه زندگی به روشی است که شادی را هم در خانه و هم در دفتر افزایش دهد

روش‌های برقراری تعادل کار و زندگی

روش‌های برقراری تعادل کار و زندگی

یک فضای کاری اختصاصی ایجاد کنید:

یک فضای کاری اختصاصی ایجاد کنید:

ایجاد یک فضای اختصاصی برای مطالعه و کار، خواه یک میز در دفتر خانه یا فضایی روی میز آشپزخانه، می‌تواند به شما کمک کند که زمان کار و مطالعه را از زمان شخصی جدا کنید.

یک برنامه معمولی ایجاد کنید:

یک برنامه معمولی ایجاد کنید:
linked here

ارتباط برقرار کنید:

ارتباط برقرار کنید:

اگر احساس می‌کنید در حجم کاری خود غرق شده‌اید، با سرپرست یا مربیان خود صحبت کنید. اگر هم‌اتاقی‌ها یا اعضای خانواده برنامه شما را مختل می‌کنند، نیازهای خود را به آن‌ها بیان کنید. گفتگوی شفاف می‌تواند منجر به ارتباط مؤثر شود. دستیابی به تعادل بین کار و زندگی شخصی به معنای ارزیابی مجدد نحوه ادغام زندگی کاری در زندگی شخصی است. آن‌ها نباید در رقابت باشند، بلکه باید همزیستی کنند. این مراحل می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر هماهنگی کار و زندگی به‌خوبی قدم بردارید.

دستیابی به تعادل بین کار و زندگی شخصی به معنای ارزیابی مجدد نحوه ادغام زندگی کاری در زندگی شخصی است.

حضور داشته باشید:

حضور داشته باشید:

هنگامی که مشغول به کار هستید، مطمئن شوید که به‌طور کامل درگیر وظایف و فعالیت‌های خود هستید. سپس، زمانی‌که کاری ندارید، مسئولیت‌های کاری خود را فراموش کنید.

اولویت‌ها را تعیین کنید:

اولویت‌ها را تعیین کنید:

اهداف و اولویت‌ها را برای کار، مدرسه و خانه خود تعیین کنید. این به شما کمک می‌کند تا روی کارهایی تمرکز کنید که به شما رضایت، شادی و احساس موفقیت می‌دهد.

از کاری که انجام می‌دهید، لذت ببرید:

از کاری که انجام می‌دهید، لذت ببرید:
تعادل بین کار و زندگی در جنبه‌های مختلف مهم است.

مدیریت برقراری تعادل بین کار و زندگی

مدیریت برقراری تعادل بین کار و زندگی

  • بهبود سلامت:
  • بهبود سلامت:
  • بهبود سلامت:

    افرادی که احساس می‌کنند بیش‌ازحد کار می‌کنند، اغلب سطوح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که هورمون‌های استرس می‌توانند تأثیر منفی بر بدن داشته باشند. استرس مزمن می‌تواند باعث سردرد شود، سیستم ایمنی بدن و شما را از نظر احساسی ضعیف کند. حفظ تعادل و هماهنگی بین کار و زندگی می‌تواند به پیش‌گیری از بیماری، خستگی و بی‌خوابی کمک کند.

    استرس مزمن می‌تواند باعث سردرد شود، سیستم ایمنی بدن و شما را از نظر احساسی ضعیف کند.

    بیشتر بخوانید:  مدیریت استرس شغلی | راهکارهای مدیریت استرس کاری

    بیشتر بخوانید:
    مدیریت استرس شغلی | راهکارهای مدیریت استرس کاری

    • افزایش بهره‌وری:
  • افزایش بهره‌وری:
  • افزایش بهره‌وری:

    افرادی که تعادل و هماهنگی بین کار و زندگی خود را بهبود می‌بخشند، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر شخصی، بهره‌وری بیشتری دارند. وقتی افراد کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند، اغلب بهتر می‌توانند وظایف خود را انجام دهند، اعم از اتمام یک پروژه کاری بزرگ، رنگ‌آمیزی مجدد اتاق مهمان یا آموزش و آمادگی برای یک ماراتن.

    • فرسودگی کمتر:
  • فرسودگی کمتر:
  • فرسودگی کمتر:

    حفظ هماهنگی کار و زندگی برای محدودکردن استرس ناشی از کار ضروری است. در نتیجه، متخصصانی که فاقد تعادل و هماهنگی بین کار و زندگی هستند، اغلب احساس خستگی و فرسودگی می‌کنند که می‌تواند بر تمایل آن‌ها برای انجام کارها تأثیر بگذارد. سایر علائم فرسودگی شغلی ممکن است شامل بدخلقی، خستگی عاطفی و کاهش عملکرد باشد. اگر نیاز به بهبود تعادل و هماهنگی بین کار و زندگی خود دارید، این مراحل می‌تواند به شما کمک کند تا کنترل امور را دوباره به دست آورید.

    علائم فرسودگی شغلی ممکن است شامل بدخلقی، خستگی عاطفی و کاهش عملکرد باشد

    یاد بگیرید چگونه نه بگویید:

    یاد بگیرید چگونه نه بگویید:

    اگر درحال‌حاضر احساس می‌کنید در کار غرق شده‌اید و از شما خواسته می‌شود پروژه جدیدی را انجام دهید، نگرانی‌های خود را با سرپرست‌تان در میان بگذارید. اگر در زندگی شخصی خود احساس می‌کنید که بیش‌ازحد به تعهدات خود فشار می‌آورید، بد نیست برنامه‌ها را لغو یا دعوت به رویدادهای اجتماعی را رد کنید.

    راه‌های برقراری تعادل کار و زندگی

    راه‌های برقراری تعادل کار و زندگی

    محدودیتهای خود را بپذیرید:

    محدودیت

    های خود را بپذیرید:

    آیا احساس می‌کنید که باید همه‌چیز را خودتان انجام دهید؟ شما این کار را نمی‌کنید. اشکالی ندارد که از دیگران کمک بگیرید. اگر شروع به احساس غرق‌شدن کرده‌اید، ابتدا روی حل مسائل کوتاه‌مدت تمرکز کنید.

    زمان خود را ارزیابی کنید:

    زمان خود را ارزیابی کنید:

    اگر احساس می‌کنید تحت فشار هستید، ممکن است بیش‌ازحد متعهد شوید. ارزیابی کنید که چقدر طول می‌کشد تا وظایف مختلف را انجام دهید و برنامه خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. وظایف را به دیگران محول کنید. این می‌تواند به شما کمک کند روی کارهایی که در آن‌ها برتری دارید، تمرکز کنید و این به شما احساس رضایت می‌دهد.

    ارزیابی کنید که چقدر طول می‌کشد تا وظایف مختلف را انجام دهید و برنامه خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید

    برنامه خود را تنظیم کنید:

    برنامه خود را تنظیم کنید:

    ایجاد تعادل بین تعهدات کار، مدرسه و خانواده که برای والدین درحال‌حاضر اغلب به معنای کمک به فرزندان شما در یادگیری از راه دور است، می‌تواند دشوار باشد. اگر برای انجام همه این کارها مشکل دارید، از رئیس خود بپرسید که آیا می‌توانید در ساعات کاری غیراستاندارد کار کنید. برای ایجاد هماهنگی، زمانی را برای خانواده برنامه‌ریزی کنید که شامل تکالیف مدرسه نباشد.

    اگر برای انجام همه این کارها مشکل دارید، از رئیس خود بپرسید که آیا می‌توانید در ساعات کاری غیراستاندارد کار کنید.

    مراقب سلامتی خود باشید:

    مراقب سلامتی خود باشید:

    زمانی را برای ورزش، اعم از پیاده‌روی با سگ، پیاده‌روی با بچه‌ها یا تمرین یوگا اختصاص دهید. سعی کنید هشت ساعت بخوابید هر فعالیت بدنی و استراحت می‌تواند به خلق‌وخو، خلاقیت و بهره‌وری شما کمک کند. ازدواج با شغل (یا تحصیل) ممکن است ناسالم باشد، چه یک فرد 20 ساله مجرد باشید و چه مادر چهار فرزند و متاهل. اگر تعادل کار و زندگی سالم یا هماهنگی بین کار و زندگی ندارید، اهداف خود را مجددا بررسی کنید و برای دستیابی به محیطی متناسب منطبق با دیدگاه خود تلاش کنید. اهداف روزانه قابل کنترلی را تعیین کنید، استراحت کنید و فعال بمانید. به یاد داشته باشید ادغام موفقیت‌آمیز کار و زندگی شخصی شما نه تنها سلامت روانی شما بلکه سلامت جسمی شما را نیز بهبود می‌بخشد.

    اهداف روزانه قابل کنترلی را تعیین کنید، استراحت کنید و فعال بمانید.

    ایجاد تعادل بین کار و زندگی

    ایجاد تعادل بین کار و زندگی

    به دنبال راه‌هایی برای ایجاد نقاط قوت در نقش خود باشید:

    به دنبال راه‌هایی برای ایجاد نقاط قوت در نقش خود باشید:

    ما به‌طور سنتی نقاط قوت را چیزهایی می‌دانستیم که در آن‌ها خوب هستیم. اما، با توجه به نقاط قوت، یک عامل اضافی وجود دارد که باید در نظر بگیرید این فعالیت چه تأثیری بر انرژی شما دارد؟ اگر چیزی است که اغلب از آن استفاده می‌کنید، یک نقطه قوت است، زیرا به‌طور منظم از مزایای آن بهره‌مند می‌شوید. کاری که اغلب انجام نمی‌دهید، یک نقطه قوت ناشناخته است. این‌ کارها یک معدن طلا هستند زیرا با انجام مکرر آن‌ها، انرژی بیشتری را به کار و زندگی خود جذب خواهید کرد.

    به این فکر کنید که چگونه می‌توانید آن‌ها را در زندگی شخصی خود از طریق سرگرمی‌ها، مطالعه و فعالیت‌های غیرکاری، جمع‌آوری کنید. با رئیس خود در مورد این که چگونه می‌توانید نقش خود را برای گنجاندن نقاط قوت بیشتر تنظیم کنید، صحبت کنید. راه‌های زیادی برای انجام این کار در محل کار وجود دارد. به عنوان مثال، شما می‌توانید:

    نقاط قوت را بخشی از ارزیابی عملکرد خود قرار دهید و یک رویکرد مبتنی بر نقاط قوت را در برنامه آموزشی و توسعه خود بگنجانید

    بیشتر بخوانید:  بهترین روش‎‌های ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

    بیشتر بخوانید:
    بهترین روش‎‌های ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

    کاری که در نقش خود انجام می‌دهید را به چشم‌انداز وسیع‌تری برای زندگی خود متصل کنید:

    کاری که در نقش خود انجام می‌دهید را به چشم‌انداز وسیع‌تری برای زندگی خود متصل کنید:

    ده، بیست یا 50 سال دیگر می‌خواهید کجا باشید؟ یک چشم‌انداز روشن از زندگی که می‌خواهید داشته باشید، ایجاد کنید. خانواده، روابط، کار، سرگرمی‌ها، رویاها. چگونه می‌توانید درحال‌حاضر در کار خود قدم‌هایی بردارید که به شما در ساختن آینده‌ای که آرزویش را دارید، کمک کند؟ دوباره، با رئیس خود در مورد این که چگونه می‌توانید نقش فعلی خود و آینده خود را در سازمان در راستای رویاهای خود شکل دهید، صحبت کنید. این یک تطابق کامل نخواهد بود، اما یک کارفرمای خوب می‌خواهد کارکنان خوب را حفظ و به آن‌ها کمک کند تا در کارشان واقعا خوب عمل کنند.

    Leave a comment

    مشاهده
    درگ