Skip links
تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی

نحوه تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی

در بیشتر مواقع نحوه تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی اصلا ساده نیست. چراکه تولیدکنندگان دستگاه‌های تقلبی همواره در تلاش هستند تا بتوانند دستگاه‌هایی را تولید و به بازار عرضه کنند که بیشترین شباهت را به دستگاه‌های اصل داشته باشند. اگرچه در حال حاضر تشخیص نسبتا سخت شده است اما باز هم با کنار هم قرار دادن چند فاکتور اساسی می‌توان دستگاه اصل را از دستگاه تقلبی تشخیص داد.

در این مقاله برخی از مهم‌ترین روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۸ روش تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی

برخی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی عبارتد از:

برند دستگاه‌ها

از اصلی‌ترین روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، بررسی برند دستگاه‌ها است. معمولا سازندگان کالاهای تقلبی سعی می‌کنند از بازار فروش برندهای معتبر و شناخته شده استفاده کنند و کالاهای تقلبی خود را به نام کالاهای اصل به خریداران بفروشند.

این دسته از افراد معمولا یک تغییر غیر ملموس را در نام برند مورد نظر ایجاد و دستگاه‌های خود را روانه بازار می‌کنند. معمولا خریداران به طور کلی که برند را مشاهده می‌کنند، این تغییرات را متوجه نخواهند شد؛ اما با بررسی دقیق‌تر پی به این تغییر کوچک اما مهم می‌برند و ممکن است آن زمان دیگر برای درک این موضوع دیر شده باشد. از این رو توصیه می‌شود که برند محصولات اصلی به طور کامل بررسی شوند.

به عنوان مثال، گاهی ممکن است یک حرف e در برند تقلبی به i تغییر کند و این موضوع در بیشتر مواقع اصلا در نگاه اول قابل تشخیص نیست.

[irp posts=”13074″ ]

قیمت دستگاه

یکی از راه‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، قیمت این دستگاه‌ها است. معمولا قیمت محصولات تقلبی برای جذب مشتری قیمت پایین‌تری دارند و مشتریان نیز گاها فریب پایین بودن قیمت را می‌خورند و کالا را خریداری می‌کنند. درحالی که همین پایین بودن قیمت زنگ خطری است که نشان می‌دهد ممکن است کالا اصل نباشد.

برای تشخیص این موضوع تنها کافی است وارد سایت سازنده محصول اصلی شد و در کنار مشخصات محصول، قیمت درج شده را مشاهده کرد. سپس لازم است این قیمت، با قیمت کالای مدنظر مقایسه شود و در صورت وجود تفاوت قیمت، دلیل یکسان نبودن قیمت‌ها از فروشنده سوال شود.

در اکثر مواقع در دستگاه‌های تقلبی برخی از قطعات تقلبی و یا کارکرده هستند و همین موضوع جهت پایین آمدن قیمت می‌شود.

ضمانتنامه دستگاه

دارا بودن ضمانتنامه و خدمات پس از فروش، از دیگر روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی است. معمولا شرکت‌های معتبر و شناخته شده به دلیل اطمینانی که نسبت به محصولات خود دارند، برای دستگاه‌های تولیدی خود ضمانتنامه و یا گارانتی در نظر می‌گیرند. این شرکت‌ها معمولا خدمات پس از فروش نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

درحالیکه سازندگان دستگاه‌های تقلبی فاقد ضمانتنامه و خدمات پس از فروش هستند. چراکه قرار دادن گارانتی صرفه اقتصادی برای تولید کنندگان این محصولات تقلبی ندارد.

نحوه بسته‌بندی دستگاه

از دیگر روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، نحوه بسته‌بندی این محصولات است. دستگاه‌های برند و شناخته شده دارای بسته‌بندی‌های تمیز و مرتب هستند و معمولا با دستگاه‌های چاپگرهای حرفه‌ای، عکس دستگاه به صورت برجسته بر روی بسته‌بندی این محصولات چاپ می‌شوند.

همچنین دستگاه‌های اصل دارای هولوگرام نیز هستند. منظور از هولوگرام برچسب‌های مخصوصی هستند که هر زمان در مقابل نور قرار داده شوند تصویر و شماره‌های درج شده آن‌ها نمایش داده می‌شوند. معمولا مجموعه‌هایی که اجناس تقلبی تولید می‌کنند به جهت بالابودن قیمت دستگاه چاپ‌گر و هولوگرام، از این دو مورد روی بسته‌بندی محصولاتشان استفاده نمی‌کنند.

فروشگاه و مراکز ارائه دهنده دستگاه

یکی دیگر از راه‌های  تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، بررسی فروشگاه و مراکز ارائه دهنده دستگاه است. مسلما فروشگاه‌های معتبر و شناخته شده از یک شرکت تولیدی نمایندگی دریافت می‌کنند و یا در غیر این صورت نیز به دلیل اعتبار فروشگاه خود، اجناس تقلبی ارائه نمی‌کنند.

اما ممکن است برخی از فروشگاه‌های ناشناخته برای جذب مشتری دستگاه‌های تقلبی را با قیمت‌های پایین عرضه کنند. از این رو حتما باید خرید دستگاه حضور و غیاب را از فروشگاه‌های معتبر و یا از نمایندگی‌های مجاز انجام داد.

کد رهگیری دستگاه

بررسی کد رهگیری دستگاه‌ها نیز یکی دیگر از روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی است. روی دستگاه‌های برند اصلی کد شناسایی و یا شماره سریالی چند رقمی به عنوان کد رهگیری درج شده است. این کدها شامل کشور سازنده، شرکت تولید کننده، کد محصول و همینطور کد کنترل می‌شوند.

معمولا از طریق کدهای رهگیری به سهولت می‌توان اصل یا تقلبی بودن یک محصول را تشخیص داد.

البته وجود کد رهگیری دستگاه حضور و غیاب کاربردهای دیگری نیز دارد. از دیگر کاربردهای آن امکان ردیابی در صورتی است که دستگاه به سرقت برود. همچنین در صورت خراب شدن دستگاه از طریق این شماره سریال‌ها می‌توان بررسی کرد که آیا دستگاه مورد نظر گارانتی دارد یا خیر.

[irp posts=”13160″ ]

شکل ظاهری دستگاه

شکل ظاهری دستگاه نیز از دیگر روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی است. قانون کپی رایت قانون‌های سخت‌گیرانه‌ای دارد. از این رو تولیدکنندگانی که قصد تولید محصولات مشابه را دارند به هیچ وجه نمی‌توانند محصولی کاملا شبیه به محصول اصلی را تولید کنند. فلذا دستگاه‌های اصل و تقلبی در بهترین حالت ممکن هم تفاوت‌های ظاهری با یکدیگر دارند.

جهت پیشگیری از خرید دستگاه تقلبی لازم است که پیش از اقدام به خرید، از طریق سایت کارخانه سازنده محصول، شکل ظاهری دستگاه حضور و غیاب اصل مورد بررسی قرار گیرد و سپس با دستگاه مورد نظر مقایسه شود.

نمایندگی‌های تعمیرات دستگاه

یکی دیگر از روش‌های تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، نمایندگی‌های تعمیرات این دستگاه‌ها است. معمولا در زمان خرید دستگاه‌های اصل، فروشندگان لیستی از نمایندگی‌های مجاز تعمیرات دستگاه را نیز در اختیار خریداران می‌گذارند. در حالیکه چنین نمایندگی‌های تخصصی ارائه دهنده خدمات را برای محصولات تقلبی نمی‌توان یافت.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی، برخی از روش‌های تشخیص این دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به توضیحات ارائه شده گاهی تشخیص دستگاه حضور و غیاب اصل از تقلبی امر دشواری است و صرفا با بررسی یک روش نمی‌توان این موضوع را تشخیص داد. از این رو بهتر است تمامی موارد گفته شده را در کنار یکدیگر قرار داد تا بتوان از اصل بودن دستگاه مورد نظر اطمینان حاصل کرد.

Leave a comment

مشاهده
درگ