Skip links
اهمیت کنترل تردد در سازمان

اهمیت کنترل تردد در سازمان ها

اهمیت کنترل تردد و برقراری یک سیستم اداری از اقدامات بسیار مهمی‌ است که بایستی در تمامی ارگان‌ها انجام و رعایت شود. کنترل تردد در سازمان‌ها برای برقراری امنیت در ادارات است و به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به طور کلی کنترل تردد در سازمان‌ها به معنای ثبت، ضبط، نگهداری و نظارت بر تمامی اعمال پرسنل و کارمندها است. در ادامه اهمیت و انواع مختلف کنترل تردد در سازمان‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

[irp posts=”7732″ ]

انواع دستگاه کنترل تردد

دستگاه‌های کنترل تردد در ادارات معمولا به روش‌های مختلفی نظارت بر امور افراد را انجام می‌دهند. امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها، ادارات و مکان‌های عمومی دیگر متوجه اهمیت کنترل تردد هستند. انواع مختلف از دستگا‌های کنترل تردد عبارتند از:

دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره

یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای کنترل تردد دستگاه تشخیص چهره است. این دستگاه مدل‌های مختلفی دارد و بیومتریک است. این دستگاه‌ها از عناصر چهره فرد مانند چشم‌ها، فاصله بین دو ابرو و … برای شناسایی استفاده می‌کنند.

دستگاه کنترل تردد به صورت کارتی

این دستگاه را ممکن است شما در بسیاری از ادارات دیده باشید؛ از این دستگاه برای کنترل ورود و خروج کارمندان استفاده می‌کنند تا بدانند هر کارمند چه ساعتی خارج و چه ساعتی وارد شده است. امروزه این دستگاه در بسیاری از دانشگاه‌ها برای کنترل ورود و خروج‌ دانشجوبان تهیه و قرار داده شده است. در این دستگاه‌ها مشخصات فرد ثبت شده و با قرار دادن کارت روی دستگاه مشخصات به صورت کامل نمایان می‌شود.

دستگاه کنترل تردد با مکانیسم ثبت اثر انگشت

از انجایی که اهمیت کنترل تردد در ادارات امروزه بسیار بالا رفته، یکی از امن‌ترین دستگاه‌ها، دستگاه کنترل تردد با مکانیسم ثبت اثر انگشت است. اثر انگشت هر فرد متمایز است؛ بنابراین کسی نمی‌توان با اثر انگشت فرد دیگری به اداره وارد شود یا خروج فرد دیگر را ثبت کند. این موارد سبب شده است که دستگاه اثر انگشت یکی از امن‌ترین روش‌های کنترل تردد باشد.

دستگاه کنترل تردد رمز عبور

در این سیستم کنترل تردد، افراد برای ثبت و احراز هویت خود از رمز عبور مخصوص استفاده می‌کنند. زمانی که رمز عبور را وارد کردند می‌توانند به بخشی که می‌خواهند وارد شوند. این دستگاه امروزه زیاد استفاده نمی‌شود زیرا نسبت به دستگاه‌های دیگر امنیت بالایی ندارند.

دستگاه کنترل تردد با عنبیه چشم

همانگونه که خودتان هم اطلاع دارید، عنبیه چشم همانند اثر انگشت منحصربه‌فرد است و برای هیچ انسانی شبیه به انسان دیگر نیست. پس می‌توان گفت که دستگاه حضور و غیاب چشمی هم از امنیت و دقت بالایی برخوردار است و از گزینه‌های مناسب برای کنترل تردد به شمار می‌آید. برای آشنایی بیشتر با این دستگاه می‌توانید مقاله دستگاه حضور و غیاب چشمی چیست را مطالعه کنید.

اهمیت کنترل تردد در سازمان‌ها و ادارات می‌تواند مدیریت بهتری روی عملکرد کارمندان داشته باشد. کنترل تردد در سازمان‌ها کاربردهای زیادی از جمله ثبت تردد تمامی کارکنان یک مجموعه، عوامل ورودی و خروجی است. با کنترل کردن می‌توان امنیت یک مجموعه را بالا برد. نگهداری و حراست از اموال و وسایل مجموعه، برقراری مکانی امن برای کارمندان و پرسنل، حفاظت از اسناد از دیگر کاربردهای مهم آن است.

یک نکته دیگر که ممکن است در اهمیت کنترل تردد کمتر به ان توجه شود این است که با کمک دستگاه‌هایی که گفته شد می‌توان رفت‌وآمد افراد را به مکان‌های مهم و حساس در مجموعه را محدود کرد. درنتیجه این کار نظم و انضباط بیشتری در محیط کار برقرار خواهد شد. به عنوان مثال، می‌توان کاری کرد که هر فرد تنها با کارت مخصوص خود بتواند به اتاق کار خود وارد شود.

مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد در سازمان‌ها

کنترل تردد در سازمان‌ها و ادارات می‌تواند به محافظت از کارمندان، تجهیزات و همچنین نظارت روی افراد کمک بسیاری کند. مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد در سازمان‌ها عبارتند از:

۱. دسترسی آسان‌تر برای کارمندان

با راه‌اندازی این سیستم در یک مجموعه دیگر نیازی نیست که کارمندان برای ورود به بخش‌های دیگر با نگهبان و‌سایر افراد هماهنگی داشته باشند. با کارت یا رمز عبوری که در اختیار ان‌ها قرار می‌گیرد، می‌توانند اجازه دسترسی به هر جایی که می‌خواهند داشته باشند.

۲. عدم نیاز به استفاده از کلید

اگر بخواهید برای یک مجموعه‌ای که بسیار بزرگ است و قاعدتا اتاق‌ها و دفاتر زیادی نیز دارد از روش سنتی کلید استفاده کنید، قطعا برای شما امکان پذیر نخواهد بود. این مورد باعث سردرگمی پرسنل و کارمندان یک مجموعه خواهد شد و اثرات خوبی به جای نخواهد گذاشت. از انجایی که می‌توان به راحتی از روی کلیدها ساخت، پس در صورت گم شدن یا دزدیده شدن یک کلید توسط کارمند یا فرد دیگر می‌تواند مشکل امنیتی بزرگی برای مجموعه ایجاد شود. پس می‌توان نتیجه گرفت اهمیت کنترل تردد در سازمان‌ها به صورت الکترونیکی این مشکلات را کاهش خواهد داد.

۳. صرفه جویی در هزینه

استفاده از سیستم کنترل تردد به صورت الکترونیکی از چند جهت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. با انجام این کار دیگر شما نیاز به تعداد نگهبان‌های بالا برای هر بخش ندارید و در پی آن قطعا هزینه‌ای برای استخدام نگهبان و یا ساختن ملید و قفل نخواهید پرداخت.

۴. پیگیری ورود و خروج افراد به مجموعه

با استفاده از کنترل تردد می‌توانید رفت و امدها در هر لحظه را چک کنید. با این کار می‌توانید در صورت وقوع سرقت از مجموعه به زودی فرد را شناسایی کنید. البته با وجود سیستم کنترل تردد دیگر سرقتی رخ نخواهد داد؛ زیرا هر کسی اجازه ورود به مکان‌های مهم و خاص را نخواهد داشت.

۵. حفاظت در برابر نقص داده‌ها

داده‌ها و اطلاعات مهمی نظیر اسناد، سوابق مالی و… در سرورهای مجموعه ذخیره شده‌اند. با سیستم کنترل تردد به اتاق فناوری اطلاعات و رایانه‌ها می‌توان رفت‌وآمد به ان اتاق را محدود کرد. بنابراین تنها افراد تعیین شده می‌توانند به این اتاق وارد شوند و در این صورت اطلاعات مجموعه نیز دست نخورده باقی خواهد ماند.

۶. محیط امن

شاید برای شما سوال شود که در مواقع اضطراری باید منتظر باز شدن درب‌ها و ورودی‌ها بمانید. در پاسخ باید به شما بگوییم که با استفاده از سیستم‌های الکترونیک می‌توان در مواقع ضروری مانند اتش سوزی تمامی درب‌ها را برای خروج افراد از ساختمان و مجموعه باز نگه داشت.

۷. کاهش خطر سرقت

بیشترین اهمیت کنترل تردد در سازمان‌ها می‌تواند داشته باشد این است که موجب کاهش خطر سرقت خواهد شد. زیرا تنها کسانی می‌توانند به مجموعه ورود و خروج داشته باشند که اطلاعات و هویت ان‌ها در سیستم کنترل ثبت شده باشد.

سخن پایانی

یکی از مسائل مهم در جوامع امروزی برقراری امنیت و راحتی در مجموعه‌ها است. روش‌های بسیاری برای انجام این کار وجود دارد و کنترل تردد از آنهایی است که مورد تایید نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف قرار گرفته است. اهمیت کنترل تردد در این است که می‌تواند از بروز مشکلات بسیاری مانند سرقت، تاخیر و … جلوگیری کند. همانگونه که برایتان توضیح دادیم استفاده از سیستم کنترل تردد می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعات مورد نیاز را به شما ارائه دهیم. امیدواریم که برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

۱. مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد در سازمان‌ها چیست؟

دسترسی آسان‌تر برای کارمندان، عدم نیاز به استفاده از کلید، صرفه‌ جویی در هزینه‌ها، پیگیری ورود و خروج افراد به مجموعه، حفاظت در برابر نقص داده‌ها، برقراری یک محیط امن، کاهش خطر سرقت از مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد است.

۲. کنترل تردد در سازمان‌ها به صورت الکترونیکی چگونه باعث صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد؟

عدم نیاز به استخدام نگهبان و ساخت قفل و کلید برای تمامی درب‌ها و تعویض آن‌ها هر چند وقت یک بار می‌تواند به کاهش هزینه‌های شما کمک کند.

۳. دستگاه‌های مختلف کنترل تردد کدامند؟

  • دستگاه کنترل تردد به صورت کارتی
  • دستگاه کنترل تردد با مکانیسم ثبت اثر انگشت
  • دستگاه کنترل تردد با رمز عبور
  • دستگاه کنترل تردد با عنبیه چشم

Leave a comment

مشاهده
درگ