Skip links

اشنایی با انواع دستگاه حضور و غیاب

امروزه انواع دستگاه حضور و غیاب به صورت‌های اتوماتیک و آنلاین در اغلب ادارات، مدارس، شرکت‌ها، ایستگاه‌های مترو، بیمارستان‌ها و سازمان‌ها وجود دارند. با پیشرفت علم و تکنولوژی، این سیستم‌ها ارتقاء بسیاری داشته‌اند و فرآیند حضور‌وغیاب و ثبت تردد از روش‌های مختلفی به کمک این دستگاه‌ها قابل انجام است. در گذشته انواعی از سیستم‌های حضور و غیاب آنالوگ و به اصطلاح دستی وجود داشت. اما امروزه دستگاه‌های حضور غیاب الکترونیکی راه‌اندازی شده‌اند و به کمک سیستم پیشرفته آن‌ها امر حضور و غیاب و ثبت تردد بسیار آسان شده است.

مدیران سازمان‌های مختلف با توجه به نیاز سازمان مربوطه، جمعیت کارکنان، خصوصیات و ویژگی‌های سازمان مورد نظر از دستگاه‌های حضور و غیاب مختلفی استفاده می‌کنند. در ادامه با انواع دستگاه حضور و غیاب آشنا خواهید شد تا بتوانید مناسب‌ترین آن‌ها را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

انواع دستگاه حضور و غیاب 

ثبت تردد کارکنان یکی از دغدغه‌های مدیران آن‌هاست. این امر به کمک دستگاه‌های حضور و غیاب، بسیار مطمئن و آسان شده است. انواع مختلف دستگاه‌های حضور و غیاب مدرن وجود دارند که حتی به کمک تشخیص عنبیه و اثر انگشت می‌توانند حضور و غیاب را انجام دهند. سه نوع دستگاه حضور و غیاب در حال حاضر در ایران وجود دارند که هر یک چند مدل مختلف را شامل می‌شوند. یک نوع از این دستگاه‌ها، حضور و غیاب را بر اساس احراز هویت انجام می‌دهد، نوع دیگر حضور و غیاب را بر اساس ویژگی‌های بیومتریک و نوع سوم این ثبت تردد را به صورت داینامیک انجام می‌دهد. در ادامه این سه نوع مختلف دستگاه به طور کامل معرفی خواهند شد.

انواع دستگاه حضور و غیاب بر اساس احراز هویت

دستگاه کنترل تردد از طریق احراز هویت عمل می‌کند. این احراز هویت به طرق مختلفی صورت می‌گیرد که شامل دستگاه‌های حضور‌وغیاب آنلاین، دستگاه‌های حضور و غیاب رمزی، دستگاه حضور و غیاب پانچی و دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب رمزی

این مدل از انواع دستگاه حضور و غیاب خود شامل دو نوع دستگاه کارتخوان و رمزی می‌شود. دستگاه‌های رمزی به این صورت عمل می‌کنند که هر یک از کارکنان یک رمز ورود و خروج اختصاصی دارند و هنگام ورود و خروج باید آن را در دستگاه وارد کنند. دستگاه‌های کارتخوان نیز با وارد کردن کارت‌های اختصاصی پرسنل، تردد آن‌ها را ثبت می‌کنند.

دستگاه حضور و غیاب کارتی

این مدل دستگاه خود شامل دو نوع دستگاه کارتی بدون تماس و دستگاه کارتی تماسی است. در دستگاه‌های کارتی تماسی، کارت‌های مغناطیسی در قسمت اسلات دستگاه حضور و غیاب قرار می‌گیرند و اطلاعات روی کارت و تردد پرسنل را ثبت می‌کنند. دستگاه‌های بدون تماس نیز کارت‌های الکترونیکی دارند که با قرار دادن این کارت‌ها در دستگاه، ساعت ورود و خروج افراد در دستگاه اصلی اسکن می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب پانچی

دستگاه حضور و غیاب پانچی امروزه قدیمی و منسوخ شده، دیگر از آن استفاده نمی‌شود و با دستگاه‌های کارتی جایگزین شده است. این دستگاه‌ها با قرار گرفتن کارت پانچ در اسلات دستگاه، اطلاعات تردد پرسنل را ثبت می‌کنند. این اطلاعات به صورت ماهانه جمع‌آوری و در دفتر مخصوص ثبت می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب آنلاین

دستگاه‌ حضور و غیاب آنلاین یکی از انواع دستگاه حضور و غیاب برای ثبت تردد کاربران است و عملکرد آن مبتنی بر یک سیستم ابری است. سیستم حضور غیاب آنلاین مزایای بسیاری دارد، به سخت‌افزار نیاز ندارد و می‌تواند در هر زمان و مکان، با توجه به هر سیستمی اطلاعات ورود و خروج کارکنان را به صورت آنلاین، لحظه‌ای و دقیق محاسبه کند و به این طریق دیگر نیازی به جمع آوری اطلاعات به صورت ماهانه نیست. انواع مختلفی از این دستگاه‌ها در بازار وجود دارند که یکی از بهترین، راحت‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها اپلیکیشن و دستگاه حضور و غیاب آنلاین نانواچ است.

انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک

این نوع دستگاه‌ها همانطور که از نامشان پیداست، حضور و غیاب و تردد را بر اساس تشخیص افراد با شناسایی اجزای بدن آن‌ها انجام می‌دهند. مثلاً دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که بر اساس اثر انگشت، عنبیه چشم، تشخیص چهره و کف دست تردد پرسنل را ثبت می‌کنند. این نوع دستگاه‌ها در بین مدیران، محبوب‌تر و پرطرفدارتر هستند چرا که احتمال خطای آن‌ها بسیار کم است. انواع مختلف این دستگاه‌های ثبت حضور و غیاب شامل سیستم مبتنی بر اثر انگشت، تشخیص چهره، تشخیص عنبیه و تشخیص الگوهای کف دست هستند.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

ثبت تردد پرسنل به کمک این دستگاه، توسط تشخیص اثر انگشت هر یک از آن‌ها انجام می‌شود. کارکنان با قرار دادن انگشت خود در مقابل سنسور و از طریق مقایسه آن با اسکن موجود در دیتابیس دستگاه، ورود و خروج خود را ثبت می‌کنند. این دستگاه از طریق کابل شبکه به نرم‌افزار مربوطه متصل شده و اطلاعات را در آن ثبت می‌کند. استفاده از اثر انگشت از جمله پرطرفدارترین روش‌های ثبت تردد پرسنل در سال‌های اخیر بوده است.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

به کمک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، تمام زوایای چهره پرسنل پردازش و اسکن شده و در دیتابیس دستگاه ذخیره می‌شود. هنگام ثبت تردد چهره فرد مورد نظر شناسایی شده، با نمونه ثبت شده مقایسه می‌شود و در صورتی که تایید شود، ورود و خروج او ثبت می‌شود. استفاده از این نوع دستگاه حضور و غیاب نیز احتمال خطا و تقلب بسیار پایینی دارد و از این رو یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های حضور و غیاب است.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص عنبیه

عنبیه نیز مانند اثر انگشت از اعضای منحصر به‌فرد بدن هر شخص است. مکانیسم دستگاه حضور و غیاب چشمی به این صورت است که مشخصات هویتی کارکنان از طریق اسکن عنبیه آنها در دیتابیس دستگاه ثبت شده و پس از قرارگیری پرسنل در مقابل دوربین دستگاه، عنبیه آن‌ها با اطلاعات ذخیره شده مقایسه و پس از تایید هویت، ورود و خروج آن‌ها ثبت می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب بر اساس خطوط کف دست

یکی دیگر از انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، حضور غیاب از طریق الگوهای کف دست به کمک اشعه مادون قرمز است. دقت بسیار بالای این دستگاه در شناسایی هویت افراد باعث می‌شود یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین دستگاه‌های حضور و غیاب موجود در بازار باشد.

دستگاه حضور و غیاب داینامیک

با پیشرفت علم و گسترش تکنولوژی، انواع دستگاه حضور و غیاب مدرن به بازار عرضه شده است. یکی از این دستگاه‌ها که جدیدترین تکنولوژی را در ساخت آن به کار برده‌اند، دستگاه حضور و غیاب داینامیک است.

عملکرد آن بر مبنای تشخیص چهره و مبتنی به هوش مصنوعی است. در صورتی که پرسنل، ظاهر و استایل خود را تغییر دهند، باز هم به کمک این دستگاه‌ها قابل تشخیص هستند. مثلاً اگر نوع آرایش، مو و ریش و سیبیل خود را تغییر دهند یا از عینک طبی و ماسک نیز استفاده کنند، باز هم دستگاه قادر به تشخیص آن‌ها خواهد بود.

دستگاه‌های ترکیبی برای حضور و غیاب

یکی از انواع دستگاه حضور و غیاب پیشرفته را می‌توان دستگاه‌های حضور و غیاب ترکیبی دانست. آن‌ها از انواع مختلف فاکتورهای شناسایی در تشخیص هویت پرسنل استفاده می‌کنند. مثلاً ممکن است دستگاهی از اثر انگشت و چهره، یا تشخیص چهره و کف دست برای بالا بردن سطح ایمنی استفاده کند. با استفاده از دستگاه‌های ترکیبی امکان تقلب و خطا به صفر می‌رسد.

نانوواچ؛ اپلیکیشن و انواع دستگاه حضور و غیاب

نانوواچ یکی از سیستم‌های حضور و غیاب به شکل آنلاین است که امروزه از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین سیستم‌ها برای حضور و غیاب پرسنل به حساب می‌آید. این سرویس آنلاین مبتنی بر فضای ابری است که حتی در صورت آفلاین بودن دستگاه، اطلاعات مربوط به تردد پرسنل در آن ثبت شده و پس از آنلاین شدن ذخیره می‌شوند.

از دیگر خدمات نانوواچ، علاوه بر سیستم حضور و غیاب آنلاین آن می‌توان خدماتی مانند محاسبه حقوق و دستمزد پرسنل بر اساس ساعت کاری آن‌ها که مرتبط با حضور و غیاب نیز است و مدیریت سطح دسترسی آن‌ها اشاره کرد. حضور و غیاب در نانوواچ در کسری از ثانیه انجام می‌شود بنابراین برای کنترل تردد پرسنل با تعداد بالا بسیار مناسب است.

امکانات دستگاه حضور و غیاب نانوواچ

  • شما در نانوواچ می‌توانید به صورت رایگان، به تعداد نامحدود، ایستگاه کاری یا شعب مختلف برای ثبت تردد پرسنل تعریف کنید.
  • در نانوواچ امکان مدیریت درخواست‌ها، شامل ثبت و پیگیری انواع درخواست‌ها به بهترین و ساده‌ترین روش ممکن برای پرسنل و مدیران امکان‌پذیر است.
  • نانوواچ سیستم تحلیل لحظه‌ای دارد و گزارش‌گیری لحظه‌ای پرسنل و مشاهده وضعیت آن‌ها توسط مدیران در آن به راحتی امکان‌پذیر است.
  • نانوواچ دارای پشتیبانی کاملا رایگان ساختارهای سازمانی است و قابلیت ایجاد نامحدود گروه کاری به صورت کاملاً رایگان را دارد.
  • نانوواچ انواع دستگاه حضور و غیاب مانند انواعی از دستگاه‌‌های حضور و غیاب بیومتریک را دارد.

مقایسه انواع دستگاه حضور و غیاب

هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب برای یک سازمان، اداره یا شرکت باید نکات زیادی را در نظر گرفت. با توجه به تنوع بسیار بالایی که برای این دستگاه‌ها در بازار وجود دارد و با در نظر گرفتن بودجه، عملکردها و ویژگی‌های هر دستگاه، تعداد پرسنل موجود در آن سازمان و با یک مقایسه بسیار ساده، می‌توانید از بین انواع دستگاه حضور و غیاب موجود، مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به کسب‌وکار خود انتخاب کنید. برای درک بهتر این موضوع در جدولی، ویژگی‌هایی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را لیست کرده‌ایم.

 

ویژگی دستگاه حضور و غیاب

توضیحات
قیمت دستگاه قیمت دستگاه‌های مدرن‌تر، ایمن‌تر و دقیق‌تر بالاتر از دستگاه‌های عادی است. مثلاً دستگاه‌های تشخیص چهره و یا حضور و غیاب داینامیک گران‌تر از سایر مدل‌ها هستند.
مدت زمان ثبت ورود و خروج زمان ثبت برای دستگاه‌های پیشرفته مانند انواع دستگاه حضور و غیاب بیومتریک، از سایر دستگاه‌ها کمتر است. بنابراین اگر تعداد پرسنل زیاد باشد، باید از دستگاه‌های پیشرفته‌تر استفاده کرد تا زمان کمتری صرف حضور غیاب شود.
هزینه پرداختی برای خدمات برخی دستگاه‌ها مانند دستگاه‌های ارائه شده توسط نانوواچ، دارای برنامه‌های جانبی مانند امکان محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس ساعت کاری پرسنل هستند. این دستگاه‌ها هزینه‌های جانبی بابت این خدمات دارند.
میزان تقلب و خطا در دستگاه‌های جدیدتر و مدرن‌تر، امکان تقلب و خطا کمتر است و بنابراین انواع مختلف این دستگاه‌ها محبوب‌تر هستند.
ابزارهای ثبت ورود و خروج دستگاه‌های بیومتریک مبتنی بر ویژگی‌های فردی پرسنل هستند. بنابراین ابزار تشخیص و شناسایی همواره در دسترس است. اما در دستگاه‌های کارتی و رمزی، امکان فراموشی یا مفقود شدن کارت و رمز وجود دارد.

میزان حافظه دستگاه

هر چقدر تعداد پرسنل بیشتر باشد، حافظه مورد نیاز بیشتر است. دستگاه‌های ثبت چهره به دلیل پیچیدگی و زیاد بودن اطلاعات، باید حافظه بیشتری داشته باشند.

 

دستگاه حضور و غیاب مناسب برای کسب و کار شما کدام است؟

با مقایسه‌ای که در جدول بالا انجام دادیم، می‌توانید تشخیص دهید که با توجه به تعداد پرسنلی که در محیط کار خود دارید و با توجه به ویژگی‌های هر دستگاه شامل امکانات آن، ایمنی و درصد خطا، خدمات پس از فروش، نرم‌افزار و حافظه هر دستگاه، کدام یک را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

انتخاب نوع مناسب دستگاه با توجه به کسب‌وکار شما بسیار آسان است و تنها با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم مانند، تعداد نیروی انسانی موجود در محیط و امکانات دستگاه می‌توانید بهترین انتخاب را باتوجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید و نیازهای مجموعه‌تان انجام دهید.

سخن پایانی

با توجه به تعدد و تنوع انواع دستگاه حضور و غیاب، انتخاب یک دستگاه متناسب با نیازهای مجموعه، تعداد پرسنل و بودجه اهمیت بسیاری دارد. اما با دانستن ویژگی‌های هر دستگاه، انتخاب آن کار بسیار راحتی است. امروزه دستگاه‌های بیومتریک برای ثبت تردد پرسنل محبوبیت بیشتری دارند.

خوشبختانه نانوواچ انتخاب را برای شما بسیار آسان‌تر کرده است. شما می‌توانید از دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک نانوواچ به خصوص دستگاه تشخیص اثر انگشت آن در کنترل تردد پرسنل و همچنین تعیین میزان دستمزد هر یک از آن‌ها بر اساس ساعات کاریشان استفاده کنید. اگر در زمینه استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب و اپلیکیشن حضور و غیاب نانوواچ تجربه‌ای دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

۱. عملکرد انواع دستگاه حضور و غیاب موجود در ایران به چه صورت است؟

امروزه سه نوع دستگاه حضور و غیاب در ایران وجود دارند که عملکردهای مختلفی دارند و درصد خطای آنها نیز با هم متفاوت است. این دستگاه‌ها شامل دستگاه حضور و غیاب بر اساس احراز هویت، دستگاه حضور و غیاب بیومتریک و دستگاه حضور و غیاب داینامیک می‌شوند.

۲. محبوب‌ترین و پرطرفدارترین دستگاه حضور و غیاب در بین مدیران چیست؟

از بین انواع دستگاه حضور و غیاب موجود در بازار، انواع بیومتریک آن بسیار محبوب‌تر و پرطرفدارتر هستند. چرا که درصد خطای آن‌ها پایین است و ابزار تشخیص هویت پرسنل یعنی ویژگی‌های ظاهری آن‌ها همواره در دسترس است.

۳. یکی از بهترین برندهای موجود دستگاه حضور و غیاب چیست؟

نانوواچ یکی از محبوب‌ترین و معتبرترین برندهای دستگاه‌های حضور و غیاب است.

۴. سیستم نانوواچ برای ثبت تردد و حضور و غیاب پرسنل به چه صورت است؟

نانوواچ مبتنی بر یک فضای ابریست و در کسری از ثانیه تشخیص هویت را انجام می‌دهد. استفاده از آن به صورت آفلاین امکان‌پذیر است و پس از ثبت اطلاعات، در صورت آنلاین شدن، اطلاعات رفت‌وآمد در سیستم ذخیره می‌شود.

Leave a comment

مشاهده
درگ