Skip links
انواع مرخصی کارمندان

با انواع مرخصی کارمندان آشنا شوید

آیا با انواع مرخصی کارمندان آشنا هستید؟ سازمان‌ها در سرتاسر جهان انواع مختلفی از مرخصی با حقوق، با حقوق جزئی و بدون حقوق را به کارمندان‌شان ارائه می‌دهند. مرخصی، زمانی است که کارمندان در ساعات کاری عادی که طبق قانون یا قرارداد حق دارند، از کار خارج ‌شوند. چیزی که باید بدانید این است که انواع مرخصی کارمندان دولت در سطوح مختلف ارائه می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند تعیین کنند که چقدر می‌خواهند در مورد انواع مرخصی در قانون کار عمل کنند. اما باید حداقل شرایط مورد نیاز توسط قانون را نیز فراهم کنند.

معرفی انواع مرخصی کارمندان

همه کشورها قوانین کار دارند که به کارمندان به دلایل مختلف حق استفاده از انواع مرخصی‌ها را می‌دهد. برای این که کارفرمایان از قانون پیروی کنند، لازم است قوانین مختلف حاکم بر مرخصی با حقوق را درک کنند. فراتر از این، بسیاری از شرکت‌های مترقی اکنون انواع مرخصی‌های اضافی را به عنوان مزایای اضافی به کارکنان ارائه می‌دهند. در این مقاله انواع مرخصی‌ کارمندان را بررسی می‌کنیم.

مرخصی ساعتی

مرخصی ساعتی کارمندان جزو مرخصی استحقاقی به شمار می‌آید و کارمندان دولت می‌توانند به جای گرفتن یک روز کامل مرخصی، آن را به مرخصی ساعتی تبدیل کنند و از آن برای انجام کارهای خود در روز استفاده کنند. میزان مرخصی ساعتی در شرکت‌ها متفاوت است، اما اگر میزان آن به ۸ ساعت برسد با این‌که در دستگاه‌ کنترل تردد پرسنل، هیچ روزی برای کارمند غیبت محاسبه نشده است یک روز کامل مرخصی برای کارمندان محاسبه می‌شود. چنانچه، میزان مرخصی ساعتی بیشتر از کل مرخصی استحقاقی در طول ماه باشد، مرخصی استفاده شده شامل مرخصی بدون حقوق و کسر از کار خواهد شد و کارفرما قادر است برای کارمند در آن زمان و ساعت بیمه نیز پرداخت نکند.

مرخصی استعلاجی

مرخصی بین تعطیلات

مرخصی بین تعطیلی جزو مرخصی‌های استحقاقی است که کارمند می‌تواند از این نوع مرخصی نیز استفاده کند. درصورتی‌که روزهای تعطیل رسمی پشت سر هم باشند و یک روز میان آن‌ها تعطیل نباشد، کارمند می‌تواند آن یک روز را نیز مرخصی بگیرد و از مرخصی‌های استحقاقی خود استفاده کند.

مرخصی استعلاجی

یکی دیگر از انواع مرخصی کارمندان،‌ مرخصی استعلاجی است که هنگام بیماری و مشکلات سلامتی به کارمند داده می‌شود. این نوع مرخصی باید به تأیید سازمان تامین اجتماعی برسد. مرخصی استعلاجی هیچ محدودیتی برای تعداد روزهای استفاده شده ندارد و مدت آن، بستگی به تشخیص و تجویز پزشک دارد. مرخصی استعلاجی مرخصی است که توسط شرکت داده می‌شود تا کارمندان بتوانند از یک بیماری، بهبود یافته و از سلامت خود مراقبت کنند. مرخصی استعلاجی بسیار مهم است و به کارمندان اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد ازدست‌دادن حقوق، استراحت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مرخصی استعلاجی یک الزام اجباری در بسیاری از کشورها برای اطمینان از رفاه کارمند است. شرکت‌ها باید 15 روز مرخصی استعلاجی در سال را برای کارمندان خود فراهم کنند. بااین‌حال، شما هم‌چنین باید در مورد مرخصی‌های استعلاجی خود انعطاف‌پذیر باشید و به کارمندان اجازه دهید در صورت داشتن مشکلات شدید سلامتی، مرخصی‌های طولانی‌تری دریافت کنند. در بسیاری از شرکت‌ها، مرخصی‌هایی که تا پایان سال نگرفته‌اند را می‌توان به سال بعد منتقل کرد. بااین‌حال، مهم است که از کارمندان خود بخواهید در صورت مریض‌بودن، مرخصی بگیرند.

مرخصی بدون حقوق

مرخصی بدون حقوق، یکی از انواع مرخصی کارمندان است که یک کارمند می‌تواند بدون دستمزد بگیرد. اگر کارمندان مریض باشند، یا بخواهند به مرخصی بروند یا تعهدات شخصی دیگری داشته باشند، می‌توانند از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. کارگران هم‌چنین می‌توانند از یک نوع مرخصی بدون حقوق استفاده کنند که درواقع مدت‌زمان طولانی، دوری از کار است.

مرخصی زایمان

مرخصی با حقوق

مرخصی با حقوق، یکی از انواع مرخصی کارمندان در قانون کار است که کارمندان هنگام مرخصی حقوق معمولی خود را دریافت می‌کنند. طبق ماده ۷۳ قانون کار، کارمندان می‌توانند در صورت ازدواج ۳ روز مرخصی با حقوق داشته باشند. این نوع مرخصی برای مواردی مانند فوت همسر، پدر و مادر و فرزندان نیز محاسبه می‌شود که در مورد فوت نام این مدل مرخصی در قانون کار، مرخصی فوت اقوام درجه یک است که جدا از مرخصی استحقاقی محاسبه می‌شود و کارمندان می‌توانند ۳ روز را برای این اتفاقات در زندگی خود مرخصی بگیرند. این مرخصی را نمی‌توان به زمان دیگری موکول کرد.

مرخصی زایمان

مرخصی زایمان یکی از انواع مرخصی کارمندان است. دوران مراقبت از نوزاد تا دوران نقاهت پس از زایمان، مرخصی زایمان نامیده می‌شود که زمان مهمی برای تازه مادران است. اطمینان حاصل کنید که این نوع مرخصی را در خط مشی کاری خود لحاظ کرده‌اید تا به کارمندان کمک کنید تا زمانی که مشغول نوزاد خود هستند، نگران کار خود نباشند. مرخصی زایمان، بسته به شرکت به مدت 7 تا 17 هفته به مادر ارائه می‌شود. در حالت ایده‌آل، 14 هفته زمان مناسبی است که به مادر داده می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در 3 ماه اول از نوزاد خود مراقبت کنند. هم‌چنین باید آماده ارائه روزهای مرخصی اضافی در صورت بروز هرگونه عارضه پس از زایمان باشید.

مرخصی حج

هر کارمند دولت طبق ماده ۶۷ قانون کار به منظور ادای فریضه حج واجب، می‌تواند در طول مدت‌زمان کاری خود یک ماه را مرخصی استحقاقی دریافت کند.

مرخصی پاس شیر

طبق ماده ۶ قانون ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر به مادران کارمند این اجازه را می‌دهد که برای مدت دو سال و به مدت یک ساعت از مرخصی ساعتی برای شیردادن به کودک خود استفاده کنند. طبق قانون کار، اگر مادری فرزند دوقلو داشته باشد، مدت‌زمان مرخصی او دو برابر خواهد شد. هم‌چنین زمان مرخصی پاس شیر نیز طبق قانون کار، در ساعات اولیه یا ساعات انتهایی کار است.

مرخصی تعطیلات رسمی

تعطیلات رسمی روزهایی هستند که از طرف دولت به عنوان مرخصی داده می‌شود. چنین تعطیلاتی باید توسط هر موسسه، مدارس، بانک‌ها، ادارات دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی رعایت شود. با بررسی تعطیلاتی که دولت برای کشورتان تعیین کرده است، این موارد را در سیاست مرخصی خود بگنجانید.

ذخیره مرخصی کارمندان

مرخصی اتفاقی

گاهی کارمندان برای مسافرت، تعطیلات، استراحت و رویدادهای خانوادگی مرخصی می‌گیرند. چنین مرخصی‌هایی به کارمند داده می‌شود تا برای هر رویدادی که در زندگی دارند، مانند سفر به کشور دیگری یا عروسی که باید در آن شرکت کنند، مرخصی بگیرند. دادن مرخصی گاه‌به‌گاه با حقوق به کارمند به آن‌ها این امکان را می دهد که در صورت لزوم زندگی خصوصی خود را در اولویت قرار دهند و باعث می‌شود در شرکت احساس قدردانی کنند. در اکثر شرکت‌ها، کارمندان می‌توانند حداکثر 8 تا 15 روز مرخصی تصادفی در سال داشته باشند.

[irp posts=”7747″ name=”راه‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی”]

شرایط ذخیره مرخصی کارمندان

برخی کارمندان در طول مدت‌زمان کار خود، از مرخصی استحقاقی استفاده نمی‌کنند. در همین راستا، به تعداد روزهایی از کل مرخصی که کارگر استفاده نکند، مرخصی مانده گفته می‌شود. نکته قابل ذکر برای ذخیره مرخصی این است که هر کارگر یا کارمند، تنها حداکثر 9 روز از مرخصی‌های خود در سال را می‌تواند ذخیره کند.

از مرخصی ذخیره‌شده نیز در دو صورت می‌توان استفاده کرد. یکی آن که تا آخر قرارداد کار باقی بماند و یا آن که با توافق کارفرما، در سال‌های بعد از این مرخصی استفاده کند. به‌طور معمول، دریافت مرخصی ذخیره‌شده یا بازخرید مرخصی کارگران و کارمندان مطابق با مقررات قانون کار، چالش‌های زیادی دارد و سوالات مختلفی در این زمینه وجود خواهد داشت.

Leave a comment

مشاهده
درگ