Skip links
دستگاه حضور و غیاب چشمی چیست؟

دستگاه حضور و غیاب چشمی چیست و چه مزایایی دارد؟

دستگاه حضور و غیاب چشمی، سیستمی هوشمند برای کنترل ورود و خروج پرسنل یک سازمان یا اداره است. این دستگاه با اسکن عنبیه چشم کارکنان و پرسنل کار می‌کند و بدین صورت فرایند شناسایی و حضور و غیاب را انجام می‌دهد. این سیستم الگوریتم‌های بسیار پیچیده‌ای دارد که امکان هک کردن آن را به صفر می‌رساند.

در این مقاله ابتدا توضیحات لازم درباره دستگاه حضور و غیاب چشمی و همین‌طور نحوه عملکرد دستگاه داده می‌شود. سپس مزایای استفاده از این دستگاه بررسی و درنهایت نیز نکات مهمی که هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی باید مدنظر قرار داده شود، بیان می‌شود.

دستگاه حضور و غیاب چشمی چیست؟

دستگاه حضور و غیاب چشمی دستگاهی برای مدیریت تردد کارکنان یک سازمان یا اداره است. این دستگاه نوعی دستگاه بیومتریک است که براساس داده‌هایی که به آن داده می‌شود ویژگی‌های بیولوژیکی افراد را شناسایی و بدین صورت حضور و غیاب آن‌ها را ثبت می‌کند. در چند سال اخیر، بسیاری از سازمان‌ها و مجموعه‌ها برای مدیریت تردد پرسنل خود به‌جای روش‌های قدیمی از دستگاه حضور و غیاب چشمی استفاده می‌کنند.

[irp posts=”13107″ ]

نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب چشمی چگونه است؟

نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که عنبیه چشم افراد در این دستگاه اسکن شده و پس از ثبت نمونه اسکن‌شده، برای کارکنان یک هویت دیجیتال در نرم‌افزار حضور و غیاب ثبت می‌شود. درنهایت با قرار گرفتن کارکنان در مقابل این دستگاه، عنبیه چشم آن‌ها با نمونه ثبت‌شده در دستگاه مقایسه می‌شود. اگر فردی که در مقابل دستگاه قرار می‌گیرد با مشخصات ثبت‌شده مطابقت داشته باشد، دستگاه حضور را تأیید و در غیر این صورت رد می‌کند.

دستگاه حضور و غیاب چشمی برای اسکن عنبیه چشم، از نور مادون قرمز استفاده می‌کند؛ به این صورت که دستگاه مزبور، نور مادون قرمز را به‌صورت طول موج‌هایی کمتر از طول موج‌های مرئی، به سمت چشم کارکنان بازتاب می‌دهد. وظیفه طول موج‌ها این است که به اسکنر دستگاه کمک کنند تا الگوهای ظریف عنبیه چشم را در قسمت‌های مختلف (260 نقطه) مشاهده کند و درنهایت یک تصویر دیجیتالی را شکل دهد. پس از طی شدن این مرحله، داده‌های ضبط‌شده با دستگاه، کدگذاری و بدین صورت در مراجعات بعدی استفاده می‌شوند.

البته این داده‌ها در یک پایگاه داده نیز ذخیره می‌شوند و بدین صورت در هر بار مراجعه، اسکن‌های ثبت‌شده به‌منظور احراز هویت کارکنان با سایر اطلاعات ثبت‌شده سابق مقایسه می‌شوند؛ از این‌رو لیست کاملی از ورود و خروج افراد تهیه خواهد شد.

 

مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی

همان‌طور که توضیح داده شد، دستگاه حضور و غیاب چشمی، یکی از مجهزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های تردد کارکنان است که در حال حاضر به بازار عرضه شده است. این دستگاه با شناسایی عنبیه چشم کارکنان در کوتاه‌ترین زمان ممکن فرایند شناسایی و ثبت حضور و غیاب پرسنل را انجام می‌دهد. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه بررسی می‌شوند.

ثبت و ضبط دقیق ورود و خروج پرسنل

از مهم‌ترین مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی، امکان ثبت دقیق ساعت ورود و خروج پرسنل است که به‌دلیل اسکن عنبیه چشم پرسنل، امکان خطا در آن وجود ندارد.

سرعت بالا و صرفه‌جویی در زمان

از دیگر مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی سرعت بسیار بالا در اسکن عنبیه چشم پرسنل است که سبب می‌شود در کمترین زمان ممکن، حضور و غیاب تعداد بالایی از پرسنل انجام شود. درواقع زمان تقریبی که برای احراز هویت هر فردی که قبلاً با دستگاه احراز هویت شده، ۲ ثانیه برآورد شده است.

ایجاد نظم و مسئولیت‌پذیری در میان کارکنان

ایجاد نظم و مسئولیت‌پذیری در میان کارکنان از دیگر مزایای استفاده از دستگاه حضور و غیاب چشمی است؛ چراکه پرسنل می‌دانند ورود و خروج آن‌ها با کمترین خطا ثبت و ضبط می‌شود؛ از این‌رو خود را موظف به ورود و خروج در ساعت مقرری می‌کنند که معین شده است.

سهولت در محاسبه دقیق حقوق، اضافه‌ کار و کسر کار

یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی سهولت در محاسبه دقیق حقوق، اضافه ‌کار، دستمزد و حتی کسر کار است؛ چراکه در تمامی ادارات و سازمان‌ها، میزان ساعات کاری و حضور کارکنان از قبل تعیین می‌شود. بدیهی است چنانچه میزان ساعات حضور کمتر از میزان مقرر باشد، کسر کار و در صورتی‌ که بیشتر از حد مقرر باشد، به معنای اضافه ‌کار است؛ بنابراین محاسبه میزان ساعات حضور کارکنان با این دستگاه می‌تواند به سهولت انجام شود و به‌طور دقیق میزان دریافتی پرسنل محاسبه خواهد شد.

پیشگیری از خطاهای احتمالی روش‌های سنتی

یکی دیگر از مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی این است که میزان خطای آن مگر در موارد معدود، بسیار پایین است؛ از این‌رو کمترین اعتراض از سوی کارکنان برای محاسبه ورود و خروج توسط این دستگاه وجود دارد که همین امر از بسیاری از اختلافات احتمالی بین پرسنل و مدیران را از بین می‌برد.

ثبت و ضبط آرشیو کاملی از ورود و خروج کارمندان

با استفاده از دستگاه حضور و غیاب چشمی برای کنترل تردد کارمندان، امکان ذخیره همه اطلاعات نرم‌افزار روی پایگاه‌های داده‌های مرکزی وجود دارد. ذخیره این اطلاعات امکان دسترسی سریع به داده‌های مذکور را در کمترین زمان ممکن، امکان‌پذیر می‌کند. از طرفی دیگر به‌کمک دستگاه حضور و غیاب چشمی آرشیو کاملی از ورود و خروج پرسنل در بازه‌های زمانی مختلف فراهم می‌شود.

ضریب خطای پایین

یکی دیگر از مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی، ضریب خطای بسیار پایین این دستگاه است؛ چراکه دستگاه حضور و غیاب چشمی با نرم‌افزار اسکن عنبیه از 260 نقطه برای شناسایی و مقایسه نمونه ضبط‌شده کمک می‌گیرد و این میزان در مقایسه با سایر انواع دستگاه‌های تردد کارکنان بسیار بالاتر است؛ با وجود این ضریب خطای این دستگاه بسیار پایین است و به همین دلیل در مقایسه با سایر دستگاه‌ها با کارکرد مشابه قیمت بالاتری نیز دارد.

نیاز نداشتن به نور برای تشخیص چهره

یکی دیگر از مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی این است که به نور مرئی نیاز ندارد و در مکان‌های تاریک نیز به‌راحتی و بدون مشکل قادر به تشخیص چهره پرسنل هست.

قیمت مناسب

قیمت مناسب و مقرون به صرفه از دیگر مزایای دستگاه حضور و غیاب چشمی محسوب می‌شود. برخلاف تصور بسیاری از افراد این نوع دستگاه، تفاوت قیمت بالایی با سایر دستگاه‌های احراز هویت بیومتریک ندارد و حتی می‌توان گفت با توجه به سایر مزایای این نوع دستگاه‌ها، قیمت مناسب‌تری نیز دارد.

رعایت بهداشت

بهداشت و حفظ سلامت کارکنان با استفاده از این دستگاه حضور و غیاب چشمی بیشتر رعایت می‌شود؛ چراکه بدون هیچ تماس دست یا کارتی صورت می‌گیرد؛ از این‌رو امکان انتقال هرگونه آلودگی از طریق دستگاه به بدن کارکنان صفر است.

نکات مهم در خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی

نکات مهم در خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی

هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی باید به برخی نکات ضروری و مهم توجه شود تا بتوان دستگاهی مناسب با نیاز سازمان مورد نظر و کارکردهای درخواستی مجموعه را خریداری کرد. مسلماً چنین دستگاهی می‌تواند بیشترین کارایی را برای سازمان و اداره داشته باشد.

1) اولین نکته‌ای که در خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی باید مدنظر قرار داد، شناسایی تکنولوژی دستگاه و کارکرد آن با نیاز شرکت و سازمان است؛ برای مثال دستگاهی که برای مجموعه‌های وسیع‌تر با پرسنل بیشتر باید خریداری شود، با دستگاهی که برای شرکت‌های کوچک نیاز است، تفاوت‌های اساسی دارد.

2) دومین مورد مهم در خرید دستگاه حضور و غیاب، توجه به پشتیبانی و خدمات پس از فروش دستگاه است؛ چراکه در حال حاضر مجموعه‌های بی‌شماری این دستگاه را برای فروش ارائه می‌دهند، اما بسیاری از این مراکز پس از فروش، از محصول پشتیبانی نمی‌کنند و درواقع خدمات پس از فروش ندارند؛ از این‌رو بهتر است خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی از مراکزی باشد که سیستم پشتیبانی و خدمات پس از فروش دارند.

3) نحوه دسترسی به اطلاعات و انتقال آن‌ها نیز از موارد مهمی است که پیش از خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی باید به آن توجه شود؛ برای مثال حتماً لازم است برای ادارات و شرکت‌های دارای سیستم اتوماسیون اداری، دستگاه‌های مجهز به سیستم‌های تحت شبکه را خریداری کرد.

4) چهارمین موردی که هنگام خرید دستگاه حضور و غیاب چشمی باید به آن توجه شود، کیفیت دستگاه است. این موضوع از برند دستگاه، تجربه‌های مشتریان سابق و امکانات در نظر گرفته شده برای دستگاه و ضمانت‌نامه محصول قابل تشخیص است.

5) قیمت دستگاه حضور و غیاب چشمی نیز از موارد مهم هنگام خرید دستگاه است؛ چراکه این دستگاه‌ها با توجه به مزایا و تجهیزاتی که دارند، قیمت‌گذاری می‌شوند؛ از این‌رو باید بررسی شود که آیا قیمت در نظر گرفته شده مناسب است یا نه.

سخن پایانی

در این مقاله دستگاه حضور و غیاب چشمی و نحوه عملکرد آن با بیانی ساده توضیح داده شد و همچنین در باب مزایای این دستگاه، توضیحات مفصلی ارائه شد. درنهایت نیز بیان شد که هنگام خرید این دستگاه به چه نکاتی باید توجه شود تا دستگاهی مجهز و منطبق با نیازهای سازمان مدنظر خریداری شود. بدیهی است با توجه به اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله امکان شناسایی و خریداری بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه حضور و غیاب چشمی به‌سهولت امکان‌پذیر خواهد بود.

Leave a comment

مشاهده
درگ