Skip links
دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست و چه کاربردی دارد؟

حضور و غیاب با تشخیص چهره یک تکنولوژی جدید جهت شناسایی چهره افراد به کمک تصویر یا ویدیو است. در ابتدا مشخصات کامل چهره شما و تصویر آن در سیستم ثبت می‌شود. سپس در مرحله بازشناخت چهره، تصویر کنونی با اطلاعاتی که در سیستم ذخیره شده است مقایسه می‌شود و تطابق صورت می‌پذیرد. در یک نگاه ساده می‌توان فهمید که حضور‌وغیاب با تشخیص چهره یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین‌ روش‌ها برای کنترل تردد و حضور و غیاب کارکنان است. به همین علت است که امروزه این دستگاه نسبت به سایر دستگاه‌ها محبوبیت بیشتری نزد کاربران دارد. در این مطلب خواهیم گفت که دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟ 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره نوعی فناوری بر مبنای هوش مصنوعی است که با تجزیه‌ و تحلیل و شناسایی ویژگی‌های منحصر‌ به‌ فرد در چهره ما کار می‌کند (مانند مقدار فاصله بین چشمان شما و یا انحنای استخوان گونه). این داده‌ها در دستگاه ثبت شده و سپس برای تشخیص چهره استفاده می‌شوند.

دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره در بسیاری از سازمان‌ها و ادارات کاربرد دارد و یک سیستم مدیریتی-کنترلی به حساب می‌آید. امروزه از این دستگاه برای ثبت ورود و خروج پرسنل و کارمندان براساس اسکن چهره استفاده می‌شود. با انجام این کار دیگر نیاز به استخدام افراد برای کنترل کارمندان نیست و طبیعتا هزینه‌های کمتری را برای کنترل تردد خواهیم پرداخت و در عین حال روش امن‌تری نیز خواهد بود.

نحوه عملکرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

یکی از انواع مختلف دستگاه‌های حضور و غیاب بیومتریک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره است. تشخیص جزئیات چهره پرسنل در ۴ مرحله مختلف زیر توسط دستگاه انجام می‌شود:

  1. ثبت تصویر اولیه پرسنل توسط دوربین: برای این کار هر یک از افراد در مقابل دوربین قرار می‌گیرند و سنسورهای دستگاه، چهره آن‌ها را اسکن کرده و تصویربرداری اولیه از چهره آن‌ها صورت می‌گیرد.
  2. تجزیه و تحلیل تصویر چهره پرسنل: در این مرحله شکل هندسی صورت افراد به طور کلی توسط دستگاه پردازش و بازخوانی می‌شود و در آن به مواردی مانند فاصله بین چشم‌ها، عمق حدقه چشم‌ها، شکل لب، بینی، چانه و استخوان گونه و فاصله چانه تا پیشانی توجه می‌شود.
  3. تبدیل تصویر چهره پرسنل به داده: در مرحله سوم اندازه‌های تصویری که از چهره پرسنل به دست آمده است، با استفاده از محاسبات ریاضی توسط سیستم‌های دیجیتالی مخصوص، به داده‌های باینری تبدیل می‌شوند و فیس پرینت اشخاص در حافظه دستگاه حضور و غیاب ذخیره می‌شود. تمام این اطلاعات مانند اثر انگشت منحصر به فرد هستند.
  4. احراز هویت پرسنل در دستگاه تشخیص چهره: در مرحله آخر چهره هر یک از پرسنل با چهره‌هایی که از پیش در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره ثبت شده است، مقایسه می‌شود و پس از احراز هویت، ورود و خروج او توسط دستگاه ثبت خواهد شد.


کاربرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

ثبت ورود و خروج پرسنل ادارات، شرکت‌های خصوصی و دولتی و سازمان‌های مختلف، همیشه از دغدغه‌های مدیران این ارگان‌ها بوده است. برای برقراری نظم، قانون و عدالت و همچنین جلوگیری از تاخیر و تقلب کارمندان، مدیران شرکت‌ها و ادارات برای برای حضور و غیاب پرسنل خود از سیستم‌های به‌روز و پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند.

طبق فناوری پیشرفته‌ای که در دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره وجود دارد، با اسکن چهره افراد و جزئیات منحصر به فرد خطوط چهره آن‌ها، رفت و آمد کارکنان به طور دقیق و بدون امکان تقلب ثبت می‌شود؛ به همین دلیل در بیشتر شرکت‌ها و اداراتی که دغدغه برقراری نظم و انضباط دارند، از این نوع دستگاه استفاده می‌شود.

مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

در این مطلب مزایا و معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره را با هم بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چرا این مزایا به مراتب بیشتر از معایب آن است.

۱. ابزاری مناسب برای افزایش امنیت

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره این روزها به عنوان یک دستگاه سریع، دقیق و مطمئن شناخته شده است. مراکز و مناطقی که می‌خواهند از سیستم امنیتی بالایی برخوردار باشند از این دستگاه برای هر نوع فعالیتی استفاده می‌کنند.

۲. صرفه جویی در زمان

احتمالا خودتان هم می‌دانید که برای پیشرفت در کارها و سریع انجام دادن آن‌ها حتی یک دقیقه هم نباید فرصت را از دست داد. شاید با خود فکر کنید که صرفه‌جویی در زمان با دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چه معنایی دارد؟ با استفاده از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره شما دیگر نیازی نیست که در صف ثبت ورود و خروج شرکت یا محل کار بمانید و با استفاده از این دستگاه می‌توانید از زمان خود به‌صورت بهینه‌تری استفاده کنید.

۳. افزایش بهره وری:

شما با نصب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره با صرفه‌جویی در زمان و کمتر به کار گرفتن نیروی انسانی موجب افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی سیستم شرکت خود شوید. با این دستگاه می‌توانید بدون نیاز به نیروی انسانی ورود و خروج افراد را زیر نظر بگیرید.

۴. حضور و غیاب آسان

برای حضور و غیاب دستی نیاز است تا فردی وجود داشته باشد و‌ کارکنان نزد ایشان ورود و خروج خود را ثبت کنند. این کار علاوه بر گرفتن وقت کارکنان به یک نیروی انسانی نیز نیاز دارد. علاوه بر این ممکن است کارمندان فراموش کنند ورود و خروجشان را ثبت کنند و یا ساعت ورود و خروج دقیق خود را از یاد ببرند. تمام این اتفاقات می‌تواند روی فعالیت‌های روزانه کارکنان تاثیر بگذارد. پس می‌توان در جواب اینکه مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست گفت که این کار باعث حضور و غیاب آسان کارکنان و ساعت ورود و خروج دقیق آن‌ها ثبت می‌شود.

۵. مدیریت آسان 

پیش خودتان فکر کنید که یک مشکلی پیش آمده است و باید برای حل آن مشکل به اطلاعات رفت و امد چند ماه پیش یک کارمند دست پیدا کنید. اگر ثبت ورود و خروج کارکنان به صورت کاغذی و دستی بوده باشد انجام این کار بسیار سخت و یا تقریبا ناممکن است. اما اگر از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده کرده باشید تنها با زدن چند کلیک می‌توانید به اطلاعات ورود و خروج هر ماهی که بخواهید دسترسی پیدا کنید.

حال که دریافتید کاربرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست در ادامه معایب آن را بررسی خواهیم کرد.

معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

شاید بخواهید علاوه بر مزایا بدانید که معایب دستگاه حضور غیاب تشخیص چهره چیست. در جواب باید به شما بگوییم که این دستگاه همانند هر وسیله دیگر در کنار مزایای بسیاری که دارد، از معایبی نیز برخوردار است. اما می‌توان گفت که مزایای آن بر معایب غلبه می‌کند و همین امر باعث شده است که در بیشتر مراکز از این دستگاه برای حضور و غیاب کارکنان خود استفاده کنند. توجه داشته باشید معایبی که در ادامه گفته خواهد شد شامل همه دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره نخواهد شد.

۱. نقض حریم خصوصی افراد

در بعضی موارد ممکن است اطلاعات ثبت شده شما در دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره به سرقت رود و از اطلاعات بیومتریک شما سوءاستفاده شود. برای جلوگیری از این موضوع می‌توانید با متخصصان این حوزه در ارتباط باشید و تدابیر امنیتی قوی‌تری را برای سازمان خود درنظر بگیرید.

۲. عملکرد ضعیف در تشخیص چهره افراد

اگر می‌خواهید بدانید یکی از بزرگترین‌ باگ‌های دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست باید در پاسخ بگوییم که ورژن‌های قدیمی‌تر این دستگاه ممکن است پس از گذشت زمانی نتوانند به اندازه سابق در تشخیص چهره قوی عمل کنند. ممکن است این دستگاه یک خانومی که قبلا ارایش نداشته اما اکنون دارد را نتواند به خوبی تشخیص بدهد؛ یا ممکن است یک نفر جراحی زیبایی در صورت خود انجام داده است و احتمال اینکه دستگاه نتواند چهره او را نشخیص دهد بالا است. در صورت برخورد با چنین مشکلاتی بهتر است یک‌ دستگاه جدید با ورژن بالاتر را تهیه کنید.

۳. کاهش قدرت تشخیص در شرایط مختلف

برای نصب دستگاه بهتر است از قبل مکانی را تعیین کنید که از لحاظ روشنایی مناسب باشد. یک سری از دستگاه‌ها ممکن است نتوانند در نور بسیار زیاد یا نور بسیار کم به خوبی چهره‌ها را تشخیص دهند. اگر برایتان سوال شده است که بهترین محل نصب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست می‌توانید از کارشناسان ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

۴. قیمت بالاتر نسبت به دستگاه‌های قدیمی

دستگاه‌های جدید با توجه به امکانات بیشتری که نسبت به دستگاه‌های نسل قدیم دارند، از قیمت بالاتری برخوردارند.  درست است که برای تهیه این دستگاه باید هزینه‌ زیادی بپردازید؛ اما با توجه به مزایایی که نسبت به سیستم حضور و غیاب دستی و یا دستگاه‌های نسل قدیم دارد می‌توان گفت که گزینه با صرفه‌ای است. اگر شما دستگاه‌های نسل قدیم‌تر را به دلیل پایین بودن فیمت تهیه کنید از انطرف باید هزینه‌هایی را برای تعمیر و یا باگ‌های دیگر این دستگاه بپردازید پس می‌توان گفت که دستگاه‌های جدید بهترین گزینه هستند.

۵. ظرفیت پایین برخی از دستگاه‌ها

از دیگر مواردی که در جواب سوال معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست می‌توان نام برد این است که برای این دستگاه‌ها معمولا ظرفیت خاصی تعیین شده. به عنوان مثال، یک دستگاه می‌تواند تا نهایتا ۱۰۰ نفر و دستگاه دیگر نهایتا تا ۱۰۰۰ نفر را پوشش دهد. این مورد می‌تواند برای ادارات بزرگ با تعداد کارکنان بالا ایجاد مشکل کند.

آیا میتوان دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره  را هک کرد؟

معمولاً در آن دسته از دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره که امنیت دستگاه توسط شرکت ارائه دهنده به خوبی تامین شده باشد، امکان هک کردن وجود ندارد. بنابراین برای جلوگیری از هک دستگاه می‌توانید از دستگاه‌هایی استفاده کنید که فناوری پیشرفته‌تری دارند و با حساسیت بالایی چهره پرسنل را جهت حضور و غیاب شناسایی کرده و تشخیص می‌دهند. حتی برخی از این دستگاه‌ها ممکن است به سنسور حرارتی برای تشخیص چهره مجهز باشند. بنابراین امکان تقلب و یا هک کردن آنها به صفر می‌رسد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم پاسخ سوال دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست و چه مزایا و معایبی دارد را بدهیم. همان‌طور که در مطلب اشاره کردیم دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره براساس اسکن کردن المان‌ها مختلف صورت شما کار می‌کند؛ برای مثال، فرم کلی چشم‌ها، ابروها، بینی، استخوان گونه و… را اسکن کرده و اطلاعات مربوط به شما را ذخیره می‌کند. با کمک دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره می‌توانید بدون نیاز به کلمه عبور، کلید، کارت یا هر وسیله دیگری ورود و خروج کارمندانتان را مدیریت کنید. در این مطلب درباره کاربرد دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، مزایا و معایب آن نیز صحبت کردیم؛ گفتیم که اگر دستگاه مورد نظر شما قدیمی باشد یا در مکان مناسبی نصب نشده باشد ممکن است در طول زمان نتواند با دقت چهره کارمندان را اسکن کند؛ پس ممکن است امنیت سازمان شما دچار مشکل شود. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است در ابتدا دستگاه‌هایی که به‌روز‌تر هستند را خریداری کنید و برای نصب آن از افراد متخصص کمک بگیرید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

۱. مهمترین مزایای دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟ 

ابزاری مناسب برای افزایش امنیت، صرفه جویی در زمان، افزایش بهره وری، حضور و غیاب اسان، مدیریت آسان است.

۲. مهم‌ترین معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟

ظرفیت پایین برخی دستگاه‌ها، قیمت بالاتر دستگاه‌های جدید نسبت به دستگاه‌های قدیمی‌تر، کاهش قدرت تشخیص دستگاه در شرایط مختلف، عملکرد ضعیف در تشخیص چهره افراد در برخی دستگاه‌ها می‌تواند از معایب دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره باشد.

۳. دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره چیست؟ 

این دستگاه یک تکنولوژی جدید جهت شناسایی افراد به کمک تصویر یا ویدیو از آن‌ هاست. تصویر یا ویدیویی که از فرد گرفته شده، در حافظه دستگاه ذخیره و چهره فرد با استفاده از این اطلاعات بررسی می‌شود.

۴. مهمترین دلیلی که از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره استفاده می‌کنند چیست؟

در شرایط شیوع بیماری‌های واگیردار و یا موارد دیگر، بهداشتی بودن این دستگاه می‌تواند کمک بسیاری کند؛ همچنین دقت بالای این دستگاه می‌تواند مانع از بروز تقلب و خطا برای ورود و خروج به یک مکان شود.

Leave a comment

مشاهده
درگ