Skip links

دستگاه اثر انگشتی چیست و چگونه کار می‌کند؟

حضور و غیاب در محل کار با دستگاه‌هایی مانند دستگاه اثر انگشتی، امری بسیار مهم است؛ زیرا کارفرمایان می‌خواهند بدانند کدام یک از پرسنل آن‌ها به موقع در محل کار حاضر می‌شود. همچنین مطلع می‌شوند کدام یک از کارکنان در زمان مناسب محل کار خود را ترک می‌کنند و کدام یک ساعت ورود و خروج را طبق قانون رعایت نمی‌کنند. امروزه استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی، این کار را در ادارات و مراکز بسیار آسان کرده است. دستگاه اثر انگشتی با شناسایی اثر انگشت کارمندان، ساعات دقیق حضور و غیاب آن‌ها را ثبت می‌کند و این کار را با درصد خطای بسیار کمی انجام می‌دهد. در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه اثر انگشتی، نحوه عملکرد آن، مزایا و معایب استفاده از آن و موارد دیگر آشنا کنیم.

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چیست؟

زمانی که مراکز و ادارات از دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی استفاده می‌کردند، مدیران متوجه شدند در ثبت ساعت حضور و خروج یک کارمند توسط کارمندان دیگر تقلب‌های فراوانی صورت می‌گیرد. با توجه به همین مسئله آن‌ها تصمیم گرفتند با صرف هزینه بیشتر، دستگاه‌های دقیق‌تری را خریداری کنند؛ به همین دلیل از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی استفاده کردند. در این دستگاه حضور و غیاب، هر فرد با ثبت اثر انگشت منحصربه‌فرد خود شناسایی می‌شود و با قرار دادن انگشت خود در محل تعیین‌شده، ساعات ورود و خروج خود را ثبت می‌کند.

استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چه مزایایی دارد؟

هر چند تهیه دستگاه اثر انگشتی نیازمند صرف هزینه بالاتری در مقایسه با سایر دستگاه‌های حضور و غیاب موجود در بازار است، پرداخت این هزینه کاملاً ارزش دارد و شما را پشیمان نخواهد کرد. از جمله مزایای استفاده از دستگاه اثر انگشتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از دستگاه اثر انگشتی، احتمال تقلب کارکنان را به صفر می‌رساند

با توجه به این موضوع که اثر انگشت هر فرد کاملاً منحصربه‌فرد است و هیچ دو اثر انگشتی در دنیا یکسان نیستند، کارمندان نمی‌توانند با تهیه کپی یا الگو از اثر انگشت، زمان حضور و غیاب شخص دیگری جز خودشان را ثبت کنند. با توجه به این مسئله، هر فرد می‌تواند تنها ساعات حضور فیزیکی خود در مجموعه را ثبت کند؛ درنتیجه، احتمال تقلب در حضور و غیاب به صفر می‌رسد.

  1. با دستگاه اثر انگشتی در صرف هزینه‌های مربوط به مجموعه صرفه‌جویی می‌کنید

صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی، یکی دیگر از مزایای استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی است. در استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی، شما مجبورید هزینه‌ای جداگانه برای خرید دستگاه و هزینه‌ای دیگر به‌منظور تهیه هر کارت مجزا برای هر یک از پرسنل بپردازید، اما برای استفاده از دستگاه اثر انگشتی، تنها لازم است اثر انگشت هریک از پرسنل جداگانه برای دستگاه ثبت و تعریف شود. در این صورت دستگاه با هر بار اسکن اثر انگشت فرد مورد نظر می‌تواند ورود او به مجموعه یا خروج از مجموعه را ثبت کند. از سوی دیگر، دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی در ثبت و محاسبه ساعات کاری بسیار دقیق هستند؛ درنتیجه از پرداخت اضافه کار و حقوق اضافه به پرسنل جلوگیری خواهند کرد.

  1. امکان کنترل از راه دور برای مدیران فراهم می‌شود

این دستگاه در ثبت و محاسبه کاملاً دقیق عمل می‌کند و درنتیجه نیازی به نظارت دقیق‌تر و نظارت نزدیک بر عملکرد آن نیست. با نصب نرم‌افزارهایی روی سیستم مدیریت، مدیران امکان کنترل و نظارت کامل بر عملکرد کارکنان و اطلاعات ثبت‌شده توسط دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را خواهند داشت.

  1. استفاده از دستگاه اثر انگشتی برای کارمندان بسیار راحت است

کارمندان در استفاده از دستگاه اثر انگشتی بسیار راحت‌تر از سایر دستگاه‌های حضور و غیاب از جمله دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی و کدی هستند. کارفرمایان نیز توانسته‌اند با استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی، حس رضایتمندی را در پرسنل خود افزایش دهند. این میزان رضایتمندی به‌دلیل سرعت عمل بالای این دستگاه‌ها در شناسایی پرسنل است. برای استفاده از دستگاه اثر انگشتی، تنها لازم است کاربر انگشت خود را به مدت یک ثانیه در محل اثر انگشت نگه دارد و ورود یا خروج خود را ثبت کند. اهمیت سرعت عمل این دستگاه در سازمان‌های شلوغ با تعداد کارکنان زیاد مشخص می‌شود؛ زیرا اگر حضور و غیاب در این مراکز با سرعت بالایی انجام نشود، صف‌هایی بسیار طولانی تشکیل خواهد شد.

  1. به کمک دستگاه اثر انگشتی، مدیران می‌توانند حقوق کارمندان را سریع‌تر محاسبه کنند

در استفاده از این دستگاه‌ها، دیگر با مشکل ثبت نشدن تردد به‌دلیل گم کردن کارت یا فراموشی کد مواجه نخواهید شد. درنتیجه ترددها کاملاً دقیق ثبت می‌شوند و دیگر مدیران نیازی به رفع ترددهای ناقص نخواهند داشت. با استفاده از این دستگاه می‌توانید اطلاعات عددی از جمله ساعات حضور و ساعات کسر حضور را دقیق مشاهده کنید. همچنین می‌توانید میزان حقوق و اضافه کاری پرسنل خود را به‌راحتی محاسبه کنید. در این روش، میزان خطای انسانی به صفر می‌رسد و تمامی موارد توسط دستگاه محاسبه خواهد شد.

  1. با استفاده از دستگاه اثر انگشتی از تردد افراد متفرقه به سازمان جلوگیری کنید

با استفاده از دستگاه اثر انگشتی در گیت تردد، تنها افرادی که در سازمان شما مشغول به کار هستند، اجازه ورود و خروج خواهند داشت؛ زیرا گیت‌های تردد تنها با ثبت اثر انگشت کارمندان باز خواهد شد و درنتیجه افراد غیرمجاز و پرسنل اخراج‌شده اجازه‌ای برای ورود به سازمان نخواهند داشت.

  1. با استفاده از دستگاه اثر انگشتی، بهترین و منظم‌ترین کارکنان خود را شناسایی کنید

استفاده از این دستگاه، به شناسایی پرسنل منظم و دقیق کمک می‌کند. این دستگاه، آرشیوی از ساعات دقیق ورود و خروج کارکنان را نگهداری می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند با بررسی دقیق عملکرد پرسنل، منظم‌ترین کارکنان را برای ارتقای شغلی و تشویق شناسایی کنید و کارکنان نامنظم و بی‌مسئولیت را نیز بشناسید.

معایب استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چیست؟

استفاده از این دستگاه‌ معایبی نیز دارد که بهتر است برای داشتن انتخابی بهتر، مطابق با نیازهای خود، به آن‌ها توجه داشته باشید.

  • استفاده از دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی، احتمال انتقال آلودگی‌ها را افزایش می‌دهد

با توجه به اینکه در طول روز، تعداد زیادی از پرسنل سازمان، ورود و خروج خود را با استفاده از دستگاه اثر انگشتی ثبت می‌کنند، این سطوح این دستگاه، منبعی از آلودگی‌هاست که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

  • ممکن است اثر انگشت در این دستگاه‌ها به دلایل مختلف ناخوانا باشد

گاهی ممکن است به‌دلیل ساییدگی اثر انگشت، وجود آلودگی و دلایل دیگر، اثر انگشت در این دستگاه‌ها ناخوانا شده و ثبت نشود. همچنین رطوبت زیاد و خشکی شدید آب و هوا می‌تواند در ثبت اثر انگشت در این دستگاه خلل ایجاد کند. البته امروزه شرکت‌های اروپایی نوع جدید و آپدیت‌شده‌ای از دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی را تولید کرده‌اند که مقاومت بالاتری در مقابل تغییرات دمایی و رطوبت دارند؛ به همین دلیل زمان ورود و خروج را تحت هر شرایطی دقیق ثبت می‌کنند. در این میان به‌دلیل قیمت بسیار بالای این دستگاه‌ها و وجود تحریم‌های مختلف در مقابل ورود این دستگاه‌ها، در حال حاضر امکان استفاده از این نوع دستگاه‌ها وجود ندارد.

  • احتمال انتقال بیماری‌های پوستی در استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی افزایش می‌یابد

با توجه به اینکه در طول روز، تعداد زیادی از کارکنان از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی استفاده می‌کنند، احتمال انتقال بیماری‌های پوستی از این طریق افزایش می‌یابد؛ از این‌رو لازم است کارکنان هنگام استفاده از این دستگاه‌ها، توجه بیشتری به بهداشت دست‌ها داشته باشند. مدیران می‌توانند برای مدیریت بهتر این مسئله از محلول‌های ضدعفونی کننده دست در کنار این دستگاه‌های حضور و غیاب استفاده کنند تا بتوانند سلامت کامل پوست پرسنل را تضمین کنند.

  • دستگاه اثر انگشتی، قیمت بالاتری از دستگاه حضور و غیاب کارتی دارد

خرید و تهیه دستگاه اثر انگشتی، نیازمند صرف هزینه بالاتری از دستگاه حضور و غیاب کارتی است؛ درنتیجه بهتر است مدیران در نگهداری و حفظ این دستگاه‌ها کوشاتر باشند تا بتوانند بیشترین استفاده را از این دستگاه ارزشمند و گران‌قیمت داشته باشند.

نحوه کار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی چگونه است؟

نحوه کار دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی بسیار آسان است. زمانی که کاربر انگشت خود را در قسمت سنسور دستگاه قرار می‌دهد، دستگاه نقشه‌ای از اثر انگشت فرد تهیه کرده و آن را اثر انگشتی که از این شخص ذخیره دارد، تطابق می‌دهد. عملکرد تطابق اثر انگشت با موارد مشابه در این دستگاه کاملاً اتوماتیک است. درصورت وجود مورد مشابه، به‌سرعت مکانیسم شناسایی انجام شده و اجازه ورود برای فرد ثبت‌کننده صادر می‌شود. در مقابل، چنانچه هیچ الگوی مشابهی برای تطابق وجود نداشته باشد، دستگاه اجازه ثبت اطلاعات ورود و خروج و ورود به سازمان را به شخص نخواهد داد.

امنیت دستگاه‌های حضور و غیاب اثر انگشتی در برابر هک شدن چقدر است؟

اگرچه دستگاه اثر انگشتی امن‌ترین و مطمئن‌ترین دستگاه حضور و غیاب شناخته می‌شود، اما بهتر است بدانید میزان امنیت و اطمینان این دستگاه به برند تولیدکننده آن بستگی خواهد داشت. همه برندها و تولیدکنندگان دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی ایمن نیستند و دقیق بودن اطلاعات ثبت‌شده را تضمین نمی‌کنند. برخی دستگاه‌های بی‌کیفیت ممکن است اثر انگشت‌های تقلبی را که با استفاده از خمیر بازی، ژلاتین، کاغذ، چسب، رژ لب و… ساخته شده‌اند، شناسایی کنند؛ درنتیجه فرصت تقلب برای پرسنل شما فراهم خواهد شد. برای جلوگیری از ساخت اثر انگشت جعلی توسط پرسنل بسازند و اطمینان از عملکرد دقیق و صحیح دستگاه اثر انگشتی بهترین و ایمن‌ترین دستگاه ممکن را خریداری کنید. اگرچه دستگاه‌های مطمئن و هک‌نشدنی کمی گران‌تر از دستگاه‌های فیک و بی‌کیفیت هستند، درعوض بابت رفت و آمدهای به موقع کارکنان آسوده خواهید بود.

[irp posts=”13168″ ]

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی در چه محل‌هایی بیشترین کاربرد را دارد؟

عملکرد مناسب دستگاه اثر انگشتی، وابسته به ثبت صحیح اثر انگشت در این دستگاه است؛ درنتیجه در مشاغلی که ممکن است پرسنل در محل کار دچار آسیب به پوست و مخدوش شدن اثر انگشت شوند، استفاده از این سیستم حضور و غیاب مناسب نخواهد بود. از جمله مواردی که می‌تواند در ثبت نشدن اثر انگشت در دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی مؤثر باشد، می‌توان به التهابات پوستی، مخدوش شدن اثر انگشت، سوختگی انگشت، زبر شدن پوست در اثر انجام کارهای خشن، آلودگی بیش‌ازحد، تعرق دست، تماس زیاد با مواد شوینده و ضد عفونی کننده اشاره کرد. با توجه به موارد فوق می‌توان گفت دستگاه اثر انگشتی در مشاغلی از جمله رنگرزی، ریخته‌گری، تراشکاری و مشاغل مشابه کاربرد دارد؛ بنابراین بهتر است به‌جای آن از سیستم‌های دقیق دیگری از جمله سیستم شناسایی چهره استفاده کنید.

نکات اصلی و مهم در استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

  • پیش از هر چیز لازم است برای نگهداری بهتر از دستگاه اثر انگشتی، دستگاه خود را در محلی دور از تابش نور مستقیم خورشید نگهداری کنید تا در عملکرد سنسور اثر انگشت دستگاه شما خلل ایجاد نکند.
  • بهتر است هریک از پرسنل شما بیش از یک اثر انگشت را در سیستم حضور و غیاب اثر انگشتی ثبت کنند تا در ثبت حضور و غیاب خود دچار مشکل نشوند.
  • دستورالعمل استفاده از انگشت تمیز، غیر چرب و عاری از آلودگی را در نزدیکی دستگاه حضور و غیاب بچسبانید. در این صورت پرسنل شما می‌دانند درصورت استفاده از انگشتان آلوده و چرب، قادر به ثبت صحیح ورود و خروج خود نخواهند بود. همچنین می‌توانید با قرار دادن یک محلول شست‌وشوی دست در نزدیکی دستگاه اثر انگشتی، به پرسنل کمک کنید تا پیش از ثبت اثر انگشت خود، انگشتانشان را تمیز کنند.
  • برای تمیز کردن دستگاه از یک دستمال نم‌دار استفاده کرده و سعی کنید مانع اختلال در عملکرد دستگاه با شست‌و‌شوی مستقیم به کمک محلول یا آب شوید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره دستگاه اثر انگشتی حضور و غیاب و مزایا و معایب استفاده از این دستگاه صحبت کردیم. استفاده از این نوع دستگاه در محل کار شما، مزایای فراوانی دارد و ثبت تردد پرسنل و کارکنان را به شکلی ایمن و مطمئن می‌دهد. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند تا هزینه خود را برای تهیه بهترین، مناسب‌ترین و سودمندترین دستگاه صرف کنید. اگر تجربه استفاده از دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی را دارید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید. در این صورت میزان آگاهی درباره استفاده از این دستگاه افزایش می‌یابد.

Leave a comment

مشاهده
درگ