Skip links
چالش‌های دورکاری

اصلی‌ترین چالش‌های دورکاری و چگونگی غلبه بر آن‌ها

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی در مورد چالش‌های دورکاری برای کارمندان انجام شده است. در این تحقیقات مشخص شده که کارمندان دورکار، روزهای کمتری مرخصی می‌گیرند، برای مدت طولانی‌تری و با انگیزه‌تر کار می‌کنند، مدت بیشتری در شغل خود می‌مانند و برای افزایش دستمزد تلاش می‌کنند (صرفه‌جویی در هزینه‌های رفتن به محل کار و سایر هزینه‌ها نیز در این زمینه کمک می‌کند).

مطالعات نشان داده است که اثرات دورکاری مولدتر و سالم‌تر هستند و افراد از تعادل بیشتری بین کار و زندگی برخوردارند. دورکاری به نظر یک نوع انقلاب تجاری است که به آن نیاز بود، اما این چیزی نیست که بتوانید به سادگی آن را تغییر دهید و فقط به ‌اثرات مفید دورکاری امیدوار باشید. مانند هر چیز دیگری، کار از راه دور دارای معایبی نیز هست و همچنین تعدادی چالش برای آن وجود دارد. خوشبختانه، استراتژی‌ها و ابزارهای کاری برای غلبه بر چالش‌های دورکاری در زمان بحرانی وجود دارد که هر کسب‌وکاری می‌تواند برای غلبه بر آن پیاده کند.

در این مقاله با چالش‌های دورکاری برای کارمندان بیشتر آشنا می‌شوید.

مزایا و چالش‌های دورکاری

کارمندان دورکاری می‌دانند دورکاری، همیشه آسان نیست. کار بیش‌ازحد، تنهایی و مشکل در حفظ انگیزه در دورکاری رایج است. همچنین متمرکزماندن، همکاری در مناطق زمانی مختلف و پیشرفت شغلی می‌تواند مشکل باشد. پس افزایش انگیزه کارکنان دورکار مهم است.

در ابتدا با رایج‌ترین چالش‌های دورکاری برای تیم‌ها شروع می‌کنیم. این‌ها مسائلی است که تیم‌های راه دور معمولا با آن مواجه هستند. مدیریت چالش‌های دورکاری، مدیریت پروژه‌هاست‌. بدون حضور فیزیکی، ارتباط دشوارتر و پیگیری وظایف فردی مشکل‌ساز است، به‌خصوص برای پروژه‌های پیچیده و تیم‌های دورکاری این کار پیچیده‌تر هم می‌شود.

مزایا و چالش‌های دورکاری

همکاری از راه دور

یکی از چالش‌های دورکاری که تیم‌های دورکاری در مطالعات گزارش می‌کنند، همکاری از مکان‌های مختلف است. چگونه یک تیم از طراحان در مکان‌های مختلف می‌توانند روی یک پروژه کار کنند؟ مثلا زمانی‌که در سراسر کشور یا جهان پخش شده‌اند؟  هنگامی که اعضای تیم در یک دفتر هستند، می‌توانند بدون هیچ محدودیت واقعی با اسناد، اقلام، پروژه‌ها با یک‌دیگر تعامل داشته باشند، با‌این‌حال، چالش‌های دورکاری برای کارمندان بسیار محدود هستند.

نکته مثبت این است مانند نرم‌افزار مدیریت پروژه، ابزارهای همکاری بی‌شماری برای انواع کارها و تیم‌ها طراحی شده‌اند که به شما کمک می‌کنند این چالش‌های دورکاری را از بین ببرید.

پیگیری وظایف

در ادامه به برخی از مشکلات پیچیده‌تر چالش‌های دورکاری برای مدیران می‌پردازیم. برای رسیدن به اهداف بزرگ، باید مطمئن شوید که تمام کارهای کوچک‌تر به موقع انجام می‌شوند. پیگیری پیشرفت روزانه چندین کارمند از راه دور می‌تواند یک چشم‌انداز دلهره‌آور باشد. چگونه می‌توانید پیشرفت در وظایف فردی را پیگیری کنید و درعین‌حال به پیشرفت در کل پروژه نیز توجه داشته باشید؟

حفظ اعتماد

اعتماد آشکار اصل مهمی است که می‌تواند در میان تیم‌های دورکار به وجود بیاید، زمانی‌که بتوانید به‌صورت فیزیکی کارمندان را ببینید، متوجه خواهید شد که افراد چه می‌کنند. اما حفظ اعتماد در دورکاری را نتایج ارائه‌شده کارمندان تعیین می‌کند.

عوامل مؤثر بر اجرای موفق دورکاری

کارمند باید نقش و مسئولیت خود را درک کند. آن‌ها همچنین باید مهارت‌های لازم را برای انجام وظایف مورد نیاز خود داشته باشند. بنابراین، کارفرما باید کارمندان از راه دور را از اقدامات کنترلی و همچنین معیارهای مورد نیاز برای ارزیابی عملکرد کارمندان مطلع کند.

[irp posts=”8340″ name=”معرفی روش‌هایی برای ارتباط موثر با کارکنان دورکار”]

محیط کار

برای حفظ تمرکز، یک کارمند از راه دور باید دفتر خانه خود را در اتاقی قرار دهد که عاری از عوامل حواس‌پرتی (سر و صدای منابعی مانند تلویزیون، خیابان، اعضای خانواده، حیوانات خانگی) باشد. علاوه‌براین، اگر آن‌ها مجبورند برای مدت طولانی از راه دور کار کنند، باید محیط خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که برای کارشان مساعد باشد. به عنوان مثال، آن‌ها به یک صندلی و میز ارگونومیک نیاز دارند که سطح راحتی‌شان را به حداکثر برساند و خطر آسیب را به حداقل برساند.

عوامل مؤثر بر اجرای موفق دورکاری

آن‌ها همچنین باید مطمئن شوند که منطقه کارشان، امن است و اطلاعات محرمانه به اشتراک گذاشته یا گم نمی‌شود و می‌توان آن‌ها را به روشی امن (با کمک خردکن و نه در سطل بازیافت خانوار) ​​دور انداخت. در مجموع، وقتی نوبت به کار از راه دور می‌رسد، کلید موفقیت، یک رابطه قوی اعتماد بین کارمند و کارفرماست.

تصورات اشتباه درباره دورکاری

امروزه دورکاری در حال افزایش است. باور کنید یا نه، کارمندان غذاهای خانگی را به غذاهای یخ زده در مایکروویو ترجیح می‌دهند. در واقع باید گفت بسیاری از کارمندان حتی چالش‌های دورکاری به کار حضوری را ترجیح می‌دهند. اما هنوز تصورات بسیار اشتباهی درباره دورکاری وجود دارد. بر اساس گزارش وضعیت جهانی کار از راه دور در سال 2019، 68 درصد از کارمندان در سراسر جهان دورکار هستند و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. بااین‌حال، تصورات نادرست در مورد چالش‌های دورکاری همچنان وجود دارد. وقت آن است که کلیشه‌ها را کنار بگذارید.

مخالفان دورکاری با چالش‌های زیر روبه‌رو هستند:

 از راه دور به پشتیبانی فنی یا تجهیزات ویژه زیادی نیاز دارند

اکثر کارمندان از راه دور از رایانه‌های رومیزی یا لپ‌تاپ‌های معمولی خریداری شده استفاده می‌کنند. مطمئنا ممکن است آن‌ها از برنامه‌ها یا نرم‌افزارهای خاص مخصوص صنعت خود استفاده کنند، اما جدای از داشتن یک اتصال اینترنتی سریع، تنها وسایل ضروری که یک کارمند از راه دور واقعا به آن نیاز دارد، مبلمان است. مانند یک صندلی و میز ارگونومیک.

در ارتباط ماندن با کارمندان دورکاری، سخت است

برخلاف تصور، دورکاری به این معنی نیست که کارمندان از راه دور غیرقابل دسترس هستند. بخشی از موفقیت‌آمیز بودن کار یک کارمند از راه دور به این معنی است که برنامه خود را با رئیس و همکاران خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها همیشه بدانند چه زمانی آنلاین و در دسترس هستید و چه زمانی در کار نیستید. ایمیل، پیام فوری و چت ویدیویی نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا با تیم خود در ارتباط باشید و ارتباط شفاف را بدون توجه به جایی که همه در آن حضور دارند، فعال کنید.

این شغل برای کار در خانه، مناسب نیست

درست است که برخی از مشاغل مستلزم حضور در محل هستند و یا حتی حضور و غیاب پرسنل با دستگاه یا اپلیکیشن حضور و غیاب چک شود، اما ممکن است بخش‌هایی از کار شما وجود داشته باشد که بتوانید به‌صورت دورکاری انجام دهید. بنابراین شما می‌توانید قسمت‌هایی از کار را داخل خانه انجام دهید. این مسئولیت‌ها را می‌توان از خانه نیز انجام داد.

تصورات اشتباه درباره دورکاری

شما هرگز همکاران خود را نخواهید شناخت

ممکن است به نظر برسد که کارکردن در خانه یک کار تنهایی است و به تعامل انسانی کمی در طول روز نیاز دارد. درحالی که ممکن است در بعضی موارد، این امر درست باشد (در ارتباط با برخی از کارمندان درونگرا). اما بسیاری از مشاغل از راه دور مشارکتی هستند و نیاز به تعامل مکرر با همکاران از طریق ایمیل، پیام فوری، چت ویدیویی و غیره دارند. درست مانند یک شغل اداری، کارمندان از راه دور اغلب ملزم به شرکت در جلسات هستند و برخی از شرکت‌ها، فعالیت‌های اجتماعی مجازی برای کارمندان از راه دور را نیز ارائه می‌دهند.

[irp posts=”7692″ name=”راهکارهایی برای تقویت مشارکت کارمندان”]

هیچ پاسخگویی وجود ندارد

تصور اشتباه دیگر این است که کارمندان از راه دور به اندازه کافی مسئولیت‌پذیر نیستند و هیچ راهی وجود ندارد که بدانیم آیا آ‌ن‌ها در حال تکمیل کار خود هستند یا خیر. بااین‌حال، فقط به این دلیل که شما نمی‌توانید یک کارمند از راه دور را ببینید، به این معنی نیست که کارمندان کار خود را به‌خوبی انجام نمی‌دهند. بنابراین اگر شرکتی در سنجش عینی اهداف و نتایج موفق باشد، باید به جای حضور فیزیکی بر روی نتایج تمرکز کند.

مشاغل دورکاری کلاهبرداری هستند

یکی از رایج‌ترین چالش‌های دورکاری این است که همه مشاغل خانگی کلاهبرداری هستند یا فقط برای مشاغل بسیار ابتدایی و خاص در دسترس هستند. حقیقت این است که مشاغل قانونی دورکاری در زمینه‌های مختلف شغلی و در هر سطح حرفه‌ای در دسترس هستند.

عوامل اثرگذار بر اجرای موفق دورکاری

جنبه های خاص کار از راه دور به این معنی است که شما باید از قبل برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در خانه با موفقیت کار کنید. با ایجاد چند عادت خوب و پیروی از برخی پیشنهادات کلیدی، می‌توانید با هر چالشی که در کار از خانه پیش می‌آید، مقابله کنید.

فعالانه ارتباط برقرار کنید

وقتی با رئیس و هم تیمی‌های خود در یک مکان حضور ندارید، باید مهارت‌های ارتباطی خود را به سطح بالاتری ببرید. از ایمیل، تماس‌های تلفنی، تماس‌های ویدیویی، نرم‌افزار چت آنلاین و هر ابزار دیگری که در اختیار دارید، استفاده کنید. بپرسید مردم چه زمانی و چگونه می‌خواهند از شما بشنوند و آن اولویت‌ها را دنبال کنید. برای اطمینان از این که شما و اعضای تیم‌تان به‌طور مؤثر با هم همکاری می‌کنید و مدیرتان اولویت‌های شما را می‌داند، آمادگی بیشتری برای برقراری ارتباط داشته باشید.

شفاف‌سازی انتظارات

ابهام در تبین وظایف یکی از چالش‌های دورکاری است. روشن‌کردن انتظارات با گفتگوهای مکرر و شفاف با رئیس و همکاران‌تان شروع می‌شود و مطمئن شوید که آن‌ها از شما انتظار دارند چه کاری و در چه زمانی انجام دهید. همان‌طور که پروژه‌ها و وظایف را ادامه می‌دهید، به مدیریت انتظارات ادامه دهید. به‌روزرسانی‌ها را ارائه دهید و در صورت نیاز شفاف‌سازی کنید.

وقتی مدت‌زمانی که داشتید را به پایان رساندید، بازخورد بخواهید تا مطمئن شوید آنچه را که لازم بود، انجام داده‌اید. این به شما کمک می‌کند اعتماد، ایجاد و اطمینان حاصل کنید که شما و هم‌تیمی‌هایتان در یک جایگاه هستید.

عوامل اثرگذار بر اجرای موفق دورکاری

ساعات اداری را تنظیم کنید و به آن‌ها پایبند باشید

تصمیم بگیرید که ساعات کار منظم شما چقدر خواهد بود و رئیس و همکاران خود را از برنامه خود مطلع کنید. سپس تمام تلاش خود برای دنبال‌کردن آن انجام دهید. همکاران شما باید بدانند که چه زمانی برای کارهای اداری و جلسات در دسترس خواهید بود و چه زمانی بیرون از خانه و در وقت شخصی هستید. ایجاد یک برنامه مشخص همچنین این احتمال را افزایش می‌دهد که به‌طور مداوم، ساعات طولانی کار نکنید که تعادل کلی کار و زندگی شما به هم نخورد.

یکی از ابزارهایی که به تنظیم ساعات کاری کمک موثری می کند، اپلیکیشن حضور و غیاب است.

[irp posts=”7747″ name=”راه‌های ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی”]

استراحت کنید

از مهم‌ترین چالش‌های دورکاری، کار بی‌وقفه است. در صورت لزوم، یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که گاهی استراحت کنید. متوجه خواهید شد که این به شما کمک می‌کند تمرکز کنید و شما را سرحال نگه می دارد تا بتوانید موثرترین و کارآمدترین کار ممکن را انجام دهید.

از انجام وظایف شخصی خودداری کنید

برای این که یک کارمند از راه دور خوب باشید، ضروری است که اجازه ندهید کارهای خانگی، برنامه شما را تحت کنترل بگیرند. مطمئن شوید که اجازه نمی‌دهید کارهای متفرقه خانه روز کاری شما را دیکته کند. آن‌ها نه تنها در نهایت، روز شما را از ساعات کاری معمولی‌تان تلف می‌کنند، بلکه این وقفه‌های مداوم، مانع بهره‌وری و عملکرد خوب شما می‌شود.

[irp posts=”9915″ ]

به‌طور منظم ورزش کنید

در طول استراحت ناهار خود به دویدن بروید یا پیاده‌روی کنید یا برای پایان‌دادن به روز کاری خود برای یک جلسه یوگای آنلاین برنامه‌ریزی کنید، حفظ یک برنامه ورزشی منظم به شما کمک می‌کند با سبک زندگی بی‌تحرکی که دورکاری می‌تواند منجر به آن شود، مبارزه کنید.

یک نمای تصویر بزرگ

در برخی از روزها، برنامه‌های شما به‌درستی پیش نمی‌رود و ممکن است نتوانید ورزش کنید یا به برنامه خود پایبند باشید. این قابل درک و کاملا قابل قبول است. برای مقابله با این نوع چالش‌های دورکاری، فقط انعطاف‌پذیر باشید، خود را با شرایط وفق دهید و سعی کنید عادت‌های خوبی ایجاد کنید که شما را قادر می‌سازد با موفقیت در خانه کار کنید. حفظ اهداف کار از راه دور به شما کمک می‌کند تا یک کارمند خوب از راه دور باشید و درعین‌حال از یک زندگی متعادل نیز بهره ببرید.

Leave a comment

مشاهده
درگ