Skip links
راهنمای تمیز کردن و نگهداری دستگاه حضور و غیاب

راهنمای نگهداری و تمیز کردن دستگاه حضور و غیاب

فرایند تمیز کردن و مراقبت از دستگاه حضور و غیاب، باید به‌طور منظم و مداوم تکرار شود. تکرار این فرایند با توجه به میزان استفاده از دستگاه می‌تواند ماهانه یا حتی هفتگی باشد. در این میان، دستگاه‌های بیومتریکی مانند دستگاه اثر انگشت یا دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، در مقایسه با سایر دستگاه‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند. هر گونه بی‌احتیاطی در فرایند تمیز کردن یا نگهداری دستگاه‌های این چنینی، به سرعت سنسورها را دچار آسیب می‌کند. از طرف دیگر، تمیز کردن شیارهای کارتخوان دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی تماسی، ممکن است به نظرتان سخت باشد، اما استفاده از یک برس نرم یا هوای فشرده می‌تواند بدون هیچ آسیبی تمام شیارهای دستگاه شما را به‌راحتی تمیز کند.

چنانچه دستگاه‌های حضور و غیاب کارتی مجاورتی یا همان سیستم‌های RFID را دارید، کار شما راحت‌تر است. خوشبختانه تکرار فرایند تمیز کردن و نگهداری دستگاه حضور و غیاب شما کمتر از سایر دستگاه‌هاست. با وجود این، کارت‌های این نوع دستگاه‌ها باید با دقت زیادی نگهداری شوند. کاربران باید از خم کردن، خراشیدن یا قرار دادن کارت خود در معرض دما یا مایعات خودداری کنند.

روش تمیز کردن دستگاه حضور و غیاب

برای تمیز کردن و نگهداری دستگاه حضور و غیاب، ابتدا باید وسایل لازم را تهیه کنید. این وسایل شامل موارد زیر است:

  • پارچه‌های نرم و بدون پرز یا حوله‌های میکروفایبر
  • صابون ملایم و یا محلول‌های پاک‌کننده غیرساینده
  • گوش پاک‌کن پنبه‌ای یا برس‌های نرم
  • الکل مالشی یا همان الکل مبتنی بر اتانول برای ضدعفونی کردن
  • هوای فشرده (اختیاری برای دستگاه‌های خاص)
  • توجه و مراقبت

[irp posts=”13074″ ]

در ادامه دستورالعمل کلی نحوه تمیز کردن این دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

مرحله اول

وسایل و ابزاری را که به آن‌ها اشاره کردیم تهیه کنید و در اختیار داشته باشید.

مرحله دوم

دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید. درواقع ممکن است تمیز کردن برخی دستگاه‌های حضور و غیاب، نیاز به رعایت باید و نبایدهای خاصی داشته باشد.

مرحله سوم

قبل از شروع به کار، دستگاه را خاموش کنید. برای امنیت بیشتر و پیشگیری از هر اتفاقی، درصورت امکان دستگاه خود را از برق بکشید.

مرحله چهارم

حال می‌توانید شروع به تمیز کردن سطح دستگاه کنید. قسمت بیرونی دستگاه را با یک پارچه نرم و مرطوب یا یک حوله میکروفایبر به‌آرامی پاک کنید. برای از بین بردن لکه‌های سرسخت‌تر، می‌توانید مقداری محلول صابون ملایم روی پارچه بریزید. در مواقع این چنینی مراقب باشید پارچه خیلی مرطوب نباشد تا از رسیدن آسیب به دستگاه جلوگیری شود.

مرحله پنجم

اگر دستگاه شما صفحه نمایش دارد، یک پارچه را کمی مرطوب کرده و صفحه نمایش دستگاه را به‌آرامی پاک کنید. استفاده از مواد شیمیایی قوی یا دستمال زبر، سبب ایجاد خراش روی صفحه نمایش دستگاه خواهد شد.

مرحله ششم

برای تمیز کردن گوشه‌ها و شکاف‌های باریکی مانند دکمه‌ها یا حسگرهای اثر انگشت، از گوش پاک‌کن آغشته به الکل استفاده کنید. در طول کار مطمئن شوید هیچ مایعی به داخل دستگاه نفوذ نمی‌کند.

مرحله هفتم

حال نوبت به تمیز کردن پورت‌ها و کانکتورهاست. برای تمیز کردن این قسمت‌های دستگاه حضور غیاب باید احتیاط کنید. استفاده مقدار مناسبی از هوای فشرده برای بخش‌های اتصال دستگاه می‌تواند به از بین بردن هرگونه گرد و غبار یا زباله کمک کند، بدون اینکه آسیبی به دستگاه وارد شود.

مرحله هشتم

در این مرحله می‌توانید دستگاه خود را روشن کنید. البته قبل از روشن کردن مجدد، اجازه دهید دستگاه کاملاً در هوای محیط خشک شود.

نگهداری دستگاه حضور و غیاب

شرایط نگهداری دستگاه حضور و غیاب

نگهداری و مراقبت مناسب از دستگاه‌های حضور و غیاب، به اندازه نحوه تمیز کردن صحیح آن‌ها مهم است. برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در این زمینه به شرح زیر است:

  • محیط کار

یکی از مهم‌ترین نکات در نگهداری از این دستگاه‌ها، ملاحظات زیست محیطی است. فضا و محیط کار می‌تواند تأثیر زیادی بر کارایی، طول عمر و کثیف شدن این دستگاه‌ها بگذارد؛ برای مثال دستگاه‌هایی که در محیط‌های صنعتی قرار دارند، احتمالاً در معرض گرد و غبار و آلودگی بیشتری هستند؛ به همین دلیل، تمیز کردن و نگهداری از دستگاه حضور و غیاب در محیط‌های صنعتی، اغلب مهم‌تر از سایر محیط‌هاست و نیاز به دقت بیشتری دارد. از سوی دیگر، دستگاه‌هایی که در محیط‌های اداری قرار گرفته‌اند، ممکن است به تمیز کردن، تعمیر و مراقبت کمتری نیاز داشته باشند.

  • دما و رطوبت

در مبحث مراقبت و نگهداری از دستگاه‌های حضور و غیاب، دما و رطوبت نیز عوامل تأثیرگذار و قابل‌توجهی هستند. دما یا رطوبت شدید می‌تواند عملکرد این دستگاه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. نگه داشتن دستگاه‌ها در محیطی مناسب و پایدار، به افزایش طول عمر آن‌ها کمک بزرگی می‌کند.

  • تمهیدات امنیتی

در حین استفاده و نگهداری از دستگاه‌های حضور و غیاب، حفاظت از داده‌های این دستگاه‌ها امر بسیار مهمی به شمار می‌آید برای مثال هنگام تمیز کردن و نگهداری از دستگاه حضور و غیاب خود باید مراقبت باشید به داده‌های مهمی که در دستگاهتان ذخیره شده آسیبی نرسد. به طور کلی باید از پروتکل‌های امنیتی خاصی که سازنده دستگاه توصیه کرده است، پیروی کنید.

  • آموزش و آگاهی کاربران

با ارائه آموزش‌های اولیه درباره نحوه نگهداری و مراقبت از دستگاه، کاربران خود را آگاه کنید. آگاهی از اهمیت نحوه استفاده و نگهداری این سیستم‌ها، می‌تواند بر طول عمر آن‌ها تأثیرگذار باشد.

  • کمک گرفتن از متخصصان

گاهی اوقات با وجود تلاش و دقت بالای شما در نحوه تمیز کردن و نگهداری از دستگاه حضور و غیاب، ممکن است دستگاه به‌درستی کار نکند. اگر متوجه بروز مشکلاتی مانند عدم تشخیص کاربر یا روشن نشدن دستگاه شدید، باید با پشتیبانی فنی یا سازنده دستگاه تماس بگیرید. با پیشرفت تکنولوژی، این دستگاه‌ها نیز پیشرفت می‌کنند. مدل‌های جدیدتر ممکن است به روش‌های متفاوتی برای نگهداری نیاز داشته باشند؛ بنابراین رعایت آخرین توصیه‌های تولیدکنندگان امری ضروری است.

[irp posts=”13222″ ]

سخن پایانی

دستگاه‌های حضور و غیاب در تمام حوزه‌های مربوط به کارکنان یک سازمان نقشی محوری دارند. از طرفی، مراقبت و توجه به این دستگاه‌ها می‌تواند عملکرد روان و کارآمد آن‌ها را تا حد زیادی تضمین کند. با دنبال کردن نکات و مراحل ساده‌ای که در این راهنما عنوان کردیم، فقط از یک قطعه سخت‌افزاری مراقبت نمی‌کنید. در واقع شما به عملکرد یکپارچه محیط کار خود کمک خواهید کرد. فراموش نکنید، کلیدی‌ترین نکات در راستای نگهداری از این دستگاه‌ها منظم بودن، احتیاط و کمی صبر است. با آن‌ها خوب رفتار کنید تا برای مدت طولانی به شما و سازمانتان خدمت کنند.

Leave a comment

مشاهده
درگ