Skip links

گیت ورود و خروج یا کنترل تردد چیست؟

گیت کنترل تردد، الزامی‌ترین نیاز سامانه‌های کنترل تردد است که بدون وجود آن، مسلما مدیران با مشکلاتی بزرگ و چالش برانگیز مواجه می‌شوند و نمی‌توانند اوضاع را به درستی مدیریت کنند. این نوع گیت، بخش اعظمی از کارهای نظارتی مدیران را انجام داده و بار بسیار بزرگی را از دوش آن‌ها برمی‌دارد. این گیت، بدون نیاز به وجود نیروی انسانی، کار نظارت بر تردد و حفظ امنیت را انجام می‌دهد و به عنوان گذرگاهی برای ورود و خروج افراد به یک مکان مشخص عمل می‌کند.

در این مقاله، ضمن معرفی گیت کنترل تردد و کارایی آن، شما را با انواع گیت کنترل تردد و مکان‌های مناسب برای نصب این دستگاه آشنا خواهیم کرد. در نهایت مزایای استفاده از گیت ورود و خروج بررسی می‌شوند تا شما اهمیت وجود این دستگاه را بهتر درک کنید. امیدواریم در پایان این مقاله بتوانید گیت مورد نظر خود را متناسب با نیاز محل کارتان انتخاب کنید.

گیت کنترل تردد چیست؟

گیت کنترل تردد یا گیت کنترل ورود و خروج، دروازه‌ای برای ورود یا خروج است که اهمیت نظم و ترتیب و امنیت را به کسانی که از آن عبور می‌کنند، یادآوری می‌کند.

انواع گیت کنترل تردد

انواع مختلف گیت کنترل تردد وجود دارند که هر کدام از آن‌ها برای محل خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند و کارایی منحصر به فردی دارند. انواع گیت کنترل تردد شامل موارد زیر هستند:

  • گیت‌های شیشه‌ای یا گیت مترویی

گیت‌های شیشه‌ای یا گیت مترویی بیشتر در محل‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مدیران می‌خواهند از ورود و خروج افراد غیرمجاز جلوگیری کنند و ترددها را کنترل کنند. از جمله سازمان‌هایی که می‌توانند از گیت مترویی استفاده کنند، می‌توان به ادارات دولتی، ایستگاه‌های مترو، شرکت‌های خصوصی، شهربازی‌ها و باشگاه‌ها اشاره کرد.

بدنه گیت‌های شیشه‌ای یا گیت مترویی معمولا از جنس استنلس استیل است که گاها در طراحی آن، از شیشه و چوب نیز استفاده می‌شود. البته مانع اصلی تردد در این گیت‌ها از جنس شیشه بوده و ضخامت ده میلی‌متر یا بیشتر دارد. این نوع گیت معمولا مجهز به باتری پشتیبان است تا در صورت قطع برق، خللی در رفت‌وآمد افراد ایجاد نشود.

  • گیت‌های فلپ یا باله‌ای

این گیت‌ها، در حین داشتن ساختاری بسیار ساده و قیمت نسبتا مناسب، سرعت عالی و استهلاک پایین، گزینه‌ای عالی برای مصرف کنندگان خواهند بود. ساختار این گیت به نحوی طراحی شده است تا جلوی هر گونه سوءاستفاده کاربران، یا هرگونه خطای کاربری را بگیرد. هر خطا یا سواستفاده احتمالی، از طریق نشانگر نوری به صورت هشدار به نگهبان و مسئول مربوطه اعلام می‌شود. از سوی دیگر، صحت عبور و تردد افراد در استفاده از این گیت، تضمین شده است.

  • گیت‌های میله‌ای

این نوع گیت در اماکن بسیار شلوغ و پرتردد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیت‌های میله‌ای می‌توانند سنگین‌ترین تعداد ورود و خروج را ثبت کنند یا با دقت بسیار بالایی به ثبت کارت‌های الکترونیکی و ورود و خروج‌های اختصاصی بپردازند. از جمله مکان‌هایی که می‌توان از گیت‌های میله‌ای استفاده کرد، می‌توان به زندان‌ها، سفارتخانه‌ها، اماکن امنیتی، اماکن ورزشی، اماکن تفریحی و… اشاره کرد.

این نوع گیت به محض دریافت هر گونه سیگنالی از مرکز کنترل یا برخورد اثر انگشت آشنا یا با استفاده از کارت باز می‌شود و امکان تردد را برای افراد فراهم می‌کند.

  • گیت ویلچری یا گیت لولایی

وجود گیت‌های بزرگتر، برای تردد و عبور و مرور ولیچر، چرخ بار و کالکسه، در کنار گیت‌های نفر رو برای هر مکانی ضرورت دارد. گیت‌های ویلچری یا لولایی به صورت دو طرفه باز و بسته می‌شوند. قدرت و سرعت این نوع گیت برای باز و بسته کردن یک دروازه ۱۲۰ الی ۱۵۰ سانتی متری مناسب است. تردد از این گیت با استفاده از اثر انگشت، کارت یا کنترل از مرکز به راحتی قابل انجام است. از جمله اماکنی که به نصب این گیت نیاز دارند می‌توان به سفارتخانه‌ها، زندان‌ها، اماکن ورزشی و تفریحی، اماکن امنیتی و… اشاره کرد.

نصب این نوع گیت بسیار آسان بوده و به سرعت و در کمترین زمان ممکن، امکان پذیر است.

مزایای گیت کنترل تردد

استفاده از گیت کنترل تردد، مزایایی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

  1. نقش مهم گیت کنترل تردد در ایجاد امنیت

اصلی‌ترین وظیفه گیت کنترل تردد، ایجاد امنیت است. طراحی خاص این گیت‌ها، مسیر تردد و ورود و خروج را برای افراد تعیین می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که نیروهای امنیتی بتوانند کنترل بهتری روی رفت و آمدها و افرادی که عبور می‌کنند داشته باشند.

  1. ایجاد نظم، یکی از بهترین مزایای گیت کنترل تردد در مکان‌های شلوغ

وجود گیت کنترل تردد یا گیت کنترل ورود و خروج، موجب می‌شود که افراد مجبور به عبور تک به تک و رعایت نظم و انضباط شوند. این مسئله نه تنها نظارت بخش امنیتی را آسان‌تر می‌کند؛ بلکه موجب می‌شود تا همه عبور کنندگان احراز هویت شده و مجبور به ارائه مجوز عبور شوند. برای مثال: افرادی که مایل به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی هستند، با عبور از گیت ورود و خروج، ملزم به پرداخت هزینه خاصی خواهند شد.

  1. گیت کنترل تردد، اجازه ورود و خروج را به افراد متفرقه نمی‌دهد

گیت کنترل تردد، دسترسی افراد را برای ورود و خروج محدود می‌کند؛ در نتیجه افراد متفرقه و غیرمجاز، اجازه‌ای برای ورود پیدا نخواهند کرد. کنترل تردد در گیت ورود و خروج، از طریق مجوزهایی است که افراد با استفاده از آن‌ها می‌توانند از گیت عبور کنند. به این ترتیب افرادی که هویت آن‌ها در دستگاه تعریف نشده است، نمی‌توانند به سازمان یا مرکز مورد نظر وارد شوند.

استفاده از این گیت‌ها در سازمان‌ها و مراکز پر تردد بسیار مفید بوده و از تردد بیش از حد ارباب رجوع و شلوغی جلوگیری می‌کند.

  1. گیت کنترل تردد، شمارش دقیق اوفرادی که از آن عبور می‌کنند را انجام می‌دهد

در بعضی از مکان‌هایی که مجهز به گیت کنترل تردد هستند، احراز هویت افراد در محلی جداگانه و بدون نیاز به گیت انجام می‌شود. در چنین اماکنی ممکن است گیت کنترل تردد، تنها کار شمارش افراد را بر عهده داشته باشد تا مدیران بتوانند، تعداد دقیق افراد عبور کرده از گیت را شمارش کنند.

برای مثال: در شهربازی‌ها، دریافت هزینه و بلیط از طریق گیت تردد انجام نمی‌شود؛ اما وجود این گیت در شهربازی، کمک می‌کند تا مسئول مربوطه بداند که دقیقاً چه تعداد افراد در این مکان وجود دارند.

  1. گیت کنترل تردد از تقلب کارمندان مراکز جلوگیری می‌کند

گاهی کارمندان، تنها کارت احراز هویت خود را در دستگاه ثبت می‌کنند؛ اما از گیت عبور نکرده و به محل کار خود نمی‌روند. برای جلوگیری از چنین تقلب‌هایی، گیت کنترل تردد یا گیت ورود و خروج به سنسورهایی مجهز شده است که صحت ورود یا خروج فیزیکی افراد را تعیین می‌کنند.

کدام مکان‌ها نیاز به گیت کنترل تردد دارند؟

همان طور که دیدیم، وجود گیت کنترل تردد برای برقراری بهتر نظم و انضباط ضروری است و مکان‌های مهم و پرتردد باید حتما مجهز به گیت کنترل تردد باشند. این گیت در کنار برقراری نظم و انضباط به برقراری و حفظ امنیت نیز کمک کرده و عبور و مرورها را به حالتی کاملا کنترل شده درمی‌آورد. مدیریت رفت و آمد با کمک گیت ورود و خروج یا گیت کنترل تردد، بسیار راحت‌تر خواهد بود. از جمله مکان‌هایی که به وجود گیت کنترل تردد نیاز دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی از جمله ایستگاه اتوبوس، مترو و قطار
  • شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که کارکنان زیادی دارند
  • ورزشگاه‌های بزرگ و مجموعه‌های ورزشی
  • فرودگاه‌ها
  • ادارات دولتی و خصوصی
  • بانک‌ها
  • زندان‌ها
  • اماکن مدیریت پرسنل
  • اماکن مدیریت مهمان

جمع بندی

در این مقاله با گیت کنترل تردد آشنا شدیم و دیدیم که گیت‌های ورود و خروج چه انواع مختلفی دارند. همچنین با موارد کاربرد این گیت‌ها و مزایای استفاده از آن‌ها آشنا شدیم. همان طور که تا کنون متوجه شده‌اید، انواع مختلف گیت ورود و خروج یا گیت کنترل تردد در اماکن خاصی کاربرد دارند و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود، می‌توانند خدماتی را متناسب با نیاز شما ارائه کنند. به همین دلیلی است که ابتدا باید با کارایی هر گیت آشنا شده و سپس گیت مناسب را متناسب با نیاز خود و مجموعه کاری خود، تهیه کنید. در نهایت بهتر است بدانید که وجود گیت‌های کنترل تردد برای حفظ امنیت یا حضور و غیاب در اماکن مهم، امنیتی و پرتردد الزامی است و نبود آن می‌تواند شما را با چالش‌های مدیریتی بسیار بزرگی مواجه کند.

Leave a comment

مشاهده
درگ