Skip links
دستگاه کنترل تردد چیست

سیستم کنترل تردد چیست ؟ انواع سیستم کنترل تردد و کاربردهای آن

سوال شایع سیستم کنترل تردد چیست، یکی از سوالاتی است که معمولا افرادی که برای بار نخست نام این دستگاه را می‌شنوند به دنبال پاسخ آن هستند. معمولا ادارات و سازمان‌های بزرگ که دارای تعداد بالای پرسنل و یا ارباب رجوع هستند از سیستم کنترل تردد بیشترین بهره را می‌برند.

سیستم کنترل تردد، با نام‌های دیگری همچون سیستم کنترل دسترسی و یا سیستم اکسس کنترل نیز شناخته می‌شود. در واقع دستگاه سیستم کنترل تردد و یا همان سیستم اکسس کنترل، دستگاهی است که جهت مدیریت کنترل تردد پرسنل و مراجعه‌کنندگان به سازمان‌ها و ادارات مختلف از آن، کمک گرفته می‌شود. البته اهمیت استفاده از انواع سیستم کنترل تردد، با توجه به وسعت یک سازمان و میزان ورود و خروجی که در آن اداره صورت می‌گیرد، مشخص می‌شود.

در این مقاله ابتدا به سوال سیستم کنترل تردد چیست، به طور کامل پاسخ داده می‌شود. سپس انواع سیستم کنترل تردد مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین توضیحات لازم در باب روش کار سیستم کنترل دسترسی داده می‌شود. در نهایت نیز در باب مزایای سیستم کنترل تردد توضیح داده خواهد شد.

سیستم کنترل تردد چیست؟

تا حدودی از معنای تحت الفظی سیستم کنترل تردد می‌توان کارکرد این دستگاه را متوجه شد؛ اما چنانچه بخواهیم به طور دقیق‌تر به سوال سیستم کنترل تردد چیست؟ پاسخ دهیم، چنین می‌توان گفت که سیستم کنترل تردد و یا به عبارتی دیگر سیستم اکسس کنترل دستگاهی است که تعیین می‌کند چه کسانی می‌توانند به منابع موجود در یک سازمان یا مکان‌های یک سازمان و یا اداره دسترسی داشته باشند. در واقع سیستم کنترل دسترسی یکی از اصول ضروری امنیت هر مجموعه‌ای است که درصد خطر را برای کسب‌وکارها  به حداقل می‌رساند.

سیستم کنترل تردد فیزیکی، دستگاهی است که دسترسی به محوطه‌ها، ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی فناوری اطلاعات را محدود و مشخص می‌کند. سازمان‌ها از سیستم‌های کنترل تردد الکترونیکی برای تأمین امنیت دیتا سنتر تجهیزات استفاده می‌کنند که برای محدودسازی و کنترل تردد و ردیابی داده‌های تردد به اسناد هویت کاربر، کارت‌های کنترل تردد کارکنان و اطلاعات بیومتریک متکی هستند.

بعضی از این سیستم‌های کنترل تردد هوشمند ساختمان‌ها، دارای پنل‌های کنترل تردد و هم‌چنین آلارم هستند و قابلیت اتصال به یک نرم‌ افزار مانیتورینگ را نیز دارند‌. در بسیاری از مکان‌ها، برای تأمین امنیت از سیستم‌های کنترل تردد استفاده می‌کنند البته در صورتی‌که بخواهیم پاسخ دقیق‌تری به سوال سیستم کنترل تردد چیست، بدهیم، باید کمی بیشتر در این باره توضیح دهیم.

همانطور که گفته شد، این دستگاه برای کنترل تردد پرسنل و وسایل نقلیه به یک مکان خاص استفاده می‌شود. از طریق این دستگاه می‌توان تعیین کرد که چه افرادی، چه وسایلی و در چه زمان‌هایی از روز، اجازه استفاده و تردد در یک فضای محافظت‌شده خاص را داشته باشند.

 

 

معرفی سیستم کنترل تردد

 لازم به ذکر است که، نصب و راه‌اندازی سیستم کنترل تردد هوشمند هیچ محدودیتی نداشته و به‌راحتی روی انواع درب‌ها و ورودی‌ها قابل نصب است. از مهم‌ترین کاربردهای یک سیستم کنترل تردد، می‌توان به دسترسی به محوطه‌ها، ساختمان‌ها و دارایی‌های فیزیکی یا نرم‌ افزاری اشاره کرد. همچنین از دیگر کاربردهای این سیستم‌ها در فضاهایی مانند بانک‌ها، آزمایشگاه‌ها، درب‌ اتاق‌های خاص بیمارستان‌ها، فضاهای اختصاصی در ارگان‌های نظامی و اتاق مدیران و سالن‌های همایش است.

سامانه کنترل تردد با ارزیابی اطلاعات ورود شامل گذرواژه‌‌ها، شماره شناسایی شخصی، اسکن‌های بیومتریک، علائم امنیتی یا سایر عوامل تأیید اعتبار، وظیفه مهم تأیید هویت و کنترل هوشمند تردد را بر عهده دارند. دستگاه‌های کنترل تردد چند عاملی، بخش مهمی از لایه‌های دفاعی و نظارتی تجهیزات کنترل تردد را تشکیل می‌دهند. دستگاه کنترل تردد پرسنل یک مجموعه جامع اتوماسیون حفاظتی و کنترلی است که از مدل‌های مختلف با امکانات ویژه تشکیل شده که شامل دستگاه کنترل تردد تشخیص چهره، دستگاه انگشت زنی حضور و غیاب و دستگاه کنترل تردد کارتی و … است.

انواع سیستم کنترل تردد چیست؟

سیستم کنترل دسترسی دارای انواع متعددی است که اگرچه وظیفه اصلی تمامی آن‌ها تقریبا یکسان است اما روش کار آن‌ها متفاوت است. از این رو متقاضیان این نوع دستگاه‌ها با توجه به نیاز سازمان و اداره‌ها و نوع کسب‌وکار، می‌تواند یکی از انواع سیستم کنترل تردد را خریداری و راه‌اندازی کنند. انواع سیستم کنترل تردد عبارتند از:

  1. دستگاه کنترل تردد کارتی تماسی:

یکی از شایع‌ترین انواع سیستم کنترل تردد که بسیاری از کارکنان و پرسنل اداری مجموعه‌های مختلف، با آن‌ها و نحوه کارشان آشنا هستند. سیستم کنترل تردد، مدل کارتی است.

از این مدل دستگاه کنترل تردد پرسنل در بسیاری از شرکت‌های بزرگ یا کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. در این سیستم‌ها، کارتی طراحی شده که اغلب از جنس مغناطیسی است؛ برای اجرای این سیستم، کارت باید به یک دستگاه نزدیک شود.

البته در برخی دیگر از مدل‌های دستگاه کنترل تردد پرسنل کارتی، نیاز است که حتما کارت با دستگاه تماس داشته باشد و داخل دستگاه کشیده شود. چراکه بر روی هر کارتی که در اختیار پرسنل قرار می‌گیرد، یک کد غیر تکراری درج می‌شود که مخصوص به هر شخص است.

زمانی‌که پرسنل کارت را در دستگاه می‌کشند و یا آن را در مقابل دستگاه قرار می‌دهند، هویت و زمان ورود یا خروج شخص در سیستم ثبت می‌شود. سپس دستگاه بررسی می‌کند که شماره نوشته‌شده روی کارت مجاز است یا نه؛ سپس در نهایت دستگاه به پرسنل اجازه می‌دهد که عبور کنند.

دستگاه کنترل تردد کارتی تماسی

  1. دستگاه کنترل تردد بیومتریک:

یکی دیگر از انواع سیستم کنترل تردد، دستگاه کنترل تردد بیومتریک است. این دستگاه، یک سیستم کنترل حساس به اثر انگشت است و نرم‌ افزار این سیستم، اطلاعات کارکنان را بر اساس اثر انگشت آن‌ها ذخیره و شناسایی می‌کند. این دستگاه معمولا در مواردی که نصب آسان و امنیت بالا مد نظر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اصل سیستم کنترل تردد بیومتریک به جای کارت از اثر انگشت برای دسترسی استفاده می‌کند و به ‌این‌ترتیب علاوه‌بر کنترل ورود و خروج، اطلاعات مربوط به ورود و خروج افراد را نیز در اختیار قرار می‌دهد که این امر باعث صرفه‌جویی در زمان و منابع در ثبت اطلاعات می‌شود. استفاده‌کردن از سیستم‌های تردد بیومتریک در افزایش بهره‌وری و سودآوری مؤثر است.

سیستم کنترل تردد

  1. دستگاه‌ کنترل تردد کارتی غیر تماسی:

دستگاه‌ کنترل تردد کارتی غیر تماسی نیز، یکی دیگر از انواع سیستم کنترل تردد است که از دو دستگاهی که در مورد آن‌ها صحبت شد، مجهزتر است.

روش کار این سیستم کنترل تردد، به ‌صورت غیر تماسی است. یعنی کارت جلوی سیستم در قسمت خاصی نگه داشته می‌شود. البته در این نوع دستگاه‌ها نیاز به امواج رادیویی است تا ارتباط برقرار شود.

این سیستم برای پیش‌گیری از سرقت اتومبیل و مدیریت ترافیک و در دستگاه‌های ورود و خروج ساختمانی نیز استفاده می‌شوند. همچنین یکی از رایج‌ترین موارد استفاده از سامانه کنترل تردد غیر تماسی برای پارکینگ‌های عمومی در نظر گرفته شده است.

در این پارکینگ‌ تنها افرادی می‌توانند خودروی خود را پارک کنند که در کارت آن‌ها شارژ کافی وجود داشته باشد. این سیستم شامل یک عدد کارت و یک عدد دستگاه کارت‌خوان غیر تماسی است و همین‌طور نمایشگر مخصوصی نیز دارد تا میزان شارژ موجود در کارت شخص را نشان دهد و در نهایت نیز دستگاه به پرینتر وصل است که قبض را پرینت کرده و ارسال می‌کند. یک نرم‌ افزار تحت شبکه نیز برای این مدل از سیستم کنترل تردد وجود دارد.

روش‌کار سیستم کنترل تردد چگونه است؟

روش‌کار سیستم کنترل تردد بسته به نوع افراد و یا وسایل نقلیه‌ای که از محل مورد نظر عبور و مرور می‌کنند متفاوت است.

چراکه ممکن است شخصی که وارد می‌شود، یک کارمند، یک پیمانکار یا یک بازدیدکننده باشد و یا ممکن است پیاده باشد و یا با یک وسیله نقلیه رانندگی و یا از روش حمل‌ونقل دیگری استفاده کند. ممکن است مکانی که وارد آن می‌شوند، به عنوان مثال یک سایت، یک ساختمان و یا یک اتاق باشد.

اگرچه یکی از کاربردهای اصلی دستگاه، افزایش امنیت است اما یک سیستم کنترل تردد فیزیکی می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد؛ مانند بهبود کارایی فرآیندهای کسب‌وکار و مدیریت سایت یا ساختمان.

دستگاه‌های کنترل تردد متصل به درب با یک دستگاه قفل الکترونیکی کار می‌کنند. این سیستم را می‌توان روی درب ورودی اصلی و یا دربهای درون مجموعه قرار داد. برای ورود به ساختمان، کاربر باید قادر باشد اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهد.به عنوان مثال یک رمز عبور یا یک کارت.

کارت روی یک کارت‌خوان کشویی کشیده می‌شود و یا روی آن قرار می‌گیرد. در بعضی موارد ممکن است یک کد لازم باشد، به این معنی که از کاربر خواسته می‌شود که کد صحیح را روی یک صفحه کلید وارد کند. دستگاه‌های کنترل تردد متصل به درب از دستگاهی به نام کنترلر استفاده می‌کنند.

هر کنترلر، نرم‌ افزار مخصوص به خود را دارد و نرم‌ افزار اصلی روی سرور اجرا می‌شود. بعضی از سرورها نیز ممکن است صدها کنترل‌کننده را مدیریت کنند. علاوه‌بر محدودکردن دسترسی، دستگاه‌های کنترل تردد متصل به درب می‌توانند با سیستم‌های ویدیویی و آلارم به‌طور هم‌زمان استفاده شوند، که بدین صورت می‌توان متوجه شد چه کسی وارد ساختمان شده است و هر رویدادی را که باعث فعال‌شدن آلارم شود را نیز می‌توان مشاهده کرد.

مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد چیست؟

مزیت استفاده از سیستم کنترل تردد چیست؟ با توجه به رشد تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از امور اداری و سازمانی، لازم است که عبور و خروج و نوع دسترسی کارکنان و پرسنل یک سازمان به بخش‌های مختلف ادارات نیز به صورت الکترونیکی صورت بگیرد.

از این رو استفاده از سیستم کنترل تردد و یا سیستم اکسس کنترل، جایگزین روش‌های قدیمی شده است. از جمله روش‌های قدیمی که همچنان نیز در برخی از مجموعه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از کلیدهای مکانیکی برای کنترل تردد پرسنل است. اگرچه این روش همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در واقع معایب بی‌شماری دارد. از مهم‌ترین معایب کلیدهای الکترونیکی این است که امکان تشخیص و ردیابی اینکه چه کسی و در چه ساعتی به ساختمان ورود کرده است وجود ندارد. همچنین نگهداری کلیدهای مکانیکی معمولا دشوار است و احتمال گم شدن آن‌ها وجود دارد. مهم‌تر از این موارد امکان کپی کردن از روی کلیدهای مکانیکی به راحتی امکان‌پذیر است.

تمامی موارد گفته شده تنها بخشی از معایب استفاده از کلیدهای مکانیکی هستند؛ درحالیکه استفاده از دستگاه کنترل تردد نه نتها مشکلات گفته شده را ندارد، بلکه دارای مزایای بی‌شماری نیز است، که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

1) امکان کنترل تردد پرسنل و کارکنان

2) امکان کنترل ورود و خروج ارباب رجوع‌

3) امکان ثبت ورود و خروج دقیق کارکنان و ارباب رجوع

4) امکان مدیریت تردد پرسنل و یا ارباب رجوع بر حسب روز، تاریخ و یا ساعات مختلف (می‌توان امکان تردد را برای افراد خاصی در روزها و ساعات خاصی تنظیم کرد.)

5) امکان کنترل مراجعات قبلی ارباب رجوع‌ها بوسیله کد ملی آن‌ها

6) بالا رفتن نظم و انضباط در سازمان‌ها و ادارات

7) بالا رفتن سرعت پذیرش مراجعه‌کنندگان

8) پیشگیری از تجمع ارباب رجوع‌ها

9) پیشگیری از اتلاف وقت و انرژی

10) امکان کنترل از راه دور کلیه درب‌های یک مجموعه جهت باز و بسته کردن

11) امکان بررسی و گزارش‌گیری صحیح و اصولی  به تفکیک روزها، در بازه‌های زمانی معین

12) امکان اتصال به شبکه و حذف کابل کشی‌های قدیمی و پردردسر

13) امکان اتصال گیت به درب وروی مجموعه و پارکینگ. ( به‌وسیله RF ID و تگ درب، درب مجموعه مورد نظر باز و بسته می‌شود.)

اگرچه مزایای بی‌شماری می‌توان برای سیستم اکسس کنترل و یا همان سیستم کنترل تردد بیان کرد اما چنانچه بخواهیم به سوال مهم‌ترین مزیت سیستم کنترل تردد چیست، پاسخ دهیم باید گفت که مهم‌ترین مزیت این دستگاه نظم و انضباطی است که در یک سازمان و یا اداره ایجاد می‌کند و در زمان و انرژی تا حد بالایی صرفه‌جویی می‌شود.

همچنین کارکنان و پرسنل و حتی ارباب رجوع‌ها با وجود این دستگاه خود را ملزم به رعایت مقررات وضع شده برای سازمان و اداره می‌دانند. چراکه خوب می‌دانند با وجود این دستگاه ورود و خروج آن‌ها کاملا دقیق ثبت و ضبط خواهند شد.

همچنین برخی از مجموعه‌ها و ادارات برای تاخیر کارکنان خود و یا ترک زود هنگام محل کار، جریمه‌هایی را در نظر می‌گیرند.  مسلما این امر جز با کمک این دستگاه مقدور نخواهد بود.

از طرفی دیگر با وجود این دستگاه معمولا از ورود و خروج افراد ناشناس در سازمان و یا اداره جلوگیری می‌شود. این موضوع سبب بالاتر رفتن امنیت سازمان و یا اداره مورد نظر نیز خواهد شد.

حتی چنانچه حادثه ناگواری همچون سرقت و یا…. در سازمان و اداره رخ دهد، راحت‌تر می‌توان مسبب یا مسببین حادثه را شناسایی کرد. چراکه مشخص است در زمان رخداد حادثه چه افرادی در مجموعه حضور داشته‌اند و یا چه افرادی در آن زمان از مجموعه خارج شده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان سیستم کنترل تردد چیست، ابتدا توضیحات نسبتا مفصلی در مورد سیستم کنترل تردد و یا سیستم اکسس کنترل داده شد. سپس روش‌کار دستگاه و انواع مختلف آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نیز در باب مزایای استفاده از سیستم کنترل تردد، توضیحات لازم ارائه شد. بدیهی است که با توجه به مطالب گفته شده،  نصب و راه‌اندازی این دستگاه در هر مجموعه‌ای ولو مجموعه‌های کوچک نیز یک ضرورت است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. در واقع این دستگاه می‌تواند حجم کاری مجموعه را کم‌ کند و از طرفی دیگر با وجود این دستگاه، نظم و انضباط بهتری در مجموعه حکم‌فرما خواهد شد.

Leave a comment

مشاهده
درگ