Skip links
تعامل با کارکنان چالش برانگیز

7 نکته برای تعامل با کارکنان چالش برانگیز و مدیریت آن ها

هیچکدام از انسان‌ها در این کره خاکی دقیقاً مانند هم نیستند، اما می‌توانند به هم شبیه باشند. به‌صورت کلی افراد در گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از آن‌ها سازگار و منطقی و برخی دیگر هم ممکن است ناسازگار و غیرمنطقی باشند. در هر صورت وقتی در یک مجموعه کاری قرار می‌گیرید، باید بتوانید با هر گروه از افراد ارتباط موثر برقرار کنید. تعامل با کارکنان چالش برانگیز یکی از موضوعات مهم در واحدهای کاری است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز تصور می‌کنید که با همکاران چالش برانگیز روبه‌رو هستید یا کارمندانی از این دست دارید، با یادگیری شیوه مؤثر رفتار با آن‌ها می‌توانید تنش‌ها را به حداقل برسانید.

کارکنان چالش برانگیز چه کسانی هستند؟

یک کارمند چالش برانگیز می‌تواند کسی باشد که در محیط کار به شیوه‌ای مسئولانه یا حرفه‌ای رفتار نکند. همچنین ممکن است فردی باشد که رفتارش بر سایر کارکنان تأثیر منفی می‌گذارد و یک محیط کاری خصمانه ایجاد می‌کند. این فرد با رفتار خود، توجه و بهره‌وری در محیط کار را از بین می‌برد. بنابراین هر فردی که رفتار نامناسب در محیط کار دارد و همکاران و مدیران خود را کلافه می‌کند، یک فرد چالش برانگیز است.

نشانه‌های کارکنان چالش برانگیز

اگرچه ناسازگاری از نشانه‌های بارز کارکنان چالش برانگیز است، اما این ناسازگاری به چندین شیوه رایج در سازمان‌ها خود را نشان می‌دهد. بنابراین به‌صورت کلی از روی موارد زیر می‌توان به ناسازگاری کارکنان چالش برانگیز پی برد:

  • عملکرد ضعیف شغلی

کارمندی که کارش پایین‌تر از حد انتظار است و باعث می‌شود که دیگران دائماً مجبور شوند این کار را دوباره انجام دهند، می‌تواند برای تیم‌ها بسیار زیان‌آور باشد، به‌خصوص زمانی که رفتار غیرمسئولانه وی تبدیل به عادت شده باشد.

یکی از بهترین ابزارهاا برای کنترل و سنجش کیفیت کارکرد اپلیکیشن حضور و غیاب است.

[irp posts=”10320″ ]

  • عدم همکاری در تیم‌ها

کارمندانی که برای کار با دیگران یا ایجاد روابط مثبت با همکاران یا مشتریان خود تلاش نمی‌کنند و حتی در صورت قرار گرفتن در تیم هم از تصمیمات و قوانین تیم تابعیت نمی‌کنند، به تیم خود آسیب می‌زنند.

  • عدم پاسخگویی به بازخوردها

کارکنانی که به مربیگری یا بازخورد پاسخ نمی‌دهند، علیرغم تلاش‌های مکرر و صریح برای کار با آن‌ها، تغییرات لازم را انجام نمی‌دهند.

تعامل با کارکنان چالش برانگیز در سازمان

  • مقاوم در برابر تغییر

رهبران مشکلات مربوط به کارمندانی را گزارش می‌کنند که در برابر تغییر مقاومت می‌کنند یا حتی ممکن است به کلی از تغییر امتناع کنند. افراد چالش برانگیز تمایلی به تغییر رفتار زشت خود ندارند!

  • عدم پاسخگویی در برابر اعمال

عدم تمایل به پذیرفتن مسئولیت اعمال خود و در عوض سرزنش دیگران نیز بدون توجه به شکل دقیق رفتار، به‌عنوان یک ویژگی منفی افراد چالش برانگیز شناخته می‌شود.

در مجموعه‌های بزرگ کاری می‌توان افرادی با ویژگی‌های فوق را نظاره کرد. برخی از مدیران آن‌ها را به حال می‌گذارند یا آن‌ها را نادیده می‌گیرند، اما با نادیده گرفتن آن‌ها، مشکلات حل نمی‌شود، بلکه آن‌ها بیشتر به خرابکاری‌های خود ادامه می‌دهند. به همین خاطر است که باید شیوه تعامل با کارکنان چالش برانگیز در سازمان را یاد گرفت.

نحوه تعامل با کارکنان چالش برانگیز

رفتار مشکل‌ساز کارکنان انرژی شما را به‌عنوان یک مدیر تخلیه می‌کند، روحیه تیم شما را تضعیف کرده و بهره‌وری را از بین می‌برد. این چالشی است که بسیاری از رهبران از آن می‌ترسند، با این حال ناگزیر باید در مقطعی با یک کارمند دشوار کنار بیایید. برای این کار باید ابتدا نقش خود را در مشکل در نظر بگیرید. اگر یک کارمند اقتدار شما را تضعیف می‌کند، از خود سؤال بپرسید. این سؤالات به شما کمک می‌کنند تا قصد و نیت پشت رفتار کارمند خود را تعیین کنید:

  • آیا از حجم کار هم تیمی‌ام آگاه هستم؟
  • آیا کارمند دیدگاهی دارد که من نمی‌توانم ببینم؟
  • آیا کارمند نکات معتبری را بیان می‌کند؟
  • آیا کارمند با انجام کارهایش متفاوت از آنچه توافق شده است، قصد تحقیر مرا دارد؟
  • او از تحقیر من چه سودی می‌برد؟

در این موارد، گوش دادن به بازخورد کارمند مهم است، زیرا می‌تواند حاوی بینش‌های ارزشمندی برای سازمان باشد. بنابراین قبل از هرچیز ببینید که آیا به‌خوبی از موقعیت کارمند چالش برانگیز خود آگاه هستید و سپس دست به اقدام بزنید.

[irp posts=”10759″ ]

7 نکته برای تعامل با کارکنان چالش برانگیز

نکات و راهکارهای بسیاری برای تعامل با کارکنان چالش برانگیز در سازمان وجود دارد که مدیران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. به‌صورت کلی در تعامل با کارمندان چالش برانگیز می‌توان از چنین مواردی کمک گرفت:

  • رفتار فرد را نقد کنید نه شخصیت او را

هنگام برخورد با یک کارمند مشکل‌ساز، به‌جای اینکه کل شخصیت او را زیر سؤال ببرید، بر روی رفتار خاص و نادرست وی تمرکز کنید. یادتان باشد که وظیفه‌ی شما، قضاوت کردن این افراد نیست. قضاوت نه تنها می‌تواند منجر به درگیری غیرمولد شود، بلکه بعید است که به حل رفتار کمک کند. هدف اصلی این است که راهی برای جلوگیری از رفتار غیرقابل قبول همکار خود پیدا کنید. نقش شما حمایت از آن‌ها و جست‌وجوی راه‌حل است. یادتان باشد که افراد همیشه از تأثیر رفتارشان بر کار و محیط آگاه نیستند. پس با جلب توجه آن‌ها به تأثیرات منفی کارشان، سعی کنید آن‌ها را آگاه کنید. آن‌گاه متوجه خواهید شد که در بسیاری از موقعیت‌ها، کارمندان چالش برانگیز قصد خرابکاری ندارند و این کار را ناخودآگاه انجام می‌دهند!

روش تعامل با کارکنان چالش برانگیز

  • علل مشکل را شناسایی کنید

دلایل رفتار یک کارمند می‌تواند موارد متفاوتی را در بر بگیرد. به همین دلیل است که قبل از پرداختن به مشکل باید علل آن را شناسایی کرد. رفتار نامناسب یک کارمند می‌تواند مربوط به کار وی، روابطش با سایر همکاران، مسائل شخصی زندگی‌اش یا هر چیز دیگری باشد. پس به‌عنوان یک رهبر، این مسئولیت شماست که به علت اصلی مشکل پی ببرید و آن را حل کنید.

  • پذیرای بازخورد باشید و گوش دهید

رفتار مشکل‌ساز یک کارمند ممکن است نتیجه ادراک و تجربه کارمند در محیط کارش باشد. بنابراین مدیران باید برای دریافت بازخورد از آن‌ها آماده باشند. با این کار می‌توانید فضای امنی ایجاد کنید که در آن همکارتان یا کارمندتان بتواند نظرات خود را بیان کند. از گوش دادن فعال استفاده کنید تا مطمئن شوید که آن‌ها چه می‌گویند. بدون تعصب به داستان کارمند خود گوش دهید. گاهی اوقات یک فرد چالش برانگیز فقط به کسی نیاز دارد که او را گوش کند و درک کند و همین سبب تغییر رفتار آن‌ها خواهد شد!

  • انتظارات و پیامدهای خود را ثبت کنید

هرگونه انتظارات و تغییرات رفتار با کارمند خود را ثبت کنید. برنامه‌ای برای تعیین اهداف، چارچوب زمانی و ارزیابی‌های منظم پیشرفت تهیه کنید. مهم است که هرگونه عواقب ناشی از شکست در ایجاد تغییرات رفتاری لازم را ثبت کنید. در بیشتر موارد، اگر فرد برنامه مشخصی داشته باشد و از عواقب اقدام نکردن آگاه باشد، موضوع را جدی‌تر می‌گیرد و سعی می‌کند بیشتر تمرکز کند.

  • مقدار پیشرفت را ارزیابی کنید

هنگامی که برنامه عملیاتی کارمند خود را تعیین کردید، گام بعدی نظارت بر پیشرفت آن‌ها است. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا در بازه زمانی تعیین شده به اهداف خود برسند. راه‌های نظارت بر می‌تواند شامل «دریافت بازخورد از سایر همکاران»، «ارزیابی کیفیت کار آن‌ها»، «داشتن جلسات منظم یک به یک»، «مشاهدات و گزارش‌های کتبی برای حداکثر شفافیت» باشد. در پایان دوره توافق شده، از گزارش‌ها برای ارزیابی عملکرد کارمندان چالش برانگیز استفاده کنید و ببینید آیا آن‌ها توانسته‌اند تغییری را ایجاد کنند یا خیر. اگر این روش مؤثر بوده، می‌توانید آن را ادامه دهید و اگر مؤثر نبوده، باید روش دیگری را امتحان کنید.

تعامل با کارمند چالش برانگیز

  • آرام بمانید و احترام بگذارید

دادن بازخورد منفی یا اخراج یک کارمند هرگز آسان نیست. چراکه با این کار تنش‌ها شعله‌ور شده و آن‌ها اغلب ناراحت می‌شوند. به‌عنوان یک مدیر، حفظ آرامش و اجتناب از قضاوت یا انتقاد ضروری است. پس سعی کنید تا همیشه زبان بدن و لحن خنثی خود را حفظ کنید. روی حقایق تمرکز کنید و نگرش صادقانه، حرفه‌ای و محترمانه خود را حفظ کنید. گاهی اوقات افراد چالش برانگیز هستند، زیرا احساس می‌کنند ارزششان کم است. شما باید قبل از اقدام شدید به علت رفتار آن‌ها پی ببرید!

  • به متخصص مراجعه کنید

اگر هرگونه تلاش شما برای تعامل با کارمندان چالش برانگیز با شکست مواجه شد و شما با فردی روبه‌رو بودید که هیچ روشی روی وی کارساز نبود و او همچنان به خرابکاری در سازمان ادامه داد، در نهایت می‌توانید وی را به یک متخصص ارجاع دهید. یک روانشناس حرفه‌ای یا رفتارشناسی که بتواند علل ریشه‌ای رفتار یک فرد را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها به او کمک کند. یادتان باشد که یک روانشناس معمولی نمی‌تواند چنین مشکلی را حل کند، پس به دنبال افراد متخصص در زمینه رفتارشناسی باشید!

موارد فوق می‌توانند در تعامل با کارمندان چالش برانگیز مورد توجه قرار بگیرند. البته راه‌های دیگری هم برای تعامل با کارکنان چالش برانگیز در سازمان وجود دارد. اما شما می‌توانید از روش‌های نامبرده الگو گرفته و رفتار مناسبی با آن‌ها داشته باشید. گاهی فقط درک کردن و گوش دادن به این گروه از افراد می‌توانند تأثیر بسیار مثبتی روی آن‌ها داشته باشد. پس بدون قضاوت و رفتار خشن، سعی کنید آن‌ها را بفهمید.

جمع‌بندی

تعامل با کارکنان چالش برانگیز در شرکت‌ها و نهادهای کاری برای همکاران این افراد و مدیران کار دشواری است. این افراد اغلب از یک مشکل یا خلأ درونی رنج می‌برند و گاهی نیز مشکلات شخصی و خانوادگی آن‌ها دلیل رفتارشان در سازمان است. اما این وظیفه‌ی مدیر است که بتواند با برقراری ارتباط صحیح با این افراد، به علت رفتار آن‌ها پی ببرد. در این مطلب به بررسی برخی نکات در تعامل با کارکنان چالش برانگیز اشاره کردیم. اگر شما نکته یا راه‌حل دیگری برای این موضوع سراغ دارید، می‌توانید آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

Leave a comment

مشاهده
درگ