Skip links
تقویت روحیه کارکنان

8 راهکار برای تقویت روحیه کارکنان در محیط کار

می‌دانید که نیروی انسانی همواره اهمیت زیادی در انجام کارها دارند و تاثیر بالایی در کیفیت اجرایی شدن کار ایفا می‌کنند. به همین دلیل روحیه و میزان انگیزه‌ای که آن‌ها برای انجام کار دارند، خود از اهمیت بالایی برخوردار است. برای کارمندان و کارکنان یک اداره همیشه اتفاق میفتد که با کاهش انگیزه روبه‌رو شوند اما زمانی که این امر اتفاق بیفتد و نمودارش رو به رشد باشد، یک مشکل جدی خواهد بود. روحیه ضعیف کارکنان در نهایت باعث افت بازده کاری و کاهش بازده تبدیل شده و خسارت‌های دیگری را در پی خواهد داشت.

در هر مجموعه تنها 50 درصد از توان کارکنان صرف انجام کارها می‌شود و 50 درصد مابقی برای کارهای حاشیه‌ای ماند گپ‌وگفت و گشت‌وگذار در اینترنت و اتلاف وقت سپری می‌شود. با ایجاد انگیزه در کارکنان شما نه تنها بازده همان 50 درصد را بالا می‌برید که باعث می‌شوید کارکنان وقت بیشری برای انجام کارها اختصاص بدهند. ایجاد انگیزه و بالا بردن عملکرد همیشه از وظایف اصلی مدیر یک مجموعه است که به واسطه آن بتواند به اهداف شرکت دست پیدا کند. برای رسیدن به این هدف لازم است تدابیری برای تقویت روحیه کارکنان و بالا بردن انگیزه آن‌ها در پیش گرفته‌شود.

روحیه کارکنان چیست؟

روحیه کارکنان، دیدگاه، رضایت و نگرش اعتمادی است که اعضای تیم به هم در کار دارند. این موضوع نشان دهنده این است که فرهنگ کار در شرکت تا چه اندازه سالم و کاربردی است و تا چه میزان از کارمندان حمایت می‌شود. درواقع حال و هوای محل کار را نشان می‌دهد. زمانی که اعضای تیم احساس کنند که مورد توجه و حمایت شرکت قرار می‌گیرند، انگیزه درونی آن‌ها برای انجام کار هم بیشتر می‌شود. در نتیجه فضایی ایجاد می‌شود که آن‌ها بهترین عملکردشان را نشان می‌دهند.

روحیه کارکنان چیست؟

گاهی اوقات کارمندان به دلایل غیر مرتبط با فرهنگ شرکت، یعنی سختی‌های شخصی یا مشکلات خانه روحیه پایین داشته و این روحیه پایین در عملکرد آن‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

تفاوت کارکنان باانگیزه بالا با کارمندان بدون انگیزه چیست؟

یک مدیر حرفه‌ای باید بتواند میزان انگیزه را در کارکنان تشخیص بدهد و در صورت نیاز راهکارهایی برای ایجاد روحیه در کارکنان و تقویت روحیه کارکنان در پیش بگیرد. فهمیدن این موضوع اصلا سخت نیست. چرا که میزان انگیزه درونی افراد رابطه مستقمی با علمکرد آن‌ها دارد. در ادامه مهم‌ترین نشانه‌های پایین بودن روحیه کارکنان و بدون انگیزه بودن آن‌ها را بررسی می‌کنیم تا به واسطه آن بتوانید ایده‌هایی برای تقویت روحیه کارکنان پیدا کنید.

نشانه‌های بی‌انگیزگی در کارکنان

  • پایین بودن بهره‌وری
  • خسته بودن کارکنان
  • زیاد شدن اشتباهات
  • زیاد شدن سهل‌انگاری‌ها
  • پایین آمدن کیفیت محصولات و خدمات

نشانه‌های باروحیه بودن کارکنان

  • داشتن تعهد به نتیجه و مسئولیت‌پذیر بودن
  • کم بودن شایعه پراکنی در سازمان
  • کم بودن میزان جابه‌جایی و ترک کار کارکنان
  • خلاقیت و قوه ابتکار در حل مسائل بسیار و محیطی پویا
  • وجود همکاری عالی بین کارکنان
  • ارائه بهترین خدمات توسط کارکنان

چطور می‌توان روحیه کارکنان را اندازه گرفت؟

بعد از اینکه نشانه‌هایی از کم بودن روحیه در محیط کار مشاهده کردید یا به این موضوع مشکوک شدید، می‌توانید به دنبال راهی برای اندازه‌گیری میزان روحیه کارکنان باشید. در ادامه ما چند راهکار برای این منظور به شما پیشنهادمی‌کنیم.

نشانه‌های بی‌انگیزگی در کارکنان

.   انجام یک نظرسنجی اخلاقی

انجام یک نظرسنجی در سطح شرکت، یک روش کارآمد برای نظارت روی روحیه کارکنان است. برای انجام این کار بهتر است بهترین سوالات را بپرسید و به دنبال نقطه‌زنی و پیدا کردن نقاط کور باشید.

.   بررسی سوابق کارمندان

بررسی سابقه کارمندان معمولا شامل شاخص‌های خوبی از تغییرات روحی و روند‌ها است. بخشی از شاخص‌هایی که باید به دنبال آن‌ها باشید، شامل تعداد غیبت‌ها، کیفیت تولید، سوابق آموزشی و تعداد شکایات پرونده است. بهتر است به دنبال نوسانات بالا بوده و به فکر برطرف کردن آن باشید.

.   انجام مصاحبه یک به یک

برای بررسی نیاز به تقویت‌انگیزه در کارکنان می‌توانید مصاحبه انجام دهید. برای انجام یک مصاحبه موثر حتما سوالاتی که قرار است پرسیده شوند، از قبل آماده کنید. مقیاسی ایجاد کنیید تا به واسطه آن بتوانید روحیه کارکنان را بسنجید. همچنین مهم است که اطلاعاتی را از هر کارمندی که با او مصاحبه می‌کنید، مستند کنید. پس می‌توانید در طول زمان به دنبال الگوها و روند‌ها باشید.

.   بازبینی کارکنان در محل

مشاهده کارکنان در محل کار باید بخش طبیعی و مشترک از نقش هر مدیر باشد. در عمل مدیران باید زمان کافی برای مشاهده دقیق اعمال و رفتار کارکنان و مستندسازی چیزی که می‌بینند، داشته باشند. آن‌ها باید به آرامی با کارمندان برای گفت‌وگو در خصوص بهبودها ملاقات کنند.

.   مصاحبه گروهی

انجام مصاحبه گروهی یک راهکار عالی برای نظارت روی پویایی گروه در پشت صحنه است و برای انجام یک مصاحبه گروهی موفق سوالات و مقیاس خودتان را پیش از موعد اعلام کنید. سپس مطمئن شوید که هر تیمی متوجه شده باشد که هدف از انجام مصاحبه جمع‌آوری اطلاعات است و شما تنش شخصی با فردی نخواهید داشت. این نوع مصاحبه‌ها کارکنان را تشویق می‌کند که به عنوان یک تیم کار را به سمت پیشرفت هر چه بیشتر هدایت کنند.

.   داده‌های عملکرد را آنالیز کنید

برای اینکه بدانید آیا به ایجاد انگیزه در کارکنان نیاز دارید یا نه، باید داده‌های عملکردها را آنالیز کنید. اگر شرکت شما معیارهایی برای هر یک از اعضا ارائه بدهد، می‌توانید داده‌های عملکرد آن‌ها را دنبال کنید تا الگوهایی مانند نرخ تحویل به موقع و خروجی اعضا تیم را مشخص نمایید. اگر متوجه الگوهای ثابت عملکرد ضعیف شدید، با کارمندان در خصوص تغییراتی که می‌توانید ایجاد کنید تا به واسطه آن‌ها به باارزش بودن کارشان پی ببرند، صحبت کنید.

[irp posts=”10056″ ]

چرا تقویت روحیه کارکنان اهمیت دارد؟ 

زمانی که کارکنان روحیه خوبی داشته‌باشند، تیم‌ها می‌توانند هر کاری انجام دهند. کارمندان ارزش دارند و فرصت‌هایی برای رشد همواره وجود دارند. همچنین کارمندان و مدیران با هم هماهنگ هستند و همه برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.   تمام این‌ها سبب می‌شود که ایجاد روحیه در کارکنان مفید باشد.

تقویت روحیه کارکنان برای سازمان‌ها اهمیت زیادی دارند چرا که موارد زیر را در پی دارد:

  • حفظ کارکنان
  • عملکرد کاری
  • انگیزه کارکنان
  • ارتباطات
  • بهره‌روی کارکنان
  • همکاری
  • مشارکت کارکنان

اهمیت تقویت روحیه در کارکنان

چه رابطه‌ای بین تقویت روحیه کارکنان و بهره‌وری وجود دارد؟

تقویت روحیه کارکنان برای بالا بردن بهره‌وری در مجموعه ضروری است. در غیاب کار معنی‌دار، روحیه کارکنان به آرامی شروع به کاهش کرده و رفتارهای سمی خودشان را نشان می‌دهند. در نتیجه با تقویت روحیه کارکنان می‌توانید در جهت بهبود عملکرد آن‌ها گام بردارید.

روش‌های تقویت روحیه‌ کارکنان

شما به عنوان یک مدیر بعد از اینکه متوجه شدید چه بخشی از کارکنانتان جز کارکنان باانگیزه نیستند، برای تقویت انگیزه در کارکنان باید در مرحله بعد، به دنبال راهکارهایی برای تقویت روحیه آن‌ها و ایجاد روحیه در کارکنان باشید. در این زمینه شما به آموزش و ایده‌های نوین نیاز دارید. در ادامه بهترین راهکارهایی که می‌توانید برای تقویت روحیه کارکنان اتخاذ کنید را بررسی می‌کنیم.

.   کارکنان مهم هستند و کارشان باارزش است

یکی از مهم‌ترین عواملی که به افزایش انگیزه  کارکنان کمک می‌کند، این است که آن‌ها شناخته شده و بدانند که به اندازه کافی به آن‌ها توجه می‌شود. کارکنان دوست دارند کارفرما در جریان میزان سختی کار آ‌ن‌ها بوده و به آن‌ها اهمیت بدهد و دقیقا بداند که در فرایند کاری آن‌ها چه چیزی جریان دارد. مطالعات نشان می‌دهند که کارکنان زمانی که متوجه می‌شوند مدیران به کار آن‌ها اهمیت می‌دهند، روحیه بیشتری برای انجام کار دارند. تصور کنید که کارمندان تلاش زیادی می‌کنند تا به نتیجه مطلوب برسند اما این تلاش در نهایت در کار مجموعه و نتیجه نهایی گم می‌شود.

به این ترتیب آن‌ها دیگر انگیزه‌ای برای انجام هر چه بهتر کارها نخواهد داشت. کارمندان همواره باید به صورت منظم آنالیز و بررسی شده و هر کار مثبت و موثر آن‌ها مورد توجه قرار گرفته و قدردانی شود. خانم مگان بیرو متخصص ارزیابی شغلی معتقد است که پول خیلی از مواقع موثر است اما همیشه محرک اصلی نیست. کارمندان شما باید بدانند که یک عضو تاثیرگذار هستند و ارزش کافی به آن‌ها داده می‌شود.

.   اهداف کوچک و قابل اندازه گیری را مشخص کنید

ما همه پروژه‌ها را داریم که به راه خود ادامه می‌دهند و به نظر می‌سد که هرگز هم تمام نمی‌شوند. چنین کارهایی می‌توانند باعث ایجاد یکنواختی و بی‌انگیزگی در کارکنان شوند. یک راه خوب برای اینکه این تهدید را به فرصت تبدیل کنید، ایجاد نمودار پیشرفت کاری است.   پس برای این که کارکنان شما بدانند همیشه در حال پیشرفت هستند، شاخص‌هایی را مشخص کنید تا به واسطه آن کارکنان انگیزه‌ها و تارگت‌هایی برای دستیابی به آن‌ها داشته‌باشند.

اینکه شما بتوانید انگیزه‌ها و اهداف قابل دستیابی به خصوص برای مواقعی که تیم‌تان ممکن است شکست بخورد، می‌تواند انگیزه بخش بوده و از بهترین راه‌های بالا بردن انگیزه کارکنان است.

.    از نتایج مثبت لذت ببرید و از آن‌ها تجلیل کنید

بخشی از آنچه باعث ایجد اهداف کوچک و قابل اندازه‌گیری می‌شود، این است که فرصت‌های زیادی برای تجلیل از کارهای سخت تیم‌تان داشته‌باشد. این به این معنا نیست که شما کارمندی که هر کاری می‌‌کند را تجلیل یا تشویق کنید اما مهم است که همه بدانند که کارشان در مواقعی که نتایج مثبت در پی دارد، دیده می‌شود و در مواقعی که اشتباه می‌کنند، آن‌ها فرصتی برای جبران دارند.

در خصوص تشویق کارکنان هم دقت داشته باشید. سعی کنید همواره راهکارهای جدید و ابتکاری برای تشویق آن‌ها پیدا کنید. مثلا می‌توانید به آن‌ها بفهمانید که برای پیشرفت جامعه موثر بوده‌اند یا مثلا زمانی که به خانه می‌روند و ایمیل‌ها را چک می‌کنند، پیام تبریکی برای آن‌ها بفرستید و پیشرفت و عملکرد بهینه‌ای که در محیط کار داشته‌اند را تبریک بگویید

.    مثبت باشید

بهتر است واقع‌بین باشیم، ما در مقایسه با کسانی که همیشه خوشحال هستند، کمی مشکوک هستیم. یعنی نمی‌توانیم باور کنیم که یک نفر همیشه خوشحال و مثبت باشد. احساسات منفی جایگاه همیشگی خود را در ذهن ما دارند. با این وجود می‌توانید با پیدا کردن راهکارهای جدید، تجربیات مثبت را به تیم‌تان تزریق کنید. چرا که این عملکرد یک مزیت رقابتی برای داشتن کارمندان خوشحال است. مطالعات نشان می‌دهند که شاد بودن محیط کار ممکن است موفقیت تجاری را تا 31 درصد و فروش را تا 37 درصد افزایش بدهد.

.    به تغذیه کارکنان توجه داشته‌باشید

تمرکز در زمان گرسنه بودن، آسان نیست. کارکنان حداقل یک وعده از غذای روزانه خود یعنی ناهار را در محیط کار میل می‌کنند. به جز آن برخی از کارکنان ترجیح می دهند صبحانه را در ساعات میانه روز بخورند یا از میان‌وعده‌ها استفاده کنند. شما به عنوان مدیریت مجموعه باید به این موارد هم به عنوان نیازهای کارکنان توجه کرده و در پی رفع آن‌ها باشید.

درواقع توجه به نیازهای تغذیه‌ای و فیزیکی کارکنان هم به اندازه توجه به نیازهای عاطفی آن‌ها برای تقویت روحیه کارکنان مهم است. بهتر است در محیط کار تنقلات سالم یا بوفه‌ای برای خرید در نظر بگیرید. هزینه این تامین تغذیه در نهایت با افزایش بهره‌وری در سازمان جبران خواهد شد.

.    برای ایجاد روحیه در کارکنان به زمان استراحت توجه کنید

استراحت باکیفیت در نهایت به کار باکیفیت منجر می‌شود. پس برای بهبود عملکرد کارکنان به استراحت خوب آن‌ها هم توجه داشته باشید. برای سلامتی و تمرکز کارکنان لازم است که آن‌ها استراحت‌های متوالی داشته باشند. نشست در تمام روز برای کارکنان نه تنها مفید نیست بلکه به کاهش بهره‌وری آن‌ها منجر خواهد شد. می‌توانید روزی 20 دقیقه همراه با هم ورزش کنید و بخندید. استراحت‌های کوتاه هر ساعت یا دو ساعت یک بار می‌توانند تاثیرات مثبتی روی ذهن و بدن کارکنان شما داشته باشند.

شما می‌توانید آن‌ها را برای تحرک داشتن یا تغییر روحیه و استراحت تحریک کنید. می‌توانید مربی مدیتیشن استخدام کنید و از آن‌ها بخواهید که در روز تمرینات مدیتیشن را در کنار سایر کارمندان انجام دهند. دقت کنید که استراحت در محیط کار ویژگی‌ها و پارامترهای خاص خودش را دارد.

.    تصاویر و اهداف بزرگ مجموعه را به کارکنان معرفی کنید

یکی از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان این است که به آن‌ها نشان بدهید که چطور هر یک از تلاش‌های آن‌ها برای سازمان‌ها، مشتریان و جامه موثر است. خیلی از کارکنان از این موضوع مطلع هستند و به عنوان فردی که دغدغه اجتماعی دارد، خوشحال می‌شوند که بدانند تلاش‌های‌شان به جز تامین هزینه‌های زندگی خودشان، معنی و تاثیر دیگری هم دارد. از طرفی مشخص کردن اهداف مختلف در محیط کار در نهایت به کارکنان کمک می‌کند تا با شما برای رسیدن به این اهداف هم راستا شوند.

.    پیش‌بینی و به اشتراک گذاشتن نتایج مثبت

زمانی که موفقیت را تجسم و تصور می‌کنید، رسیدن به آن آسان‌تر می‌شود. افراد موفق همیشه از این تکنیک برای انگیزه گرفتن استفاده می‌کنند. شما هم به عنوان یک مدیر می‌توانید این استراتژی را پیش بگیرید. به تیم‌تان کمک کنید تا بتوانند اهداف واقعی کسب‌وکار را تشخیص دهند و اطلاعات کافی از این اهداف را داشته باشند. همچنین آن‌ها را از روابط شرکت با شرکت‌های دیگر آگاه کنید تا بتوانند کاملا در جریان همه چیز باشند.

.    انجام کار گروهی

کار گروهی یکی از بزرگ‌ترین محرک‌ها برای بیشتر شدن انگیزه کارکنان در محیط کار است. زمانی که انگیزه تیم کاهش پیدا می‌کند، آن‌ها باید بدانند که در راه رسیدن به اهداف شرکت، تنها نیستند. پس شما به عنوان یک مدیر وظیفه‌تان این است که کار گروهی را به آن‌ها یادآور شده و مشارکت تک تک اعضا در موفقت تیم را متذکر شوید. یادتان باشد که شادی کارکنان رابطه نزدیکی به روابط همتا در کار دارد و نه روابط با مدیران یا سرپرستان. در خصوص شیوه ساختار بندی محیط کار خود فکر کنید. آیا کار گروهی را تشویق می‌کند یا تمایلات بین کارمندان را محدود می‌کند؟

روش‌های تقویت روحیه‌ کارکنان

.   پاداش‌های کوچک و مداوم بدهید

برای تقویت روحیه کارکنان پاداش دادن به کارمندانی که سخت‌کوش‌تر هستند، یک قاعده انگیزشی مهم است که راه‌های متعددی برای این کار وجود دارد و برخی از آن‌ها موثرتر از دیگر راهکارها هستند. پاداش‌های سالانه روشی متداول هستند اما متاسفانه بیشتر انگیزه‌ای برای آن طراحی شده‌اند را فراهم نمی‌کنند. یک پاداش سالانه که ناعادلانه نباشد، می‌تواند حتی به نتیجه نهایی و کار سالم صدمه بزند. دادن پاداش سازگارتر و عادلانه‌تر یک راه خوب برای تقویت روحیه کارکنان وبه طور مداوم در طول زمان است. یکی از ابزارهایی که به تنظیم پاداش منصفانه به کارکنان کمک می‌کند، نرم افزار حضور و غیاب است.

[irp posts=”11072″ ]

.   تغییرات در محیط فیزیکی کار ایجاد کنید

گاهی اوقات یک تغییر کوچک از محیط فیزیکی می‌تواند یک تغییر بزرگ در تقویت روحیه کارکنان به همراه داشته باشد. اگر این امکان وجود دارد، محیط کار کارکنان را تغییر دهید یا حتی تیم‌های مختلف را به انتخاب خودشان جا به جا کنید.

.   تمرکزی کار کردن را ترویج دهید

ممکن است که ترویج شیوه تمرکزی کار کردن تاثیر منفی در بهره‌وری داشته باشد اما در بسیاری از موارد خلاف این موضوع ثابت شده‌است. خیلی از ما در مشاغلی کار می‌کنیم که استرس در آن مسئله بزرگی است. اما استرس بازتابی از رویدادها نیست بلکه یک تابع از دیدگاه شما است. بهبود ذهن آگاهی و تمرکزی کار کردن در محیط کار میزان انگیزه و بهر‌ه‌وری را بهبود داده و به کارکنان کمک می‌کند تا استرس کمتری را تجربه کنند.

.   ترویج کنفرانس‌های حرفه‌ای

اجازه دهید در کنفرانس‌هایی که می‌خواهید شرکت کنید کارکنان‌تان در خصوص آن تحقیق کنند. تعداد زیادی کنفرانس خوب و معتبر هستند که اعضای تیم می‌توانند از آن بهره‌مند شده و آموزش ببینند. شرکت در کنفرانس‌ها یا دوره‌های آموزشی یا هر ایونتی که به آگاهی آن‌ها کمک کند، روی بازده کل مجموعه موثر است.

مزایای تقویت روحیه کارکنان در محیط کار

تقویت روحیه کارکنان همواره مزایای زیادی برای خود کارکنان و البته مجموعه دارد. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بالارفتن بهره‌وری

روحیه مثبت تاثیر زیادی روی کارمندان داشته و به طور مستقیم بهره‌‌وری آن‌ها را بالا می‌برد. زمانی که محیط کاری روحیه مثبت را حفظ می‌کند، سبب می‌شود که کارکنان بیشتر تلاش کنند و روی وظایف خودشان تمرکز داشته باشند. در نهایت این روند باعث عملکرد بهتر می‌شود.

  • ارتباط بهتر

بهبود روحیه معمولا می‌تواند باعث تقویت مشارکت کارمندان شود که یک اثر ماندگار دارد و روحیه را در طولانی مدت بالا نگه می‌دارد. زمانی که یک کارمند احساس می‌کند که می‌تواند با تیم و مدیر ارتباط خوبی ایجاد کند، نگرش مثتبی در خصوص آن‌ها داشته و برای صرف انرژی در محیط کار انگیزه بیشتری دارد.

  • حفظ کارکنان

تقویت روحیه کارکنان  در مجموعه یک راه‌حل برای حفظ کارمندان است. روحیه مثبت یک محیط کاری مثبت ایجاد می‌کند که باعث تمرکز و تولید بهتر می‌شود. تضعیف در تیمی که در محیطی با روحیه بالا کار می‌کند می‌تواند بهره‌وری را بالا برده و باعث حفظ کارکنان و ایجاد اساس وفاداری آن‌ها شود.

[irp posts=”8783″ ]

  • انگیزه

ایجاد انگیزه در کارکنان از ضروریات کار است. با دادن فرصت به آن‌ها برای نمایندگی شرکت در یک کنفرانس یا سازماندهی دوره‌ای برای تیم می‌توانید آن‌ها را تشویق کنید که کارشان را به صورت مولدتری انجام دهند. راه‌هایی مختلفی برای ایجاد انگیزه وجود دارد؛ مانند، تشویق خلاقیت یا درخواست بازخورد.

جمع بندی

با راهکارهای عنوان شده می‌توانید در راستای تقویت روحیه کارکنان گام برداشته و شاهد بهبود نتیجه و بازده کلی کارها باشید.   هزینه و وقتی که صرف ایجاد انگیزه در کارکنان می‌کنید، با بهتر شدن کیفیت کار و نتیجه نهایی کار، به شما بازمی‌گردد.

Leave a comment

مشاهده
درگ