Skip links
کار عمیق

کار عمیق چیست؟ | نحوه انجام کار عمیق در سازمان

کار عمیق چیست؟ پاسخ این سوال اولین بار توسط استاد علوم کامپیوتر، کال نیوپورت داده شد. کار عمیق حالتی در بالاترین سطح از تمرکز است که به شما کمک می‌کند چیزهای سخت را یاد بگیرید و به‌سرعت یک کار باکیفیت ایجاد کنید. اصطلاح کار عمیق توسط کال نیوپورت، استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه جورج تاون و نویسنده کتاب (کار عمیق: قوانینی برای موفقیت متمرکز در دنیای پریشان) ابداع شد. نیوپورت در کتاب خود کار عمیق را به‌عنوان حالتی از تمرکز بدون حواس‌پرتی تعریف می­کند که مغز شما با حداکثر پتانسیل خود کار می­کند.

به بیان ساده، تئوری کار عمیق نیوپورت نشان می­دهد برای اینکه واقعاً سازنده باشیم، باید از تمام ابزارهای ارتباطی دوری کنیم و بدون وقفه و برای مدت‌زمان طولانی هر روز کار کنیم؛ بنابراین درحالی‌که ممکن است نتوانید مدت‌زیادی از این ارتباطات دور باشید، سعی کنید هر بار 60 تا 90 دقیقه بدون حواس‌پرتی به انجام کارهایتان بپردازید.

[irp posts=”12696″ ]

چگونه کار عمیق انجام دهیم؟

ذهن شما مانند یک ماهیچه است؛ به این معنا که می­توانید ظرفیت خود را برای انجام کار عمیق با تمرین و ثبات در طول زمان افزایش دهید. کال نیوپورت کار عمیق را در چهار قانون تنظیم می­کند:

  1. عمیق کار کنید.
  2. کسالت را در آغوش بگیرید.
  3. رسانه­های اجتماعی را کنار بگذارید.
  4. کم‌عمق­ها را تخلیه کنید.

رویکرد خود را انتخاب کنید

به گفته نیوپورت، بیش از یک راه برای تنظیم برنامه کار عمیق شما وجود دارد. او چهار فلسفه را برای برنامه‌ریزی کار عمیق ارائه می­دهد. او خوانندگان کتاب را تشویق می‌کند تا راهی را انتخاب کنند که با توجه به شرایطش برایش منطقی­تر است. زندگی هر کسی متفاوت است؛ بنابراین ما به چیزی فراتر از یک رویکرد نیاز داریم.

چگونه کار عمیق انجام دهیم؟

  1. رهبانی: افراطی‌ترین روش برنامه­ریزی کار عمیق (شامل تعهد کامل فرد به زمان بندی و تلاش فرد برای کار عمیق)

اگر دانشمند یا نویسنده­ای هستید که در تلاش برای تکمیل یک رمان هستید، این فلسفه بهترین انتهاب برای شماست. این نوع زمان‌بندی به حذف کامل حواس‌پرتی­ها کمک می­کند و امکان انجام کارهای طولانی و بدون وقفه و متمرکز را فراهم می­کند.

  1. Bimodal: یک دوره استراحت بین دورة کار عمیق و کم‌عمق

پس از اتمام کارهای عمیق خود می­توانید توجه خود را به کارهای دیگری معطوف کنید. این کاری بود که کارل یونگ انجام می­داد. یک بخش از وقت خود را به‌تنهایی صرف نوشتن می­کرد. در بقیه زمان، او مطب بالینی را اداره می­کرد، زندگی اجتماعی داشت، به قهوه­حانه میرفت و در سخنرانی‌های دانشگاه شرکت می­کرد.

  1. ریتمیک: جلسات کاری عمیق بیش از یک روز طول نمی­کشد. آن‌ها معمولاً مانند یک یا دو ساعت کار عمیق در روز به نظر می­رسند. اگر می­خواهید فلسفه ریتمیک را انتخاب کنید، می­توانید چند ساعت در طول روز را انتخاب کنید تا روی مهم‌ترین کارهایی که نیاز به توجه کامل شما دارند (مثلاً از ساعت 9 صبح تا 12 بعدازظهر) تمرکز کنید. از بقیه روز (مثلاً از 12 تا 5 بعدازظهر) برای پاسخ دادن به ایمیل­ها، برنامه­ریزی جلسات و پیگیری کارهای کم‌ارزش استفاده کنید.
  2. روزنامه‌نگاری: این فلسفه برای افراد تازه‌کار نیست. همان‌طور که از نام استراتژی پیداست، روزنامه‌نگاری شاید تنها حرفه­ای باشد که مستلزم جابه‌جایی مداوم بین کار عمیق و کم‌عمق است؛ بنابراین روزنامه‌نگاران شاید ماهرترین نمایندگان این فلسفه باشند.

از باقی‌مانده توجه آگاه باشید

سوفی لروی، استاد بازرگانی در دانشگاه مینه سوتا، برای اولین بار ایده از باقی‌مانده توجه را در مقاله خود ارائه کرد: چرا انجام کار من این‌قدر سخت است؟ او از طریق تحقیقات خود دریافت وقتی فردی از کاری به سراغ انجام کار دیگری می­رود، مقداری از توجه تو به کار قبلی باقی می­ماند؛ به عبارت دیگر، فرد نمی­تواند توجه کامل خود را به کار مورد نظر معطوف کند، زیرا وظیفه قبلی بخشی از تمرکز او را به خود اختصاص داده است (‌باقی‌مانده توجه). این تمرکز ازدست‌رفته توانایی فرد را برای انجام هر کاری که قرار است انجام دهد کاهش می­دهد.

یکی از راه­هایی که می­توانیم با انجام آن به خودمان کمک کنیم این است که سخت­ترین کارهایمان را از روی شناختی که از خودمان داریم در صبح انجام دهیم. ممکن است قبل از اینکه دیگران از خواب بیدار شوند از خواب بیدار شوید، از تلفن همراه خود دوری کنید، بلافاصله تلویزیون را روشن نکنید که اخبار را پیگیری کنید و مستقیماً در محل کار خود حضور پیدا کنید. راه دیگری برای اینکه حواستان زیاد پرت نشود این است که در طول روز کارهای خیلی متنوعی انجام ندهید که بخواهید مجبور باشید بخضی از توجه خود را در کاری جا بگذارید.

انجام کار عمیق

یک حرکت بزرگ انجام دهید

نیوپورت می­نویسد: مفهوم ساده است. با اعمال تغییری اساسی در محیط عادی خود، همراه با سرمایه­گذاری قابل‌توجهی از تلاش و پول که همگی برای پشتیبانی و تداوم یک کار عمیق اختصاص داده شده است، اهمیت درک آن کار را افزایش می­دهد. این افزایش اهمیت، غریزه ذهن شما را برای به تعویق انداختن کار کاهش می­دهد و سبب تزریق انگیزه و انرژی می­شود.

اکنون برای کار عمیق، نیازی به ولخرجی در اقامتگاه­های لوکس ندارید، اما اگر کارتان با شکست مواجه شد، به یک کافه­ای آرام که معمولاً به آن نمی­روید سر بزنید یا هر چیزی که حس تازگی را برمی­انگیزد انجام دهید.

کسالت را در آغوش بگیرید

رابطه شما با کسالت چگونه است؟ می­توانید آن را تحمل کنید؟ آیا آن را مشکلی می­بینید که باید فوراً حل شود؟ بسیاری از ما عادت کرده­ایم هر زمان که احساس خستگی می­کنیم به استوری­های اینستاگرام سر بزنیم یا فروشگاه­های آنلاین را چک کنیم. نیوپورت می­گوید انجام این کارها بر ضد توانایی ما برای تمرکز است. او آن را به ورزشکاران حرفه­ای تشبیه می­کند که وقتی تمرین نمی­کنند، غذاهای ناسالم می­خورند.

حقیقت این است: کسالت بد نیست! این روشی است که ما به خستگی و کسالتی که معمولاً ما را درگیر می‌کند، واکنش نشان می­دهیم. نیوپورت پیشنهاد می­کند به‌جای اینکه سریعاً حواس خود را پرت کنیم، این زمان را با اعمال دیگر سازنده پر کنیم. هدف مدیتیشن مولد این است که دوره­ای را طی کنید که در آن از نظر جسمی مشغول باشید، اما ذهنتان را آزاد نگه دارید. مانند پیاده‌روی، آهسته دویدن، رانندگی، دوش گرفتن و… سعی کنید این کار را بیشتر یا با قصد انجام دهید و انرژی ذهنی خود را روی آن متمرکز کنید. به این ترتیب خستگی شما بیهوده نیست.

شبکه‌­های اجتماعی را ترک کنید

نیوپورت از ما می­خواهد با نگاهی صادقانه به رابطه خود با رسانه­های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام بیندازیم. اکنون دریابیم که درصورت وجود، به کدام یک از برنامه­ها به‌صورت جدی و قطعی نیازمندیم. بهترین پاسخ برای این کار این است که برای مدتی آن فضا را ترک کنید و سپس ببینید بدون آن می­توانید یا نمی­توانید.

Deep Work اساس عصب‌شناختی

درک این موضوع که دوره‌‌ه‌های طولانی تمرکز عمیق به ما کمک می­کند مهارت­هایمان را بهبود ببخشیم، مهم است؛ زیرا این موضوع یک پایه عصبی در زهن ایجاد می­کند. با تمرکز بر یک کار واحد، بدون حواس‌پرتی، برای مدت‌زمان طولانی، مدارهای خاصی در مغز را مجبور می­کنیم که به‌طور مکرر کار کنند. تکراری بودن به‌طور مؤثری سلول‌ها را تحریک می­کند تا مهارت­ها را تقویت کنند؛ زیرا لایه‌هایی از میلین­ را به دور نورون­های مدار می­پیچند؛ بنابراین مهم است بر روی وظایف تمرکز کنید و از حواس‌پرتی اجتناب کنید تا این تأثیر را ایجاد کرده و به‌طور مؤثر دانش کسب کنید.

مزایای کار عمیق چیست

کسانی که این کار را انجام می­دهند از نظر کیفیت و کمیت کار از همکاران پیشی می­گیرند و درنهایت بهترین مشاغل را به دست می­آورند. برخلاف کار کم‌عمق (که خسته‌کننده و استرس‌زاست) کار عمیق افراد را برای انجام کاری دشوار و ارزشمند به چالش می­کشد؛ بنابراین می­توان گفت کار عمیق = زندگی خوب. کار عمیق به هیچ عنوان آسان نیست؛ برای مثال در یک مهارت که نیاز به تمرین و توسعه دارد، نمی­توانید انتظار داشته باشید که فوراً در آن مهارت داشته باشید و این کار نیازمند اراده­ای قوی و روتینی پایدار است، اما پایبندی به آن مطمئناً ارزش تلاش را دارد.  در ادامه چند مورد از بزرگ‌ترین مزایای کار عمیق را که می‌توانید با تمرین منظم از آن‌ها لذت ببرید برایتان آورده­ایم.

  1. 1. تمرکز بی‌نظیر

توانایی انجام کار عمیق یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری، هر چه بیشتر روی آن کار کنید و زمان بگذارید، مهارت بیشتری پیدا می­کنید. کار عمیق به بهبود تمرکز شما کمک می­کند. همچنین به شما کمک می­کند که روی یک کار خاص تمرکز کنید و برای مدت طولانی­تری آن را انجام دهید. در ابتدا ممکن است تنها 45 دقیقه تمرکز عمیق داشته باشید، اما با تمرین منظم و تکرار کار عمیق می­توانید روز به روز این تایم را بیشتر کنید. جدای از بهره­وری و افزایش کیفیت کارتان، داشتن توانایی ذهنی بالا برای انجام وظایف برای مدتی طولانی به شما کمک می­کند تا در هر کاری که می­خواهید انجام دهید، بهترین باشید.

[irp posts=”10061″ ]

  1. 2. افزایش قابلیت استخدام

کار عمیق به ما کمک می­کند تا به‌سرعت مهارت­­های جدید را توسعه دهیم و مشکلات پیچیده­ای که بیشتر شرکت­ها به آن برمی­خورند جلو ببریم و حل کنیم. از آنجا که کار عمیق در حال حاضر هنوز به‌عنوان یک مهارتی که باید حتما فراگرفته شود، شناخته نشده است، نیوپورت معتقد است کسانی که می­توانند کار باکیفیت بالا را با نرخی بهتر تولید کنند، به‌سرعت از همکاران خود پیشی خواهند گرفت و بهترین مشاغل را در بازارهای رقابتی به دست خواهند آورد.

در آینده­ای که به احتمال زیاد همه کارها به‌صورت خودکار انجام خواهند شد، این توانایی برای درک سربع و درگیرکردن مهارت­­های جدید نیز برای امنیت شغلی و اشتغال­پذیری ما ضروری است.

  1. 3. رضایت شغلی بهتر

کار عمیق افراد را به چالش می­کشد تا به‌طور منظم وظایف دشوار و مهم را انجام دهند. زمانی که به چیزی که ارزشمند است دست پیدا می­کنیم، احساس شادی، هدفمند بودن و رضایت شدیدی را داریم؛ بنابراین کار عمیق نیز مزیت عاطفی عمیقی مثل رضایت شغلی به همراه دارد.

  1. 4. داشتن احساس بهتری نسب به خود

زمانی که در انجام کاری دائما حواسمان پرت می­شود، باعث می­شود شاید نتوانیم کارمان را به‌درستی به سرانجام برسانیم، اما با وجود کار عمیق شما بدون اینکه ذره­ای حواس‌پرتی داشته باشید می­توانید چندین کار را هم‌زمان و بدون نقص پیش ببرید و در پایان کار احساس بهتری نسبت به خودتان و عملکردتان داشته باشید.

امیدوارم تا اینجا که با ما همراه بودید متوجه شده باشید کار عمیق ارزش دنبال کردن را دارد، اما بدانید ممکن است موانعی هم پیش رویتان باشد.

آیا کار عمیق آسان است؟

سخن پایانی

کار عمیق  یکی از بهترین را­ه­ها برای به حداکثر رساندن پتانسیل خلاقانه شماست. درنهایت کار عمیق فقط احساس خوبی دارد و می‌تواند به شما کمک کند تا برای انجام وطایف چالش‌برانگیز هر روز احساس انرژی و قدرت کنید. کار عمیق را با کاهش میزان کارهای سطحی خود آغاز کنید. امیدوارم این مقاله برایتان سودمند واقع شده باشد.

پرسش‌های متداول

  1. کار عمیق چیست؟

کار عمیق حالتی در بالاترین سطح از تمرکز است که به شما این امکان را می­دهد تا چیزهای سخت را یاد بگیرید و به‌سرعت یک کار باکیفیت ایجاد کنید.

  1. چگونه کار عمیق انجام دهیم؟

عمیق کار کنید.

کسالت را در آغوش بگیرید.

رسانه­های اجتماعی را کنار بگذارید.

کم‌عمق­ها را تخلیه کنید.

  1. مزایای کار عمیق چیست؟

رضایت شغلی بهتر

داشتن احساس بهتر نسبت به خود

افزایش قابلیت استخدام

تمرکز بالای بی نظیر

  1. آیا کار عمیق آسان است؟

کار عمیق به هیچ عنوان آسان نیست. به‌عنوان یک مهارت که نیاز به تمرین و توسعه دارد، نمی‌توانید انتظار داشته باشید فوراً در آن مهارت داشته باشید و این کار نیازمند اراده­ای قوی و روتینی پایدار است، اما پایبندی به آن مطمئناً ارزش تلاش را دارد.

Leave a comment

مشاهده
درگ