Skip links
رضایت شغلی

رضایت شغلی چیست و چه تاثیری بر کیفیت کار در سازمان ها دارد؟

اگرچه تعریف واحد و مشخصی برای رضایت شغلی وجود ندارد، اما به طور کلی می‌­توان گفت که رضایت شغلی به میزان شادی و یا لذتی اشاره دارد که یک فرد در شغل خود احساس می­‌کند. رضایت شغلی می­‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند ماهیت کار، محیط کار، فرهنگ سازمان و روابط کارمندان با یکدیگر قرار بگیرد. بیایید در ادامه با مفهوم رضایت شغلی و تأثیر آن بر سازمان­ها بپردازیم:

  • رضایت شغلی چیست؟
  • دلیل اهمیت رضایت شغلی چیست؟
  • روش ایجاد انگیزه و رضایت شغلی کارمندان در سازمان چیست؟
  • اندازه­‌گیری رضایت شغلی چگونه است؟

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی را می‌­توان خشنودی، رضایت‌مندی و حال خوبی تعریف کرد که هر کارمندی در مورد شغل خود احساس می­‌کند. هنگامی‌که ثبات، امنیت شغلی و پیشرفت شغلی برای افراد یک سازمان وجود داشته باشد و شغل‌­شان باعث ایجاد عدم­ تعادل زندگی­شان نشود، می­‌توان گفت که رضایت شغلی کارمندان محقق شده است. در واقع برآورده شدن اساسی­‌ترین انتظارات کارمندان از شغل­‌شان باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی آن­ها خواهد شد.

ارائه مزایا، پاداش و سایر موارد مالی را نمی­‌توان به عنوان تنها عوامل تأمین­‌کننده رضایت شغلی در نظر گرفت. علاوه بر این موارد، کیفیت، محیط و فرهنگ کاری یک سازمان نیز در رضایت شغلی کارمندان تأثیر مستقیم دارند. اگرچه سنجش میزان رضایت‌مندی کارمندان از شغل‌­شان چندان آسان به نظر نمی‌­رسد، با این وجود کارفرمایان می‌­توانند از طریق برخی سوالات یا شاخص‌­های معمول، به بررسی نسبی سطح رضایت شغلی کارمندان بپردازند.

به طور کلی، فاکتورهای متعددی وجود دارد که با در نظر گرفتن و توجه به آن­ها، کارفرمایان می‌­توانند از میزان رضایت شغلی کارمندان خود مطلع و مطمئن شوند. به عنوان مثال، فاکتورهایی مانند اختصاص مرخصی، پاداش، دستمزد مناسب و همچنین امکان حفظ تعادل بین کار و زندگی کارمندان می­‌توانند سلامت ذهنی و روانی آن­ها را تأمین کنند و در نهایت منجر به رضایت کارمندان از شغل خود شوند.

اگرچه رضایت شغلی به طور معمول بستگی به روحیه و شخصیت افراد دارد و یک اصطلاح نسبی محسوب می­‌شود، اما به طور کلی بر اساس شاخص‌­ها و پارامترهایی همچون نرخ فرسایش (attrition rate)، بازدهی و بازخوردهای کارمندان می‌­توان میزان رضایت شغلی در یک سازمان را سنجید. لازم به ذکر است که معیار سنجش رضایت شغلی می­تواند در صنایع و حوزه­‌های مختلف و یا حتی در هر یک از بخش‌­های یک سازمان، متفاوت باشد.

رضایت شغلی کارمندان

رضایت شغلی می‌­تواند به مدت زمان حضور یک کارمند در یک سازمان یا یک بخش نیز بستگی داشته باشد. چنانچه یک فرد برای مدت طولانی در یک موقعیت شغلی مشغول به کار باشد و هیچ رشد یا تغییر مثبتی را احساس نکند، به احتمال زیاد میزان رضایت شغلی او به شکل قابل­‌ملاحظه­‌ای کاهش خواهد یافت و تصمیم به استعفا می­گیرد. از طرف دیگر، ممکن است شخصی چندین مرتبه شغل و محل کار خود را تغییر دهد و با این وجود، هرگز احساس رضایت را تجربه نکند. با توجه به آنچه عنوان شد می­‌توان اذعان داشت که رضایت شغلی کارمندان یک پارامتر حائز اهمیت به شمار می­‌آید که در بیشتر اوقات، اندازه­‌گیری و سنجش آن یک چالش بزرگ است.

دلیل اهمیت رضایت شغلی چیست؟

بیایید در این بخش دلایل اهمیت رضایت شغلی و تأثیر آن بر سازمان­­ها را مورد بررسی قرار دهیم.

راضی بودن کارمندان از شغل خود، اهمیت بسیار زیادی برای سازمان­‌ها دارد. در واقع افزایش انگیزه و رضایت کارمندان باعث می­‌شود تمام تلاش، مهارت و توانمندی خود را به کار بگیرند تا کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. کارمندان همواره به دنبال پیشرفت کاری و رسیدن به امنیت و ثبات در شغل خود هستند. به این ترتیب، رضایتمندی کارمندان از شغل و سازمان خود، تلاش مضاعف آن­ها را در پی خواهد داشت تا سازمان به نتیجه مطلوب و موفقیت برسد.

[irp posts=”10061″ ]

اهمیت رضایت شغلی و تأثیر آن بر سازمان و شرکت‌­ها را می­توان از دو جنبه بررسی کرد:

  • رضایت شغلی کارمندان

مواردی همچون دریافت پاداش و حقوق قابل‌قبول، اطمینان از داشتن امنیت شغلی، امکان پیشرفت مستمر در کار و وجود فرصت‌­های جدید به طور مداوم را می‌­توان جزو مهم­ترین مواردی در نظر گرفت که انگیزه و رضایت شغلی کارمندان را به دنبال خواهند داشت.

  • رضایت شغلی سازمان و کارفرما

رضایت شغلی هر یک از کارکنان یک سازمان، اساسی‌­ترین فاکتور برای کسب بهترین دستاوردها و نتایج محسوب می­گردد. به این ترتیب، رضایت شغلی کارمندان به طور مستقیم بر رضایت شغلی کارفرمایان تأثیرگذار خواهد بود. رضایت کارمندان از شغل­‌شان منتهی به مشارکت و همکاری بیشتر آن­ها با سازمان خواهد شد. کارمندی که رضایت شغلی را در محیط کاری خود تجربه کند، به افزایش رشد و همچنین کاهش و کنترل فرسایش شرکت کمک خواهد کرد. کارفرمایان باید مطمئن شوند که با توجه به دانش و مهارت هر یک از فرد، موقعیت و شرح شغلی مناسبی را به آن­ها ارائه داده‌­اند و همواره فرصت­‌هایی برای پیشرفت و یادگیری بیشتر کارمندان وجود داشته باشد.

روش ایجاد انگیزه و رضایت شغلی کارمندان در سازمان چیست؟

رضایت شغلی کارمندان را می­‌توان از طریق ابتکارات کوچک تا اعمال تغییرات سازمانی گسترده، ایجاد کرد و بهبود بخشید. در این بخش شش روش وجود دارد که سازمان‌­ها با توجه به آن‌­ها می‌­توانند انگیزه و رضایت کارمندان خود را افزایش دهند.

1­- ارائه پاداش و مزایای رقابتی

کارمندان با استفاده از ابزارهای متعدد حقوق و دستمزد و تحقیقات آنلاین، به راحتی می‌­توانند پاداش دریافتی خود را با میزان معمول بازار بسنجند. بسیاری از شرکت‌­ها و سازمان‌­ها، مزایای­‌شان را به صورت عمومی در وب‌سایت‌های خود به نمایش می‌گذارند تا توجه نیروهای جدید را برای استخدام جلب کنند. بنابراین، مطمئن شوید که آنچه به کارمندان فعلی خود به عنوان پاداش و مزایا ارائه می­‌دهید برای حفظ نیروی انسانی در سازمان­تان کافی است. در غیر این صورت، اتمام همکاری آن‌­ها با شما و رفتن به سراغ رقبا، برای کارمندان ناراضی آسان خواهد شد.

[irp posts=”10342″ ]

2­- ایجاد فرهنگ شفاف‌سازی و بازخورد

شنیدن نظرات، انتقادات، پیشنهادات و انتظارات کارمندان، یکی از مهم­ترین خواسته­‌های آن­‌هاست. بنابراین، سازمان باید به طور منظم از کارمندان خود بخواهد تا بازخوردها و نظرات­‌شان را ارائه دهند و برای ایده­‌های آن­‌ها اهمیت قائل شوند. به این ترتیب کارمندان احساس ارزشمندی و رضایت خواهند کرد. سازمان‌­ها باید برای پیاده­‌سازی بازخورد کارمندان خود یک برنامه عملیاتی ایجاد کنند و در مورد پیشرفت سازمان، با آن­ها شفاف و صادق باشند.

رضایت شغلی در سازمان

3­- قدردانی از کارمندان و تقویت تلاش‌­های آن­ها

تمام افراد دوست دارند موقعیت کاری آن­ها مهم تلقی شود و به عنوان کارمندی شناخته شوند که کار خود را بهترین نحو انجام می­‌دهد. با این وجود، گزارش اخیر Office Vibe نشان داد که 63 درصد از کارمندان احساس می­‌کنند که به اندازه کافی مورد تحسین قرار نمی­‌گیرند. این موضوع می‌­تواند منجر به دلسردی کارمندان و در نهایت جدایی آن‌­ها از سازمان شود. منابع انسانی و مدیران سازمان می­توانند با ایجاد محیطی که نشان از قدردانی و تحسین کارمندان دارد، باعث ایجاد انگیزه و رضایت در آن­ها شود. برنامه­‌هایی همچون معرفی کارمند نمونه می‌­تواند به عنوان روشی برای قدرانی از کارمندان و افزایش رضایت‌مندی آن‌­ها شود.

به کارمندان نشان دهید که در چه زمینه­‌هایی به سازمان کمک کرده­‌اند. تمجید از افراد و ارائه داده­‌های مثبت در مورد نتایج تلاش­‌های آن­‌ها، رضایت شغلی کارمندان را افزایش می­دهد و باعث می­‌شود با انگیزه­ بالاتری برای کسب نتیجه مطلوب تلاش کنند.

4­- ارائه فرصت­‌های آموزشی و امکان توسعه شغلی

گزارش اخیر LinkedIn Learning نشان می­‌دهد که اگر شرکتی بر روی پیشرفت شغلی و آموزش کارمندان خود سرمایه‌­گذاری کند، 94 درصد از کارمندان تمایل به ادامه کار با آن شرکت دارند. در واقع آموزش مهارت­‌ها و دانش جدید به کارمندان، از پیوستن آن­ها به رقبا جلوگیری خواهد کرد. چنانچه کارمندان متوجه شوند که کارفرمایان از منابع شرکت برای کمک به رشد و موفقیت آتی آن­‌ها استفاده می­کنند، احساس رضایت و مهم بودن خواهند کرد و تعهد سازمانی و وفاداری آن‌­ها به سازمان افزایش می­‌یابد.

5­- اهمیت به سلامت کارمندان

در نظر گرفتن برنامه‌هایی جهت تأمین رفاه کارمندان، مزایای قابل‌­توجهی به دنبال دارد. ایجاد نیروی کار فعال و سالم می­تواند روحیه کارمندان را تقویت کند و به موفق شدن سازمان کمک خواهد کرد. برخی از سازمان­‌ها برنامه‌های سلامتی اصولی و جذابی را برای کارمندان‌­شان در نظر می­‌گیرند که شامل ایجاد سالن‌های ورزشی داخلی، تخفیف‌های اسپا و سمینارهای سلامت روان می‌شود.

ایجاد رضایت شغلی در کارکنان

اگر سازمان و شرکت شما امکان ارائه برنامه­‌هایی در این سطح را ندارد، می­‌توانید برای گنجاندن سلامتی در فرهنگ سازمانی‌­تان از روش­های کم‌­هزینه­‌تر موجود استفاده کنید. در ادامه تعدادی از این روش‌­ها را ذکر کرده­‌ایم:

  • جدول زمانی منعطفی ایجاد کنید که به کارمندان اجازه می‌دهد کار خود را زودتر از ساعات کاری معمول شروع کنند و یا محل کار را دیرتر از ساعات کاری معمول ترک کنند. با ایجاد ساعت کاری شناور، برقراری تعادل بین کار و زندگی کارمندان را برای­‌شان آسان‌­تر خواهید کرد. دستگاه حضور و غیاب نیز از ابزارهایی است که به مدیریت ساعات کاری و کاهش زمان تلف شده، در نتیجه افزایش بازدهی کمک می‌کند.
  • در طول روز، مدت زمانی را برای تجدید قوای کارمندان‌­تان در نظر بگیرید. به عنوان مثال، می‌­توانید جلسات کوتاه و مفیدی را برای تمرکز حواس برگزار کنید و یا به آن­ها اجازه دهید بین کار، استراحت کوتاهی داشته باشند.
  • کارمندان را ترغیب کنید که برای خود وقت بگذارند. به عنوان مثال، آن­ها را تشویق کنید در صورت امکان به باشگاه بروند، هنگام بیماری در خانه بمانند و استراحت کنند و یا از تمام اوقات تعطیلات­‌شان نهایت بهره را ببرند.
  • از کارمندان انتظار نداشته باشید مگر در مواقع ضروری و خاص، در ساعات غیرکاری در دسترس باشند.
  • از کارمندان بخواهید زمانی که تحت فشار کاری شدید هستند، آن را با شما در میان بگذارند تا در صورت امکان، بار کاری آن­ها را متعادل­‌سازی کنید.

[irp posts=”11063″ ]

6­- تقویت روابط در محیط کار

در شرایطی که کارمندان بیشتر زمان خود را در محیط کار می‌­گذرانند، ایجاد دوستی در محل کار برای حفظ رضایت شغلی کارمندان، یک امر حیاتی به شمار می­‌آید. بسیاری از اوقات، ایجاد روابط دوستانه بین کارمندان به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. با این وجود می‌توانید با اضافه کردن وسایل بازی یا برگزاری فعالیت‌های جمعی در  محل کار، زمینه را برای ارتباطات واقعی فراهم کنید. قرار دادن چند میز پینگ پنگ در فضای خالی و بلااستفاده، برگزاری ناهارهای تیمی خارج از شرکت، صرف قهوه در کنار یکدیگر و گذراندن اوقات شاد می­تواند باعث ایجاد روابط دوستانه بین کارمندان شوند. به این ترتیب آن­ها رضایت بیشتری از شغل خود خواهند داشت.

اندازه‌­گیری رضایت شغلی چگونه است؟

تمام سازمان­‌ها و شرکت­ها باید رضایت شغلی کارمندان خود را اندازه­گیری کنند. در واقع بازدهی، تعهد، مسئولیت­پذیری، وفاداری و کارایی هر یک از کارمندان بستگی به میزان رضایت شغلی آن­ها دارد. سازمان­ها برای آگاهی از میزان رضایت شغلی کارمندان خود می­توانند با ارائه پرسشنامه­هایی، به طور مداوم نظرسنجی برگزار کنند. به این ترتیب، با جمع­آوری بازخورد آن­ها در می­یایند که از شغل خود رضایت دارند یا ناراضی هستند. کارفرمایان با طرح و ارائه سوالات زیر به کارمندان­‌شان و در نظر گرفتن گزینه‌­هایی همچون “راضی، تا حدی راضی، معمولی، تا حدی ناراضی و ناراضی” زیر هر سوال، می­توانند رضایت شغلی سازمان خود را بسنجند.

  • آیا از حقوق و پاداش­‌های خود رضایت دارید؟
  • آیا سازمان کمک و تلاش‌­های شما را به خوبی می­بیند؟
  • آیا شرایط فضای کار خود را قابل‌­قبول، سالم و رقابتی می­بینید؟
  • آیا بین کار و زندگی شخصی‌­تان تعادل برقرار است؟
  • آیا سیاست­گذاری­‌های سازمان در زمینه آموزش و رشد شغلی شما رضایت­بخش است؟

علاوه بر سؤالات بالا، ارائه سؤالات خاصی در مورد رضایت شغلی با امکان پاسخ­‌دهی باز و بدون محدود کردن به گزینه­‌های از پیش‌­تعیین­‌شده نیز به شناخت نقطه نظر کارمندان و افزایش رضایت آن­ها کمک خواهد کرد.

جمع­‌بندی

رضایت شغلی را می­‌توان یک خیابان دو طرفه در نظر گرفت. کارمندان باید از شغل خود رضایت داشته باشند و در عین حال، سازمان­ها باید کارمندان را هدایت کنند تا به شناخت درستی از پتانسیل­‌های خود برسند. این موضوع باعث افزایش انگیزه و رضایت کارمندان از خود و شغل­‌شان خواهد شد. در نهایت، آن­‌ها از تمام پتانسیل­‌های خود برای بهبود روند و نتیجه کار استفاده خواهند کرد. افزایش وفاداری و مشارکت کارمندان را می­‌توان از دیگر نتایج رضایت شغلی برشمرد.

سوالات متداول

  • فاکتورهای رضایت شغلی چیست؟

عوامل و فاکتورهای موثر بر رضایت شغلی شامل ارتباطات، رهبران و مدیران، امنیت شغلی، فرهنگ سازمانی، فرصت‌­های جدید، توسعه شغلی، حقوق و مزایا، تشویق‌­ها و پاداش‌ها، موقعیت کاری و شخصیت کارمند می‌­شود.

  • رضایت شغلی کارمندان چه مزایایی برای سازمان دارد؟

افزایش فروش و سود، افزایش بهره‌­وری کارمندان، افزایش وفاداری کارمندان و همچنین کاهش نرخ تعدیل و جایگزینی نیروی کار که منجر به تحمیل هزینه و ضرر می­‌شود را می‌­توان از مهم­ترین مزایای رضایت شغلی به شمار آورد.

  • آیا می­‌توانیم رضایت شغلی را اندازه­گیری کنیم؟

یک روش آزمایش­‌شده و واقعی برای بررسی رضایت شغلی کارمندان، استفاده از نظرسنجی است.

Leave a comment

مشاهده
درگ