Skip links
اخلاق کاری

اخلاق کاری چیست؟ | روش‌هایی برای ایجاد اخلاق کاری بین کارمندان

اخلاق کاری در کسب‌وکار می‌تواند قوی (خوب) یا ضعیف (بد) باشد، این به دیدگاه شخصی کارکنان، انگیزه آن‌ها و فرهنگ کلی شرکت بستگی دارد. اخلاق کاری کارمندان، نگرشی است که یک کارمند در مورد کار خود انجام می‌دهد که نشان‌دهنده سطح بالاتر از عشق برای هر کاری است که انجام می‌دهد. اخلاق کاری بد نیز نگرشی است که یک کارمند بروز می‌دهد و نشان‌دهنده فقدان جاه‌طلبی و حرفه‌ای‌بودن در محل کار است. افرادی که دارای اخلاق کاری قوی هستند، به نظر می‌رسد که روحیه رقابتی دارند، البته رقابت‌پذیری آن‌ها جهت رسیدن به اهداف‌شان در شغل است.

افرادی که دارای اخلاق کاری قوی هستند، خود را به‌عنوان «کارکنان ایده‌آل» معرفی می‌کنند، زیرا انگیزه آن‌ها برای موفقیت باعث می‌شود که برای رسیدن به هدف یکی از افراد دیگر کار کنند. اخلاق کاری در سازمان را می‌توان پرورش داد. این کار، چند بخش از شخصیت و نگرش کلی فرد به زندگی است. در ادامه مقاله با تعریف اخلاق حرفه‌ای در کسب‌وکار و اصول آن آشنا می‌شوید.

اخلاق کاری چیست؟

اخلاق کاری در محیط کار، قاطعیت کاری نسبت به شغل است. کسانی که دارای اخلاق کاری حرفه‌ای هستند، برای موفقیت حرفه‌ای خود ارزش بالایی قائل هستند. آن‌ها اصول اخلاقی را به نمایش می‌گذارند که آن‌ها را در هر موقعیتی برجسته‌تر می‌کند. اگر اخلاق کاری و رفتار سازمانی‌تان خوب است، به شغل خود اعتقاد دارید و معمولا احساس می‌کنید که سخت‌کوشی برای حفظ شخصیت قوی‌تان لازم است.

اخلاق حرفه‌ای

اخلاق کاری و آداب معاشرت در محیط کار ممکن است موضوعی ذهنی به نظر برسد اما برای منابع انسانی، دانستن چیستی آن و ارزیابی عملکرد کارکنان مهم است. یک اخلاق کاری قوی در شرکت به‌عنوان یک الگوی رفتاری برای روش صحیح کار عمل می‌کند. از فرهنگ کار مولد حمایت می‌کند و آن را پرورش می‌دهد. افرادی که اخلاق کاری قوی دارند، بسیار محرک هستند و دارای خصوصیاتی بسیار فراتر از همتایان خود هستند. در غیر این صورت، یک کارمند با اخلاق کاری قوی در جمعی از افراد با اخلاق کاری ضعیف در نهایت همان نگرش را نشان می‌دهد یا شرکت را ترک می‌کند.

اخلاق بد کاری می‌تواند به بی انگیزگی، ازدست‌دادن اثربخشی، حتی به نرخ جابه‌جایی بالا و سایر پیام‌های مخرب منجر شود. بنابراین، برای منابع انسانی و مدیریت آن نیاز است که اخلاق کاری را در شرکت، بخش یا حتی کارمندان پیگیری و تنظیم کند. ما نمی‌گوییم کارمندانی که دارای اخلاق کاری قوی هستند، گزینه‌های بهتری برای ارتقاء در شرکت هستند، اما آن‌ها به دلیل انگیزه و شغل خود، اولین نامزدهای این کار هستند.

[irp posts=”8586″ name=”آشنایی با مدل‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها”]

داشتن یک اخلاق کاری قوی در یک سازمان  به چه معناست؟

کارمندان با اخلاق کاری قوی خود را حرفه‌ای نشان می‌دهند. به همکاران خود، افراد بالاتر و آن‌ها که در تماس هستند، احترام می‌گذارند. این نه تنها یک تصویر صیقلی برای سازمان شما ارائه می‌دهد، بلکه محیطی را ایجاد می‌کند که دیگران از کار در آن خوشحال می‌شوند. انگیزه بالا برای اخلاق کاری به این معنی است که آن‌ها برای انجام هر کاری از شغل خود رضایت کافی دارند و می‌توانند کار و زندگی خود را به‌درستی اولویت‌بندی کنند. افرادی که دارای اخلاق کاری قوی هستند، به شغل خود افتخار می‌کنند و هر کاری که انجام می‌دهند، مهم می‌دانند.

اصول اخلاق کار

کارمندان با اخلاق کاری قوی در سازمان‌، مجموعه‌ای از ارزش‌ها و رفتارها را از خود نشان می‌دهند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که آن‌ها به‌‌عنوان اعضای تیم بسیار مورد علاقه، شایسته و برجسته شوند.

قابلیت اطمینان

کارمندان با اخلاق کاری قوی بسیار قابل‌اعتماد هستند. می‌توان انتظار داشت که این افراد به موقع برای شیفت‌ها و جلسات حضور داشته باشند و بررسی دیتای دستگاه حضور و غیاب پرسنل نتیجه خوبی درمورد آن‌ها داشته باشد. در واقع آن‌ها ضرب‌الاجل خود را رعایت می‌کنند و کار باکیفیت ارائه می‌دهند. یک همکار قابل‌اعتماد، یک هم تیمی عالی می‌شود. زیرا آن‌ها به‌طور معمول در پروژه‌ها مشارکت می‌کنند.

اخلاق کاری قویفداکاری

فداکاری، بخشی از اخلاق کاری خوب است. آن‌ها می‌دانند که چگونه روی کار خود بدون این که حواس‌شان پرت شود، باقی بمانند. این کارمندان معمولا تا پایان وظایف خود کار می‌کنند و برای مدت طولانی در یک شرکت می‌مانند.

انضباط

انضباط بخش اساسی از نشان‌دادن یک اخلاق کاری خوب در کسب‌وکار است. کارمندان، تلاش بالا و عزم خود را نسبت به کار نشان می‌دهند. آن‌ها فراتر از انتظارات می‌توانند تلاش کنند و به دنبال فرصت‌هایی برای مهارت‌های جدید و بهبود عملکرد خود هستند.

بهره‌وری

یک اخلاق کاری حرفه‌ای به بهره‌وری فوق‌العاده ترجمه می‌شود. اعضای مولد دیگر خروجی بالاتری نسبت به همتایان خود دارند. آن‌ها پروژه‌ها را زودتر تکمیل می‌کنند و بیش از حداقل نیازها را انجام می‌دهند.

مشارکت

اخلاق کاری خوب چیزی است که کارمندان خاص با همکاری مشترک در پروژه‌ها به اطرافیان خود گسترش می‌دهند. کار گروهی خوبی از خود نشان می‌دهند و در صورت نیاز به‌راحتی به دیگران کمک می‌کنند.

[irp posts=”7692″ name=”راهکارهایی برای تقویت مشارکت کارمندان”]

تمامیت

صداقت حرفه‌ای به معنای پایبندی به اصول اخلاقی عالی است. کسانی که دارای اخلاق کاری قوی هستند نیز صداقت برجسته‌ای دارند. آن‌ها با دیگران صادق، مؤدب و منصف هستند.

مسئولیت

نشان‌دادن یک اخلاق کاری حرفه‌ای مستلزم احساس مسئولیت شدید است. کسانی که اخلاقی و مسئولیت‌پذیر هستند خود را مسئول اعمال خود می‌دانند. آن‌ها سرزنش خطاهایی را که در آن نقش داشته‌اند، می‌پذیرند و برای رفع این مشکلات تلاش می‌کنند.

مهارت‌های اخلاق کاری

روشهایی برای برجسته‌کردن مهارت‌های اخلاق کاری

نشان‌دادن ویژگی‌های یک اخلاق کاری خوب می‌تواند به شما در بهبود عملکرد خود در هر شغلی کمک کند. کارفرمایان هنگام استخدام یا ارتقای کارمندان به دنبال ارزش‌های مرتبط با اخلاق کاری قوی برای افزایش نظم در محیط کار هستند. کارمندان می‌توانند مهارت‌های سختی را از طریق آموزش به دست آورند، اما مهارت‌های نرم مرتبط با اخلاق کاری دشوارتر است، بنابراین مدیران استخدام معمولا به دنبال افرادی هستند که قبلا این ویژگی‌ها را نشان می‌دهند.

از نکات زیر برای برجسته‌کردن اخلاق کاری خود برای کارفرمایان بالقوه استفاده کنید:

مهارتهای اخلاق کاری برای رزومه شما

بیان اخلاق کاری قوی در رزومه یک مشکل است، اما می‌توان برای برخی از ارزش‌های مرتبط با آن استفاده کرد، زیرا مسئولیت‌های خود را در موارد قبلی توصیف می‌کنند. مواردی که مشتری یا کارفرمای قبلی، شما را برای یک پروژه معتبر یا کار انتخاب کرده است، برجسته کنید. این نشان می‌دهد که شما قابل‌اعتماد هستید.

بزرگ‌ترین اصل اخلاق کاری با موفقیتی که یک شرکت به دست می‌آورد، منعکس می‌شود. شرکت‌های اخلاقی مکان‌های خوبی برای کار هستند. آن‌ها به نیازها و نگرانی‌های کارمندان خود توجه دارند و همه فرصت‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌کنند تا در کارشان برتری پیدا کنند. علاوه‌براین، زمینه برای رشد آینده در چنین مکانی وجود دارد. همچنین نسبت به موفقیت چنین سازمانی انگیزه و مسئولیت دارند و در جهت آن تلاش می‌کنند. در چنین محیط هماهنگی، کسب و کار به‌صورت تصاعدی رشد خواهد کرد.

Leave a comment

مشاهده
درگ