Skip links
آداب معاشرت در محیط کار

هر آنچه باید در مورد آداب معاشرت در محیط کار بدانید!

رعایت اصل آداب معاشرت در محیط کار باعث می‌شود که افراد در شرایط بهتری قرار بگیرند و بتوانند کارشان را در بستر سالم و مناسبی پیش ببرند. آداب معاشرت در محیط کار ترتیبی می‌دهد که افراد احساس راحتی و ارزشمندبودن کرده و با همدیگر ارتباط موثری داشته‌باشند. همچنین می‌توانند وظایف‌شان را به درستی انجام دهند. آن‌ها می‌دانند که چه حق و حقوقی دارند و چه انتظاراتی می‌توانند از همکاران یا مسئولان آن حوزه داشته باشند. با تمرین می‌توانید رفتار مودبانه و در و آداب اداری را به عادت روزانه خود تبدیل کنید. در این مقاله قصد داریم درخصوص آداب معاشرت در محیط کار صحبت کنیم و ببینیم که آداب معاشرت در محیط کار شامل چه مواردی است. با ما همراه باشید.

آداب معاشرت در محیط کار چیست؟

آداب و معاشرت در محیط کار الگوی رفتاری رایجی است که از شما انتظار می‌رود که در محیط‌های کاری آن‌ها را رعایت کنید. قوانین آداب کاری تعیین کننده این هستند که شما چه کارهایی را انجام دهید و از چه مواردی پرهیز داشته باشید. زمانی که آداب معاشرت سازمانی را رعایت کنید می‌توانید احترام بیشتری جلب کنید و مورد اعتماد کارمندان و مدیران مربوطه قرار بگیرید. همکاران شما قطعا در محیطی که همه مودب بافکر و مهربان هستند بیشتر با هم تعامل داشته و سازنده‌تر عمل می‌کنند.

15 نکته برای رعایت آداب معاشرت در محیط کار

  • سلام رسمی داشته باشید

زمانی که با همکاران یا مشتریان سلام می‌کنید سعی کنید از ادبیاتی استفاده کنید که کمی رسمی‌تر و محترمانه‌تر باشد. صحبت کردن شما با دوستان‌تان باید با صحبت‌کردن‌تان با همکاران و مدیران متفاوت باشد. می‌توانید از عبارات سلام، صبح بخیر، یا وقت بخیر استفاده کنید. لبخند داشته باشید و از ارتباط چشمی غافل نشوید. زمانی که شخص جدیدی را می‌بینید به او دست بدهید و خودتان را معرفی کنید. می‌توانید برای ایجاد صمیمیت بیشتر موقع سلام کردن اسم همکارانی که می‌شناسید را به زبان بیاورید.

آداب معاشرت در محیط کار چیست؟

سلام و احوال‌پرسی با دیگران در محل کار باعث می‌شود که جو دوستانه و البته محترمانه باشد و مشتریان و همکاران با شما احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

  • سر صحبت را باز کنید

یک راه خوب برای رعایت اخلاق کاری و آداب معاشرت در محل کار این است که سر صحبت را با دیگران باز کنید. احتمالا در طول روز فرصت‌های زیادی برای حرف‌زدن پیش می‌آید که باید از آن‌ها استفاده کنید. با کسانی که می‌شناسید صحبت کنید و عقاید و اعتقادات‌تان را در خصوص اتفاقات اخیر یا دستاوردهای شرکت از آن‌ها سؤال کنید. همچنین می‌توانید در مورد مسائل عمومی مانند آب و هوا و رویدادهای روز شهرتان صحبت کنید. ایجاد ارتباط با دیگران بسیار ارزشمند است و ممکن است باعث شود که با یک مشتری احتمالی صحبت کنید یا با همکارانی که در آینده برای پیشرفت به شما کمک کنند.

  • برای رعایت آداب معاشرت حرفه‌ای در محیط کار به دیگران اهمیت بدهید

یکی از اصول آداب معاشرت در محیط کار این است که به دیگران در محیط کارتان بها بدهید. به خصوص زمانی که در اداره جا‌به‌جا می‌شوید و راه می‌روید، زمانی که از دری عبور می‌کنید اطراف‌تان را نگاه کنید و اگر کسی می‌خواهد از در وارد شود در را برایش نگه دارید. آسانسور را برای دیگران نگه دارید و اگر کسی به کمک یا همراهی نیاز دارد پیش‌قدم باشید. این رفتار دوستانه و حامی شما باعث می‌شود که دیگران راحت‌تر بتوانند به شما اعتماد کند. در مواقعی که لازم است از واژه‌هایی مانند لطفا یا ممنونم استفاده کنید.

  • آداب معاشرت سازمانی یعنی پشت میز کار مکالمه شخصی ممنوع

اگر در ساعات کاری مجبورید که یک مکالمه شخصی را برقرار کنید این کار را پشت میز کارتان انجام ندهید تا دیگران برای دیگران مزاحتی ایجاد نکنید. بیشتر ادارات و سازمان‌ها اتاق‌ها یا مکان‌هایی برای این موارد در نظر گرفته‌اند. می‌توانید برای تماس تلفنی و صحبت‌های شخصی از این مکان‌ها استفاده کنید. داشتن مکالمه شخصی پیش همکاران‌تان اصلا صورت خوشی ندارد.

  • احساسات‌تان را وارد محیط کار نکنید

همه ما می‌دانیم که باید زندگی شغلی را از زندگی شخصی‌مان جدا کنیم. پس بهتر است احساسات بیرون از محیط کار را به محیط کار نیاورید. شاید همکار شما تمایلی به شنیدن غرولندهای شما در خصوص تمام‌شدن تعطیلات نداشته باشد. اگر به خاطر اتفاقات شخصی ناراحت هستید و نمی‌توانید روی کارتان تمرکز کنید بهتر است این مشکل را حل کرده و بعد به محل کارتان بروید.

[irp posts=”7747″ ]

  • دست‌دادن را فراموش نکنید

دست‌دادن حرکت ساده‌ای است که ادب، اعتماد به نفس و قابل‌اعتمادبودن شخص را نشان می دهد و باعث می‌شود که ایجاد روابط اجتماعی با شما روند ساده‌تری اشته باشد. در محیط‌های کاری غیررسمی یک سلام ساده و تکان‌دادن سر برای ایجاد ارتباط کافی است اما اثر دست‌دادن می‌تواند خیلی بیشتر باشد.

رعایت آداب معاشرت در محیط کار

  • حرف دیگران را قطع نکنید

شاید شما پیش خانواده یا دوستان‌تان فرد شلوغ و جسوری باشید اما اگر می‌خواهید آداب معاشرت در جلسات را رعایت کنید. یادتان باشد که نباید حرف کسی را قطع کنید. باید مراقب باشید که حرف دیگران را قطع نکنید و برای صحبت کردن عجله نداشته‌باشید. همه ما دوست داریم نظرمان را سریع‌تر اعلام کنیم اما کنترل این میل نشان‌دهنده شخصیت بالغ و قابل اعتماد شما در محیط کار است.

  • در مکاتبات دقت بیشتری به خرج بدهید

قبل از اینکه پیام متنی به کسی ارسال کنید یا نامه اداری را تایپ کنید به دقت آن را بازبینی کرده و مطمئن شوید که تمام اصول املایی و نگارشی را در آن رعایت کرده باشید. حتی می‌توانید از نرم‌افزارهای تصحیح نگارش و املا استفاده کنید و غلط‌های املایی را تصحیح کنید.

  • آداب معاشرت کارمندان یعنی بدون اطلاع قبلی وارد اتاق کسی نشوید

مزاحمت ایجادکردن در کار دیگران اصلا صورت خوشی ندارد و شما را به فرد غیر محبوبی در محیط کار تبدیل می‌کند. شما حق ندارید بدون درزدن و اجازه گرفتن وارد اتاق دیگران شوید. اگر فکر می‌کنید که مکالمه شما ممکن است طول بکشد باید قبل از شروع صحبت این موضوع را به او بگویید و گوشزد کنید که اگر کار دارد، می‌توانید وقت دیگری به اتاق او بیایید.

  • غیبت‌کردن همیشه بد است و در محیط کار بدتر!

شاید برایتان جالب باشد که در مورد همکار دیگرتان یا رئیس‌تان پیش همکاران‌تان غیبت کنید اما این کار شما را از یک کاراکتر محترم و مورد اعتماد دور می‌کند. بهتر است در محیط کار بیشتر حواستان به رعایت اصول اخلاقی باشد.

  • برای حریم خصوصی افراد احترام قائل باشید

زمانی که در محیطی کار می‌کنید باید این موضوع را به یاد داشته باشید که اجازه ندارید در کار دیگران سرک بکشید یا دخالت کنید. درست است که در کنار هم کار می‌کنید و با هم همکار هستید اما همیشه یک حد و مرز بین شما وجود دارد که نباید آن‌ها را بشکنید. برای رفتن پشت میز همکارانتان اجازه بگیرید و بین ایمیل‌های آن‌ها جستجو نکنید. به تلفن‌های آن‌ها گوش ندهید و در خصوص مسائل شخصی از آن‌ها سؤال نکنید.

خوش‌قول بودن در کار

  • سر ساعت و خوش‌قول بودن

بعضی از توصیه‌ها معمولا به کارمندان جدید گوشزد می‌شود. مثلا این‌که پیش از حضور رئیس باید سرکارتان حاضر باشید. یا بعد از او محل کار را ترک کنید. این موارد از شما یک فرد قابل اعتماد و حرفه‌ای می‌سازد. نظم در سازمان‌ها بسیار مهم است و کسی که برای وقت دیگران ارزش قائل است و می‌تواند مسئولیت‌هایی که بر عهده دارد را سر موقع انجام دهد.

[irp posts=”7921″ ]

  • به دیگران کم محلی نکنید

زمانی که شخصی به شما نزدیک می‌شود با روی باز از او استقبال کنید. حتی اگر الان سرتان شلوغ است از او بخواهید که چند دقیقه منتظر بماند. زمانی که آشنایی را در محل کار می‌بینید به او توجه کنید و به هیچ دلیلی بی‌تفاوت از کنار او عبور نکنید.

  • سراغ بحث‌های سیاسی نروید

بعضی چیزها واقعا جایی در محیط کار ندارند. مسائل سنگین و ناراحت‌کننده و اعتقادی مانند مسائل سیاسی یا مسائل مذهبی جز این موارد هستند. بهتر است در خصوص مسائل عقیدتی و مواردی که ممکن است اختلاف نظری بین شما و همکاران‌تان ایجاد کند در محیط کار صحبت نکنید.

  • آداب معاشرت استفاده از موبایل در محیط کار

موبایل یک وسیله ضروری است که همه ما تمام طول روز آن را همراه خودمان داریم. اما استفاده از موبایل در محیط کار آداب خودش را دارد. در درجه اول سعی کنید موبایل را در محیط کارتان سایلنت کنید یا ولوم زنگ را تا حد ممکن کم کنید. تلفن‌ها و چت‌های شخصی را به بعد از ساعت کاری موکول کنید و تا جای ممکن گوشی را در اتاق جلسه با خودتان نبرید.

جمع‌بندی

ما در قالب آداب و معاشرت در محیط کار یک سری اصول اولیه را عنوان کردیم که به وسیله آن‌ها می‌توانید به یک فرد قابل احترام و قابل اعتماد در محیط کار تبدیل شوید. با رعایت آداب و معاشرت در محیط کار همکاران و مدیران مجموعه شما را به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای و متشخص می‌شناسند و همین به پیشرفت و موفقیت شما در کارتان مؤثر است.

Leave a comment

مشاهده
درگ