Skip links
ساعت کاری شناور

ساعت کاری شناور یا منعطف چیست؟ + مزایا و معایب

همه کارمندان (چه فرزند داشته باشند و چه نداشته باشند) از حق قانونی ساعت کاری منعطف برخوردارند. بااین‌حال، قبل از ارائه یک درخواست کاری شناور، مهم است که تمام جنبه‌های مربوط به آن و معایب و مزایای ساعت کار شناور را در نظر بگیرید. در ادامه مقاله با ساعت کاری شناور بیشتر آشنا می‌شوید.

ساعت کاری منعطف چیست؟

ساعت کار منعطف در محل کار به این معنی است که دوره‌های کاری خود را به گونه‌ای تطبیق دهید که با بقیه زندگی خود سازگاری بیشتری داشته باشد. این بدان معناست که شما همچنان به ارزش هفته خود کار خواهید کرد نه این که لزوما ساعت کاری 9 تا 5 باشد. ساعت‌های انعطاف‌پذیر به این معنی است که می‌توانید کار پیش آمده را انجام دهید، سپس زمان کار ازدست‌رفته آن را جبران کنید، یا به جای آن در روز تعطیل کار کنید. در نهایت، کار باید انجام شود؛ اما آیا مهم است که چه زمانی از روز اتفاق می‌افتد؟

بدیهی است که ساعات کاری انعطاف‌پذیر برای هر محل کار یا صنعتی مناسب نیست. مثلا برای یک لوله‌کش، حضور در خانه مشتری در نیمه‌های شب آخر هفته، صورت خوشی ندارد. اما برای کارهای اداری، آن دسته از کارهایی که نیازی به حضور در مکان‌های خاص در زمان‌های دقیق برای انجام کار ندارند و در گیر و دار دستگاه‌های کنترل تردد نیستند ساعت کاری شناور می‌تواند معجزه کند. تا زمانی که همه برگه‌های زمانی کارمندان به درستی پر شده باشند، می‌توانید تعداد ساعت‌هایی که کارکنان‌تان کار کرده‌اند و روی چه چیزی کار کرده‌اند را پیگیری کنید.

ساعت کاری منعطف

ساعت کاری شناور چه مزایایی دارد؟

می‌تواند به والدین اجازه دهد در حین کار مراقب فرزندان خود باشند. یکی از واقعیت‌های زندگی مدرن این است که اغلب هر دو والدین در یک زمان از فرزندان دور هستند. بنابراین برای والدین شاغل، این که بتوانند از فرزندان خود درحالی‌که هنوز به‌طور تمام وقت کار می‌کنند، مراقبت کنند، یک مزیت بزرگ است.

مشاغل با ساعات کاری انعطاف‌پذیر برای مادران و پدران بسیار جذاب‌تر خواهد بود. توانایی تنظیم ساعات کاری متناسب با مسئولیت‌های والدین، استرس آن‌ها را کاهش می‌دهد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حداکثر توان خود را روی کار بگذارند.

ساعت کاری منعطف به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا تعادل کار و مطالعه بهتری داشته باشند.

دانش‌آموزان می‌توانند بخش مهمی از وظایف کار روزانه را تشکیل دهند. بنابراین کارمندان بالقوه به دنبال شغل‌هایی با ساعات کاری انعطاف‌پذیر برای دانشجویان کالج خواهند بود. توانایی ارائه این نوع موقعیت‌ها شما را از سایر مشاغل متمایز می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد که باهوش‌ترین افراد را به محل کار خود جذب کنید.

ساعت کاری شناور می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد: واقعیت زندگی این است که افراد مختلف به شیوه‌های متفاوتی نسبت به آزادی کار واکنش نشان می‌دهند. چیزی که به یک کارگر اجازه می دهد تا کار خود را به تعویق بیاندازد و تلاش خود را کاهش دهد، می‌تواند به دیگری فضای و آزادی را بدهد تا بتواند واقعا خود را ابراز و در آن گیر کند.

بخشی از کارفرمای توانا بودن این است که تشخیص دهید کدام یک از کارگران شما تحت شرایط انعطاف‌پذیر، پیشرفت خواهند کرد یا راکد خواهد ماند. این به شما این امکان را می‌دهد که برای هریک از اعضای تیم خود محیط کاری را فراهم کنید که به بهترین وجه با نیازهای آن‌ها مطابقت دارد تا سازنده باشند. یک گفتگوی باز با تیم خود برقرار کنید. فکر می‌کنید چه چیزی به آن‌ها کمک می‌کند بهترین عملکرد خود را داشته باشند؟

[irp posts=”10056″ name=”بهترین روش‎‌های ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟”]

کاهش هزینه‌های اداری

همان‌طور که قبلا گفتیم، ساعت کاری منعطف اغلب به معنای انجام کار خارج از دفتر است، این می‌تواند مستقیما به کاهش هزینه‌های کسب و کار شما تبدیل شود. به هر حال، چه فایده‌ای دارد که برای آن دفتر بزرگ در مرکز شهر هزینه کنید، در حالی که به ندرت کسی از اعضای تیم آنجا نیست؟ ممکن است متوجه شوید که اصلا نیازی به اجاره فضای اداری ندارید. یا حداقل می‌توانید گزینه‌های اداری ارزان‌تری را انتخاب کنید.

معایب شناور شدن ساعت کار برای کارمندان

معایب شناور شدن ساعت کار برای کارمندان

برخی از کارمندان ممکن است تحت شرایط ساعت کاری منعطف کارآمدتر عمل کنند، برخی از افراد برای رسیدن به حداکثر بازده کاری به ساختار ساعات کاری تعیین‌شده نیاز دارند. بررسی و درک چند عیب بالقوه کلیدی در داشتن ساعات کاری انعطاف‌پذیر بسیار مهم است.

چه مشاغلی میتوانند ساعت کاری منعطف داشته باشند؟

کارکنان بسیاری از حرفه‌ها و صنایع تا زمانی که شرایط گفته شده را رعایت کنند، می‌توانند کار کردن بر اساس ساعت کاری شناور را درخواست دهند. کارفرما از لحاظ قانونی باید درخواست کارکنان خود را تحت هر شرایطی در نظر گیرد. با این که کارفرما می‌تواند این درخواست را رد کند، اما این عدم پذیرش باید با دلایل منطقی توجیه شود. از جمله این دلایل منطقی می‌توان به ایجاد هزینه‌های بیشتر یا نیاز به ثابت بودن ساعات کاری اشاره کرد. مشاغلی که ساعت کاری شناور برای آن‌ها مناسب است، عبارتند از:

  • مشاغل مرتبط با تکنولوژی: طراح وب، مهندس نرم‌افزار، طراح گرافیک، کارشناس دیجیتال مارکتینگ یا سئو، مدیر پروژه
  • مشاغل فنی: لوله کشی، تکنسین برق، مکانیکی، نجاری، کلیدسازی
  • مشاغل مربوط به کسب و کار و فروش: مشاور مدیریتی، مشاور بازاریابی، بازاریاب محصول، مالک محصول، تحلیلگر کسب و کار، نماینده خدمات مشتریان، نماینده فروش
  • مشاغل مربوط به رسانه: نماینده روابط عمومی، کپی‌رایتر، ویرایشگر و ویراستار، استراتژیست برند، وبلاگ‌نویس، نویسنده محتوا، مترجم

ساعت کاری اصلی چیست؟

 ساعاتی که یک کارمند بزرگسال می‌تواند در یک هفته کاری متوسط کار کند، 48 ساعت است. این بدان معنا نیست که یک هفته کاری هرگز نمی‌تواند از 48 ساعت بیشتر شود، این میانگین مهم است.

[irp posts=”7921″ ]

انواع ساعت کاری منعطف

محبوبیت ترتیبات کاری منعطف به طور قابل‌توجهی در حال افزایش است، به خصوص که بسیاری از افراد اکنون تعادل بین کار و زندگی را تقریبا به اندازه یک حقوق خوب می‌دانند، در حالی که کارفرمایان نیز به طور فزاینده‌ای از مزایای آن آگاه می‌شوند. اما ساعت کاری شناور دارای تنوع‌های متعددی است که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارد.

ساعت کاری اصلی چیست؟

  • ترکیبی: در حالی که این تعاریف می‌تواند متفاوت باشد، کار ترکیبی را می‌توان به عنوان یک ترتیب کاری تعریف کرد که در آن، برخی از کارکنان در محل کار می‌کنند، برخی خارج از محل از طریق دورکاری، مشغول به کار هستند و برخی دیگر آزادی کار در محل را در برخی روزها خواهند داشت.

[irp posts=”8740″ name=”اصلی‌ترین چالش‌های دورکاری و چگونگی غلبه بر آن‌ها”]

کار ترکیبی یکی از انعطاف‌پذیرترین ترتیبات کاری است که با اهمیت دادن به نحوه کار کارکنان به جای محل کار، مفهوم مکان را کاملا حذف می‌کند. سازمان‌هایی که از مفهوم کار ترکیبی استقبال می‌کنند، به طور کلی ترتیبات کاری متنوعی را برای کارمندان مختلف در یک شرکت فراهم می‌کنند و ارتباط مؤثر با کارکنان دورکار دارند، بنابراین با هدف ایجاد نیروی کاری شادتر و سخت‌کوش از طریق استقلال بیشتر؛ رفاه بهتری نیز وجود دارد.

  • دورکاری: دورکاری تمرین کار از خارج از دفتر کارفرما یا محل کار فیزیکی است. اغلب به معنای کار از خانه است، اما می‌تواند به همان اندازه به معنای کار کردن از یک کتابخانه عمومی، فضای کار مشترک، کافی‌شاپ یا هر جای دیگری با وای فای عمومی باشد.
  • کار از راه دور: اصطلاحات کار از راه دور و دورکاری اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و هیچ تعاریف دقیقی وجود ندارد که این دو مفهوم را از هم جدا کند. با این حال، کار از راه دور می‌تواند از نظر این که آیا حضور فیزیکی همیشه لازم است و این که کارمندان باید در نزدیکی محل کار زندگی کنند، با دورکاری متفاوت است.
  • هفته‌های کاری فشرده: هفته کاری فشرده، ترتیبی است که در آن ساعات کار استاندارد تمام وقت همچنان کار می‌کند، اما آن‌ها به روزهای کمتر از حد معمول فشرده می‌شوند. اغلب، این منجر به یک هفته کاری چهار روزه به جای یک هفته کاری پنج روزه می‌شود، اگرچه ترتیب دقیق ممکن است متفاوت باشد.

مزایای ساعت کاری منعطف

  • کار پاره‌وقت: کار پاره‌وقت با ساعت کاری شناور هر نوع شغلی را توصیف می‌کند که ساعات هفتگی کمتری را نسبت به شغل تمام وقت فراهم می‌کند. اگرچه تعریف کار تمام وقت از مکانی به مکان دیگر متفاوت است، یک نقطه قطع مشترک 30 ساعت در هفته است.
  • شیفت کاری: نوبت کاری ترتیبی را توصیف می‌کند که در آن، روز کاری به شیفت‌های مختلف تقسیم می‌شود که سپس به کارمندان اختصاص می‌یابد، به این معنی که گروه‌های مختلف کارگران وظایف خود را در ساعات مختلف روز انجام می‌دهند. این یک رویکرد مخصوصا رایج برای کارفرمایانی است که 24 ساعت شبانه روز کار می‌کنند.

سخن پایانی

نیروی کار جهانی به سرعت در حال تغییر است و تقاضا برای ساعت کاری شناور در محل کار در حال افزایش است، به ویژه که دورکاری قابل دوام‌تر شده و مردم از اهمیت دستیابی به یک تعادل خوب کار و زندگی، آگاه‌تر شده‌اند. برای کارفرمایان، نکته کلیدی یافتن این است که کدام یک از ترتیبات ساعت کاری منعطف، انعطاف کافی را برای راضی نگه داشتن کارگران بدون تأثیر منفی بر بهره‌وری یا کیفیت کار فراهم می‌کند.

Leave a comment

مشاهده
درگ