Skip links
امنیت شغلی

امنیت شغلی چیست؟ | چرا داشتن امنیت شغلی مهم است؟

امنیت شغلی یک حق اساسی انسان است. حقوق هر فرد صرف نظر از سن، جنسیت، زبان مادری، رنگ، مذهب، ملیت، عقاید سیاسی، وضعیت اجتماعی اقتصادی یا تحصیلات به یک اندازه در خطر است. ناامنی شغلی وضعیت عدم اطمینان در مورد ادامه کار است. کارگران و کارمندان ممکن است دچار ناامنی شغلی شوند. مانند زمانی‌که اخراج یا پایان کار وجود دارد یا ناامنی مزمن شغلی که یک ترس عمومی‌تر از ناتوانی در حفظ شغل خود است.

بسیاری از کارگران ممکن است با گذراندن بخش قابل‌توجهی از زندگی حرفه‌ای خود در موقعیت‌های شغلی نه چندان پایدار، در مقطعی از شغل خود دچار ناامنی شغلی شوند. با‌این‌حال، این همه خبر بد نیست. در این مقاله از نانوواچ آن‌چه شما باید در مورد امنیت شغلی بدانید و این که چگونه این موضوع با حرفه شما و نیروی کار مرتبط است، آورده شده است.

امنیت شغلی چیست؟

داشتن شغلی تضمینی است که یک کارمند دارد که می‌تواند در آینده قابل پیش‌بینی به کار فعلی خود ادامه دهد. این بدان معنی است که شما مطمئن هستید که وضعیت شغلی شما در یک شرکت تغییر نخواهد کرد، صرف نظر از نیروهای خارجی که ممکن است بر تجارت تأثیر بگذارد. به‌علاوه، امنیت شغلی کارمندان به این معناست که بتوانیم انتظار اشتغال مداوم را داشته باشیم، معمولا در همان شغل یا شرکت.

برخی از کارفرمایان و موقعیت‌ها، شرایطی را برای امنیت شغلی و محیط کار فعلی دارند که شامل مشاغل اتحادیه، مشاغل دولتی و مشاغل تحت پوشش قرارداد کار یا قراردادهای دسته جمعی است. بیشتر مشاغل دیگر بخش خصوصی تا حدی ناامن هستند، به این معنی که هیچ تضمینی برای ادامه اشتغال ندارند. اگر در یک شغل یا صنعتی که در حال رکود است یا برای شرکتی که از نظر مالی وضعیت خوبی ندارد، کار می‌کنید، ممکن است ناامنی شغلی بیش‌تری را تجربه کنید. استارت‌آپ‌ها سودآور اما بسیار ناامن هستند زیرا بسیاری از آن‌ها شکست می‌خورند.

امنیت شغلی چیست؟

علاوه‌بر این، برخی از کاربردهای شرکت به جای تصدی کارگران، حول نتایج کوتاه‌مدت سازماندهی شده‌اند. غیرمعمول نیست که شرکت‌های فناوری موفق به‌طور متوسط ​​تنها یک یا دو سال کار کنند. همچنین بخش روبه‌رشدی از نیروی کار وجود دارد که ناامنی شغلی در آنان ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد.

چرا داشتن حس امنیت شغلی مهم است؟

امنیت شغلی هم برای کارمندان و هم برای شرکت‌ها مهم است. چرا که برای کارفرمایان، می‌تواند به آن‌ها در جذب و حفظ استعداد، حفظ نیروی انسانی، وفاداری در بین کارکنان و روحیه مثبت آن‌ها کمک کند. اهمیت امنیت شغلی در این است که شما نگران از‌دست‌دادن درآمد ثابت خود نباشید. شما نمی‌ترسید که بدون دلیل اخراج شوید یا برای بالا نگه‌داشتن سود از کار اخراج شوید. در مقابل فقدان امنیت شغلی، کارمندان را نگران می‌کند که آیا یک ماه دیگر حقوق خواهند داشت یا خیر. این امر به آن‌‎ها استرس وارد و تمرکز روی کار را سخت‌تر می‌کند و وفاداری در شرکت را نیز از بین می‌برد.

احتمالا با خود فکر می‌کنید به هر حال اخراج خواهید شد، پس چرا سخت کار کنید؟ در‌حالی‌که آرامش خاطر برای کارمندان مهم است، عدم امنیت شغلی آن‌ها به کارفرمایان نیز آسیب می‌رساند. داشتن امنیت در شغل به این معنا نیست که شرکت باید کارکنان را راضی نگه دارد. اگر کارمندان بیش‌ازحد احساس امنیت کنند، ممکن است از خود راضی شوند و برای برتری تلاش نکنند. با‌این‌حال، کارگران خوب باید مطمئن باشند که شرکت برای آن‌ها ارزش قائل است و می‌خواهد آن‌ها را اطراف خود نگه دارد. این بخش بزرگی از معنای امنیت شغلی است.

راهکارهایی برای رفع استرس درمورد امنیت شغلی

ناامنی شغلی می‌تواند اثرات منفی شدیدی بر سلامت جسمی و روانی کارگران داشته باشد. مطالعات ارتباط بین ناامنی شغلی و بیماری قلبی، دیابت، زخم، سردرد، کمردرد و بی‌خوابی را نشان داده است. علاوه‌بر این، کارگرانی که از نظر شغلی ناامن هستند، بیشتر درگیر رفتارهای ناسالم مانند سیگارکشیدن هستند. مطالعات نشان داده‌اند که حتی تصور ناامنی شغلی نیز می‌تواند برای سلامت کارگران مضر باشد.

مشارکت کارکنان راهکاری است که کارکنان در آن احساس انگیزه و مشارکت در محل کار خود می‌کنند. مسئولیت‌های شغلی، روابط کاری و فرصت‌های رشد از جمله عوامل داخلی اولیه مؤثر بر مشارکت هستند. عوامل خارجی شامل فرصت‌های شغلی رقابتی، همراه با تعهدات خانوادگی و اجتماعی است.

[irp posts=”7692″ name=”راهکارهایی برای تقویت مشارکت کارمندان”]

بهترین راه برای کنارآمدن با ناامنی و مدیریت استرس شغلی، این است که واقعیت را بپذیرید و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید. در این‌جا چند نکته در این خصوص وجود دارد:

  1. به خود وفادار باشید نه یک کارفرما:

حتی اگر عاشق شغل، تیم و ماموریت شرکت خود هستید، بدانید که تعداد بسیار کمی از کارگران و کارمندان سال‌ها در همان کار می‌مانند. رزومه خود را بروز نگه دارید، مهارت‌های خود را تازه و چشم و گوش خود را باز نگه دارید، برای فرصت‌های شغلی بهتر.

  1. فرصتهای امنتر را هدف قرار دهید:

حرفه خود را در جهت ایمن‌تر هدایت کنید. به دنبال شغل در دولت، صنایع تحت حمایت اتحادیه یا کارفرمایانی باشید که به طول عمر کارمندان شهرت دارند.

  1. در زمینه مهارتهای مورد نیاز خود تحقیق کنید:

این مهارت‌ها را به جعبه مهارت خود اضافه کنید. داشتن یک مهارت یا گواهینامه خوب ممکن است به شما کمک نکند که شغل خود را حفظ کنید، اما مطمئنا به شما کمک خواهد کرد تا در صورت نیاز یا خواستن فرصت جدیدی پیدا کنید.

نشانه‌های عدم امنیت شغلی

نشانه‌های عدم امنیت شغلی

عدم امنیت شغلی کارکنان زمانی اتفاق می‌افتد که اشتغال کارگر کم‌تر از کارگران ثابت باشد یا کارگر احساس کند که چنین است. این برعکس امنیت شغلی است، زمانی‌که یک کارگر اطمینان دارد که ادامه کارش کم و بیش تضمین شده است. از برخی جهات، واقعا مهم نیست که عدم امنیت شغلی عینی باشد یا ذهنی.

اثرات منفی ناامنی شغلی مثل استرس شغلی، اضطراب و تأثیرات سلامت روانی و جسمی واقعی هستند، صرف نظر از این که ازدست‌دادن شغل قریب‌الوقوع است یا خیر. بیش از 56 درصد از کارمندان، نگران امنیت شغلی خود هستند. مردم می‌خواهند بدانند شغل‌شان تا زمانی‌که می‌خواهند آن را حفظ کنند، در دسترس است. هنگامی که امنیت شغلی کاهش می‌یابد، به سطح رضایت و عملکرد نیز ضربه می‌زند.

کاهش رضایت شغلی

سطح رضایت شغلی زمانی کاهش می‌یابد که یک کارمند احساس می‌کند به دلیل فقدان امنیت شغلی در ایران تهدید می‌شود. یک کارگر زمانی‌که آینده او در شرکت نامشخص است، پر از احساس نارضایتی و عدم اطمینان است که منجر به رنجش می‌شود. با‌این‌حال، یک کارمند با امنیت شغلی می‌تواند آینده خود را در سازمان متصور شود و به او احساس ارزشمندی و رضایت از موقعیت فعلی خود بدهد.

سطوح عملکرد پایین‌تر

هنگامی که یک کارمند احساس می‌کند که از کمبود امنیت شغلی تهدید می‌شود، ممکن است به دلیل اعتقاد به این که آینده‌ای با این سازمان ندارد، تلاش لازم برای انجام وظایف و تعامل با همکاران خود را متوقف کند. برعکس، یک کارمند با احساس امنیت شغلی قوی، قصد دارد در یک آینده قابل پیش‌بینی برای شرکت کار کند، بنابراین روابط خود را با همکاران حفظ و کار خود را تکمیل می‌کند تا شاغل بماند.

افزایش سطح گردش مالی

کارگری که فاقد امنیت شغلی است، آسیب‌پذیر خواهد بود، زیرا آینده شغلی او نامعلوم است. اگر کارمند احساس کند شغلش در خطر است، احتمالا به دنبال کار در یک شرکت با ثبات‌تر خواهد بود. یک نظرسنجی در سال 2012 نشان می‌دهد که کارمندان باعملکرد عالی، امنیت شغلی کارمندان را به‌عنوان دلیل اصلی جابجایی داوطلبانه ذکر می‌کنند. افزایش سطح گردش مالی می‌تواند منجر به ازدست‌دادن دانش کلیدی، سطوح پایین تعهد و فقدان هویت تیم و در نتیجه عملکرد پایین شود.

[irp posts=”10056″ name=”بهترین روش‎‌های ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟”]

کاهش رضایت مشتری

مشتریان، فروشندگان و تامین‌کنندگان از داشتن رابطه با یک فرد خاص در یک شرکت لذت می‌برند. هنگامی که مشتریان با یک نماینده شرکت مورد اعتماد که می‌تواند به‌سرعت نیازهای مشتری را برآورده کند، ارتباط برقرار کنند، تجارت بهبود و درآمد افزایش می‌یابد. هنگامی که کارکنان احساس امنیت می‌کنند، احتمال بیش‌تری دارد که در شرکت بمانند، بنابراین سطح عملکرد را بهبود می‌بخشند. با‌این‌حال، اگر سطوح بالای گردش مالی روابط شخصی را کاهش دهد، مشتری احتمالا کسب و کار خود را از یک سازمان دور می‌کند.

راهکارهای افزایش امنیت شغلی

راهکارهای افزایش امنیت شغلی

برای افزایش امنیت شغلی برای شرکت خود، از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • افزایش بهره‌وری
  • قابل اعتماد بودن
  • به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی
  • حضور کامل در جلسات
  • داوطلب شدن برای انجام کارهای بیشتر
  • ادامه به یادگیری
  • تمرکز بر روی راه‌حل‌ها
  • ایجاد روابط
  • صداقت در محل کار، پایه‌ای محکم برای ایجاد تیم‌های منسجم و سازنده

سخن پایانی

امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های بیشتر بازار کار است. در نتیجه، هر کاری که کارفرمایان می‌توانند انجام دهند تا به‌طور منطقی به کارگران اطمینان دهند که شغل آن‌ها ایمن است، به القای احساس امنیت کمک می‌کند. عناصر امنیت شغلی شامل رابطه خوب با مدیر، کاری که برون‌سپاری آن سخت است و شرکتی است که به‌خوبی کار می‌کند. حمایت و قدردانی از سوی کارفرمای شما نیز جنبه‌های شغلی مهمی هستند. زمانی‌که کارفرمایان، کارمندان را به دلایلی اخراج می‌کنند، می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی در بین نیروی کار موجود شوند.

کارفرمایان باید هر کاری که می‌توانند انجام دهند تا ترس کارمندانی را که احساس می‌کنند شغل‌شان در خطر است یا روحیه کارکنان به شدت کاهش می‌یابد، بدون توجه به این که اطلاعاتی که در مورد امنیت شغلی می‌شنوند واقعی است یا خیالی، آرام کنند. کارفرمایان موظفند محیط کاری ایمنی را فراهم کنند و همچنین کارکنان موظفند علاقه واقعی به موفقیت خود و شرکت را نشان دهند.

هنگامی که در شغل خود احساس امنیت می‌کنید، می‌توانید به‌طور موثرتری بر روی کار خود تمرکز کنید و نتایج باکیفیت بهتری را به دست آورید. یادگیری نکاتی برای افزایش امنیت شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌هایی را که به بهترین وجه در موقعیت کاری خود به کار می‌روند را شناسایی کنید.

Leave a comment

مشاهده
درگ