Skip links
حفظ نیروی انسانی

نگهداشت و حفظ نیروی انسانی + رویکردهایی برای دستیابی به آن

عوامل مؤثر بر بهبود روابط انسانی

عوامل مؤثر بر بهبود روابط انسانی

اگر کارمندان شما راضی باشند، در محل کار نیز بهره‌وری بهتری خواهند داشت. مغز فردی که خلق و خوی مثبت دارد بهتر از مغز یک فرد ناراضی عمل می‌کند. در نتیجه، کارگران شاد، خلاق‌تر و بهتر در حل مشکلات عمل می‌کنند. بهتر است به خودتان اجازه دهید چیزهایی را برای ایجاد یک شغل شادتر انجام دهید. مطمئن شوید که کارکنان در شغل مناسب قرار دارند. اگر کارمندان شما در شغلی مناسب نباشند، در کار خود خوشحال یا موفق نخواهند بود.

عوامل مؤثر بر بهبود روابط انسانی

عوامل مؤثر بر بهبود روابط انسانی

حفظ سلامت کارکنان

حفظ سلامت کارکنان

این یکی از وظایف مهم مدیریت پرسنل در حفظ نیروی انسانی است. برای این کار، مقررات خاصی در “قانون کارخانه” ارائه شده که باید به‌شدت رعایت شود. علاوه‌بر این، هنگامی که یک کارمند جدید منصوب می‌شود، ابتدا باید مورد معاینه پزشکی قرار گیرد تا از آمادگی جسمانی برای انجام وظایف اطمینان حاصل شود. اگر کارمند تحت معاینه پزشکی، مناسب تشخیص داده نشود، نباید به او وقت ملاقات داد. در غیر این صورت باعث افزایش گردش کار و مشکلات دیگر می‌شود.

اگر کارمند تحت معاینه پزشکی، مناسب تشخیص داده نشود، نباید به او وقت ملاقات داد.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با مدل‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها

بیشتر بخوانید:
آشنایی با مدل‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها

برای جلوگیری از یک‌نواختی کار، وقفه‌های استراحت مناسب، امکانات تفریحی و فرهنگی، امکانات بهداشتی مانند بیمارستان یا داروخانه باید به‌طور جداگانه ارائه شود. همه این‌ها باعث سلامتی، روحیه بالای کارمندان و احساس رضایت و در نهایت حفظ و نگه‌داری نیروی انسانی می‌شود.

حفظ ایمنی کارکنان

حفظ ایمنی کارکنان

حفظ ایمنی کارکنان یکی از وظایف مهم مدیریت پرسنل است. ایمنی با بازرسی مناسب کارخانه و ماشین‌آلات، محل کار، حفاظت در برابر آتش، اماکن، کمک‌های اولیه و تنظیم برنامه‌های آموزشی به دست می‌آید. همه افراد شاغل در کارخانه باید علل حوادث و راه‌های پیشگیری از آن را بدانند. اگر حادثه‌ای رخ ندهد، تعداد زیادی از کارمندان مایل به رقابت برای شغل خواهند بود. حوادث نیز باعث دلسردی کارمندان و کاهش تولید می‌شود.

حفظ ایمنی کارکنان یکی از وظایف مهم مدیریت پرسنل است

رفاه کار

رفاه کار

رفاه کار، تلاش داوطلبانه کارفرمایان برای حفظ و نگهداشت نیروی انسانی در صنایع است. هدف از معرفی طرح رفاه نیروی کار، تضمین یک استاندارد زندگی بهتر برای کارگران است که منجر به افزایش بازده تولیدی آن‌ها می‌شود.

pop over here

پیشنهاداتی برای بهبود روابط انسانی

پیشنهاداتی برای بهبود روابط انسانی

پشت تولید هر محصول یا خدمتی یک ذهن انسانی، تلاش و ساعت کاری وجود دارد. هیچ محصول یا خدمتی بدون کمک انسان تولید نمی‌شود. حفظ نیروی انسانی، منبعی اساسی برای ساختن هر چیزی است. آرزوی هر سازمانی این است که افراد ماهر و شایسته‌ای داشته باشد تا سازمان خود را شایسته و بهترین کنند. بنابراین مدیریت حفظ منابع انسانی به‌منظور استفاده مناسب از نیروی کار ماهر موجود در سازمان بسیار لازم است.

حفظ نیروی انسانی، منبعی اساسی برای ساختن هر چیزی است.

امروزه بسیاری از کارشناسان ادعا می‌کنند که ماشین‌ها و فناوری جایگزین منابع انسانی شده و نقش یا تلاش آن‌ها را به حداقل می‌رساند. بااین‌حال، ماشین‌ها و فن‌آوری‌ها فقط توسط انسان ساخته می‌شوند و نیاز به بهره‌برداری یا حداقل نظارت توسط انسان دارند و به همین دلیل است که شرکت‌ها همیشه در جستجوی متخصصان با استعداد، ماهر و واجد شرایط برای توسعه مستمر سازمان خود هستند. در زیر چند مورد از عواملی که برای حفظ نیروی انسانی لازم است را مرور می‌کنیم:

ارتباطات

ارتباطات

خطوط باز ارتباط برای هر محل کار ضروری است، اما این امر به‌ویژه برای رهبرانی که مدیریت روابط انسانی را انجام می‌دهند، بسیار حیاتی است. ارتباط مؤثر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان نه تنها در یک صفحه هستند، بلکه در کار خود احساس انگیزه و ارزش دارند. این به مکالمات حضوری و همچنین ارتباطات نوشتاری مانند ایمیل‌ها و رسانه‌های اجتماعی اشاره دارد.

ارتباط مؤثر کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که همه کارکنان نه تنها در یک صفحه هستند، بلکه در کار خود احساس انگیزه و ارزش دارند

بیشتر بخوانید:  معرفی روش‌هایی برای ارتباط موثر با کارکنان دورکار

بیشتر بخوانید:
معرفی روش‌هایی برای ارتباط موثر با کارکنان دورکار

به‌عنوان یک مدیر، شما باید بتوانید زبان خود را با موقعیت‌های مختلف تطبیق دهید. افراد به احتمال زیاد به کسانی که شبیه به آن‌ها هستند، پاسخ خوبی می‌دهند. پیداکردن علایق مشترک خود با آ‌ن‌ها و تطبیق لحن صدا یا موضع فیزیکی آن‌ها، راه‌های عالی برای برقراری ارتباط است.

بهبود روابط انسانی

بهبود روابط انسانی

حل تعارض

حل تعارض

مدیریت افراد با تیپ‌های شخصیتی، جهان‌بینی‌ها و اهداف متفاوت می‌تواند دستیابی به توافق را بسیار دشوار و حتی غیرممکن کند. بنابراین، شما باید در حل تعارض راحت و مسلط باشید. شما به تیم خود کمک خواهید کرد تا به‌شیوه‌ای مدنی با یک‌دیگر همکاری کنند. حتی اگر آن‌ها در همه موارد با یک‌دیگر موافق نباشند، مطمئن شوید که کار به موقع انجام می‌شود. وقتی مخالفت به وجود می‌آید، باید بتوانید دیدگاه‌های فردی را در نظر بگیرید و کاری کنید که هر فرد احساس کند، شنیده شده و درک می‌شود.

گفتگوی باز را ترویج کنید

گفتگوی باز را ترویج کنید

یکی دیگر از عوامل مؤثر بر حفظ نیروی انسانی، گفتگوی باز است. گفتگوی باز صرفا به این معنا نیست که مدیران مرتبا با کارمندان خود صحبت می‌کنند. این محیطی است که در آن، کارکنان در ارائه بازخورد صادقانه به مدیران تردید ندارند. گفتگوی باز سازنده و شفاف است و بر حل مسئله تمرکز دارد. البته در وهله اول به مدیران خوب نیاز دارید. کارمندانی که احساس می‌کنند مدیران‌شان صادق و قابل اعتماد هستند، به احتمال زیاد رابطه مثبتی با آن‌ها خواهند داشت.

گفتگوی باز سازنده و شفاف است و بر حل مسئله تمرکز دارد

بیشتر بخوانید:  اخلاق کاری چیست؟ | روش‌هایی برای ایجاد اخلاق کاری بین کارمندان

بیشتر بخوانید:
اخلاق کاری چیست؟ | روش‌هایی برای ایجاد اخلاق کاری بین کارمندان

ارتباط باز به جلوگیری از سردرگمی کارکنان و استرس غیر ضروری کمک می‌کند. گفتگوی باز، اصطکاک بین کارمندان و همکاران‌شان، به ویژه مدیریت و کارمندان را کاهش دهد و به تعیین اهداف و انتظارات واضح کمک می‌کند. راهی برای ابراز نارضایتی کارکنان و حل تعارضات فراهم کنید. آن‌ها به راهی برای ابراز آشکار و بدون ترس از تلافی نیاز دارند. این بدان معنا نیست که کارمندان باید بتوانند به‌راحتی فریاد بزنند، اما باید یک شخص یا یک فرآیند داخلی وجود داشته باشد که به کارمند اجازه دهد مشکلاتش را پیش او مطرح کند. کارکنان همچنین باید بتوانند در یک فضای امن سؤال بپرسند و ایده‌هایشان را روشن کنند.

کارکنان همچنین باید بتوانند در یک فضای امن سؤال بپرسند و ایده‌هایشان را روشن کنند.

خط‌مشی‌ها، رویه‌ها یا انتظارات جدید از جمله انتظارات پروژه، باید هم به‌صورت شفاهی و هم به‌صورت کتبی ابلاغ شوند. این به کارمندان امکان می‌دهد راهی برای بحث و شفاف‌سازی انتظارات و همچنین منبعی برای شفاف‌سازی پیدا کنند. فراموش نکنید که افراد، اطلاعات جدید را به روش‌های مختلف جذب می‌کنند. درحالی که برخی از طریق کلمات نوشتاری بهتر یاد می‌گیرند، برخی دیگر نیز با شنیدن و انجام‌دادن.

تمرکز  بر ماموریت و ارزش‌های شرکت

تمرکز  بر ماموریت و ارزش‌های شرکت

ارز‌ش‌ها و ماموریت شرکت خود را مرتبا بیان کنید. کسب‌وکارهای موفق دلیلی برای انجام کاری که انجام می‌دهند، دارند. شرکت شما نیازی را که قبلا برآورده نشده بود، برطرف می‌کند. شما امید و آرزو دارید که چگونه به افراد بیشتری کمک کنید و اهداف و رویاهایی برای کسب و کار خود دارید. پس آن‌ها را به اشتراک بگذارید. وقتی مدیریت عملکرد یک فرآیند دو طرفه است نه یک طرفه، کارمندان بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای حفظ منابع انسانی در طول فرآیند به دنبال بازخورد کارکنان باشید.

گوگل به کارمندان خود اجازه می‌دهد تا اهداف فصلی را تعیین کنند. این اهداف باید دشوار و قابل اندازه‌گیری باشند. این اهداف اکنون منجر به ابزارهای گوگل شده است که ما اکنون آن‌ها را بدیهی می‌دانیم. کارمندان شما اغلب بینش یا ایده‌هایی دارند که می‌تواند تفاوت بزرگی در اثربخشی یا موفقیت شرکت ایجاد کند.

ارمندان شما اغلب بینش یا ایده‌هایی دارند که می‌تواند تفاوت بزرگی در اثربخشی یا موفقیت شرکت ایجاد کند.

راه دیگر برای الهام بخشیدن به کارمندان، پاداش‌دادن به آن‌هاست. داشتن انگیزه طلا، نقره، برنز برای دستاوردهای مختلف را در نظر بگیرید. اما مطمئن شوید که این مشوق‌ها با ارزش‌های کسب‌وکار شما همسو هستند. مدیران باید به محض استخدام یک عضو جدید تیم، به آن‌ها پاداش دهند.

پیشنهاد توسعه شغلی

پیشنهاد توسعه شغلی

حتی کارکنان سطوح پایین‌تر نیز می‌توانند از توسعه بهره ببرند. بیشتر کارمندان زمانی شادتر هستند که هدف یا رویایی برای رسیدن به آن داشته باشند. یکی از راه‌های حفظ نیروی انسانی این است که مسیر شغلی را برای هر شغل در شرکت خود ترسیم کنید. مهارت‌ها و استعدادهای استفاده نشده کارکنان‌تان را در نظر بگیرید.

یکی از راه‌های حفظ نیروی انسانی این است که مسیر شغلی را برای هر شغل در شرکت خود ترسیم کنید

حفظ ارزش‌های شرکت

حفظ ارزش‌های شرکت

در صورت امکان با تعدیل نقش‌های کارکنان از مهارت‌های آن‌ها بهره ببرید. این به کارکنان شما کمک می‌کند تا مهارت‌های جدیدی را توسعه دهند و ارزش افزوده‌ای برای سازمان شما به ارمغان بیاورد. این به نوبه خود باعث ایجاد روابط خوب با کارکنان می‌شود. ایده‌های دیگر شامل ارائه یک برنامه راهنمایی است که کارمندان را با همتایان با مهارت بالاتر هماهنگ می‌کند.

چند وظیفه‌‌ای بودن

چند وظیفه‌‌ای بودن

مدیران روزانه با وظایف، سوالات و مسائل بی‌شماری روبرو هستند که باید حل شوند. آن‌ها نه تنها مسئول خودشان، بلکه مسئول موفقیت تیم‌شان هستند، به این معنی که زمان صرف‌شده برای بررسی با تیم‌شان و اطمینان از این جهت است که همه چیز به آرامی پیش می‌رود. یک رهبر خوب باید بتواند چندین اولویت اغلب رقابتی را به‌طور همزمان، بدون ازدست‌دادن ضرب‌الاجل مدیریت کند.

یکی دیگر از جنبه‌های مهم چندوظیفه‌ای، انعطاف‌پذیری است. به‌عنوان یک مدیر برای حفظ نیروی انسانی، باید خود را با سیاست‌ها یا تغییرات محل کار که بر گردش کار روزانه کارکنان شما تأثیر می‌گذارد، وفق دهید.

تعادل سالم کار و زندگی را ارتقا دهید

تعادل
سالم کار و زندگی را ارتقا دهید

متأسفانه، برخی از کارفرمایان فراموش می‌کنند که کارمندان، زندگی شخصی دارند که اولویت آن‌هاست. کارمندانی که در خانه احساس حمایت می‌کنند، احساس وفاداری و مشارکت قوی کارکنان را افزایش می‌دهند. تصادفی نیست که برخی از مهم‌ترین مزایای کارکنان شامل مواردی است که تعادل کار و زندگی بهتری را فراهم می‌کند. این‌ها شامل برنامه کاری انعطاف‌پذیر، مرخصی با حقوق و مزایای بهداشتی است که از سلامت خانواده حمایت می‌کند.

بازخورد مثبت به کارکنان

بازخورد مثبت به کارکنان

اما، همه چیز در مورد مزایا نیست. اگرچه کارمندان اغلب برای فرصت کار از خانه ارزش قائل هستند، اما این بدان معنا نیست که از آن‌ها بخواهید که کار را به خانه ببرند. در عوض، کار از خانه باید به معنای کار انجام شده در یک روز کاری عادی باشد. زمانی که کارکنان نیاز به مرخصی دارند، مدیران می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند.

اگرچه کارمندان اغلب برای فرصت کار از خانه ارزش قائل هستند، اما این بدان معنا نیست که از آن‌ها بخواهید که کار را به خانه ببرند

بیشتر بخوانید:  با انواع مرخصی کارمندان آشنا شوید

بیشتر بخوانید:
با انواع مرخصی کارمندان آشنا شوید

نسبت بازخورد مثبت در مقابل منفی را افزایش دهید

نسبت بازخورد مثبت در مقابل منفی را افزایش دهید

صرف نظر از عملکرد واقعی کارمندان، اکثر آنان از دستاوردهای خود احساس غرور می‌کنند. به همین دلیل، قدردانی از کاری که به‌خوبی انجام شده است، بیشتر باعث ایجاد انگیزه می‌شود تا انتقاد. اما این خصوصیت می‌تواند طبیعت انسان باشد که بر جنبه‌های منفی عملکرد کارکنان بیشتر تمرکز می‌کند. در عوض، مدیران و منابع انسانی باید سعی کنند به جای یک کار اشتباه، روی کار درست انجام شده تمرکز کنند. کارشناسان برای حفظ نیروی انسانی، کمک به احساس ارزشمند بودن کارکنان را توصیه می‌کنند.

قدردانی از کاری که به‌خوبی انجام شده است، بیشتر باعث ایجاد انگیزه می‌شود تا انتقاد.

برای چیزهای کوچک و بزرگ تشکر کنید. این کار می‌تواند از یک کارت تشکر ساده تا قدردانی کلامی متغیر باشد. به کارمندان بگویید که ارزشمند هستند. آن‌ها باید این را بشنوند. به آن‌ها اطلاع دهید که وقتی یک موقعیت یا یک مشتری را به‌خوبی مدیریت کردند، برای شما با ارزش است. این کار به آن‌ها انگیزه می‌دهد تا دوباره آن کار را انجام دهند.

نتیجه نهایی

نتیجه نهایی

نتایج مطالعات در مورد حفظ نیروی انسانی در محیط کار نشان می‌دهد که افراد می‌خواهند درعین‌حال که با آن‌ها با ارزش و احترام رفتار می‌شود، احساس تعلق و اهمیت داشته باشند. اگر با یک کارمند با ارزش و احترام رفتار کنید، بهره‌وری و کیفیت فردی آن‌ها برای حمایت از تیم سازمانی را افزایش می‌دهید.

Leave a comment

مشاهده
درگ