Skip links
کار گروهی در سازمان

کار گروهی در سازمان | استراتژی‌هایی برای بهبود کار گروهی در شرکت‌ها

ایجاد فرهنگ ارتباطات سیال در یک سازمان از اهمیت بالایی برخوردار است. تشکیل یک گروه کاری به تقویت روابط کاری نیز کمک می‌کند. درواقع اعضای یک گروه با همکاری یکدیگر روی یک پروژه، می‌توانند روی مهارت‌های بین فردی خود نیز کار کنند. حتی پس از انحلال تیم، اعضای گروه می‌توانند همچنان با هم در تماس باشند و ممکن است در پروژه‌های بعدی نیز با هم همکاری کنند.

کار تیمی همیشه قدرت بیشتری به سازمان‌ها می‌بخشد. به همین خاطر است که استراتژی‌های متنوعی برای تقویت کار گروهی در سازمان ارائه شده است. اگر این موضوع برای شما نیز اهمیت دارد، با ما همراه شوید تا به بررسی بیشتر فواید کار گروهی در سازمان و استراتژی‌های متنوع آن بپردازیم.

نقش کار گروهی در رشد سازمان

بدون کار تیمی مؤثر، بهره‌وری و کیفیت کار احتمالاً آسیب خواهد دید. مطالعات متعدد نشان داده است که ارتقای کار تیمی خوب در محیط کار، اثرات مثبتی بر بهره‌وری، کیفیت کار، خلاقیت، نوآوری و رضایت شغلی خواهد داشت که همه این‌ها به نفع خود شرکت است. در یک مطالعه که توسط دانشگاه استنفورد انجام شده، شرکت کنندگانی که به جای کار فردی، با هم روی یک پروژه کار می‌کردند، در کارهای دشوار، پشتکار طولانی‌تری از خود نشان می‌دادند، علاقه و لذت بیشتری از کار داشتند و به‌طور کلی عملکرد بهتری داشتند.

حتی برخی از شرکت‌کنندگانی که بخشی از یک تیم بودند، تصمیم گرفتند 1 تا 2 هفته پس از مطالعه، وظایف بیشتری مرتبط با کارهای انجام شده در مطالعه را در یک محیط شخصی انجام دهند. همه اینها نشان می‌دهد که کار گروهی در شرکت یا کار گروهی در سازمان علاوه بر اینکه بهره‌وری کلی شرکت یا سازمان را افزایش می‌دهد، سبب تقویت روحیه کارکنان نیز خواهد شد!

کار گروهی در شرکت

10 استراتژی برای بهبود کار گروهی در سازمان

حقیقت این است که در مورد چگونگی بهبود کار تیمی در محل کار، هیچ رویکرد یکسانی برای همه شرکت‌ها یا سازمان‌ها وجود ندارد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که روش‌های مختلف را آزمایش کنید تا زمانی‌که بفهمید چه روشی برای عملکرد تیمی کارمندان شما عمل می‌کند. به همین دلیل است که در اینجا به بررسی چند استراتژی برای بهبود کار گروهی در شرکت یا کار گروهی در سازمان می‌پردازیم. این استراتژی‌ها به قرار زیر هستند:

  • تیم‌های متنوع و فراگیر ایجاد کنید

اول از همه، مهم است که به‌جای یک تیم، بر ایجاد تیم‌های متنوع تمرکز کنیم. ما اغلب تمایل داریم که اطراف خود را با افرادی احاطه کنیم که به یک روش خاص فکر و عمل می‌کنند که منعکس کننده افکار و اعمال ما باشد. اگرچه ممکن است گروهی از افراد همفکر با پیشینه‌های مشابه، ممکن است به خوبی با هم در یک محیط کاری کنار بیایند، اما ما باید به تصویری بزرگ‌تر فکر کنیم و از خود بپرسیم:

  • آیا آن‌ها ایده‌های تازه‌ای را به روی میز خواهند آورد؟
  • آیا اعضای تیم یکدیگر را برای مقابله با یک پروژه از همه جهات به چالش خواهند کشید؟
  • آیا اعضای تیم آنقدر فعال خواهند بود تا ایده‌های همدیگر را بپذیرند و روی آن کار کنند؟

اگر همه اعضای تیم یکسان فکر کنند و عقاید یکسانی داشته باشند، احتمالاً کاری که تیم تولید می‌کند، یک طرفه بوده و خلاقیت کمتری خواهد داشت. در حالی‌که اگر هر یک از اعضای تیم نظرات، باورها و پیشینه منحصربه‌فردی داشته باشند، احتمالاً کاری تولید خواهد شد که نشان دهنده خلاقیت و نوآوری بیشتری باشد. بنابراین تیم‌های خود را با افراد متنوع بسازید، نه افرادی با ایده‌های یکسان!

بهتر شدن کار گروهی در سازمان

  • نقش‌ها و مسئولیت‌ها را به‌صورت وضوح برای هر عضو تیم تعریف کنید

وقتی اعضای تیم در فرآیند کار گروهی در شرکت، از وظایف و مسئولیت‌های خود مطمئن نیستند، این موضوع باعث ایجاد تنش در تیم می‌شود. برای هر یک از اعضای تیم مهم است که بدانند دقیقاً چه مسئولیتی دارند تا در پروژه‌ها همپوشانی وجود نداشته باشد. اگر چندین کارمند به دلیل سردرگمی در مسئولیت روی یک وظیفه کار کنند، زمان ارزشمند و تلاش تیمی که برای آن کار صرف می‌شود، هدر خواهد رفت. هر فردی باید در رسیدن به اهداف تیم و همچنین ابزار و حمایت متقابل برای کسب نتایج خوب، مسئولیت خاصی داشته باشد. تعیین اهداف واضح برای هر یک از اعضای تیم به همسو نگه‌داشتن افراد در انجام وظایف و مسئولیت‌های محول شده کمک می‌کند.

  • اعتماد ایجاد کنید

کار سازنده با کسی که به او اعتماد ندارید دشوار است. به همین دلیل، اگر می‌خواهید یک تیم موفق را رهبری کنید، باید اعتماد ایجاد کنید. اعتماد بین اعضای تیم می‌تواند با انجام کارهای ساده همچون شرکت در یک بحث گروهی خارج از پروژه، صرف دسته‌جمعی نهار، گفت‌وگوهای صمیمانه و… ایجاد شود. همچنین تشویق اعضای تیم به تعامل با یکدیگر در خارج از محیط کار نیز برای ایجاد اعتماد مهم است. اعتماد سبب می‌شود تا افراد لذت بیشتری از همکاری با سایر هم‌تیمی‌های خود ببرند و با انرژی بیشتری فعالیت‌‌ها را انجام دهند که به بهره‌وری کلی کار می‌انجامد. در حالی‌که عدم اعتماد می‌تواند بهره‌وری و رضایت از کار را کاهش دهد!

  • به تیم‌ها در تصمیم گیری استقلال بدهید

اعتماد به اعضای تیم در تصمیم‌گیری نیز خود در ایجاد اعتماد و بهبود کار تیمی مؤثر است. اغلب اوقات، اگر افراد استقلال و قدرت تصمیم‌گیری در مورد کار خود را نداشته باشند، عصبانی یا ناامید می‌شوند، در نتیجه مانع کار کل تیم خواهند شد. بنابراین برای اینکه اعضای تیم را درگیر نگه‌دارید، مهم است که برای همه اعضا اختیار تصمیم‌گیری را فراهم کنید تا آن‌ها احساس آزادی کرده و بهره‌وری بیشتری داشته باشند.

[irp posts=”11063″ ]

  • جلسات تیم را به‌درستی مدیریت کنید

جلسات تیمی، هر چند اغلب برگزار می‌شوند، اما در هر صورت باید با برنامه‌ریزی، طوفان فکری، تأمل و به اشتراک گذاشتن ایده‌ها همراه باشند. مهم است که جلسات تیم را متمرکز و مفید نگه‌دارید تا بهره کلی کار را افزایش دهید. مهم نیست که تیم‌ها هر چند وقت یک‌بار با هم ملاقات می‌کنند؛ در هر صورت آن‌ها باید برای هر جلسه یک برنامه ساختار یافته داشته باشند.

این عمل کمک می‌کند تا جلسات سازمان یافته و سازنده نگه‌داشته شوند و در نتیجه عملکرد تیم را افزایش دهند. جلسات، زمانی برای همکاری تیمی، طوفان فکری و ایجاد برنامه‌ای برای پیشبرد پروژه‌ها است که اعضا را از چگونگی پیشرفت کار باخبر می‌کند. بنابراین از برگزاری صحیح این جلسات غافل نشوید و آن را دست کم نگیرید.

  • از سازماندهی مجدد تیم نترسید

اگر نقش‌ها یا مسئولیت‌های خاصی برای برخی از اعضای تیم کار نمی‌کنند، باید تغییراتی را ایجاد کنید. برای بهبود پویایی و بهره‌وری تیم، نباید از سازماندهی مجدد و تعیین مجدد وظایف افراد بترسید. اگر اعضای تیم در نقش‌هایی باشند که در آن موفق نباشند، این امر بر کل تیم تأثیر منفی می‌گذارد. در بیشتر تیم‌ها، کار هر فرد به کار یک یا چند عضو دیگر تیم وابسته است. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل شود همه اعضای تیم در پست‌ها و نقش‌های مناسبی قرار گرفته‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد از مهارت‌هایی که دارند، استفاده کرده و پتانسیل‌های لازم را برای خود و همه اعضای تیم باز کنند.

  • فرصت یادگیری را برای تیم فراهم کنید

چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه افراد تیم بی‌نقص باشند، اگر واقعاً آن‌ها یاد نگرفته باشند که چگونه روی یک پروژه تیمی کار کنند؟ نحوه کار در یک تیم ممکن است برای برخی افراد واضح به نظر برسد، اما برای همه به این صورت نیست (برخی‌ها بلد نیستند تا به‌صورت تیمی کار کنند). بنابراین برای به حداکثر رساندن مزایای کار تیمی در محل کار، باید به تیم خود آموزش و راهنمایی مناسب را ارائه دهید.

ارائه فرصت‌های یادگیری نه تنها مهارت‌های کار گروهی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش مشارکت و رضایت شغلی کارکنان نیز خواهد شد. در این راستا می‌توانید از سخنرانان و کارشناسان این زمینه دعوت کنید تا در طی یک کنفرانس یا سمینار، فرهنگ کار تیمی را برای افراد شما به‌صورت مؤثر توضیح دهند تا آن‌چه را لازم دارند، یاد بگیرند.

فواید کار گروهی در سازمان

شواهد نشان داده است که کار تیمی قوی، پتانسیل افزایش رضایت و بهره‌وری کارکنان را در پی دارد. همچنین گردش مالی را افزایش و غیبت کارکنان را کاهش می‌دهد. در نهایت می‌توان گفت که کار تیمی به شرکت در دستیابی به حاشیه سود بالاتر کمک می‌کند. ترویج کار تیمی در محل کار به طرق مختلف برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مفید خواهد بود. با این حال باید به این نکته نیز توجه داشت که تیم‌های قوی یک شبه دور هم جمع نمی‌شوند. بلکه تیم‌ها با استفاده از استراتژی‌های کاری مفید و مؤثر به مرور تشکیل شده و در کنار هم به فعالیت و رشد ادامه می‌دهند.

[irp posts=”11913″ ]

جمع‌بندی

کار گروهی در شرکت یا کار گروهی در سازمان و هر نوع کسب‌وکاری، سبب بهبود بهره‌وری می‌شود. از جمله فواید کار گروهی در سازمان می‌توان به احساس بهتر کارکنان نسبت به محیط کار، پروژه کاری و همکاران خود اشاره کرد. وقتی کارمندان حس خوبی به کار و هم‌تیمی‌های خود داشته باشند، حتماً با دقت و انرژی بیشتری هم به فعالیت می‌پردازند که سبب رشد فعالیت کلی سازمان خواهد شد. البته بهبود کار گروهی در سازمان باید با تمهیدات مدیریت و استفاده از استراتژی‌های مدیریتی و کاری صورت بگیرد که در این مطلب به برخی از آن‌ها پرداخته شد. شما چه راهکارهای دیگری را برای بهبود کار گروهی در سازمان سراغ دارید. نظرات و ایده‌های خود را با ما و سایر کارکنان به اشتراک بگذارید تا به نتایج بهتری در این باره برسیم.

Leave a comment

مشاهده
درگ