Skip links
توسعه رهبری

علت اهمیت توسعه رهبری چیست؟

یکی از عوامل موفقیت سازمان‌ها وجود رهبران با خرد و متخصص است که با افزایش باورها و توانمندی کارکنان خود، سازمان را در مسیر دستیابی به اهداف خود هدایت می‌کنند. رهبران با تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و قوت تیم و سازمان، هریک از کارکنان را برای انجام شغل ویژه خود انتخاب می‌کنند؛ همچنین از طریق جمع‌آوری اطلاعات معتبر و درک موقعیت راه‌حل‌های خلاقانه‌ای را جهت حل مسائل ارائه می‌دهند.

همواره به خاطر داشته باشید که رهبری سازمان مساوی با تصمیم‌گیری است؛ بنابراین افرادی که به این سمت منصوب می‌شوند بایستی توانایی حل مسائل و کنترل شرایط را داشته باشند. رهبران می‌توانند با توجه به نوع توانایی که دارند موجب بدتر شدن و یا بهبود وضعیت فضای کاری سازمان شود، در نتیجه هر چقدر رهبر تواناتر باشد موفقیت‌های بیشتری را برای سازمان رقم می‌زند.

امروزه با روی کار آمدن برنامه‌های توسعه رهبری، شیوه‌های بسیار مفیدی جهت پرورش مهارت رهبران در راستای نقش مدیریتی آن‌ها ارائه داده می‌شود. مدل توسعه رهبری به کارکنان سازمان در تمام سطوح مختلف، مهارت‌های بسیار مفیدی را آموزش می‌دهد و به آن‌ها کمک می‌کند تا تیم خود را در مسیر درست راهنمایی نمایند. ما در این مقاله قصد داریم درباره توسعه رهبری، علت اهمیت آن و همچنین اصول طرح توسعه رهبری در سازمان مطالبی را برای شما عزیزان شرح دهیم تا با مفاهیم توسعه رهبری در سازمان آشنا شوید.

  • توسعه رهبری چیست؟
  • علت اهمیت توسعه رهبری
  • اهداف توسعه رهبری
  • اجزای مدل توسعه رهبری
  • اصول طرح توسعه رهبری
  • روشهای تقویت مهارت رهبری

در عصر حاضر اهمیت فرایند توسعه رهبری به منظور دستیابی به اهداف سازمانی، کسب موفقیت در رقابت بازار و بهبود عملکرد کارکنان بر کسی پوشیده نیست. در صورت کمبود رهبری و ضعف آن در سازمان بهره‌وری و کارایی سازمان کاهش می‌یابد که در نهایت منجر به شکست کسب‌وکار می‌شود.

توسعه رهبری چیست؟

توسعه رهبری در سازمان به تمام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که موجب افزایش توانایی، افزایش مهارت‌ها و ویژگی رهبران خواهد شد. افرادی که مسئولیت رهبری سازمان را بر عهده دارند از طریق توسعه استعداد‌های کارکنان و تقویت مهارت آن‌ها به اجرای استراتژی سازمان کمک می‌کنند. رهبران با تکیه بر برنامه‌های منسجم و نظام‌مند استراتژی سازمان را پیش می‌برند.

توسعه رهبری چیست؟

همواره به خاطر داشته باشید که رهبری سازمان نیازمند تعهد جدی مدیران است، بنابراین باید افرادی را برای مدیریت و رهبری انتخاب نماییم که علاوه بر برخورداری از شایستگی‌های لازم برای رهبری نسبت به رویدادهای سازمان متعهد و وفادار باشد. هدف از توسعه رهبری پرورش رهبرانی توانا و آگاه برای پیشرفت و دستیابی به هدف سازمانی است.

فعالیت‌های توسعه رهبری در سازمان منجر به تقویت صفاتی مانند: اعتماد و اعتبار، شایستگی، وفاداری، احترام، صبر، مثبت بودن، گوش دادن فعال، خلاقیت، بازخورد موثر، انعطاف‌پذیری، ریسک‌پذیری، توانایی راهنمایی، تدریس و… در مدیریت می‌شود. رهبری سبک‌های متفاوتی دارد که مدیران بر حسب نوع شغل خود و موقعیت‌های مختلف سبک‌های مناسب را شناسایی و اعمال می‌کنند. انتخاب مناسب‌ترین سبک رهبری بستگی به عملکرد رهبر، وضعیت سازمان و پرسنل دارد. سبک‌های مختلف رهبری شامل: سبک خودکامه، تحول‌آفرین، دموکراتیک، راهبردی، بین‌فرهنگی، تسهیل‌کننده، تیم، کاریزماتیک، معامله‌ای، رویایی، مربیگری، و Laissez-faire است.

از مزایای فرایند توسعه رهبری می‌توان به افزایش مسئولیت‌پذیری، حفظ مشتریان، حفظ نیروی انسانی، بهبود عملکرد مالی، پیروزی در رقابت با سایر رقبا، توانایی حفظ استعدادهای کارکنان و جذب استعدادهای جدید، اجرای استراتژی موثر، افزایش توانایی جهت سازگاری با تغییر شرایط و… اشاره کرد.

[irp posts=”7692″ ]

علت اهمیت توسعه رهبری

بزرگ‌ترین مزیت رقابتی سازمان‌ها توان مدیریتی آن‌ها است، چرا که مدیران و رهبران سازمان می‌توانند تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کنند و با سنجش نقاط ضعف و قوت پرسنل خود سازمان را در جهت دستیابی به موفقیت هدایت کنند. از طرفی رهبران می‌توانند با طراحی فرهنگ سازمانی عملکرد سازمان خود را توسعه دهند و فرایندهای درون و بیرون سازمان را به صحیح‌ترین حالت ممکن مدیریت کنند.

علت اهمیت توسعه رهبری

این عملکرد موجب کسب نتایج فوق‌العاده برای سازمان می‌شود. با توجه به اینکه رهبران در مسیر رسیدن به اهداف سازمانی دچار چالش‌های گوناگون می‌شوند، افزایش خودآگاهی و کسب مهارت‌های رهبری می‌تواند آن‌ها را برای مدیریت موثر در شرایط متفاوت آماده سازد. در این قسمت قصد داریم درباره علت اهمیت مدل توسعه رهبری صحبت کنیم:

  • فرایند توسعه رهبری به تشخیص افرادی که پتانسیل رهبری دارند، کمک می‌کند و مهارت‌های لازم را جهت رهبری اثربخش در آن‌ها رشد می‌دهد و یا مهارت‌ها را تقویت می‌کند.
  • مدل توسعه رهبری نظام‌مند به چگونگی دستیابی به موفقیت و چگونگی طی کردن مسیر پیشرفت پاسخ می‌دهد و رهنمودهای لازم را برای دستیابی به اهداف سازمانی بیان می‌کند.
  • فرایند توسعه رهبری انگیزه کارکنان را جهت پیشرفت شغلی افزایش می‌دهد.
  • فرایند توسعه رهبری به بازخورد موثر رهبران در مقابل کارکنان کمک شایانی می‌کند. رهبران با افزایش اعتبار و ارزش کارکنان، اعتماد به نفس و کارایی آن‌ها را بهبود می‌بخشند. در حقیقت ارزشمند جلوه دادن فعالیت کارکنان، مسیر دستیابی به اهداف سازمانی را هموار می‌کند.
  • مدل توسعه رهبری مهارت‌های لازم را جهت کنترل و مدیریت بهتر سازمان به شما آموزش می‌دهد.
  • رهبری موفق موجب افزایش عملکرد مالی سازمان و صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود که نتایج کسب‌وکار رضایت بخشی را به دنبال دارد.
  • فرایند توسعه رهبری به مدیران کمک می‌کند تا مسائل را به صورت منطقی و موثر در کم‌ترین زمان ممکن حل و فصل نمایند.
  • رهبری قدرتمند و خوب موجب ایجاد نوآوری و خلاقیت می‌شود. همین امر موجب افزایش ایمان و باور کارکنان برای دستیابی به چشم‌انداز بیشتر خواهد شد.
  • مدل توسعه رهبری می‌تواند رهبران را ماهر و توانا کند؛ در نتیجه رهبری قدرتمند موجب جذب اعتماد کارکنان و افزایش رضایت آن‌ها می‌شود.
  • فرایند توسعه رهبری به مدیران کمک می‌کند تا ارتباط موثری میان پرسنل برقرار کنند و همین امر موجب افزایش مشارکت و تعامل کارکنان خواهد شد که در نهایت افزایش سودآوری سازمان را در پی دارد.
  • یکی دیگر از دلایل اهمیت توسعه رهبری در سازمان بهبود روابط داخل و خارج سازمان است.
  • رهبری خوب می‌تواند موجب رضایت پرسنل و موفقیت سازمان شود. فعالیت اثربخش کارکنان و عملکرد صحیح سازمان در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتریان و وفاداری آن‌ها می‌شود.
  • توسعه رهبری به منظور آموزش رهبران و همچنین برای تقویت و رشد مهارت آن‌ها بسیار مقرون به‌صرفه است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدیران را جهت رهبری توانمند آماده می‌سازد.
  • هنگامی که استراتژی توسعه رهبری به خوبی توسعه یافته باشد، ابزار ارزشمندی برای دسترسی به استراتژی تجاری سازمان محسوب خواهد شد.
  • فرایند توسعه رهبری به مدیران کمک می‌کند تا طبق شرایط متفاوت شیوه‌های مختلف رهبری را برای سازمان خود تنظیم کنند، بنابراین توسعه رهبری می‌تواند تعادل و کارایی سازمان را بهبود بخشد.

اهداف توسعه رهبری

در سال‌های گذشته علت شکست بسیاری از کسب و کارهای مختلف، رفتار رهبری استراتژیک بود. در واقع مدیران بدون آگاهی و کسب مهارت‌های لازم رفتارها و مسیرهای اشتباهی را انتخاب می‌کردند تا تنها قدرت خود را بر کارکنان اعمال کنند؛ اما امروزه با روی کار آمدن برنامه‌های توسعه رهبری در سازمان‌ها مدیران با آگاهی کامل می‌توانند رهبری سازمان خود را برعهده بگیرند و یا افراد شایسته‌ای را جهت همکاری انتخاب کنند. به منظور اثربخشی و موفقیت مدل توسعه رهبری بایستی اهداف مشخصی وجود داشته باشند و این اهداف در ابتدای فرایند توسعه رهبری مشخص شوند.

اهداف توسعه رهبری

در این قسمت برخی از اهداف را می‌توانید به عنوان نقطه شروع کار استفاده کنید:

۱. نشان دادن مسئولیت عملکرد خود

تمام رهبران موفق عواقب اعمال خود را می‌پذیرند و در قبال آن‌ها مسئول هستند. یکی از اهداف توسعه رهبری در سازمان افزایش مسئولیت‌پذیری رهبران در مقابل شکست‌ها و اشتباهات خود است. هنگامی که مدیران مسئولیت شخصی خود را بر عهده نگیرند، اعتماد کارکنان نسبت به آن‌ها از بین می‌رود.

۲. تمرین خویش انضباطی

یک رهبر خوب بایستی تمام دیدگاه‌ها و گزینه‌ها را برای حل مسائل در نظر بگیرد و گزینه‌ای را که به سود سازمان است، انتخاب کند. این عمل موجب ایجاد یکپارچگی و از بین بردن سوگیری‌ها می‌شود.

۳. گسترش مهارت گوش دادن فعال

یکی از اهداف توسعه رهبری افزایش مهارت گوش دادن است. همواره به یاد داشته باشید که یک رهبر خوب علاوه بر صحبت کردن بایستی مهارت گوش دادن فعال داشته باشد تا بتواند فضای بحث فعالانه‌ای را ایجاد کند.

۴. گسترش دانش

رهبران موفق در زمینه‌های مختلف مهارت‌های متفاوتی دارند و با مطالعه در زمینه‌های متنوع مسائل را به سرعت و به طور خلاقانه‌ای حل می‌نمایند.

۵. افزایش تمرکز بر مدیریت زمان

یکی از اهداف توسعه رهبری در سازمان افزایش تمرکز رهبران بر مدیریت زمان است. انجام دقیق پروژه‌ها به تنهایی نمی‌تواند موجب عملکرد مفید مدیران شود، بلکه تمرکز بر مدیریت زمان نیز در حل مسائل و انجام پروژه‌های مدیران بایستی لحاظ شود تا الگوی خوب و موثری برای پرسنل باشند.

۶. ایجاد فرهنگ هدایت و راهنمایی

نقش مهم رهبران تقویت مهارت‌ها و تقویت رهبری کارکنان است. برنامه توسعه رهبری به مدیران کمک می‌کند تا مهارت‌های کارکنان را شناسایی کنند و آن‌ها را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی هدایت و راهنمایی نمایند.

۷. بهبود شیوه‌های ارتباطی

گسترش مهارت‌های ارتباطی یک رهبر، میزان موثر بودن وی را مشخص می‌کند. برای توسعه مهارت‌های ارتباطی با اعضای تیم و سازمان‌های مختلف به زمان و تلاش زیادی نیاز دارید. از این رو مدل توسعه رهبری زمینه را برای دستیابی هر چه سریع‌تر به مهارت‌های ارتباطی فراهم کرده است.

۸. افزایش قدرت تفکر و حل مسئله

مدیریت اثربخش و حل مسائل به نوع تفکر و تصمیم‌گیری رهبران بستگی دارد. رهبران باید هنگام تصمیم‌گیری برای موضوعات مختلف مسیرهای بعدی را پیش‌بینی کنند و به نوعی آینده‌نگری داشته باشند تا بتوانند با تفکر موثر آینده خوبی را برای سازمان رقم بزنند.

اجزای مدل توسعه رهبری چیست؟

تمام سازمان‌ها، فعالیت‌های خود را برای رسیدن به اهداف تنظیم شده هماهنگ می‌کنند؛ اما ممکن است در مسیر رسیدن به موفقیت چالش‌ها و موانع مختلفی پیش روی رهبران قرار بگیرد. به همین سبب داشتن برنامه توسعه رهبری اصولی رهبران را در شرایط مختلف یاری می‌کند. برنامه توسعه رهبری در سازمان مختلف دیگر متفاوت هستند؛ اما با این حال اجزای برنامه توسعه رهبری دارای اصول مشخصی است:

  • نوع برنامه

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم سبک رهبری در هر سازمانی با یکدیگر متفاوت است و مدیران با توجه به شرایط نوع رهبری خود را انتخاب می‌کنند.

  • برنامه آموزش

رهبران موظف هستند که برنامه‌های نظام‌مند آموزشی را جهت آموزش مهارت‌های لازم به کارکنان فراهم سازند، از طرفی برای تقویت توانمندی‌های خود نیز بایستی برنامه‌های منظمی را در نظر داشته باشند.

  • انواع نقشها

در برنامه توسعه رهبری نقش مسئولان اجرایی و هر یک از کارکنان به روشنی تعریف شود.

  • تعیین قوانین جهت اجرای استراتژی‌ها

تمام سازمان‌ها قوانینی را مطابق نوع استراتژی سازمان خود تعیین می‌کند. قوانینی که به اجرای صحیح استراتژی‌ها می‌شود شامل: احساس برابری، عدالت میان کارکنان، میزان ساعت کاری و… است.

تعیین قوانین جهت اجرای استراتژی‌ها

علاوه بر موارد ذکر شده رفتارها و اصولی که موجب موفقیت مدیران و سازمان‌ها می‌شود. شامل موارد زیر هستند:

صادق بودن، توانایی، برقراری ارتباط موثر، اعتماد به نفس، داشتن توانایی تصمیم‌گیری صحیح، ارائه بازخورد‌های عینی، تقدیر کردن و پاداش دادن، مسئولیت‌پذیری و احساس تعهد داشتن، درک متقابل و برخورداری از روحیه همدلی، ساده‌سازی فرایندهای سازمانی، تقسیم وظایف، تطبیق‌پذیری با تقاضای مشتریان، تنوع مسیر ارتباط با مشتریان، به‌روز رسانی ابزارها و محصولات.

آشنایی با اصول طرح توسعه رهبری

مراحل و اصول طرح توسعه رهبری به این صورت است:

  • شناسایی و ارزیابی استعداد‌ها

برخی از سازمان‌ها جهت شناسایی استعدادها یک برنامه رسمی و آرشیوی از استعدادها دارند که می‌توانند افراد مناسب را برای برنامه توسعه رهبری خود انتخاب کنند؛ اما در مقابل بعضی از سازمان‌ها شیوه‌های خاصی برای ارزیابی یا شناسایی استعداد‌ها را ندارند. برای آن دسته از سازمان‌ها که برنامه خاصی ندارند بایستی افرادی که ظرفیت عملکرد بالایی دارند را برای اجرای برنامه‌های توسعه رهبری انتخاب کنند.

  • دریافت بودجه مناسب از سهامداران کلیدی

برای رسیدن به موفقیت سازمان‌ها به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای اجرای برنامه توسعه رهبری دارند. بودجه سازمان بایستی توسط اعضای هیئت مدیره مشخص و تایید شود. در مسیر دستیابی به اهداف سازمان ممکن است کارمندان به آموزش‌ها پروژه‌های اضافی نیاز داشته باشند. از طرفی ممکن است کارمندانی که برای انجام فعالیت خاصی انتخاب می‌شوند به صورت موقت به تیم دیگری، جهت اجرای برنامه‌های استراتژیک اختصاص داده شوند. از طرفی تعهد و علاقه کارمندان به ادامه فعالیت خود یکی از نکات مهمی است که در این قسمت باید به آن توجه داشت.

شناسایی سبک رهبری

بر اساس نیازهای تجاری و فرهنگ سازمان یک یا دو سبک رهبری انتخاب می‌شود؛ اما سبک رهبری مدیران می‌تواند با توجه به شرایط مختلف تغییر کند و بسته به نوسانات و شرایط محیط کاری چندین سبک را به طور موثر اعمال کنند. سبک‌های رایج رهبری شامل: سبک دموکراتیک، استبدادی، مقتدرانه، عدم مداخله و آزادی عمل، کوچینگ، پیشتازانه، تحول‌آفرین و پیوند جویانه هستند.

تعیین شایستگی‌های اساسی رهبری

شناخت شایستگی‌های اساسی و کلیدی برای رهبری یکی از مولفه‌های ضروری جهت دستیابی به موفقیت سازمان است. شایستگی‌های رهبری پایه و اساس مدل توسعه رهبری می‌شوند. شایستگی رهبری، مدیران را جهت حل بحران‌های ناشناخته و توانایی رویارویی با چالش‌های گوناگون آماده می‌کند. شایستگی‌های رهبری به سه گروه دسته‌بندی می‌شوند: گروه اول شایستگی به منظور رهبری سازمان است. گروه دوم شایستگی به منظور رهبری دیگران است و گروه سوم مربوط به شایستگی برای رهبری خود فرد خواهد بود.

تعیین شایستگی‌های اساسی رهبری

  1. شایستگی مربوط به رهبری سازمان

شایستگی‌های لازم برای رهبری سازمان شامل: برخورداری از هوش اجتماعی، قدرت تصمیم‌گیری، مدیریت صحیح تعارض‌ها، مدیریت تغییر، اشتراک‌گذاری، چشم‌انداز قانع‌کننده است.

  1. شایستگی مربوط به رهبری دیگران

برای رهبری افراد دیگر، مدیران بایستی دارای مهارت‌های میان‌فردی، مدیریت افراد، کوچ مورد اعتماد، هوش احساسی و فراگیر بودن باشند.

  1. شایستگی مربوط به رهبری خود

گروه سوم شامل: تخصص بازار، چابکی، تشویق کردن، مدیریت خود، رفتار سازمانی می‌شود.

علاوه بر شایستگی‌های ذکر شده، برخورداری از هوش فرهنگی و هوش دیجیتالی می‌تواند مدیران را برای رهبری موثر آماده سازد.

هوش فرهنگی یاCQ  توانایی فرد را برای انجام کار و ارتباط موثر در موقعیت‌های مختلف فرهنگی می‌سنجد. هوش فرهنگی، دانش و انگیزه‌ای است که رهبران دارند. برای ترکیب فرهنگ‌های گوناگون و درک آنها برخورداری از هوش فرهنگی امری ضروری است با توجه به این که سازمان‌های مختلف متنوع‌تر و به‌روز‌تر می‌شوند. رهبران نیز باید از نظر فرهنگی توانایی لازم را داشته باشند. برخورداری از هوش فرهنگی برای مدیرانی که فضای متنوع، فراگیر و عادلانه‌ای را توسعه می‌دهند بسیار اساسی است.

هوش دیجیتالی یا DQ به مجموعه‌ای از توانایی‌های عاطفی، اجتماعی و شناختی گفته می‌شود که به افراد کمک می‌کند تا با چالش‌های مختلف روبه‌رو شوند و با زندگی دیجیتالی به خوبی سازگار شوند. هوش دیجیتالی شامل درک مشتریان و چگونگی استفاده آن‌ها از سایت تلفن یا وب‌سایت شما است.

رهبران خوب می‌توانند از این توانایی‌ها برای پیشبرد اهداف سازمان خود و کسب موفقیت بیشتر استفاده کنند.

  1. ارزیابی شایستگی‌های کلیدی رهبری

سازمان‌ها باید کارمندان را انتخاب کند که برای انجام وظیفه رهبری حیاتی شایستگی‌های لازم را در بر داشته باشند.

  1. طراحی طرح توسعه رهبری

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، رقابت بازار سازمان‌ها به رهبران و مدیرانی نیاز دارند که جایگاه خود را بدانند و به خودآگاهی دست یافته باشند. در این جهان پویا رهبرانی مدبر و با خرد هستند که میت‌وانند کارکنان خود را به سوی اهداف سازمان و آرمان‌های مشترک سوق دهند. رهبران می‌توانند میان کارکنان سازمان، احساس امنیت و وابستگی ایجاد کنند و به آنها کمک می‌کنند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

همسویی رهبر با فضای کار یکی از ارکان اصلی کارایی و عملکرد اثربخش رهبری محسوب می‌شود. یکی از نکاتی که برای بهبود و برنامه‌ریزی توسعه رهبری در سازمان باید در نظر داشته باشید، این است که از همان ابتدای کار باید برنامه توسعه رهبری سازمان خود را طراحی کنید تا شما را به سرعت به سوی اهداف‌تان هدایت کند.

طراحی طرح توسعه رهبری

جهت افزایش سطح یادگیری کارکنان خود می‌توانید از کارشناسان مربوطه کمک بگیرید و موضوع‌های متنوعی را جهت آموزش انتخاب نمایید. در این قسمت به چند مورد است راه‌حلهای یادگیری اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید برای ایجاد یک فضای یادگیری غنی آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید:

  • یادگیری خرد خودگام: این یادگیری مشابه Google Grow  و Linkedin Learning است.
  • رهبری تکمیلی: این مدل رهبری، رهبرانی را که دارای شایستگی‌های ضعیفی هستند با رهبران بالقوه و قوی جفت می‌کند.
  • Job Shadowing: این رهبری به کارمندان کمک می‌کند تا دیدگاه واقع‌بینانه‌ای از شیوه جریان کار و مسیر سازمان داشته باشند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چالش‌های موجود در فضای کار را به خوبی درک کنند.
  • چرخش شغلی: در این مدل رهبری کارکنان نقش‌های جدیدی را اغلب برای دوره‌های ۳ تا ۶ ماهه به عنوان یک دوره موقت برعهده می‌گیرند.
  • دوره توسعه حرفهای: این دوره‌ها را به صورت کوتاه و معمولاً به مدت ۲ تا ۳ روز برای کسب یک شایستگی خاص و یا مهارت ویژه برگزار می‌کنند.
  • گواهینامههای حرفهای: گاهی اوقات ممکن است که کارکنان برای انجام فعالیت خاصی نیاز به کسب گواهینامه‌های حرفه‌ای و تخصصی داشته باشند.

[irp posts=”8406″ ]

به غیر از موارد ذکر شده مدیران باید استراتژی‌ها و راه‌حل‌های یادگیری را به صورتی ترکیب کنند تا مسیر دستیابی کارکنان به اهداف سازمان هموار شود. سازمان‌ها باید استراتژی‌های پویایی جهت به‌کارگیری استعدادها و یادگیری مهارت‌ها داشته باشد و در آن تمام ذی‌نفعان تاثیرگذار با یکدیگر کار کنند.

  1. ارزیابی مداوم و مستمر رهبری

برای نظارت بر برنامه توسعه رهبری و پیشرفت کارمندان بعد از تکمیل برنامه توسعه رهبری باید فضایی را برای ارزیابی مستمر ایجاد کنید. مشارکت و بازخورد مستمر در کار، موفقیت برنامه و کارکنان را تضمین می‌کند. مشارکت‌ها بازخوردها در طول مسیر فرصتی را برای تغییر اهداف به منظور موفقیت سازمان فراهم می‌کند.

یکی از ابزارهایی که به مدیران در ارزیابی و سنجش کیفیت کار کارکنان کمک می‌کند، استفاده از برنامه حضور و غیاب است.

علاوه بر مطالب ذکر شده برای طراحی مدل توسعه رهبری باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • به طور کلی برای طراحی یک برنامه توسعه رهبری باید نیاز سازمان خود را شناسایی کنید. به عبارت دیگر باید تعیین کنید که سازمان شما به چه نوع رهبرانی نیاز دارد تا بتوانید مهارت‌های ضروری رهبری را برای تجارت خود شناسایی کنید.
  • لیستی از مهارت‌هایی که با تجارت شما همسو هستند را ایجاد کنید، این مهارت‌ها را باید هنگام انتخاب فرد مناسب برای رهبری در نظر داشته باشید و فرد مورد نظر باید شایستگی‌های ذکر شده را در لیست شما داشته باشد.
  • برای دپارتمان‌های جداگانه که به پیشرفت در رهبری نیاز دارند، بایستی نمایه جداگانه‌ای را ایجاد کنید.
  • به کمک روش‌های مختلف مانند بازخورد و ایمیل و یا راه‌های ناشناس می‌توانید رهبری کارکنان خود را ارزیابی کنید.
  • یکی از راه‌هایی که به کمک آن می‌توانید استعدادهای لازم را برای پذیرفتن مسئولیت رهبری شناسایی کنید، تهیه لیستی از کارکنان علاقمند به نقش مدیریتی است.
  • هماهنگ کردن مسیر شغلی و دیدگاه کارکنان با مسیر تجارت سازمان و ایده‌های شما می‌تواند در پیشرفت کسب و کار شما تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.
  • سعی کنید کارکنان خود را از میان افرادی انتخاب کنید که متعهد و مسئولیت‌پذیر هستند و همچنین دیدگاه مثبتی درباره کسب و کار شما دارند.
  • یکی از راه‌های مفید به منظور کشف دیدگاه شغلی کارکنان، برگزاری جلسات تک‌نفره است. به همین سبب سعی کنید زمان خود را برای برگزاری جلسات منظم با کارکنان تنظیم کنید تا از تطابق دیدگاه‌ها مطمئن شوید.
  • گوش دادن فعال به ایده‌ها و استراتژی‌های کارمندان خود یکی از راه‌های حل مسائل است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت اهداف سازمانی داشته باشد.

تمام سازمان‌ها برای به سرانجام رساندن برنامه نظام‌مند خود از همان ابتدا به دنبال یافتن رهبرانی هستند که شایستگی‌های لازم را برای دستیابی به اهداف سازمانی دارند و تمام انرژی و زمان خود را صرف انگیزش دادن و آموزش به کارکنان می‌کنند. برخی از ایده‌هایی که ممکن است به مدل توسعه رهبری شما کمک کند شامل این موارد هستند:

  • گسترش و توسعه فرهنگ یادگیری
  • به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌ها و اطلاعات خود
  • آموزش حل مسائل به شیوه‌های مختلف
  • استفاده از شیوه‌های آموزش خودمحور
  • رواج توانمندسازی مدیریت و مربیگری
  • آموزش مهارت‌های ویژه
  • ارائه طرح‌ها و ایده‌های جدید جهت انجام فعالیت‌های تخصصی

روشهای تقویت مهارت رهبری

  • یکی از راه‌های تقویت و توسعه مهارت رهبری، افزایش اعتماد به نفس خود است؛ زیرا رهبران شجاع و دارای اعتماد به نفس بالا می‌توانند شرایط بحران را مدیریت کنند و قدرت ریسک‌پذیری داشته باشند.
  • شفافیت در اندیشه و دیدگاه شما موقعیت‌های شک‌برانگیز را از میان می‌برد. در واقع رهبران باید هدف‌ها و خواسته‌های دقیق خود را مشخص کنند.
  • ایجاد تعادل میان زندگی شخصی خود و اهداف سازمان یکی از راه‌های تقویت مهارت رهبری است؛ چرا که اگر در زندگی شخصی خود احساس آرامش نداشته باشید، نمی‌توانید چالش‌های موجود در سازمان را برطرف کنید و توانایی‌های خود را برای رهبری افزایش دهید.
  • افزایش نظم و برنامه‌ریزی، زمان شما را برای کسب مهارت‌های جدید تنظیم می‌کند.
  • همواره به یاد داشته باشید که مدیران موفق در حین رهبری، قدرت ریسک‌پذیری بالایی دارند.
  • برقراری ارتباط با افراد ماهر و توانمند، مهارت شما را در رهبری افزایش می‌دهد.
  • پاسخگویی به نیازهای کارمندان به شما جهت عملکرد بهتر کمک می‌کند.

روش‌های تقویت مهارت رهبری

سخن پایانی

توسعه رهبری به فرایند افزایش و بهبود شایستگی‌های رهبری و مهارت‌های افراد از طریق انجام فعالیت‌های گوناگون گفته می‌شود. در حقیقت مدل توسعه رهبری یک برنامه درون سازمانی است که پرسنل را برای اجرای نقش‌های رهبری آماده می‌کند. برنامه توسعه رهبری به مدیران کمک می‌کند تا افرادی که پتانسیل رهبری دارند را شناسایی کنند و آنها را برای پرورش مهارت‌ها و کسب شایستگی‌ها آماده سازند.

همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، امروزه یکی از عوامل اصلی موفقیت سازمان‌ها داشتن مدیرانی توانا و رهبرانی ماهر است که در جهت پیشرفت سازمان حرکت می‌کنند. کسب مهارت‌های رهبری می‌تواند عملکرد کارکنان و سازمان را بهبود بخشد، بنابراین هر چقدر توانایی‌ها و مهارت‌های رهبران سازمان‌ها افزایش یابد قدرت آن‌ها برای مدیریت و کسب موفقیت افزایش می‌یابد. ما در این مقاله درباره توسعه رهبری و علت اهمیت آن صحبت کردیم، همچنین با بیان اهداف توسعه رهبری و اصول طراحی مدل توسعه رهبری مسیر دستیابی سازمان به موفقیت را نشان دادیم. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم.

Leave a comment

مشاهده
درگ