Skip links
شبکه سازی در کسب‌ و کار

اهمیت شبکه سازی در کسب‌ و کار چیست؟ اصول شبکه سازی شغلی

مفاهیم بسیاری وجود دارند که در کسب‌وکارها اهمیت دارند و می‌توانند به رشد آن‌ها منجر شوند. یکی از همین مفاهیم، مهارت شبکه سازی در کسب‌وکار است. ساختار شبکه می‌تواند هدفمند و شخصی باشد، بنابراین می‌تواند نقش مهمی در برنامه بازاریابی شرکت یا سازمان داشته باشد. شبکه سازی یک راه‌حل قدرتمند و ارزان برای کشف فرصت‌ در تمام جنبه‌های کاری است. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تا ضمن تعریف شبکه سازی در کسب‌وکار، به بررسی اهمیت آن و راهکارهای پرورش شبکه سازی شغلی بپردازیم. اگر این موضوع برای شما نیز اهمیت دارد، با ما همراه شوید.

شبکه سازی در کسب‌ و کار چیست؟

شبکه سازی یا نتورکینگ «Networking» به تبادل اطلاعات و ایده‌ها بین افرادی اشاره دارد که دارای یک حرفه مشترک یا یک علاقه خاص هستند. شبکه سازی اغلب با یک نقطه مشترک آغاز می‌شود. افراد حرفه‌ای از شبکه برای گسترش دایره آشنایان خود، اطلاع از فرصت‌های شغلی در زمینه‌های موردنظر خود و افزایش آگاهی خود از اخبار و روندهای کاری استفاده می‌کنند. در بیان بیشتر ماهیت شبکه سازی در کسب‌وکار می‌توان گفت:

  • شبکه سازی در اصل به تعامل با افراد برای منافع متقابل اشاره دارد.
  • شبکه سازی در کسب‌وکار، عمل حفظ روابط مثبت با مشتریان و سایر متخصصان در صنعت موردنظر فرد است.
  • شبکه‌ سازی در کسب‌وکار، امکان انتقال اطلاعات برای فرد را مهیا می‌کند؛ حتی زمانی‌که در حال گفت‌وگو با فردی هستید، ممکن است به او پیشنهاد دهید به رستورانی خاص برود، بنابراین شما در حال شبکه‌ سازی هستید!
  • شبکه سازی در کسب‌وکار می‌تواند منابعی را برای رشد شرکت تأمین کند. یک شبکه تجاری با کیفیت بالا ممکن است سرنخ‌هایی برای استخدام، فرصت‌هایی برای افزایش سود و دانش کلیدی صنعت را برای فرد فراهم کند!

شبکه سازی حرفه‌ای در کسب‌وکار

با توجه به آن‌چه که گفته شد، مشخص است که شبکه‌سازی می‌تواند دایره اطلاعات حرفه‌ای افراد و شرکت‌ها را افزایش دهد تا آن‌ها با استفاده از منابع اطلاعاتی مختلف بتوانند فرصت‌های کسب سود را شناسایی کرده و از آن‌ها بهره بگیرند.

اهمیت شبکه سازی در کسب‌ و کار

مهارت شبکه سازی در کسب‌وکار از اهمیت بالایی برخوردار است. شبکه کسب‌وکار می‌تواند به شما امکان دسترسی به فرصت‌های جدیدی را بدهد که ممکن است به تنهایی نتوانید پیدا کنید. به عنوان مثال، شبکه شما می‌تواند بینشی در مورد تکنیک‌های جدید فروش، اطلاعاتی در مورد استراتژی‌های بازاریابی رقیب یا توصیه‌هایی در مورد چگونگی پیشرفت حرفه‌ای ارائه دهد.فهرستی از مخاطبین تجاری نیز می‌تواند به منبعی عالی برای برآوردن نیازهای شرکت تبدیل شود، شبکه‌های تجاری مؤثر می‌توانند در وقت شما صرفه‌جویی کرده و استرس را کاهش دهند؛ بنابراین دانستن نحوه استفاده مؤثر از آن می‌تواند ابزار قدرتمندی برای توسعه یک کسب‌وکار باشد.

در نکات زیر می‌توان دلایل بیشتری برای اهمیت شبکه‌های تجاری را مشاهده کرد:

  • ایجاد سرنخ‌های تجاری

شبکه سازی حرفه‌ای با دیگران می‌تواند به شما در شناسایی فرصت‌های فروش جدید کمک کند. این ممکن است به ویژه برای شرکت‌های تجاری «B2B» مفید باشد، چراکه آن‌ها برای افزایش سود به حمایت سایر شرکت‌ها متکی هستند!

  • آموزش استانداردهای صنعت

تماس‌های تجاری جدید می‌تواند به شما در درک استراتژی‌های رایج و بهترین شیوه‌های صنعت خود کمک کند. به عنوان مثال، یک فروشگاه مواد غذایی جدید ممکن است از طریق شبکه ارتباطات خود یاد بگیرد که کدام فروشنده‌ها محبوب‌ترین محصولات تازه را در یک منطقه محلی عرضه می‌کنند؟!

  • شناسایی روندهای کلیدی در کسب‌وکار

صنایع مختلف، اغلب در طول زمان تغییر می‌کنند؛ بنابراین حفظ روابط مثبت با سایر متخصصان کسب‌و‌کار می‌تواند به شما کمک کند تا از آخرین اخبار یا نوآوری‌های حوزه کاری‌تان مطلع شوید. به عنوان مثال، اگر یک مهندس نرم‌افزار هستید، ممکن است تکنیک‌های کدنویسی جدید را از طریق رسانه‌های اجتماعی با برنامه نویسان دیگر مبادله کنید.

  • افزایش آگاهی از برند

اشتراک‌گذاری ایده‌ها و استراتژی‌های کاری خود با سایر متخصصان می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مأموریت و ارزش‌های یک تجارت را درک کنند. این موضوع ممکن است برای متخصصان خلاق که کار خود را برای مشتریان جدید بالقوه تبلیغ می‌کنند، بسیار مفید باشد. چراکه ممکن است این افراد برای یافتن پروژه‌های جدید به تلاش‌های بازاریابی خود متکی باشند!

  • درک دیدگاه‌های مختلف

افراد حرفه‌ای اغلب دیدگاه‌های مختلفی در مورد نحوه انجام وظایف خاص یا برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های کاری دارند. گفت‌وگو با افراد متعدد در صنعت شما ممکن است به شما کمک کند تا استراتژی‌های غیرمنتظره‌ای را برای بهبود فرآیندهای کسب‌وکارتان بیاموزید.

  • دریافت راهنمایی

رهبران صنعت معمولاً فهرست‌های تماس در مقیاس بزرگ و چندین سال تجربه برای به اشتراک گذاشتن دارند. در پیوند با این افراد می‌توانید یک مشاوره تخصصی در مورد چگونگی رشد یک شرکت و انجام وظایف ضروری دریافت کنید که در هیچ جای دیگر پیدا نخواهید کرد!

  • توسعه اعتماد‌به‌نفس در کسب‌وکار

اشتراک‌گذاری ایده‌های تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا به غرایز و استراتژی‌های تجاری خود اعتماد کنید. در نتیجه، ممکن است فرصت‌های بیشتری را در محل کار دنبال کنید و شانس خود برای ایجاد روابط بلندمدت با سایر متخصصان را نیز افزایش دهید.

این نکات در درک اهمیت شبکه سازی حرفه ای در کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند. درواقع می‌توان گفت که تنها با شبکه‌سازی است که می‌توان برخی از اطلاعات و قلق‌های کسب‌وکار را از سایر افراد حرفه‌ای دریافت کرد.

اهمیت شبکه سازی در کسب‌وکار

شبکه سازی در کسب‌وکار چگونه صورت می‌گیرد؟

راه‌های بسیاری برای شبکه سازی شغلی و حرفه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. درواقع مطرح‌ترین راه‌ها برای ایجاد شبکه سازی شغلی به این قرار هستند:

  • افراد معمولاً بر اساس یک نقطه موردعلاقه مشترک که همه اعضا به اشتراک می‌گذارند به گروه‌های شبکه می‌پیوندند.
  • برای افراد حرفه‌ای، بهترین فرصت‌های شبکه‌سازی ممکن است در نمایشگاه‌ها، سمینارها و کنفرانس‌ها رخ دهد که برای جذب جمعیت زیادی از افراد همفکر طراحی شده‌اند.
  • صاحبان مشاغل کوچک برای توسعه روابط با افراد و شرکت‌هایی که ممکن است در آینده با آن‌ها تجارت کنند، شبکه می‌شوند. این ارتباطات به آن‌ها کمک می‌کند تا رابطه و اعتماد را بین مردم جوامع خود برقرار کنند.
  • صاحبان مشاغل و کارآفرینان اغلب به اتاق بازرگانی محلی خود می‌پیوندند تا منافع تجاری خود را ارتقا دهند.
  • شبکه‌های اجتماعی آنلاین مخصوص کسب‌وکار مانند لینکدین «LinkedIn» نیز مکانی برای افراد فراهم می‌کنند تا با دیگر متخصصان حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنند، به گروه‌ها بپیوندند، وبلاگ ارسال کنند و اطلاعات موردنظر خود را به اشتراک بگذارند.
  • انجمن‌های آنلاین و سایر شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند بستر مناسبی برای شبکه‌سازی باشند.

پس از شبکه‌سازی اولیه باید به فکر پرورش شبکه‌های ارزشمند خود بود. به طوری‌که شبکه‌سازی تجاری موفق شامل پیگیری منظم با مخاطبین برای تبادل اطلاعات ارزشمندی است که ممکن است خارج از شبکه به راحتی در دسترس نباشد!!

مهارت شبکه سازی در کسب‌وکار

8 راهکار برای پرورش شبکه سازی شغلی

همانطور که اشاره شد، پس از شبکه سازی، این پرورش شبکه‌ها است که اهمیت دارد. بنابراین برای پرورش شبکه سازی شغلی می‌توان از موارد زیر کمک گرفت:

  • به دنبال افراد مناسب باشید

فقط به دنبال پیدا کردن افراد نباشید، بلکه روی پیدا کردن افراد خاص تمرکز کنید. درواقع با متخصصانی که می‌توانند کمک خاصی را که نیاز دارید ارائه دهند، ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر علاقه‌مند به دنبال کردن فرصت‌های تجاری در زمینه جدیدی هستید، با دوستان یا همکاران قبلی که در آن صنعت کار می‌کنند ارتباط موثر داشته باشید.

  • اول شما دهنده باشید

یکی از اشتباهات بزرگی که مانع پرورش شبکه سازی حرفه ای در کسب‌وکار می‌شود، این است که از همان ابتدا، از شخص موردنظر تقاضای انجام یک لطف را داشته باشید. بنابراین سعی کنید قبل از هرگونه درخواست (حتی یک درخواست کوچک) خود شما چیزی را برای ارائه کردن به طرف مقابل داشته باشید. لازم نیست حتماً کار بزرگی برای وی انجام دهید، همین که او را به شخص دیگری را که به او نیاز دارد، پیوند بدهید یا یک راهنمایی کوچک در زمینه‌ای که فکر وی را مشغول کرده، ارائه دهید، می‌تواند کافی باشد. پس از این که شما اول دهنده و بخشنده در رابطه بودید، حالا زمان صحیح درخواست از طرف مقابل را باید تشخیص دهید تا رابطه پرورش پیدا کند و از بین نرود.

[irp posts=”11991″ ]

  • فعال باشید

شبکه‌سازی با افراد موردنظر خود و رسیدن به برخی از اهداف کاری، نباید شما را به یک فرد منفعل تبدیل کند. بنابراین سعی کنید همیشه فعال بمانید. حتی ارسال یک ایمیل کوتاه به یک مخاطب ممکن است نشان‌دهنده علاقه شما به زندگی حرفه‌ای وی باشد که می‌تواند رابطه کلی شما با وی را بهبود بخشد. در مورد سایر افراد شبکه خود نیز سعی کنید تا هر هفته با مخاطبین برتر خود تماس بگیرید یا زمانی را با آن‌ها بگذرانید. این فعال ماندن کمک می‌کند تا هر زمان که به کمک نیاز داشتید، آن‌ها آماده خدمت‌رسانی به شما باشند!

  • پاسخگو باشید

همانطور که شما برای شبکه‌سازی روی سایر افراد حساب می‌کنید، آن‌ها نیز برای کسب‌وکار خود روی ارتباط با شما حساب می‌کنند. بنابراین اگر تماسی برای مشاوره به شما از طرف اعضای شبکه‌تان شد، حتماً و به سرعت پاسخ دهید. البته اگر در مورد موضوعی دانش کافی ندارید، به هیچ وجه اظهار نظر نکنید و آن‌ها را به سمت مخاطب دیگری هدایت کنید که در آن زمینه تخصص دارد. البته می‌توانید سؤال آن‌ها را در یک گروه آنلاین مطرح کنید تا به پاسخ برسید. در هر صورت شما تا جای ممکن پیگیر کار آن‌ها باشید تا آن‌ها نیز در شرایط لزوم، پیگیر کار شما باشند.

  • با مخاطبین شخصی خود ارتباط آنلاین برقرار کنید

اینترنت منبع ارزشمندی برای ایجاد، پرورش و برقراری ارتباط با مخاطبین است. از پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مختلف برای ارتباط با متخصصان منطقه خود، ارتباط مجدد با دوستان قدیمی و شروع گفت‌وگو با افرادی که در حین کار با آن‌ها ملاقات می‌کنید، استفاده کنید. یک دوست یا آشنا ممکن است در آینده به یک مخاطب حرفه‌ای تبدیل شود، به‌خصوص اگر منافع و اهداف تجاری متقابلی داشته باشید. ارسال یک درخواست دوستی یا یک پیام کوتاه به یک مخاطب جدید ممکن است به وی کمک کند تا شما را به خاطر بسپارد و وی را تشویق به جست‌وجوی یک رابطه متقابل در زمین کاری و حرفه‌ای مشترک‌تان کند!

شبکه سازی شغلی

  • در رویدادهای کسب‌وکارتان شرکت کنید

اگر در یک شرکت کار می‌کنید، ممکن است رویدادهای منظمی را برای تشویق کارمندان به معاشرت برگزار کنند. شرکت در این رویدادها به شما کمک می‌کند تا با مخاطبین کلیدی مختلفی ملاقات کنید. پس از برقراری ارتباط با افراد کلیدی در رویدادها، از آن‌ها بپرسید که آیا علاقه‌مند به تبادل کارت ویزیت یا اطلاعات تماس هستند. بنابراین حتماً از تقویم اجتماعی شرکت خود آگاه باشید تا بتوانید از قبل برای رویدادها آماده شوید.

[irp posts=”11067″ ]

  • پیگیری کنید

مهم است هر مخاطب جدیدی که در یک رویداد حضوری یا آنلاین پیدا می‌کنید را پیگیری کنید. این نشان‌دهنده علاقه شما به برقراری ارتباط با آن‌ها در زمینه‌های کاری و حرفه‌ای است. پیگیری افراد مهمی که با آن‌ها ارتباط می‌گیرید، از اهمیت بالایی برخوردار است. نباید انتظار داشته باشید، همیشه افراد شما را به یاد داشته باشند؛ بلکه خود شما باید پیگیر اعضای شبکه خود باشید!

  • یک معرفی آسانسوری تنظیم کنید

معرفی آسانسوری، به شما امکان می‌دهد تا هدف تلاش‌های شبکه‌ای خود را به سرعت با افرادی که با آن‌ها آشنا می‌شوید، در میان بگذارید. این معرفی می‌تواند کل فرآیند کاری و حرفه‌ای شما را در چند جمله بیان کند. اما از قبل باید جملات این معرفی را طراحی کرده باشید تا در جای لازم بتوانید به سرعت آن را ارائه دهید. حتماً این مورد را رعایت کنید، چراکه معرفی‌های طولانی، افراد را کلافه می‌کند.

موارد فوق می‌تواند در پرورش شبکه سازی حرفه ای در کسب‌وکار به شما کمک کند. شما می‌توانید از هریک از آن‌ها در جای لازم بهره بگیرید.

جمع‌بندی

مهارت شبکه سازی در کسب‌وکار می‌تواند با گسترش ارتباطات حرفه‌ای فرد، موجب شود تا سریع‌تر از فرصت‌های کاری باخبر شده و از آن‌ها استفاده کنید. ارتباطات در هر زمینه‌ای، حتی در زندگی شخصی نیز می‌تواند بسیار مفید باشد. بنابراین ارتباط گرفتن با افراد مناسب در حیطه کاری نیز مزایای بسیاری را به همراه دارد که در نهایت منجر به ایجاد یک شبکه ارتباطی هدفمند و کارآمد می‌شود.

اما در این بین باید شما نیز شخص مناسبی برای شبکه‌سازی سایر افراد باشید. برخی از راهکارهای ایجاد شبکه‌سازی و همچنین پرورش آن در این مطلب بیان شد. اگر شما روش‌های دیگری را برای این امر سراغ دارید، آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا به نتایج بهتری در این باره برسیم.

Leave a comment

مشاهده
درگ