Skip links
دلایل کم‌کاری کارمندان

با دلایل کم‌کاری کارمندان در سازمان‌ها آشنا شوید!

دلایل کم‌کاری کارمندان ممکن است ناشی از موارد مختلفی در سازمان باشند که باید جهت رفع این مشکل اقدام شود. این مورد که یکی از پرتکرارترین موضوعات در جلسات هیئت مدیره سازمان‌ها نیز هست، می‌تواند سبب کلافگی مراجعه‌کنندگان و مختل کردن برنامه روزانه آن‌ها شود. با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع، سوالی که پیش می‌آید این است که علل کم‌کاری کارمندان شامل چه مواردی است؟

در این مقاله قصد داریم چند مورد از مهم‌ترین دلایل کم‌کاری کارکنان را برای شما بیان کنیم. همچنین راهکارها و توصیه‌هایی را جهت پیشگیری از این مشکل ارائه خواهیم‌کرد. با این مطلب همراه شوید.

منظور از کم‌کاری کارمندان چیست؟

زمانی که سطح کیفی کار پرسنل به حد مورد انتظار مدیر سازمان نرسد، می‌توانیم بگوییم که در آن سازمان کم‌کاری صورت گرفته است. مطمئنا همه مدیران به دنبال کارمندانی هستند که بخواهند و بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. چرا که وجود چنین کارمندانی می‌تواند به ایجاد نظم و حتی پیشرفت سازمان بیانجامد. با این حال ممکن است در کنار این نیروهای متخصص، نیروهایی پیدا شوند که کم‌کاری کرده و وظایف را مطابق با استانداردها و خواسته مدیر مجموعه انجام نمی‌دهند.

منظور از کم‌کاری کارمندان چیست؟

البته شدت کم‌کاری ممکن است از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد. از جمله علائم کم‌کاری می‌توان به عدم انجام درست و دقیق وظایف محوله، رفتارهای مخرب و آسیب‌رسان، قبول نداشتن قوانین و ضوابط تعیین شده در سازمان، عملکرد ضعیف و ناکارآمدی کارمند اشاره کرد.

[irp posts=”10056″ name=”بهترین روش‎‌های ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟”]

دلایل کم‌کاری کارکنان چیست؟

در برخی از سازمان‌ها، کارفرمایان در حالی که وظایف مختلفی را به هر یک از کارکنان می‌سپارند و توقع انجام صحیح آن را از سوی افراد دارند، اما نتیجه دلخواه‌شان حاصل نمی‌شود. زیرا کارمندان سازمان‌ها آن طور که باید، وظایف محوله را به پایان نمی‌رسانند.

این مسئله به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که باید نسبت به رفع هر کدام از آن‌ها به صورت جداگانه اقدام کرد. در این بخش به توضیح دلایل کم‌کاری کارمندان خواهیم پرداخت:

عدم آگاهی کارکنان از وظایف خود و اهداف سازمان

از جمله اصلی‌ترین دلایل کم‌کاری پرسنل، این است که آن‌ها از استاندارد‌های مد نظر مدیران و هدف سازمانی بی‌اطلاع هستند. به‌علاوه راهنمایی و کمک خاصی نیز از طرف مدیر دریافت نمی‌کنند. در نتیجه، کارکنان انگیزه خود را برای ارتقاء سطح کاری‌شان از دست می‌دهند. بدون ارائه دقیق دستورالعمل‌ها به کارمندان نمی‌توان از آن‌ها انتظار خلاقیت و ابتکار عمل در کار را داشت.

برای برون‌رفت از این شرایط، شما به عنوان مدیر مجموعه باید جهت انتقال دقیق اهداف و انتظارات سازمان به کارمندان تلاش کنید. یعنی یک مجموعه کامل و دقیق از اهداف را با همراه انتظارات و رهنمودهای لازم به آن‌ها ارائه دهید. به طوری که پرسنل سازمان از چرایی انجام هر فعالیت مطلع باشند. شما با این کار در واقع یک تصویر دقیق از کار و اهداف مجموعه در ذهن افراد خواهید ساخت. بنابراین اطمینان دارید که آن‌ها به طور کامل توجیه شده‌اند.

در حقیقت، اصلی‌ترین کاری که شما باید انجام دهید، ارائه عنوان‌های شغلی و توضیح آن‌ها به صورت کامل و مفصل است. منظورمان وجود شفافیت در کارهای روزمره سازمان است. یعنی کارمندان از وظایفی که خود و دیگران باید انجام دهند، آگاهی پیدا کنند. همچنین باید از آن‌ها بخواهید که در قبال وظایفی که به انجام می‌رسانند، پاسخگو باشند و مسئولیت آن را بپذیرند. این کار باید به‌صورت دائمی انجام شود تا شاهد ثبات در عملکرد کارمندان باشید. همچنین می‌توانید حضور و غیاب کارمندان خود را با نرم افزار حضور و غیاب آنلاین، برای ساعات کاری مفید، کنترل کنید.

دلایل کم‌کاری کارکنان چیست؟

وجود عوامل حواس پرتی

یکی دیگر از دلایل کم‌کاری کارمندان،  وجود عامل حواس‌پرتی در محیط کاری است. ممکن است برخی از کارکنان در محیط‌های پر سر و صدا و شلوغ هیچ مشکلی نداشته باشند و حتی در این شرایط بتوانند کیفیت کارشان را به فراتر از حد انتظار برسانند اما باید بدانید که اغلب افراد مایلند در محیطی فعالیت داشته باشند که فاقد شلوغی و بی‌نظمی بیش از اندازه است. وجود سر صداهای غیرعادی و نامعقول تنها باعث توقف فعالیت کارمندان و یا حداقل کاهش قابل توجه بازدهی در سازمان خواهد شد.

شما در ابتدا باید سعی کنید این را بفهمید که آیا کم‌کاری کارکنان سازمان، با وجود عامل یا عوامل حواس‌پرتی ارتباطی دارد؟ اگر جواب این سوال بله است، باید راه‌حل مناسبی برای این مشکل بیابید. مثلا می‌توانید اتاق‌هایی را با هزینه کم در محیط کاری بسازید تا آن دسته از افراد که امکان فعالیت در شلوغی را ندارند، به راحتی به کارشان ادامه دهند. حتی می‌توانیدیک راه‌حل بی‌هزینه یا کم‌هزینه را نیز اجرا کنید. یعنی به کارمندان، امکان گوش دادن به آهنگ از طریق هدفون را بدهید تا بتوانند به دور از مزاحمت‌های محیط فعالیت کنند.

[irp posts=”10320″ name=”راه‌های افزایش کیفیت کار کارمندان در سازمان‌ها”]

عدم داشتن انگیزه

بی‌انگیزگی‌ یکی از رایج‌ترین دلایل کم‌کاری کارمندان است. کارمندان، ممکن است از انگیزه کافی که اشتیاق لازم برای فعالیت را در آن‌ها زنده کند، برخوردار نباشند. دلیل آن می‌تواند این باشد که کارمندان، وظایفی را که شما به آن‌ها سپرده‌اید به عنوان یک کار هدفمند و جالب تلقی نمی‌کنند. در این وضعیت، مدیر باید با اقداماتی که انجام می‌دهد، در ایجاد و افزایش انگیزه کارکنان سازمان تاثیرگذار باشد. در ابتدا باید اهداف شرکت را با جزئیات کامل برای آن‌ها بیان کنید. کارمندان باید بدانند که وجود آن‌ها و فعالیت‌شان در سازمان، اهمیت داشته و در این میان هم کارمند و هم سازمان به سود خواهند رسید.

همچنین باید فعالیت کارکنان را علنا بررسی کنید. این که پرسنل مجموعه دریابند که از روند رو به رشد آن‌ها رضایت دارید، سبب می‌شود که آن‌ها در دفعات بعد برای کسب رضایت شما و بالارفتن رتبه‌شان در سازمان، تلاش کنند.

علاوه‌بر این‌ها می‌توانید جلساتی را برگزار کنید که در آن‌ها با کارمندان در تعامل باشید و در مورد موضوعاتی همچون یافتن راه‌حل برای افزایش بازدهی در سازمان به بحث و گفتگو بپردازید. اگر سطح انرژی را در محیط کار بالا ببرید، می‌توانید به افرادی که انگیزه کافی ندارند، انگیزه و اشتیاق لازم را اهدا کنید.

دلایل کم‌کاری کارکنان

عدم توجه به میزان توانایی کارمندان

بی‌توجهی به سطح توانایی افراد نیز یکی از دلایل کم‌کاری کارمندان محسوب می‌شود. مدیر می‌بایست قبل از این که وظیفه‌ای را بر دوش کسی بگذارد، اول صلاحیت او را مورد ارزیابی قرار دهد. گاهی پیش می‌آید که مدیر به کارمندان ماهر کارهای بسیار ساده‌ای را واگذار می‌کند. در این صورت احساس ارزشمندی  تاثیرگذاری کارمند از او گرفته شده و در نتیجه باعث ایجاد سستی و کم‌کاری از سوی او می‌شود.

حتی گاهی ممکن است برخی از کارمندان ماهر و متخصص، مدیر مجموعه را با عنوان سرپرست خود نپذیرند و این صلاحیت را از او سلب کنند. این یک مشکل ویران‌کننده در محیط کاری است. چرا که ممکن است سبب از بین رفتن اراده کارمندان برای کار شود. راه‌حلی که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم، محدودکردن وظایف مطابق با تجربه، مهارت و توانایی کارمندان است. اگر ارتباط بین خودتان با آن‌ها را نیز تقویت کنید،  نتیجه خوبی به دست خواهید آورد. چرا که با این کار هم شناخت بیشتری بر روی کارمندان و توانایی‌های آن‌ها پیدا می‌کنید و هم این که می‌توانید بدون هیچ هزینه‌ای، سطح انگیزه را در آن‌ها افزایش دهید.

Leave a comment

مشاهده
درگ