Skip links
تیم‌سازی

تیم سازی چیست؟ | بایدها و نبایدهای تیم سازی

تیم را می‌توان مهم‌ترین دارایی یک شرکت و سازمان به شمار آورد. با این حال، ایجاد یک تیم موفق، قوی، موثر و باانگیزه کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد. در این میان، زمانیکه کارفرمایان می‌خواهند پویایی تیم را افزایش دهند، اغلب دچار سردرگمی و چالش می‌شوند. بنابراین چگونه می‌توانید این فرآیند را به بهترین نحو ساده کنید؟ پاسخ بسیاری از متخصصان از جمله ما، “تیم‌سازی” است. تیم‌سازی در واقع درباره جمع‌شدن افراد برای کار روی یک هدف مشترک است. بیایید در ادامه نگاهی دقیق‌تر به مفهوم و اهمیت تیم‌سازی در کسب‌وکارها و مشاغل بپردازیم و با موارد زیر آشنا شویم:
– تیم‌سازی چیست؟
– اهمیت تیم‌سازی چیست؟
– اصول تیم‌سازی چیست؟
– فرآیند تیم‌سازی در سازمان چیست؟
– مزایای تیم‌سازی چیست؟

تیم‌سازی چیست؟

هدف از تیم‌سازی متحد کردن یک گروه و کمک به آن‌ها برای همکاری بهتر، جهت رسیدن به اهداف مشترک است. در این فرآیند، افراد تیم شناخت بیشتری در مورد مهارت‌ها و عملکردهای یکدیگر پیدا خواهند کرد که این موضوع، افزایش انسجام گروه را به دنبال خواهد داشت. رسیدن اعضا به یک نقطه مشترک باعث تقویت ارتباط، احترام و اعتماد آن‌ها خواهد شد. بنابراین، اعضای تیم پیوندهای قوی‌تری خواهند داشت و از کار با یکدیگر لذت می‌برند. علاوه‌براین، کارفرمایان و صاحبان مشاغل به اهداف مورد نظر خود خواهند رسید. به طور کلی، تیم‌سازی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها می‌تواند برای کل مجموعه موفقیت به ارمغان آورد.

اهمیت تیم‌سازی چیست؟

تیم‌سازی اساساً باعث ایجاد و تحکیم همکاری، مشارکت، تعاملات درون سازمانی و ارتباط می‌شود. قبل از اینکه به تنهایی ماموریت تیم‌سازی در کسب‌وکار خود را آغاز کنید، بهتر است اهمیت تیم‌سازی را بدانید.
– ایجاد اعتماد
اعتماد یک عنصر ضروری برای داشتن یک تیم کارآمد است. شناخت و اعتماد بین افراد باعث ایجاد یک همکاری موثر خواهد شد. تیم‌سازی یک فعالیت جذاب شامل تیم‌های متنوعی است که از طریق فعالیت‌های مختلف، برای بهبود کار تیمی خود با هم تعامل دارند. هنگامی که یک سازمان در محل کار اعتماد ایجاد می‌کند، کارکنان می‌توانند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند و تصمیمات بهتری بگیرند.

اهمیت تیم‌سازی

– تقویت ارتباطات
فعالیت‌های تیم‌سازی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که افراد را وادار به حل مشکلات، در یک فضای غیر کاری و دوستانه کند. بنابراین کارمندان فرصت خواهند داشت تا درباره یکدیگر، از جمله مهارت‌ها و استعدادهایشان شناخت بیشتری به دست آورند. این موضوع می‌تواند تأثیر مثبت و بزرگی بر ارتباطات بهینه در محل کار داشته باشد.
– افزایش کار تیمی
یک تیم‌سازی استراتژیک که بر مسائل گروه متمرکز باشد، تأثیر مثبتی بر توسعه مهارت‌های کار تیمی و همکاری خواهد داشت. تیم‌سازی و کار تیمی به افراد کمک می‌کند با همکاران خود و همچنین نقاط قوت، نقاط ضعف و ارزش‌های آن‌ها آشنا شوند. درک این جنبه‌ها برای تعیین مسئولیت‌ها و رسیدن به بهترین تناسب جهت پیشبرد کارها، امری حیاتی هستند. به این ترتیب، پروژه‌ها به جلو هدایت می‌شوند، نتیجه کار کیفیت بالاتری دارد و شرکت کارآمدتر می‌شود.

[irp posts=”10320″ ]
– افزایش خلاقیت
زمانی‌که کارمندان با یکدیگر همکاری داشته باشند، می‌توانند ایده‌های بزرگی ایجاد کنند. ایجاد فضایی مناسب برای گرد هم آمدن و تعامل افراد خلاق، نوآوری و خلاقیت را در سازمان افزایش خواهد داد. به طور معمول، این موضوع تفکر انتقادی را در میان اعضای تیم بهبود می‌بخشد و به تولید ایده‌های جدیدی کمک می‌کند که برای پیشرفت شرکت مفید است.
– ترویج فرهنگ سازمان
تیم‌سازی در سازمان کمک می‌کند تا فرهنگ سازمانی بهبود یابد. هنگامی که کارکنان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و همکاری دارند عملکردشان بهینه‌تر می‌شود، تنش‌ها از بین می‌روند و احترام متقابل افزایش می‌یابد. این موضوع به شناسایی و جذب استعدادهای برتر نیز کمک بزرگی خواهد کرد.
– پذیرش تفاوت‌ها در میان تیم‌ها
بیشتر شرکت‌ها کارمندانی دارند که از پیشینه، فرهنگ و حتی کشورهای مختلف هستند. اهمیت تیم‌سازی در منابع انسانی و سایر بخش‌های یک سازمان به ایجاد محیط فراگیری اشاره دارد که در آن افراد متفاوت با هم سازگار شوند، از یکدیگر بیاموزند و فرصت‌های جدیدی برای تعامل به وجود آورند.

اصول تیم‌سازی چیست؟

در این بخش می‌خواهیم به مهم‌ترین اصول تیم‌سازی بپردازیم:
•   ارتباط
ایجاد تیم‌های قوی از طریق تعاملات و ارتباطات عالی امکان‌پذیر خواهد بود. اعضای تیم باید یکپارچه باشند تا عملکرد کارآمدی داشته باشند. رهبران تیم می‌توانند با تشویق و تأیید پیشرفت اعضای تیم، باعث ایجاد انگیزه در کامندان شوند و روحیه آن‌ها را تقویت کنند. بنابراین، استانداردها و انتظارات را به طور شفاف به تیم خود انتقال دهید تا مطمئن شوید که آن‌ها درک روشنی از اهداف تیم دارند. علاوه‌براین، پذیرای ایده‌های جدید باشید و به نگرانی‌ها و توصیه‌های اعضای تیم گوش دهید.

•   تعهد
تعهد، سنگ بنای کار تیمی است. تمام افراد تیم باید به ماموریت و هدف تیم متعهد باشند. بهترین راه برای انجام این کار، کمک به آن‌ها برای درک زمینه برنامه‌های فعلی است. به این ترتیب، کمتر روی مشکلات کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند و تعهد خود را برای رسیدن به موفقیت افزایش خواهند داد.

اصول تیم‌سازی
•   احترام
احترام متقابل بخش اساسی تیم‌سازی و کار تیمی است. در واقع احترام باعث تقویت بهره‌وری، اعتماد و وفاداری خواهد شد. زمانی که با افراد تیم با احترام رفتار می‌شود، احساس می‌کنند که برای آن‌ها و کمک‌هایشان ارزش قائل هستید. بهترین راه برای کسب احترام، احترام گذاشتن است. رهبران تیم می‌توانند الگو باشند و با نشان دادن رفتارهای محترمانه، فرهنگ کاری مثبت را ترویج کنند.
•   مسئوليت
اعضای تیم باید یکدیگر را برای کار در جهت یک هدف مشترک، مسئول بدانند. چنانچه فردی عملکرد و فعالیت خود را به خوبی انجام نمی‌دهد، سایر اعضا باید به این موضوع رسیدگی کنند. زمانی که اعضا یکدیگر را تشویق به تمرکز روی اهداف کنند، یک تیم عملکرد بهتری به عنوان یک واحد خواهد داشت.
•   واگذاری مسئولیت
واگذاری وظایف به اعضای تیم به آن‌ها فرصت می‌دهد تا مهارت‌های خود را اصلاح کنند و نشان می‌دهد که به توانایی‌های آن‌ها اعتماد دارید. برای ارزیابی مهارت‌های هر یک از اعضای تیم وقت بگذارید تا بتوانید وظایفی را به آن‌ها اختصاص دهید که با توانایی‌ها و تجربه‌شان مطابقت دارد. به این ترتیب، از نقاط قوت هر یک از اعضای تیم نهایت بهره را خواهید برد.
•   حمایت
ایجاد حس حمایت در بین اعضای تیم، یکی از اصول اساسی تیم‌سازی است. هنگامی که اعضای تیم از یکدیگر حمایت می‌کنند، انگیزه بیشتری خواهند داشت تا مهارت‌های خود را به نفع تیم بهبود بخشند. حمایت می‌تواند به شکل تحسین، همدلی و پذیرش ایده اعضای تیم باشد. تمام این موارد، غرور و رضایت آن‌ها را افزایش خواهد داد.

[irp posts=”10061″ ]
•   طرح‌ها
یک تیم قوی، کسب موفقیت را امکان‌پذیر می‌کند. برای به انجام رساندن هر پروژه، نیاز به یک طرح خواهید داشت. طرح پروژه برای اعضا مشخص می‌کند که برای تحقق اهداف، چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند. برای تمام اعضایی که درگیر پروژه هستند باید جهت روشنی ارائه دهید و برای بررسی موانع، دستاوردها و وظایف باید به طور منظم با آن‌ها در تعامل باشید.

فرآیند تیم‌سازی در سازمان چیست؟

فرآیند تیم‌سازی در سازمان، یک سیستم گام به گام است تا گروهی از کارکنان را به یک واحد موثر و مشارکتی تبدیل کند. این فرآیند می‌تواند شامل وظایف تیم‌سازی، مراحل تیم‌سازی و انواع تیم‌سازی باشد. بیایید در ادامه مراحل تیم‌سازی در کسب‌وکار و سازمان‌ها را مورد بررسی قرار دهیم:
1.   ایجاد تیم
مرحله اول این است که تیم خود را تشکیل دهید. تشکیل تیم می‌تواند شامل استخدام افراد جدید، سازماندهی مجدد ساختار فعلی شرکت و یا ترکیبی از هر دو باشد. در هر صورت باید اعضای تیم را بر اساس مهارت‌ها و تجربیات متفاوت انتخاب کنید تا بتوانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و نقاط قوت هم را تقویت کنند.

تیم سازی در کسب و کار

علاوه براین، باید شخصیت و سبک کاری هم‌تیمی‌ها را نیز در نظر بگیرید. شما باید چالش‌ها و درگیری‌ها را به حداقل برسانید، اما لزوماً نیازی به از بین بردن آن‌ها ندارید. تیم‌هایی که با یکدیگر درگیر می‌شوند، پیشرفت کمی خواهند داشت. از طرف دیگر، تیم‌هایی که هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند، ممکن است نتوانند مسائل را از دیدگاه‌های متعدد بررسی کنند.
2.   شفاف‌سازی وظایف و مسئولیت‌ها
هر یک از اعضای تیم باید نقش مشخصی را ایفا کنند. روشن کردن نقش‌ها، تعارض را کاهش می‌دهد و استرس و ناامیدی را از بین می‌برد. زمانی که تیم‌ها نقش هر یک از اعضا را تعیین می‌کنند، آن‌ها می‌توانند از عهده وظایف خود برآیند و نتایج مناسبی به دست آورند. برای شفاف‌سازی نقش‌ها باید اعضای تیم را معرفی کنید و موقعیت، مهارت‌ها و تجربه هر یک را مشخص نمایید.
3.   ایجاد اعتماد و تقویت روابط
همانطور که عنوان کردیم، اعتماد اساسی‌ترین عنصر تیم‌سازی و کار تیمی است. برای دستیابی به عملکرد عالی، همکاران باید به یکدیگر وابسته باشند. هم‌تیمی‌ها باید باور کنند که سایر اعضای گروه، کار را به سرعت و به درستی انجام می‌دهند. علاوه‌براین، اعضای تیم باید در رویارویی با سایر هم‌تیمی‌ها احساس راحتی کنند و به کمک یکدیگر بشتابند. کارمندانی که با همکاران خود احساس راحتی می‌کنند، رضایت‌مندی بیشتری دارند.

یکی از راه‌های افزایش اعتماد، تقویت روابط اعضای تیم است. ایجاد ارتباطات عاطفی باعث افزایش اعتماد می‌شود. زمانی که افراد به طور منظم در تعامل باشند و به حفظ این پیوند اهمیت دهند، به نفع سازمان عمل می‌کنند. از طرف دیگر، ایجاد رابطه بین اعضا، به معنای شناخت جنبه‌های مختلف شخصیت و درک همکاران در سطح عمیق‌تر است.
4.   پرورش فرهنگ همکاری
کارمندان برای رسیدن به موفقیت باید با یکدیگر همکاری کنند. یک سازمان، گروهی از افرادی نیست که به تنهایی کار می‌کنند، بلکه شامل تیم‌هایی است که برای رسیدن به یک هدف مشترک همکاری می‌کنند. تیم‌ها در محیط کار باید “من” را کنار بگذارند و با ذهنیت “ما شدن” پیش بروند . در غیر این صورت، کارکنان از تمام منابعی که در اختیار دارند، استفاده نخواهند کرد. به عنوان یک رهبر، باید اعضای تیم خود را با فرهنگ کار گروهی سازگار کنید.
5.   تقویت مسئولیت‌پذیری و قدردانی
این مرحله، با روشن کردن نقش‌ها و مسئولیت‌ها مرتبط است. هر یک از اعضا نه تنها باید وظایف و موقعیت‌های خود را درک کنند، بلکه باید آن وظایف را انجام دهند. برای اینکه یک تیم عملکرد موثری داشته باشد و بتواند اعتماد را در خود حفظ کند، تمام اعضا باید مشارکت‌های فردی قابل‌قبولی ارائه دهند.

تیم سازی و کار تیمی

زمانی که افراد تیم به وعده‌های خود عمل می‌کنند و کار را با کیفیت بالایی انجام می‌دهند، تیم می‌تواند بدون مشکل و اتلاف وقت، به اهداف خود برسد. برای تقویت مسئولیت‌پذیری در تیم باید به دنبال ایجاد محیط امنی باشید که در آن، کارکنان از قبول اشتباهات و اعتراف به کاستی‌های خود هراسی نداشته باشند. شما می‌توانید افراد را تشویق کنید تا برای کمک و مشورت با هم-تیمی‌های خود تماس بگیرند. به این ترتیب، فشارها کاهش خواهند یافت و شاهد افزایش عملکرد هر یک از اعضا خواهید بود.
6.   ارزیابی پیشرفت کار
اندازه‌گیری دوره‌ای رشد تیم می‌تواند باعث پیشرفت فرآیند تیم‌سازی در سازمانتان باشد. در این مرحله، ممکن است نیاز به بررسی مجدد خط پایه و اولیه خود داشته باشید. باید بفهمید تیم شما بر کدام یک از ظرفیت‌های کار گروهی تسلط بهتری دارد و کدام یک از جنبه‌ها، نیاز به تقویت و کاری بیشتر دارند. به پرورش مهارت‌های کار گروهی بپردازید که تیم‌تان باید در آن‌ها تقویت شود.

شما می‌توانید با درخواست بازخورد از اعضا، پیشرفت تیم را ارزیابی کنید و از آن‌ها بخواهید که توصیه‌هایی برای بهبود ارائه دهند. این موضوع به دریافت مشاهدات و یادداشت‌برداری در ابتدای فرآیند تیم‌سازی نیز کمک خواهد کرد. به این ترتیب قادر خواهید بود پویایی فعلی تیم خود را با گذشته مقایسه کنید.

یکی از ابزارهایی که به مدیران در ارزیابی پیشرفت و کیفیت کار کمک می‌کند، برنامه حضور غیاب است.
7.   پرداختن به موفقیت‌ها
پیروزی‌ها و موفقیت‌های کوچک و بزرگ را به طور مداوم با اعضای تیم جشن بگیرید. اذعان به پیشرفت باعث تجدید انگیزه و انرژی خواهد شد و از فرسودگی شغلی جلوگیری خواهد کرد. به کارکنانتان نشان دهید که نتیجه سخت کوشی و تلاششان را می بینید و آنها را به سمت تعالی مستمر تشویق کنید. به داشته باشید که دستاوردهای اعضای تیم باید به موقع تحسین شود تا بتوانند مزایا و لذت آن را به خوبی احساس کنند.مزایای تیم ­سازی چیست؟

با توجه به آنچه تا به اینجا عنوان شد می توان ادعا کرد که تیم سازی در منابع انسانی و سایر بخش های یک سازمان و شرکت، از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است و مزایای زیادی به دنبال دارد. در این بخش به مهم ترین مزایای تیم سازی و کار تیمی اشاره خواهیم کرد:
– افزایش بهره¬وری
– افزایش خلاقیت و نوآوری
– تقویت ارتباطات
– بهبود روحیه
– اعتماد سازی
– شناسایی و کشف رهبران
– کشف نقاط قوت و ضعف
– افزایش اعتمادبه نفس
– تقویت انگیزه
– همکاری الهام بخش
– ایجاد یک محیط کاری مثبت و سالم
– بهبود تعامل با سایر بخش ها
– پیشگیری از مشکلات

سخن پایانی

تیم سازی از عناصر مهمی تشکیل می شود. با این حال می توان گفت که تیم سازی تماماً در مورد ایجاد روابط کاری مؤثر است. در تیم‌هایی که اعضای آن کمترین درگیری و چالش را با یکدیگر دارند، عملکرد رو به روشد و بهتری مشاهده می شود. اتحاد و هماهنگی اهداف و تقسیم نقش ها، بخشی از فعالیت های تیم سازی و همچنین حل مشکلات تیمی است. تیم سازی و کار تیمی باعث افزایش قدرت شرکت خواهد شد. در واقع شما واحدهای کاری خواهید داشت که بر روی اهداف و چشم انداز شرکت تمرکز دارند و این امر، اثربخشی سازمانی را بهبود می بخشد. در نهایت، مطمئن شوید که از تیم های خود قدردانی می کنید تا انگیزه آن ها به طور قابل توجهی افزایش دهید.
سوالات متداول
– مهم‌ترین نکته در تیم‌سازی چیست؟
ارتباط موثر، مهم ترین بخش کار تیمی است. تیم‌سازی و کار تیمی نیاز مبرمی به مهارت شنیداری دارد.
– عناصر کلیدی در تیم سازی چیست؟
مولفه ها و عناصر کلیدی تیم سازی شامل اعتماد، ارتباط و همدلی است.
– فعالیت‌های تیم‌سازی چه تأثیری دارند؟
فعالیت‌های تیم‌سازی می‌توانند راهی قدرتمند برای توسعه همکاری و اعتماد، بهبود انگیزه، پرورش نقاط قوت و رفع نقاط ضعف باشند. با این حال، باید به درستی برنامه‌ریزی شوند.

Leave a comment

مشاهده
درگ