Skip links
تفکر سیستمی

مهم‌ترین معیارهای تفکر سیستمی چیست؟

تفکر سیستمی به عنوان یک رویکرد قدرتمند برای حل مسائل به شمار می­‌آید و دارای ابزارها و روش‌های گوناگونی است. تفکر سیستمی که به طور کلی به عنوان راهکاری برای تشخیص مسائل همه­‌جانبه و پیچیده در عملیات تجاری و روند کار فنی مورد استفاده قرار می‌­گیرد، روی “سیستم” به عنوان یک کل متمرکز است. به­‌کارگیری درس‌­ها و نکات تفکر سیستمی در زندگی شخصی و حرفه‌­ای، کمک بزرگی به حل چالش‌­های فراگیر و مکرر خواهد کرد. در این مقاله، تفکر سیستمی به زبان ساده را تعریف خواهیم کرد و به بررسی مهم‌ترین معیارهای تفکر سیستمی در مدیریت و سازمان خواهیم پرداخت.

  • تفکر سیستمی چیست؟
  • معیارها و عناصر کلیدی تفکر سیستمی چیست؟
  • مزایای استفاده از تفکر سیستمی در مدیریت سازمان چیست؟
  • نحوه استفاده از تفکر سیستمی

تفکر سیستمی چیست؟

تفکر سیستمی را می‌­توان یک شیوه تحلیلی همه­‌جانبه، برای درک نحوه تعامل مولفه‌­ها و اجزای مختلف یک ساختار یا سیستم تعریف کرد. به عبارتی، تفکر سیستمی که اغلب برای اهداف تحقیق و توسعه در مطالعات و زمینه‌­های مختلفی به کار گرفته می­‌شود، یک نگرش منسجم و کلی­‌نگر است که به بسترسازی اطلاعات کمک می‌­کند. برخلاف دیگر روش‌­های متداول و مرسوم آنالیز که به طور معمول عناصر گوناگون یک سیستم را برای کشف راهکارها جدا می‌کنند، تفکر سیستمی به مطالعه تمام عناصر و تأثیری که بر یکدیگر می‌­گذارند، می­‌پردازد.

سازمان­‌ها و کسب­‌وکارهای بزرگ اغلب با استفاده از روش­‌ها و ابزارهای تفکر سیستمی می‌توانند راهکارهای کارآمدی برای حل چالش‌­های بلندمدت و پیچیده پیدا کنند. در واقع تفکر سیستمی در سازمان‌­ها و تجارت برای حل مشکلاتی قابل ­استفاده و مفید است که با وجود تلاش­‌های زیاد برای تشخیص الگوهای علت و معلولی، همچنان نمی­‌توان آن‌­ها را حل کرد. طبق این نگرش چندرشته­‌ای و چندمنظوره، تمام سیستم­‌ها را می‌­توان به عنوان بخش­‌های متکی و وابسته به یکدیگری در نظر گرفت که تحت تأثیر زمان، محیط، مکان و مولفه­‌های دیگر هستند. هدف از به‌­کارگیری رویکرد تفکر سیستمی، تشخیص هم­‌افزایی بین این بخش‌­ها و تعیین عملکرد درست این مولفه‌هاست.

تفکر سیستمی در مدیریت

معیارها و عناصر کلیدی تفکر سیستمی چیست؟

تفکر سیستمی به طور معمول دارای شش مولفه کلیدی است:

1­- ارتباطات متقابل: تفکر سیستمی نشان می­‌دهد که زیرسیستم­‌ها و بخش‌­های مختلف یک سیستم بزرگ، همیشه به شکل خطی با یکدیگر متصل نیستند. با این وجود، یک شبکه تعاملاتی وجود دارد که بر رفتار آن­ها تأثیرگذار است. به این ترتیب، رویکرد تفکر سیستمی به جای در نظر گرفتن وجوه بزرگ­‌تر یا مهم­‌تر یک سیستم، بر تمام اجزا به طور یکسان تمرکز دارد.

2. تلفیق: ترکیب و همکاری دو یا چند بخش از یک سیستم با یکدیگر، باعث ایجاد یک نتیجه جدید خواهد شد. درک فرآیند تلفیق و آنالیز ماهیت پیچیده و پویا آن، امر بسیار مهمی برای تفکر سیستمی به شمار می­‌آید.

3­- خروجی: با توجه به این که نتیجه حاصل از فرآیند تلفیق بر کل سیستم اثر می­‌گذارد، دارای اهمیت بسیار زیادی است.

– حلقه‌های بازخورد: حلقه‌های بازخورد می‌­توانند در بررسی و یادگیری جریان اطلاعات بین بخش‌های گوناگون یک سیستم کمک کنند. به طور کلی، دو نوع حلقه­ بازخورد اصلی و رایج با عنوان “تقویت ­‌کننده” و “متعادل­‌ کننده” وجود دارد.

– علیت: این مولفه تفکر سیستمی، به درک نحوه تأثیرگذاری یک بخش سیستم بر بخش دیگر، اشاره دارد.

– نقشه‌برداری: متفکران سیستمی با استفاده از نقشه‌برداری سیستمی، فرآیندهای پیچیده را به تصاویر ساده‌تر و قابل درک‌تر تبدیل می­‌کنند.

مزایای استفاده از تفکر سیستمی در مدیریت سازمان

در بخش­‌های قبلی با مفهوم تفکر سیستمی به زبان ساده آشنا شدیم. تا اینجا متوجه شدیم که با کمک تفکر سیستمی می­‌توانیم کلیت­‌های پیچیده را شناسایی و حل کنیم. مدیران اغلب با چالش‌­های متعددی دست­‌و­پنجه نرم می‌­کنند و بیشتر اوقات، بسیاری از این چالش‌­ها با یکدیگر مرتبط هستند. زمانیکه مدیر یک سازمان شروع به ایجاد راه­ حل­‌های بخش­‌به‌­بخش می‌­کند، به احتمال زیاد با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

تفکر سیستمی در سازمان

در وهله اول، راه­ حل­‌های آن‌­ها ممکن است نادرست و معکوس باشد. به عبارت دیگر، حل مشکل اول می­تواند باعث بدتر شدن مشکل دوم شود. از طرف دیگر، این روش اغلب نیاز به صرف زمان و تلاش زیادی خواهد داشت. استفاده از تفکر سیستمی در مدیریت می­‌تواند هر دوی این مسائل را حل کند. برای درک بهتر این مبحث، در ادامه به مهم­ترین مزایای به­‌کارگیری تفکر سیستمی در مدیریت سازمان می­‌پردازیم.

  • دریافت یک نقشه راه

استفاده از تفکر سیستمی در سازمان این فرصت را در اختیار مدیران می­‌گذارد که کلیت مشکل و راه ­حل­‌های آن را ببینند. مدیران از طریق تفکر سیستمی می­‌توانند بهترین تصمیمات را به سرعت اتخاذ کنند. در واقع، متخصصان اذعان دارند که بخش قابل­ توجهی از رسیدن به یک بینش تجاری مفید، ناشی از تجزیه ­‌و تحلیل است. در این نوع سیستم، مشکلات مهم به بخش­‌های قابل­ کنترل تقسیم می­‌شوند تا بتوانیم اقدامات لازم را بر روی آن­ها اعمال کنیم.

از طرف دیگر، زمانی که از تفکر سیستمی در مدیریت سازمان خود استفاده می­‌کنید، به راحتی قادر خواهید بود چالش­‌های پیچیده را پشت سر بگذارید. به جای این که همواره در سردرگمی و آشفتگی به سر ببرید، با استفاده از تفکر سیستمی می‌­توانید یک نقشه واضح و راهنمای رو به جلو داشته باشید. علاوه ­بر این، این طرز فکر به شما امکان را می­‌دهد تا فرصت­‌های بالقوه‌­ای را ببینید که به طور مستقیم قابل­ شناسایی نیستند.

  • صرفه­‌جویی در زمان و انرژی

تفکر سیستمی کمک بزرگی به مدیریت موثرتر زمان و منابع می­کند. به عبارت ساده، شناسایی و درک کلیت مشکلات این امکان را در اختیار مدیران می­‌گذارد تا دریابند که همه قطعات، چگونه با یکدیگر مطابق و متناسب می­‌شوند. علاوه ­بر این، زمانی که از یک رویکرد سیستمی استفاده می‌­کنید، می­‌توانید راه ­حل­‌هایی ایجاد کنید که جنبه­‌های دیگر مشکل را نیز در نظر می­‌گیرد.

این موضوع یک مزیت بزرگ به شمار می‌­آید، زیرا از انجام کارهای غیرضروری و در نهایت اتلاف وقت جلوگیری می­کند. به­‌کارگیری رویکرد تفکر سیستمی در سازمان به مدیران اجازه می‌دهد که راه‌حل‌های قدرتمند و موثری را برای حل مشکلات متعدد تجسم کنند. بر همین اساس، مدیران و رهبران یک نقشه راه برای تصمیم­‌گیری هوشمندانه­‌تر و حل مسائل در اختیار خواهند داشت.

  • به حداقل رساندن تأثیرات ثانویه

هنگامی که از رویکرد تفکر سیستمی برای حل مسئله استفاده می­کنید، احتمال ایجاد تأثیرات ثانویه را به حداقل خواهید رساند. به عبارت دیگر، با درک تصویر کلان و در نظر گرفتن تمام جوانب یک موقعیت، هرگونه عواقب ناخواسته ناشی از اقدامات یا تصمیمات خود را کاهش می‌­دهید.

به عنوان مثال، فرض کنید برای تصمیم­‌گیری در مورد اخراج یا حفظ یکی از افراد تیم­‌تان در تلاش هستید. هنگام استفاده از رویکرد تفکر سیستمی می­توانید قبل از تصمیم­‌گیری، تمام پیامدهای بالقوه خوب و بد آن را در نظر بگیرید. این مزیت، احتمال بروز هرگونه پیامد منفی پس از اخراج افراد را به شدت کاهش می­‌دهد و به شما اطمینان می­‌دهد که همه افراد درگیر، اتفاق نظر دارند.

با تقسیم کردن مشکلات پیچیده به قطعات قابل مدیریت و کنترل این فرصت را دارید که سازمان­ یافته و منظم بمانید و با وجود تمام سردرگمی­‌ها و حواس­‌پرتی­‌ها، تصمیم­‌گیری‌های بهتری داشته باشید. علاوه­ بر این، درک نحوه کار و تعامل تمام عناصر با یکدیگر، شما را قادر می‌­سازد تا چالش­‌های بالقوه را قبل از وقوع پیش‌­بینی کنید و برای راه­‌ حل­‌های ممکن، برنامه‌­ریزی نمایید.

[irp posts=”11614″ ]

  • ایجاد یک چشم‌­انداز مشترک

زمانی که همه اعضای یک تیم برای یک هدف مشترک تلاش می‌­کنند، همه چیز قابل­ دسترس‌­تر خواهد شد. از طریق توسعه و اشتراک­‌گذاری یک چشم­‌انداز مشترک، تیم‌ها می‌­توانند به طور مؤثرتری با یکدیگر کار کنند و به موفقیت جمعی دست یابند. استفاده از ابزارهای تفکر سیستمی در مدیریت سازمان، یک روش عالی برای توسعه ایده­‌های مشترک و نقشه راه محسوب می‌‍­شود. در این شرایط، هر یک از اعضای تیم درک خواهند کرد که برای چه چیزی تلاش می­‌کنند و متوجه می‌­شوند که اقدامات آن­ها چگونه به هدف کلی کمک می­‌کند.

رویکرد تفکر سیستمی

یک رویکرد تفکر سیستمی به کمک شما می­‌آید تا بتوانید مأموریت، اهداف و مقاصد شرکت خود را به وضوح درک کنید. علاوه­ بر این، با تعیین اهداف قابل‌اندازه‌­گیری این اطمینان را خواهید یافت که تمام اعضای تیم شما، از وظایف و مسئولیت‌های خود برای به موفقیت رسیدن سازمان، آگاه هستند.

  • بازگویی داستان سیستم

هنگام توصیف شرکت یا محصول خود، استفاده از متدولوژی سیستم یک ضرورت است. با ایجاد مدلی از نحوه عملکرد سیستم، می­توانید اطلاعاتی را ارائه دهید که به راحتی قابل درک باشند و برای مشتریان بالقوه و سایر اعضای تیم شفافیت ایجاد کند. به این ترتیب، آن­ها قادر خواهند بود در مورد محصولاتی که می­‌خواهند خریداری کنند، تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. علاوه ­بر این، در مورد تغییرات یا پیشرفت­‌های جدید در صنعت شما به­‌روز خواهند ماند.

با استفاده از تکنیک‌های تفکر سیستمی در سراسر فرآیندهای تجاری و تلاش‌های بازاریابی می‌توانید داستان قانع‌کننده­‌ای ایجاد کنید که تیم شما را با برنامه‌ها و استراتژی‌هایش پیوند دهد. ممکن است متعجب شوید، اما رویکرد تفکر سیستمی در مدیریت سازمان یک راهکار عالی برای یکسان­‌سازی ارتباطات تیمی است.

به طور کلی، تفکر سیستمی ابزار قدرتمندی است که مدیران می­‌توانند از آن، برای ایجاد دنیایی بهتر برای همه استفاده کنند. هنگامی که مدیران به عنوان متفکر سیستم با یکدیگر کار می­‌کنند، قادرند راه­ حل‌­هایی ارائه دهند که مزایای همه­‌جانبه و فراگیری دارند.

آشنایی با نحوه استفاده از تفکر سیستمی

برای استفاده از تفکر سیستمی، روش‌­های متعددی وجود دارد. یکی از روش‌­ها این است که بخش‌های مختلف سیستم را شناسایی نمایید و سپس، از خود سؤالاتی در مورد نحوه عملکرد هر بخش بپرسید. به عنوان مثال، اگر یک فروشنده هستید، می‌­توانید سوالات زیر را برای خود مطرح کنید:

  • نحوه رفتار بازار هدف من چگونه است؟
  • مشتریان بالقوه من، چه نوع اعتراضاتی را مطرح می­کنند؟
  • چگونه می­توانم با محصولات یا خدمات خود، پاسخگوی این خریداران به بهترین وجه ممکن باشم؟

[irp posts=”9775″ ]

بعد از اینکه چند اصول اولیه در مورد سیستم خود یاد گرفتید، می‌­توانید با رسم نمودار حلقه سببی که کل وضعیت شما را نشان می­‌دهد، آغاز به کار نمایید. بیایید نحوه استفاده و پیاده‌­سازی تفکر سیستمی را مرحله­ به­ مرحله بررسی کنیم:

  • در نظر گرفتن عملکرد فعلی سیستم

زیرسیستم­‌هایی که ممکن است حوزه­‌های کسب­‌وکار مانند حسابداری یا منابع انسانی باشند را شناسایی کنید. در این زیرسیستم‌ها عناصر فردی از جمله افراد، فناوری و محیط فیزیکی را در نظر بگیرید. به نتایج زیرسیستم‌­ها و کل سیستمی که در حال حاضر وجود دارد، فکر کنید. نمودار سیستم خود را با داده­‌های تاریخی مقایسه نمایید تا دریابید که نتایج رفتار گذشته را به درستی پیش­‌بینی می­‌کند یا خیر.

  • شناسایی مشکل

در تعریف تفکر سیستمی به زبان ساده فهمیدیم که این رویکرد برای حل مشکلات طولانی ­مدت و پیچیده، بهترین گزینه است. چنین مسائلی به احتمال زیاد، سیستمی هستند. بنابراین، شناسایی و پیاده‌‍­سازی راه­ حل­‌های آن­‌ها نیاز به زمان زیادی دارد. شاید بهتر باشد با مشکلات کوچک­‌تر و قابل­ مدیریت شروع کنید و در طول زمان، پیچیدگی ایجاد نمایید. ترسیم نموداری از نحوه عملکرد سیستم در ابتدای کار، می‌­تواند مفید واقع شود. سپس، به کاوش در مناطقی بپردازید که نتیجه مطلوبی را ایجاد نمی­‌کنند.

  • همکاری با افراد دیگر

از طریق همکاری و کار کردن با افراد دیگر می­توانید دیدگاه‌­های بیشتری را در نمودار سیستم، مشکلات شناسایی ­شده و راه­ حل­‌های ممکن، بیاورید. انتخاب شرکا از بخش‌های دیگری که ممکن است دیدگاه‌های بسیار متفاوتی در مورد این موضوع داشته باشند، موثر و مفید است. بحث در مورد مشکل با کسانی که آشنایی بیشتری با سیستم آسیب ­دیده دارند، به نفع­تان خواهد بود. در شرایطی که یک دیدگاه کلی از چگونگی تأثیر مشکل بر کسب­‌وکارتان ندارید، به احتمال زیاد افرادی وجود دارند که با سیستم و مشکلات خاص آن آشنا هستند. نظرات و پیشنهادات آن‌­ها را برای بهبود وضعیت جویا شوید. ترسیم نمودار با همکاری یکدیگر، کار تیمی را ارتقا خواهد داد.

نحوه استفاده از تفکر سیستمی

  • درک مشکل

به یاد داشته باشید که مشکل و راه ­حل آن، به احتمال زیاد ناشی از یک شخص یا یک عنصر سیستم نیست. از تفکر سیستمی برای بررسی وضعیت با یک دیدگاه جدید استفاده کنید. به جای تشخیص فوری راه­ حل، باید هدف­تان رسیدن به درک کامل­‌تری از موضوع باشد. می­‌توانید با ایجاد نمودارهای ساده­‌ای شروع کند که شامل ضروری­‌ترین عناصر و جزئیات مشکل موجود است. الگوهایی به صورت آنلاین برای کمک به این مرحله وجود دارند.

  • شناسایی مداخلات

مداخلات احتمالی از جمله ایجاد یا از بین بردن پیوند بین عناصر موجود، کاهش تأخیر بین فعالیت‌ها، تعیین یک هدف و کند کردن یا تسریع فرآیند را شناسایی نمایید. هنگامی که به دنبال مناطقی برای ایجاد تغییر هستید، می‌توانید به جای مبادله عناصر فردی مانند استخدام یک کارمند جدید یا تغییر یک نرم‌افزار رایانه‌­ای، روی تعاملات درون سازمانی تمرکز کنید.

  • انتخاب راه حل‌­ها

درحین انتخاب مداخلاتی که می‌خواهید آن­ها را مورد آزمایش قرار دهید، به دنبال مداخلاتی باشید که در بلندمدت پایدار هستند. انتخاب راه­ حل­‌هایی که هم می­‌توانند در کوتاه­­ مدت و هم بلندمدت تاثیرگذار باشند، کمک بزرگی به شناسایی و تصحیح نتایج غیرمنتظره خواهند کرد.

  • ساده­‌سازی تغییرات

زمانی‌که صحبت از راه ­حل­‌های پیشنهادی به میان می‌­آید، بهتر است بدانید که تحلیل شما از سیستم، همواره در حال تغییر خواهد بود. اگر دیگران را دعوت کنید که نظر بدهند، بیشتر درگیر این روند خواهند شد. مشارکت دادن کارکنانی که تغییرات پیشنهادی به طور مستقیم بر آن­ها تأثیر می­‌گذارد، مفید خواهد بود. در واقع چنانچه آن­ها بتوانند استدلال پشت تغییرات را درک کنند، به احتمال زیاد با تغییرات مثبت سازگار می­‌شوند. شما می‌­توانید برای نظارت بر تغییرات پیشنهادی خود، افراد دیگری را انتخاب نمایید و نشان دهید که خودتان از تغییرات استقبال می­‌کنید.

  • جمع­‌آوری بازخوردها

کانال‌های ساده­ای برای افراد ایجاد کنید تا با ارائه بازخوردهای خود در مورد راه‌حل‌ها و پیشنهادات شما، به بهینه‌­سازی وضعیت کمک کنند. همچنین می­‌توانید جلساتی را برگزار نمایید تا دیگران ترغیب به اشتراک­ گذاری تجربیات خود، در مورد راه ­حل­‌ها شوند. استقبال از بازخورد در مراحل اولیه تغییر، به شما کمک می‌­کند تا تأثیرات کلی تغییرات را تشخیص دهید.

  • پیش­‌بینی نیازهای آتی

شما می­‌توانید به صورت دوره‌­ای، سیستم­‌های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید با آخرین توصیه­‌های صنعت همراه هستید. علاوه­ بر این، دعوت از کارکنان برای ارائه پیشنهادهایی جهت اعمال بهبودهای آینده در سیستم، به شما کمک بزرگی خواهد کرد. شما می­توانید با استفاده از شبیه‌­سازی­‌های کامپیوتری، نمودارهای حلقه سببی و نمودارهای رفتار در طول زمان، سیستم خود را مدل­سازی کنید. این ابزارها برای شبیه­‌سازی تأثیر تغییرات بر کل سیستم، قابل ­استفاده هستند.

تفکر سیستمی در کسب و کار

  • استمرار اعمال تحولات و تغییرات مورد نیاز

بخشی از تفکر سیستمی، در مورد به‌روزرسانی مداوم مدل‌های شما بر اساس داده‌ها، مسائل و نتایج جدید به دست آمده از سیستم است. اصلاح مدل در طول زمان باعث می­‌شود همواره مرتبط با سازمان‌­تان باقی بماند. تغییرات گذشته را به طور دوره‌ای مرور کنید تا مطمئن شوید که هنوز هم تأثیر مثبتی بر کسب‌وکار دارند. در واقع، سیستم‌هایی که در گذشته کار می‌کردند، ممکن است با تکامل کسب‌وکار نیاز به تعدیل داشته باشند.

جمع­‌بندی

در دنیای پرسرعت امروزی، تفکر سیستمی در سازمان­‌ها و کسب وکارها یک ابزار حیاتی به شمار می‌­آید. مدیران با استفاده از تفکر سیستمی می­‌توانند کسب­ وکار خود را به خوبی اداره کنند. با درک نحوه عملکرد و تعامل سیستم‌­ها، مدیران قادرند مشکلات را به سرعت تشخیص دهند و گام‌­های مناسب را برای رفع آن­‌ها بردارند. تفکر سیستمی فرآیند پیچیده‌­ای نیست، اما مدیران برای درک مفاهیم و به­‌کارگیری آن­‌ها در محل کار خود، باید همواره در تلاش باشند.

سوالات متداول

  • ابزارهای تفکر سیستمی چیست؟

از نمودار رفتار در طول زمان (BOT)، نمودار حلقه سببی (CLD)، شبیه‌ساز پرواز مدیریت و مدل شبیه­‌سازی می­توان به عنوان برخی از کاربردی‌­ترین ابزارهای تفکر سیستمی نام برد.

  • مفهوم کلیدی تفکر سیستمی چیست؟

مفهوم کلیدی تفکر سیستمی این است که یک سیستم از بخش­‌های مرتبط و وابسته به هم تشکیل می‌­شود و درک روابط و تعاملات بین این بخش­‌ها برای حل مشکل و تصمیم‌­گیری موثر، ضروری است.

  • دلیل اهمیت تفکر سیستمی در مدیریت سازمان­‌ها چیست؟

تفکر سیستمی رهبران و مدیران را قادر می­‌سازد تا مشکلات و فرصت­‌ها را به طور کلی و جامع ببینند، دلایل ریشه‌­ای راشناسایی کنند و استراتژی‌­های موثری برای بهینه‌­سازی سیستم‌­ها و فرآیندهای پیچیده ایجاد نمایند.

Leave a comment

مشاهده
درگ