Skip links
افزایش انگیزه کارکنان

آشنایی با راه‌های افزایش انگیزه کارکنان در سازمان

به عنوان یک مدیر، راه‌های افزایش انگیزه کارکنان اغلب بر عهده شماست که مطمئن شوید که به درستی آنان را برای تکمیل وظایفی که به نفع شرکت است، تشویق می‌کنید. ایجاد انگیزه در کارکنان، می‌تواند روحیه شرکت و نتیجه کار شما را تقویت کند. در اینجا چند پیشنهاد و راهنمایی در مورد راه‌های افزایش انگیزه کارکنان ارائه شده است.

انگیزه چیست؟

انگیزه انسانی شامل ترکیبی از عواملی است که رفتار و اعمال فرد را جهت دستیابی به هدفی خاص هدایت می‌کند. مدیران فکر می‌کنند اگر فردی در کار بدون انگیزه است، در سایر زمینه‌ها نیز بی‌انگیزه است، در حالی که بی‌انگیزه بودن در هر موردی، علت‌های مختلفی دارد. واقعیت این است که انگیزه همیشه وجود دارد، مدیران فقط باید راه ایجاد آن در سازمان را پیدا کنند.

چه چیزی باعث از دست دادن انگیزه کارکنان می‌شود؟

فقدان انگیزه می‌تواند ناشی از عوامل زیادی باشد، از جمله:

  • کسالت
  • عدم اعتماد به تصمیمات مدیریتی
  • حجم کار غیر قابل‌کنترل
  • محیط کاری نامناسب
  • عدم پیشرفت شغلی
  • احساس عدم قدردانی
  • مسائل خارج از کار مانند بیماری خانوادگی، سوگ یا نگرانی

نشانه‌های بی انگیز‌گی کارکنان

یکی از راه‌های ‌افزایش انگیزه کارکنان این است که مواظب هرگونه تغییر در رفتار یا نگرش باشید. به عنوان یک مدیر، ایجاد یک رابطه قوی با کارمندان به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که مشکل چیست؟ برخی از نشانه‌های بی‌انگیزگی کارمندان عبارتند از:

  • عدم وقت‌شناسی، دیر رسیدن به محل کار یا افزایش زمان شروع کار پس از رسیدن به دفتر
  • تغییر خلق و خو نسبت به همکاران
  • افزایش دفعات غیبت از محل کار که در دستگاه‌ حضور و غیاب چشمی و غیره ثبت می‌شود
  • عدم تمرکز و دوری از همکاران
  • نظرات نامناسب یا منفی
  • عدم توجه به جلسات تیم
  • افزایش بی‌میلی برای پذیرفتن مسئولیت

یک کارمند بی‌انگیزه علاوه‌بر تأثیر بر نتیجه کار، می‌تواند بر کل تیم نیز تأثیر بگذارد و جو منفی ایجاد کند. علاوه‌بر این، با افزایش غیبت یا تأخیر در محل کار و عدم تمرکز بر روی کارهای روزانه، سایر کارمندان ممکن است در تلاش برای رفع سستی کارمند بی‌انگیزه دچار استرس شوند.

[irp posts=”9883″ name=”مدیریت استرس شغلی | راهکارهای مدیریت استرس کاری”]

با گذشت زمان، این رویه می‌تواند منجر به بی‌انگیزگی بیشتر اعضا در تیم شود، زیرا همکاران احساس می‌کنند بیش‌از‌حد وظایف خود کار می‌کنند و مورد قدردانی قرار نمی‌گیرند. در واقع، افراد زیادی با سرگرمی‌ها و کارهایی که خارج از محل کار از آن لذت می‌برند، انگیزه بیشتری دارند. اگر با یک کارمند بی‌انگیزه سر و کار دارید، به یاد داشته باشید که ممکن است یک موضوع خارج از کار باشد.

انگیزه چیست؟

برخی از مشکلات شخصی عبارتند از:

  • فرسودگی شغلی کارکنان
  • مسائل مربوط به سلامت روان
  • استرس کوتاه مدت برای شروع کار جدید
  • مقابله با بیماری یا مرگ یکی از عزیزان
  • بیماری جسمی
  • رضایت (شاد بودن در طول روز کاری)
  • عدم اعتماد به نفس
  • حواس‌پرتی به دلیل کار از خانه

چگونه انگیزه کارکنان را افزایش دهیم؟

یکی از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان، این است که روی روابط خود با تک‌تک کارکنان و تیم کلی کار کنید. این کار، نه تنها به شما کمک می‌کند که زودتر بی انگیزگی را تشخیص دهید، بلکه داشتن یک رابطه نزدیک و حمایتی با تیم می‌تواند به کارکنان کمک کند تا با اطمینان از این که احساس ارزشمندی، احترام و گوش دادن به آن‌ها می‌کنند، انگیزه داشته باشند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کارمندان به دلیل مشکلاتی که با مدیران خود دارند، شغل خود را ترک می‌کنند. مدیران مقدار زیادی از تجربه شغلی کلی یک کارمند را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به‌عنوان یک مدیر اجازه بازخورد دو طرفه را بدهید که مکرر، غیررسمی و صادقانه باشد. جلسات تیمی، ارزیابی عملکرد و برنامه‌ریزی توسعه کارمندان، داشتن طیف وسیعی از فرصت‌ها برای بازخورد و تعیین هدف کمک می‌کند تا تیم خود را در مسیر نگه دارید و پیشرفت آن‌ها را روشن کنید. همچنین تضمین می‌کند که کارمندان این شانس را دارند که در مورد هر موضوع یا نگرانی قبل از این که غافل‌گیر شوند، بحث کنند و بر شادی و انگیزه آن‌ها در نقش‌شان تأثیر بگذارد.

مدیران چگونه می‌توانند به اعضای تیم خود انگیزه بدهند؟

بسیاری از مدیران از «بگو و بفروش» استفاده می‌کنند تا کارمندان را وادار کنند تا دیدگاه‌های آن‌ها را ببینند یا مأموریت شرکت را بپذیرند. اما گاهی مدیران این را در نظر نمی‌گیرند که همه ما انگیزه‌ها و روندهای فکری متفاوتی داریم. شما نمی‌توانید کسی را متقاعد کنید که چیزها را به روش شما ببینید. به جای توسل به انگیزه‌های بیرونی، باید کارکنان خود را به انگیزه درونی‌شان معطوف کنید. شما باید یک محیط کاری فراهم کنید که انگیزه درونی ایجاد کند.

تفاوت کارمندان با انگیزه و بی‌انگیزه

تفاوت بین کارمندان راضی و ناراضی در محل کار و تأثیر آن‌ها بر همه معیارها شگفت‌انگیز است. به عنوان یک مدیر، این مسئولیت شماست که اطمینان حاصل کنید که همه افراد، انگیزه و تمایل مشابهی برای موفقیت دارند. نکاتی را در مورد نحوه ایجاد انگیزه در کارکنان بی‌انگیزه و توانمندسازی تیم خود برای ایجاد نتایج واقعا شگفت‌انگیز دنبال کنید!

به عنوان یک مدیر تیم یا یک متخصص منابع انسانی، برای شما مهم است که قبل از برچسب زدن به آن‌ها به عنوان “بی‌انگیزه” یا “تنبل” رفتار کارکنان را از نزدیک مشاهده کنید. ممکن است دلیل موجهی وجود داشته باشد که یک کارمند در حد مطلوب عمل نمی‌کند. با ابراز نگرانی، این پیام را می‌فرستید که به سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهید و صرفا بر روی نتیجه کار تمرکز ندارید.

افزایش انگیزه

احساس بی‌انگیزگی علاوه بر تاثیر بر بهره‌وری یک کارمند خاص، می‌تواند اطرافیان و فضای عمومی یک بخش یا اداره را نیز تحت تاثیر قرار دهد. حواس پرت بودن یک ویژگی مشترک افرادی است که انگیزه ندارند. کارمندان بی‌انگیزه ممکن است در طول ساعات کاری از مرخصی شخصی بیشتری مانند قرار ملاقات‌های پزشکی استفاده کنند. این زمان مرخصی معمولا به عنوان مرخصی سالانه در نظر گرفته نمی‌شود و بنابراین هزینه و زمان زیادی برای سازمان شما به همراه دارد.

[irp posts=”8393″ name=”با انواع مرخصی کارمندان آشنا شوید”]

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان

یکی دیگر از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان این است که علت اصلی مشکلات انگیزشی را به طور دقیق شناسایی کرده تا اطمینان حاصل کنید که مشکلات به‌درستی مورد توجه قرار می‌گیرند، نه این که آن را کتمان کنید تا متوجه شوید که مسائل هنوز وجود دارند. در ادامه مقاله به معرفی راه‌های افزایش انگیزه کارکنان می‌پردازیم.

  • انعطاف‌پذیری داشته باشید

نشان‌دادن این که به‌عنوان یک کارفرما می‌توانید انعطاف‌پذیر باشید و با نیازهای کارکنان خود سازگار شوید، از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان است. کارکنانی که می‌توانند در صورت نیاز از راه دور یا در ساعات مختلف کار کنند، از سوی سازمان احساس ارزش و احترام می‌کنند و در مقابل، انگیزه و بهره‌وری بیشتری خواهند داشت.

  • پیشنهاد شغلی

بیشتر کارمندان فرصتی برای پیشرفت در نقش‌های خود می‌خواهند و اگر پیشرفت کافی وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد انگیزه خود را از دست می‌دهند و در نهایت به دنبال شغلی دیگر می‌گردند. اجازه دهید کارمندان بدانند که یک مسیر شغلی برای آن‌ها در شرکت وجود دارد که می‌توانند در پروژه‌های دیگری شرکت کنند و مسئولیت خود را برای حفظ و مهارت‌های کسب درآمد انجام دهند.

  • فضای کاری را تقویت کنید

تاثیر بهبود فضای کاری، یکی از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان است. مواردی مانند اثاثیه، گیاهان یا آثار هنری که فضای کار را روشن می‌کند، می‌توانند بهترین تاثیر را داشته باشند.

  • کار بزرگ را تشخیص دهید

چه کسی در تیم شما به‌طور معمول بالاتر از انتظارات عمل یا به نوعی رفتار می‌کند که ارزش‌های شرکت شما را منعکس می‌کند؟ وقتی از کارمندان به خاطر تلاش‌هایشان قدردانی می‌کنید، به افزایش انگیزه کارکنان دیگر کمک می‌کنید. لذا سعی کنید نگرش و همچنین عملکرد را تشخیص دهید.

  • رفتار یکسان با همه باعث بی‌انگیزگی می‌شود

رفتار یکسان با همه عالی به نظر می‌رسد، اما در واقع در یک محیط شرکتی می‌تواند به روحیه و انگیزه کلی کارکنان آسیب برساند. اگر برجسته‌ترین و پربازده‌ترین کارمندان شما بدانند که با آن‌ها دقیقا مانند کم‌بازده‌ترین اعضای تیم رفتار می‌شود، احساس آن‌ها نسبت به کار چه خواهد بود؟

به این ترتیب، آن دسته از افراد با عملکرد پایین هم هیچ انگیزه‌ای برای بهبود احساس نخواهند کرد. یکی از راه‌های انجام این کار این است که بدانید کارکنان شما چه زمانی به حمایت نیاز دارند و چه زمانی باید تنها بمانند تا کار خود را به بهترین نحو انجام دهند.

  • گرفتن دستاوردها

یکی از راهکارهای افزایش کارایی کارکنان، عدم تمجید یا تشخیص ساده از یک کار است که به خوبی انجام شده است. دانستن این که کارمند کار خود را به خوبی انجام داده‌، کافی نیست: این امر حیاتی است که توسط همتایان و مدیران به شکل مطلوب دیده شود. یک رهبر خوب به طور غریزی متوجه خواهد شد که چه زمانی باید دستاوردها را تشخیص دهد و تمجید کند و مهم‌تر از همه، چقدر یک “آفرین!” ممکن است تأثیر قابل توجهی بر یک عضو تیم نسبت به دیگری داشته باشد.

اصول ایجاد انگیزه در کارکنان

  • اجتناب از رهبر بودن و نمونه نبودن

شما به دلایلی مدیر هستید و می‌توانید افراد را رهبری کنید. پس چرا این همه مدیر به خوبی مدیریت نمی‌کنند؟ برخی رویکرد «آن‌طور که من می‌گویم را انجام بده، همان‌طور که من انجام می‌دهم را نکن» اتخاذ می‌کنند: برخی دیگر ممکن است گاهی از سایه‌های خود بترسند. به هرحال هرکدام از این جهت‌ها تأثیر منفی و معناداری بر انگیزه خواهند داشت. اگر یک مدیر اساسا فقط مراحل را طی و نسبت به نقش خود، بی‌تفاوت رفتار می‌کند، بدیهی است که تیم او نیز همین کار را خواهد کرد.

درعوض، شما باید به درستی رهبری کنید. از کارهای سخت نترسید. هنگامی که نیاز به انجام یک کار سخت دارید، تیم خود را جمع کنید و نشان دهید که خودتان چه کاری می‌توانید انجام دهید. برای انجام کار، پشتکار و عزم راسخ نشان دهید و این کار را با حداقل هیاهو و درام انجام دهید. در عین حال، از رهبربودن خجالت نکشید. تصمیمات مهم بگیرید، در صورت لزوم کار را محول و تقسیم کنید، تیم خود را تشویق کنید تا بهترین کار را انجام دهند. مهم‌تر از همه، خود را اصولی، ثابت و منصف نشان دهید. این کار را انجام دهید تا روحیه لازم کارکنان را تضمین کنید.

  • ارتباطات یک خیابان یک طرفه نیست

شاید یکی از بزرگ‌ترین راه‌های افزایش انگیزه کارکنان، نحوه ارتباط شما با آنان باشد. واقعا هیچ‌چیزی برای روحیه کارمندان، آسیب‌رسانتر از این نیست که آن‌ها در جریان اطلاعات و تصمیمات مهم قرار نگیرند. بنابراین، یک مدیر خوب روشی باز و شفاف برای برقراری ارتباط با کارکنان خود خواهد داشت. گاهی‌اوقات، انتقال اطلاعات و تصمیمات از بالا خواهد بود. با‌این‌حال، آن‌ها متوجه خواهند شد که ارتباط به‌صورت دوطرفه کار می‌کند و هرگز کافی نیست که به کسی چیزی بگوییم: فرد باید بتواند خوب گوش کند. اگر کارمندی مشکلی داشته باشد، باید آن را مطرح کند.

[irp posts=”8340″ name=”معرفی روش‌هایی برای ارتباط موثر با کارکنان دورکار”]

  • با تیم خود به‌عنوان شخص رفتار کنید نه کارمند

کارمندان شما در درجه اول افراد مجزایی هستند. باید به سرگرمی‌ها، علایق، خانواده و غیره کارمند خود توجه کنید. البته هیچ کس از شما انتظار ندارد که در مورد هر فرد، تحقیقات زیادی انجام دهید، اما داشتن کمی اطلاعات از راه‌های افزایش انگیزه کارکنان است.

Leave a comment

مشاهده
درگ