Skip links
توسعه کارمندان

اصلی‌ترین روش‌های توسعه کارمندان چیست؟

توسعه کارمندان فرصتی است که کارفرمایان باید جهت موفقیت شرکت و مجموعه خود از آن بهره ببرند. در این مطلب سعی ما بر این است که شما را با روش‌های توسعه منابع انسانی آشنا کنیم. شما با خواندن این مقاله، نحوه بهوره‌وری از این روش‌ها را نیز فرا خواهید گرفت. علاوه‌بر این به شما خواهیم گفت که هریک از روش‌های رشد و توسعه کارکنان برای ارتقاء کدام مهارت‌ها مناسب است. با فراگیری و استفاده از مطالبی که در ادامه به شما می‌گوییم، می‌توانید زمینه رشد و پیشرفت کارکنان و در نتیجه آن ارتقاء و توسعه شرکت را فراهم آورید. با ما همراه شوید تا اصلی‌ترین روش‌های آموزش و توسعه منابع انسانی را در اختیار شما قرار دهیم.

توسعه کارمندان چیست؟

توسعه کارمندان سازمان به این معناست که شما به‌عنوان کارفرمای یک مجموعه، با ارائه آموزشات تخصصی مختلف و همچنین حمایت از کارمندان، شرایط لازم برای رشد و توسعه مهارت‌های آن‌ها را فراهم کنید. نکته بسیار مهمی که لازم است حتما به آن توجه کنید، این است که تمرکز خود را فقط بر روی توسعه مهارت‌های فنی افراد قرار ندهید بلکه به آن‌ها در جهت ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌های غیر‌فنی نیز کمک کنید. از جمله مهم‌ترین و موثر‌ترین راه‌های رشد توسعه کارکنان می‌توان به منتورینگ، انتقاد از پرسنل و آموزش‌های کاربردی اشاره کرد.

آموزش و توسعه منابع انسانی

درباره توسعه کارمندان سازمان، باید به شما بگوییم که روش‌های متنوعی برای انجام این کار وجود دارد. اما کاری که شما می‌بایست انجام دهید، این است که بررسی کنید که کدام یک از این روش‌ها برای توسعه کارکنان مجموعه شما موثر‌تر هستند؟

آموزش و توسعه منابع انسانی

روش‌های توسعه کارمندان

با مطالعه روش‌هایی که در ادامه با شما در میان می‌گذاریم، می‌توانید به‌راحتی به این موضوع پی برده و بهترین روش‌ها را برای موفقیت سازمان‌تان انتخاب کنید.

تاثیر آموزش بر توسعه کارمندان

در زمینه ارتقای مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم، همچون مدیریت زمان و ارتباطات، می‌توان از آموزش به‌عنوان یک راهکار بسیار مؤثر نام برد. این روش از طریق راه‌هایی مثل محول‌کردن وظایف گروهی و فردی، شبیه‌سازی‌ها، پادکست‌ها، فیلم‌های آموزشی و سخنرانی‌های علمی، این بعد آموزشی قابلیت اجرا دارد. همه این راه‌های مذکور نیز به دو روش رسمی و غیر رسمی انجام می‌شود.

[irp posts=”8586″ name=”آشنایی با مدل‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها”]

در روش رسمی، آموزش‌ها با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های تخصصی توسط کارفرما صورت می‌گیرد. حتی گاهی برای جدیت بیشتر، این کار با استفاده از نرم افزار حضور و غیاب اندروید یا ios انجام می‌شود. در حالی که در روش غیررسمی، کارکنان باید به‌صورت خودجوش و با دیدن ویدیو‌های آموزشی مربوطه و وبلاگ‌ها و همچنین مطالعه کتاب‌های آموزشی در جهت پیشرفت خود گام بردارند.

هرکدام از روش‌های گفته‌شده باید طبق نیاز مجموعه برگزیده شود. به‌طور مثال برای آموزش یک تجارت و فرایند‌هایی که نیازمند دقت زیاد هستند، روش آموزش رسمی توصیه می‌شود. امکان یادگیری این مهارت‌ها از طریق دیدن ویدیو‌های آموزشی امکان‌پذیر نیست. برای آموزشات عمومی و غیر تخصصی می‌توان روش آموزشی غیر رسمی را به کار برد.

تعویض وظایف کارکنان با یکدیگر

این روش، بهترین گزینه جهت ارزیابی و ارتقاء خصوصیت انعطاف‌پذیری در کارکنان مجموعه است. شیوه انجام کار به این صورت است که کارکنان به‌صورت داوطلبانه اقدام به تعویض وظایف خود با دیگر کارکنان می‌کنند. این کار می‌تواند توسط کارفرما نیز انجام شود. هدف از این اقدام این است که کارکنان با چرخش وظایف خود، مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. در این راه، کارفرمایان نقش مهمی دارند. آن‌ها باید بررسی کنند که کارمندان قصد توسعه کدام‌یک از مهارت‌های خود را دارند و پس از پی‌بردن به این موضوع، افراد را در مسیر درست قرار دهند.

یعنی با توجه به اطلاعاتی که از کارمندان دارند، وظایف و تکالیف را به آن‌ها بسپارند. این مسئولیت‌ها و نقش‌ها به مرور زمان سبب توسعه کارمندان و مهارت‌های آنان در حیطه‌های مختلف کاری خواهد شد. این روش علاوه بر بالابردن مهارت‌های فنی و تخصصی، می‌تواند توانایی‌ها و قابلیت‌های شخصی و درونی را نیز بهبود ببخشد. برای مثال به بالابردن مهارت مدیریت زمان منجر شود. کنترل فرد بر استرس شغلی را افزایش داده و به او در حل تعارضات کمک کند.

توسعه منابع انسانی به وسیله کوچینگ

هنگام بررسی روش‌های توسعه کارمندان، تاثیرات کوچینگ را نمی‌توان انکار کرد. این روش توسعه معمولا برای مدیران ارشد مجموعه کاربرد دارد. مدیرانی که سرپرستی چندین کارمند را به عهده می‌گیرند. با این روش می‌توان از یادگیری سریع مسائل کاری توسط پرسنل شرکت مطمئن شد. البته لازم به ذکر است که این کار ممکن است کمی زمان‌بر باشد. این راه یکی از گزینه‌های عالی برای فرا‌گرفتن مهارت‌های مدیریتی و تخصصی است. به طور معمول کوچینگ، قابلیت ارتقاء مهارت‌های فنی را داراست. به‌علاوه می‌تواند در تقویت توانایی‌های فردی همچون کنترل استرس شغلی نیز تاثیرات بسیار زیادی داشته باشد.

منتورینگ، روشی عالی در توسعه کارمندان سازمان

منتورینگ از دیگر روش‌های رشد و توسعه کارمندان است که مختص کارمندان ارشد است. کاربرد این روش در تقویت مهارت‌های بسیار مهم و تاثیرگذاری همچون ارتباطات سازنده، تفکر انتقادی، رهبری پروژه، هدف‌گذاری بلندمدت و مدیریت استراتژیک، به چشم می‌خورد. درحالی که در سطوح پایینی مثل سرپرست حسابداری کاربرد ندارد. در این سطح می‌توان از روش کوچینگ بهره برد.

تاثیر آموزش بر توسعه کارمندان

روش کار منتورینگ این‌گونه است که کارمندان دارای رتبه و سطح بالا در سازمان می‌توانند با نظارت کارفرما، کارمندان را برای اهداف خاصی پرورش و ارتقاء دهند. این اقدام در یادگیری همه مهارت‌ها از توانایی‌های مدیریتی گرفته تا قابیلت‌های ارتباطی مؤثر است. این مورد خصوصا در هنگام آموزش یک نکته جدید و یا پرورش مهارت خلاقیت کاملا مشهود است.

کارگاه‌ها و کارگروه‌ها

این روش توسعه کارمندان سازمان، امکان ارتباط کارمندان را با دیگر افراد در داخل و خارج از سازمان فراهم می‌آورد. برقراری رابطه میان کارمندان با همکاران داخلی و خارجی در ایجاد بینش‌های مفید و ارتباط مؤثر و حل مساله نقش‌به‌سزایی دارد. استفاده از این راهکار، در تقویت قابیلیت‌هایی مثل کار گروهی و توانایی برقراری ارتباط بین کارکنان، مؤثر است. این روش برای موارد بی‌شمار دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد. مواردی از قبیل رهبری، سخنرانی، کار گروهی و شبکه‌سازی که در دستیابی شرکت شما به موفقیت تعیین‌کننده هستند.

[irp posts=”8340″ name=”معرفی روش‌هایی برای ارتباط موثر با کارکنان دورکار”]

شبیه‌سازی شرایط مختلف برای یادگیری بهتر

شبیه سازی یکی از روش‌های توسعه و حفظ منابع انسانی است که محبوبیت بسیار بالایی بین کارمندان مجموعه‌ها و سازمان‌ها پیدا کرده ‌است. دلیل این محبوبیت، تاثیرگذاری و جذابیتی است که این روش دارد. در این روش، کارمندان با فرو‌رفتن در یک نقش خاص به مهارت‌آموزی در آن زمینه می‌پردازند. مثلا آن‌ها در نقش کارمند، با یک ارباب رجوع عصبانی مواجه می‌شوند. این شرایط به کنترل خشم آن‌ها و همچنین آرام‌سازی مشتری کمک می‌کند.

در برخی موارد نیز ممکن است نیاز باشد که یک محیط جدید طراحی شود. مانند مهارت‌های آتش‌نشانی و خلبانی که در هر محیطی قابلیت آموزش را ندارند. بلکه باید در محیطی شبیه‌سازی شده آموزش داده شوند. روش شبیه‌سازی علاوه‌بر توانایی‌های فنی در افزایش مهارت‌های ارتباطی نیز تاثیر‌گذار است‌.

ارائه کنفرانس‌های آموزشی

در این روش توسعه کارمندان مثل کارگاه‌ها، کارکنان در شرایط یادگیری بین سازمانی و داخل سازمانی قرار می‌گیرند. این جلسات که در زمینه موضوعات ویژه‌ای برگزار می‌شوند، در تقویت مهارت‌های مختلف کارمندان، کمک زیادی به کارفرمایان خواهند کرد. کنفرانس‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، می‌توانند توانایی‌های تخصصی و فنی و همچنین توانایی‌هایی مثل روابط عمومی و مهارت مدیریت را ارتقاء دهند.

رشد و توسعه کارکنان با خودآموزی

در این روش، کارکنان با روی آوردن به کار‌هایی مثل تحقیق، کتاب خواندن و مطالعه و شرکت در دوره‌های آموزشی خارج از برنامه کاری و آموزشی شرکت به توسعه توانایی‌هایشان می‌پردازند. این آموزش‌ها ممکن است الزاما در زمینه‌های مورد نیاز شرکت نباشد. بلکه زمینه‌هایی هستند که افراد، تشخیص می‌دهند برای آن‌ها مثمرثمر خواهد بود.

رشد و توسعه کارکنان با خودآموزی

روش خودآموزی را می‌توان یکی از بهترین و مفیدترین روش‌های توسعه منابع انسانی به حساب آورد. چرا که در این روش کارمندان با توجه به علایق و سلایقی که دارند، دست به انتخاب دوره آموزشی زده و با شرکت در آن‌، اقدام به مهارت‌آموزی می‌کنند. این کار می‌تواند با تحریک حس کنجکاوی کارکنان، سبب افزایش خلاقیت در عملکرد آن‌ها شود.

گرفتن بازخورد برای شناسایی مهارت‌های مورد نیاز

یکی از روش‌های بسیار پر‌کاربردی که کارفرمایان باید مورد توجه قرار دهند، این است که در‌باره یکی از کارکنان مجموعه از کارکنان در سایر رتبه‌ها و سطوح کاری، بازخورد گرفته و نظرخواهی کنند. نظراتی که کارکنان مجموعه درمورد یک کارمند خاص ارائه می‌دهند، در تشخیص مهارت مورد نیاز هر شخص به کارفرما کمک می‌کند. با این کار شما می‌توانید کمبود‌ها و نقص‌های موجود را تشخیص داده و مهارت‌ها و توانایی‌های کارمندان را در همان جهات، تقویت کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله اطلاعات مورد نیاز شما برای توسعه کارمندان را ارائه دادیم. به‌کارگیری به‌جا و درست این اطلاعات می‌تواند با ارتقاء مهارت‌های مختلف در کارمندان، شرکت شما را به سمت موفقیت‌های خیره‌کننده هدایت کند. برای این که بتوانیم نتیجه بهتری از این روش‌های گفته‌شده دریافت کنیم، نیازمند دقت بالا و ریزبینی و نکته‌سنجی در تشخیص مهارت‌های مورد نیاز کارمندان هستیم.

این گونه می‌توانیم به‌صورت هدفمند به توسعه آن‌ها از نظر عملکردی بپردازیم. علاوه ‌بر روش‌های مذکور، روش‌های دیگری نیز برای توسعه منابع انسانی وجود دارد. ما سعی کردیم در این مقاله، چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی کنیم تا در هدایت مجموعه‌تان به سمت موفقیت، تاثیرگذار باشیم.

Leave a comment

مشاهده
درگ