Skip links
ویژگی مدیر منابع انسانی

آشنایی با 14 ویژگی مدیر منابع انسانی موفق

اصلی‌ترین ویژگی یک مدیر منابع انسانی، حفظ یکپارچگی ساختاری و سازمانی محل کار است. در حالی که ممکن است گاهی‌اوقات منابع انسانی به‌عنوان بازوی انضباطی یک شرکت در نظر گرفته شود، اما در واقعیت، مدیریت منابع انسانی دارای مسئولیت‌های حمایتی زیادی مانند مواردی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. از اطمینان از دریافت حقوق و مزایای کارکنان گرفته تا نظارت بر توسعه آنان از بخش‌های منابع از وظایف مدیریت منابع انسانی است تا هم کارفرمایان و هم کارمندان بتوانند در آن پیشرفت کنند.

در این مقاله از نانوواچ، با ویژگی‌های مدیر منابع انسانی بیشتر آشنا می‌شوید.

وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

به عنوان یک مدیر منابع انسانی، معمولا بسته به نوع سازمان و صنعتی که در آن کار می‌کنید، طیف گسترده‌ای از وظایف را انجام خواهید داد. برخی از رایج‌ترین وظایف مدیر منابع انسانی عبارتند از:

  • استخدام، مصاحبه و استخدام بهترین کارمند
  • نظارت بر اختلافات و نظارت بر مراحل انضباطی
  • رسیدگی به روابط و مشارکت کارکنان
  • تضمین ایمنی و سلامت در محل کار
  • مدیریت برنامه‌های مزایا و پاداش کارکنان

وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟

نقش مدیر منابع انسانی تا حد زیادی به اندازه شرکت بستگی دارد. در برخی از شرکت‌های کوچک‌تر، شما ممکن است به‌عنوان یک متخصص منابع انسانی خدمت کنید و بر کل حوزه منابع انسانی نظارت داشته باشید. در شرکت‌های دیگر، ممکن است بیش از یک مدیر منابع انسانی در این بخش وجود داشته باشد که هرکدام تخصص خاص خود را دارند.

ویژگی‌های مهم مدیر منابع انسانی

انتظارات ارتباطی

مدیران منابع انسانی بدون توجه به مخاطبان، مهارت‌های ارتباطی قوی و به طور مؤثر با طیف وسیعی از افراد، مدیران اجرایی، کارکنان، تامین‌کنندگان، همکاران و متقاضیان تعامل دارند. یکی از ویژگی‌های مدیر منابع انسانی این است که باید بدون در نظر گرفتن مخاطب، با او ارتباط درست داشته باشد. یکی دیگر از عناصر مهم مدیر منابع انسانی گوش‌دادن است که مهم‌ترین جنبه ارتباط به شمار می‌رود. نظرات کارکنان در مورد محل کار باید به همان اندازه مورد توجه و احترام جدی قرار گیرد که سخنان مدیران ارشد در مورد استراتژی و هدف سازمانی اهمیت دارد.

[irp posts=”9775″ name=”هدف سازمانی چیست و چه تاثیری بر رشد سازمان دارد؟”]

قاطعیت و شفقت مدیر

قاطعیت، دیگر ویژگی مدیر منابع انسانی است که اهمیت آن بر همه آشکار است. احتمالا اخراج کارمندان، کم علاقه‌ترین کار مدیر منابع انسانی است، اما او باید بین حرفه‌ای بودن و دلسوزی تعادل ایجاد کند تا به بهترین شکل ممکن، خاتمه دادن کار کارمندان را انجام دهد. کارمندانی که اطلاعات مربوط به مسائل پزشکی‌شان که نیازمند انواع مرخصی یا نیاز به بحث در مورد موضوعات حساس است مانند شکایت در مورد آزار و اذیت در محل کار را با مدیر منابع انسانی به اشتراک می‌گذارند، باید مورد همدلی او قرار گیرند.

صداقت در منابع انسانی

وظایف منابع انسانی ممکن است گاهی‌اوقات بسیار مشکل و پیچیده شود، بنابراین، رفتار یک مدیر منابع انسانی باید شامل یکپارچگی باشد. مدیران منابع انسانی برای حفظ فرصت‌های شغلی برابر روی صداقت خود حساب می‌کنند. علاوه‌بر این، مدیران منابع انسانی به داده‌های استخدامی، استراتژی سازمانی و اطلاعات اختصاصی شرکت دسترسی دارند و برای حفظ محرمانگی شدید به احساس صداقت خود وابسته هستند.

[irp posts=”11060″ ]

مدیر منابع انسانی به عنوان رئیس بخش پرسنل یا منابع انسانی، باید صداقت خود را نشان دهد. صداقت و صراحت از ویژگی‌های یک مدیر منابع انسانی خوب است. کارمندان هیچ وقت نمی‌توانند در صداقت مدیر پرسنل شک کنند.

ویژگی‌های مهم مدیر منابع انسانی

مهارت‌های مدیر منابع انسانی

علاوه‌بر درک رفتار انسانی، یک ویژگی‌ مدیر منابع انسانی که اهمیت زیادی دارد، مهارت‌های اوست. به‌عنوان مثال، یک مدیر منابع انسانی که متعهد به آموزش و توسعه برای کارکنان شرکت است، یک مثال می‌زند و ارزش بهبود مهارت‌های کارکنان موجود را به سایر کارکنان بخش نشان می‌دهد. مدیران منابع انسانی همچنین زمانی که به قوانین رفتاری سازمان در رفتار با احترام با کارکنان پایبند هستند، الگوی بقیه کارمندان می‌شوند.

تصمیمات سریع

مدیر منابع انسانی، باید توانایی تصمیم‌گیری سریع داشته باشد. بیایید فرض کنیم که بین یک مافوق و یک کارمند در سازمان تعارض وجود دارد. وقتی مدیر منابع انسانی سعی می‌کند میانجی‌گری کند و به تعارض پایان دهد، ممکن است مجبور شود تصمیمات سریع بگیرد. او باید از نظر ذهنی هوشیار باشد و نتیجه عمل خود را پیش‌بینی کند. این ویژگی مدیر منابع انسانی در لحظات بحرانی بسیار مفید خواهد بود.

صبر

صبوربودن یکی ویژگی مدیر منابع انسانی است که نادیده گرفته می‌شود. او باید به‌شدت صبور باشد و به راحتی عصبانی نشود. هنگام برخورد با کارمندان، شنونده خوبی بودن مهم است، به خصوص زمانی که یک کارمند نگرانی‌های خود را بیان می‌کند. مهارت‌های خوب گوش دادن نیاز به صبر زیادی دارد.

علاوه‌بر این، از آن‌جایی که کارمندان تمایل دارند در مورد مشکلات خود با مدیر منابع انسانی صحبت کنند، ممکن است دچار آشفتگی و توهین کلامی شوند. در چنین شرایطی، ضروری است که مدیر منابع انسانی خونسردی خود را حفظ و اوضاع را کنترل کند.

دانش

دانش خود ادراک پایه و اساس هوش هیجانی است. این مهارتی است که 90 درصد از موفق‌ترین رهبران به وفور از آن برخوردارند. رهبران بزرگ منابع انسانی از ویژگی‌های شخصیتی خود، سبک رهبری و تأثیر آن‌ها بر دیگران و سازمان بسیار آگاه هستند. آن‌ها همچنین تصویر واضح و دقیقی از نقاط قوت و ضعف خود دارند. مرور مداوم و خود روشنگری، آن‌ها را قادر می‌سازد تا از نقاط قوت خود استفاده و نقاط ضعف‌شان را جبران کنند. رهبران بزرگ، باید تبعیض قائل نشوند و با بی‌طرفی با مسائل برخورد ‌کنند.

اشتیاق

در تمام سطوح سازمان، زمانی که متخصصان منابع انسانی علاقه واقعی یا اشتیاق بی‌امان به موضوع دارند، همه‌چیز حل می‌شود. متخصصان بزرگ منابع انسانی نسبت به کاری که انجام می‌دهند، افراد و ارزش‌های شرکتی که برای توسعه آن تلاش می‌کنند، پرشور هستند. برای مدیران ارشد منابع انسانی، کار آن‌ها فقط یافتن استعداد مناسب نیست. اشتیاق به ارتقاء و توسعه کارمندان در مراحل مختلف، دادن آنچه می‌خواهند به آن‌ها، داشتن حس رفتار انسانی، همه مهارت‌هایی هستند که مدیران منابع انسانی کسب می‌کنند.

مهارت‌های مدیر منابع انسانی همدلی

همدلی و دلسوزی در قلب ویژگی‌های مدیریت منابع انسانی قرار دارد. همدلی یک ویژگی اساسی برای ایجاد روابط موفق و پیوندهای انسانی است. برای هر مشکلی که در شرکت رخ می‌دهد، کارشناسان منابع انسانی باید صبور باشند تا آن را به طور کلی درک کنند. همدلی به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند قبل از نتیجه‌گیری سریع یا پیشنهاد راه‌حل، به حرف‌های کارکنان با دقت گوش دهند. متخصصان منابع انسانی موفق سعی می‌کنند با قرار دادن خود به جای دیگران از منظری خنثی، افراد را درک کنند.

 فروتنی

متخصصان منابع انسانی با رشد سریع افراد بزرگی هستند که به ایجاد روابط عمیق با هم‌نوعان خود اعتقاد دارند. آن‌ها در مورد عملکرد و مشخصات خود بسیار متواضع هستند، به همین دلیل است که سزاوار احترام زیادی در شرکت هستند. مدیران منابع انسانی موفق، نفس خود را کنترل می‌کنند و هرگز اجازه نمی‌دهند نظرات، قضاوت‌ها یا تجربیات شخصی‌شان ذهن‌شان را مختل کند. آن‌ها همیشه برای دیگران وقت دارند و فضای باز و امنی را ارائه می‌دهند که دیگران بتوانند وارد آن شوند و مشکلات خود را در میان بگذارند.

 الهام‌بخشی

مدیران ارشد منابع انسانی نمونه‌های برتری از شخصیت و استانداردها را تعیین می‌کنند که بقیه از آن‌ها پیروی خواهند کرد. آن‌ها واقعا با قدرت، اعتماد، حسن نیت و تلاش خود به دیگران الهام می‌بخشند. آن‌ها اهمیت فرهنگ مثبت در محل کار را درک می‌کنند و بنابراین همیشه از درگیر شدن در سیاست اداری یا شایعات دور و در عین حال از رفتار ناخواسته و یا عدم مهارت حرفه‌ای بی‌اطلاع هستند، بنابراین می‌توانند اقدامات سخت‌گیرانه‌ای انجام دهند.

آن‌ها دائما به افراد اطراف خود برای دستیابی به استانداردهای بالاتر الهام می‌بخشند. رهبران بزرگ دانش خود را با تیم‌های خود به اشتراک می‌گذارند و به آن‌ها هر فرصتی را می‌دهند تا رهبر شوند.

[irp posts=”8586″ name=”آشنایی با مدل‌های مدیریت منابع انسانی در سازمان‌ها”]

 مسئولیت‌پذیری

یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های مدیر منابع انسانی این است که اگر مشکلی پیش بیاید، خود را سرزنش نمی‌کنند. آن‌ها مسئولیت کامل هر نوع شکست، چه فردی و چه جمعی را بر عهده می‌گیرند. رهبران منابع انسانی موفق مسئولیت کامل اقدامات خود را بر عهده می‌گیرند و عوامل خارجی را مقصر عواقب آن نمی‌دانند. آن‌ها شرایط را با عزت و احترام می‌پذیرند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا با مثبت‌اندیشی و پشتکار خود، آن‌ها را اصلاح کنند. بهترین رهبران هیچ بهانه‌ای پیدا نمی‌کنند که این ویژگی، آن‌ها را قابل اعتماد می‌کند.

 مسئولیت‌پذیری مدیر منابع انسانی

یادگیری مادام‌العمر

رهبران بزرگ منابع انسانی هرگز از یادگیری و شبکه‌سازی برای به روز نگه داشتن مهارت‌های خود دست نمی‌کشند. آن‌ها تلاش می‌کنند تا در جریان آخرین تحولات قرار بگیرند؛ چرا که این کار را برای رقابتی بودن انجام نمی‌دهند، بلکه به این دلیل انجام می‌دهند که مشتاق یافتن بهترین‌ راه‌ها برای همسویی با اهداف تجاری خود هستند. آن‌ها همیشه در خط مقدم آخرین روندها، محصولات و فناوری‌های مردم هستند و ابزارهای مختلفی دارند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا خود را آموزش دهند و بیشتر بیاموزند. آن‌ها همواره در تلاشند تا راه‌هایی برای بهبود وضعیت خود بیابند.

حس شوخ‌طبعی

یک ویژگی مدیر منابع انسانی، مثبت‌اندیشی است. مدیران خوب، می‌دانند چگونه خوب بخندند. واکنش مدیران به ویژه در شرایط سخت همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. آن‌ها باید بتوانند بخندند زیرا هرگز نباید با ترش‌رویی کارمندان خود را از دست بدهند. اگر مدیران، آرام باشند و فرهنگ شوخ‌طبعی و بحث شخصی را در محل کار ترویج دهند، می‌توان با بحران‌های بزرگ‌تر به راحتی مقابله کرد.

جمع‌بندی

مدیر منابع انسانی کسی است که بر عملکردهای اداری و سازمانی یک شرکت یا کسب و کار نظارت دارد. مدیر معمولا ریاست بخش منابع انسانی را بر عهده دارد و نقش مهمی را به عنوان پل ارتباطی بین مدیریت و کارکنان ایفا می‌کند. مدیران منابع انسانی تقریبا در هر صنعتی کار می‌کنند. تا زمانی که یک شرکت کارکنانی دارد، معمولا به یک مدیر منابع انسانی برای نظارت بر استخدام، آموزش و سازماندهی و توسعه فرهنگ شرکت هم نیاز دارد.

Leave a comment

مشاهده
درگ