Skip links
منابع انسانی داده محور

منابع انسانی داده محور یا (Data-driven HR) چیست؟

منابع انسانی داده محور از جنبه‌های کلیدی هر سازمان است که آن‌ها را قادر می‌سازد افراد با مهارت و با استعداد را جذب و پرورش دهد. برای موفقیت هر کسب‌وکاری داده محوری در منابع انسانی بسیار ضروری است و منابع انسانی هوشمند و مبتنی بر داده، باعث می‌شود تیم‌های منابع انسانی بهترین خدمات را دریافت کنند. در ادامه با معرفی منابع انسانی داده محور همراه ما باشید.

مفهوم منابع انسانی داده محور

داده محوری در منابع انسانی یا منابع انسانی هوشمند، استفاده از داده‌ها را به روشی هوشمندانه جمع‌بندی و استخراج می‌کند. در نتیجه نه تنها عملکرد افراد درون سازمان را بهبود می‌بخشد بلکه برای موفقیت کلی سازمان نیز بسیار مؤثر است. داده‌ها در مورد منابع انسانی و درک بهتر و ارزیابی تأثیر تجاری افراد به تیم‌های منابع انسانی بسیار کمک می‌کند. همچنین مدیریت منابع انسانی داده محور به تصمیم‌گیری رهبری در امور مربوط به افراد بسیار مؤثر است.

[irp posts=”8586″ ]

فرآیندها و عملیات منابع انسانی کارآمدتر و مؤثرتر خواهد بود و رفاه و اثربخشی کلی افراد را بهبود می‌بخشد. داده محوری در منابع انسانی بر توانایی یک شرکت برای دستیابی به اهداف استراتژیک خود اثربخشی بسیاری دارد. با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوط به کارمندان متخصصان منابع انسانی می‌توانند در مورد انگیزه پیوستن آن‌ها به شرکت و دلایل خوشحالی و درگیر نگه داشتن کارمندان اطلاعات کسب کنند. داشتن این اطلاعات متخصصان منابع انسانی را قادر می‌سازد تصمیمات آگاهانه‌تری برای حفظ و رضایت کارکنان بگیرند.

مفهوم منابع انسانی داده محور

آموزش داده محور و نحوه استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های منابع انسانی

برای استفاده مؤثر از داده‌ها در تجزیه‌ و تحلیل منابع انسانی توجه به چند نکته بسیار ضروری است. در ابتدا باید تا حد امکان اطلاعات بیشتری در مورد کارمندان خود به دست آورید. مصاحبه‌های انجام شده تا نظرسنجی‌ها و اطلاعات جمعیت شناختی همه اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. با داشتن این اطلاعات قدم بعدی سازماندهی‌کردن این اطلاعات است تا بتوان به راحتی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد. این مرحله که به معنای ایجاد پایگاه داده یا فایل‌های صفحه گسترده است تمامی اطلاعات مربوط را شامل می‌شود. در نهایت شما باید داده‌ها را از طریق جست‌وجوی الگوها و روندها تجزیه و تحلیل کنید.

مدیریت منابع انسانی داده محور می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد منابع انسانی بسیار کمک کند. با استفاده از قدرت داده‌ها، تصمیم‌گیری در مورد استراتژی افراد آگاهانه‌تر خواهد بود. داده‌ها در جهت استخدام، حفظ تا یادگیری و توسعه کارمندان و سازمان بسیار مؤثر است و در مورد این‌که چه چیزی مفید است و چه چیزی نیست به شیوه‌ای مطمئن‌تر عمل خواهید کرد.

روش‌هایی که در ادامه مقاله به آن‌ها اشاره شده است در استفاده منابع انسانی مبتنی بر داده می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر افراد کمک کند.

  • بهبود تلاش‌های استخدام

استخدام یکی از مهم‌ترین وظایف منابع انسانی و در عین حال یکی از پرهزینه‌ترین و زمان برترین موارد به شمار می‌رود. با استفاده از داده محوری در منابع انسانی می‌توانید در زمان و هزینه تلاش‌های استخدامی صرفه‌جویی کنید و برای جذب استعدادهای برتر شانس بیشتری داشته باشید.

تجزیه و تحلیل داده‌های منابع انسانی

  • اهمیت حفظ کارکنان

هنگامی که بهترین گزینه‌ها را استخدام کردی، باید هر کاری که می‌توانید برای حفظ آن‌ها انجام دهید. داده‌ها برای ردیابی نرخ فرسودگی کارکنان و شناسایی مناطق بالقوه استفاده می‌شود. سپس با به‌کارگیری یک استراتژی به طور مستقیم به این مسائل رسیدگی کنید. ابتکارات یادگیری و توسعه را افزایش دهید.

داده‌ها همچنین  برای بهبود برنامه‌های یادگیری و توسعه بسیار کاربردی هستند. با درک این موضوع که کدام برنامه‌های آموزشی مؤثرتر هستند می‌توانید برای برآوردن نیازهای کارکنان خود بهتر عمل کنید و تصمیمات بهتری بگیرید.

  •  افزایش سطح تعامل

برای هر سازمانی مشارکت کارکنان امری ضروری تلقی می‌شود اما اندازه‌گیری آن ممکن است دشوار باشد. داده‌های جمع‌آوری‌شده، سایر نظرسنجی‌ها و  منابع را بررسی کنید تا تصویر واضحی از سطوح تعامل در شرکت به دست آوردید. سپس عواملی که به تعامل بیشتر کارمندان منجر می‌شود را تنظیم کنید.

چگونگی شروع کار با تجزیه و تحلیل منابع انسانی

می‌توانید با یک سؤال ساده شروع کنید، مانند “کدام کارمندان دارای بالاترین پتانسیل برای پیشرفت و رهبری هستند؟” با استفاده از آمار بسیار ساده می‌توان به این سؤال پاسخ داد. کمیت روابط بین توانایی‌های افراد و نتایج سازمانی بسیار مؤثر است و تجزیه و تحلیل می‌تواند به سازمان شما کمک کند تا غیبت، گردش مالی، فرسودگی شغلی، عملکرد و بسیاری موارد دیگر را مورد ارزیابی قرار دهید.

تصور کنید که می‌توانید پیش‌بینی کنید کدام کارمندان به احتمال زیاد شرکت را ترک می‌کنند. این اطلاعات به برنامه‌ریزی بلندمدت برای مدیریت جانشین پروری کمک خواهد کرد. مدیریت منابع انسانی داده محور به نفع برنامه ریزی استراتژیک نیروی کار عمل می‌کند. پس از پرسیدن سؤال مناسب باید داده‌های مناسب را از سیستم‌های مختلف خود انتخاب کنید. سپس این داده‌ها باید ترکیب، پاکسازی و تجزیه‌وتحلیل شوند تا بتوان به بینشی در مورد ادامه کار پرداخت.

هرچند همه بینش‌ها به یک اندازه جالب یا ارزشمند نیستند. به همین دلیل باید مواردی را که در بخش منابع انسانی شما تأثیرگذار هستند را بشناسید. به عنوان مثال اگر کشور شما در حال حاضر در رکود است شما نمی‌توانید روندهای اقتصادی گسترده‌تر را تغییر دهید. با این حال شما می‌توانید بر سبک‌های مدیریتی و سطوح تعامل خود تأثیر بگذارید.

یکی از ابزارهایی که به کمک مدیران در این روش می‌آیند و فرایند را تسریع می کند دستگاه حضور و غیاب است. همچنین استفاده از این دستگاه باعث افزایش نظم در سازمان و کاهش زمان نظارت نیز می شود.

آینده منابع انسانی داده محور

آینده منابع انسانی داده محور

امروزه رهبران منابع انسانی برای ایجاد تحول دیجیتال در سازمان خود باید نقش مهمی را ایفا کنند. یکپارچه سازی داده‌ها بسیار مهم است و داده محوری در منابع انسانی می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی (AI) به کسب و کارها بسیار کمک کند. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی کار می‌کند و عملکردهای شناختی انسان‌ها را شبیه سازی می‌کند. این داده‌ها با تبدیل‌شدن به الگوریتم‌هایی پیش‌بینی می‌کند یک انسان واقعاً در هر موقعیتی چه کاری انجام می‌دهد. در آینده استفاده از هوش مصنوعی در شیوه‌های منابع انسانی (HR) به سازمان‌ها کمک می‌کند. برای کمک به تیم‌های منابع انسانی و مدیریت در تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر تحلیل‌های پیش‌بینی‌کننده‌ای انجام دهند.

[irp posts=”8406″ ]

جذب و حفظ نیروی انسانی با عملکرد بالا، متنوع و متعهدبودن از اهداف اصلی مدیریت منابع انسانی داده محور است. بخش‌های منابع انسانی برای دستیابی به این امر باید از فناوری‌های مقیاس‌پذیر هوش مصنوعی استفاده کنند و وظایف دستی را به حداقل برسانند. شرکت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی یکنواختی این نوع وظایف را کاهش داده و از طریق انتقال اطلاعات به پلت‌فرم‌های دیجیتال می‌توانند حجم عظیمی از داده‌ها را جمع‌آوری کنند. با استفاده از مدل‌ها و داشبوردها پشتیبانی از کارمندان بسیار کارآمدتر خواهد بود. توانایی تصمیم‌گیری در زمان واقعی بر اساس الگوریتم‌های از پیش نصب شده از مزیت‌های هوش مصنوعی در منابع انسانی است. برای تصمیم‌گیری استراتژیک یک تیم رهبری باید در مورد تیم منابع انسانی آماده‌تر و مجهزتر عمل کند.

تجزیه و تحلیل منابع انسانی چگونه کسب و کار را شکل می‌دهد؟

تجزیه‌وتحلیل داده‌های منابع انسانی ارزش بسیار زیادی برای یک سازمان دارد و شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا تأثیر تجاری سیاست‌های افراد را اندازه‌گیری کنند. با اعمال تحلیل‌های آماری پیچیده، منابع انسانی می‌تواند آینده نیروی کار را پیش‌بینی و تأثیر مالی فعالیت‌های منابع انسانی را اندازه‌گیری کنند.

در تمام جنبه‌های تجارت، به خصوص منابع انسانی داده‌ها به‌طور فزاینده‌ای اهمیت بسیاری دارند. با استفاده از مدیریت منابع انسانی داده محور، می‌توانید در مورد هر جنبه‌ای از استراتژی افراد خود مانند، استخدام، حفظ تا یادگیری و توسعه تصمیمات بهتری بگیرید.

Leave a comment

مشاهده
درگ