Skip links
مدیریت کارمندان بدقلق

مدیریت کارمندان بدقلق | نحوه رفتار با کارمند بدقلق در سازمان‌ها

مدیریت کارمندان بدقلق کار آسانی به نظر نمی‌رسد. به‌عنوان یک مدیر می‌توانید مسئولیت‌های شغلی کارکنان را برای استفاده از نقاط قوت آن‌ها تنظیم کنید. برای مثال، اگر آن‌ها در تخصص فنی عمیقی مهارت دارند، اما در مهارت‌های مدیریتی ضعیف‌تر هستند، سعی کنید از آن‌ها در نقش تخصصی خودشان استفاده کنید. اگر کارمندان احساس ناامنی داشته باشند، به خصوص اگر نقش‌شان در حال تغییر باشد، با این موضوع ممکن است مخالفت کنند.

به‌طور موقت ممکن است شیوه رفتار منفی آن‌ها را نادیده بگیرید، در‌حالی‌که به مرور با شرایط جدید سازگار می‌شوند و بعد از کنار آمدن با این مسائل می‌توانند انتظارات جدید را برآورده کنند. در نظر بگیرید که میزان بردباری و انعطاف‌پذیری کارمند تا چه اندازه است. به عنوان یک مدیر رفتارهای منفی را کاملا نادیده نگیرید و اجازه ندهید که مشکلات خیلی طولانی شود.

مدیریت کارمند لجباز که به‌طور مداوم مخالف همه چیز هستند، بسیار دشوار است. آن‌ها به‌طور دائم بحث می‌کنند و بازخوردها را نادیده می‌گیرند. از دستورالعمل‌هایی که با آن‌ها مخالف است، پیروی نکرده و همچنین در مورد تغییرات و ابتکارات جدید بحث می‌کنند. کارمند با این رفتار، خود را با اعتماد به نفس‌تر نشان می‌دهد و خود را از تغییر، بیزاری از تعارض پیش‌بینی شده یا نگرانی از این که احمق یا بی‌کفایت به نظر برسد، پنهان می‌کند. به‌عنوان اولین راهکار، مسئولیت‌های شغلی را تنظیم کنید تا از نقاط قوت آن‌ها استفاده شود.

مدیریت درست کارمند بدقلق

اگر مدیر، رهبر یا صاحب کسب‌وکار هستید، به روش‌هایی که در زیر به آن‌ها اشاره شده، دقت کنید تا به‌طور مستقیم و عملی بتوانید مشکلات را برطرف کرده و مدیریت کارمندان بدقلق را به عهده بگیرید:

  1. با کارکنان مانند یک ربات رفتار نکنید

“زندگی شخصی خود را در خانه بگذارید” این بیانیه قدیمی و کاملا نادرست است. از کارمندان خود انتظار نداشته باشید که زندگی شخصی خود را پشت در بگذارند و آن را نادیده بگیرند. احساسات کارکنان در کار وحشتناک نیست و جزئی از زندگی آن‌هاست. نمی‌توان انتظار داشت افراد خارج از محل کار، احساسات‌شان را نشان دهند و سپس وقتی به محل کار می‌رسند، به گونه‌ای دیگر مانند یک ربات عمل کنند. اگر کارمندی تحت تأثیر مشکلات شخصی و از عهده کار بر نمی‌آید، بهتر است با او مانند یک انسان رفتار کنید و جویای احوالش شوید.

می‌توانید به‌عنوان یک مدیر از او بپرسید که برای مدیریت و انجام تعهدات کاری خود در حین رسیدگی به مسائل شخصی به چه حمایتی نیاز دارد. اگر به کارمندان کمک کنید تا مشکلات خود را به‌طور موثر برطرف کنند، کسب و کار نیز به بهره‌وری خواهد رسید.

  1. برای مدیریت کارمند لجباز از آن‌ها بپرسید که رضایت شغلی چیست و چه چیزی آن‌ها را در محل کار خوشحال میکند، سپس سعی کنید آن را برآورده کنید.

هر کارمندی ارزش‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد، بنابراین عوامل رضایت کاری آن‌ها متفاوت خواهد بود. برای مثال برخی به وظایف چالش‌برانگیز و منظم نیاز دارند و برای افراد دیگر تعادل بین کار و زندگی، امری ضروری محسوب می‌شود. بسیاری از کارکنان، پول و ساختار پاداش بسیار مهم است و برخی به آموزش یا راهنمایی بیشتری نیاز دارند.

یکی از ابزارهایی که در این زمینه به مذیران کمک می‌کند، اپلیکیشن حضور و غیاب است.

  1. برای مدیریت کارمند مشکلساز اجازه دهید، نقطه نظر خود را بیان کند و نه فقط زمانی که میخواهید آن را بشنوید.

برای بازخورد یا ایده گوشی برای شنیدن داشته باشید که در غیر این صورت با نارضایتی مواجهه خواهید شد. این موضوع که یک کارمند فکر کند کسب و کار اهمیتی ندارد و نظرات آن‌ها اصلا مهم نیست و یا چه درخواستی دارند، برای یک شرکت نتایج خوبی را به دنبال نخواهد داشت. خواه کارمندان معتقد باشند که فرآیند تغییر از قبل تعیین شده و مشاوره فقط یک روال معلوم است، یا این که کارکنان از فرآیند یک طرفه بررسی عملکرد از بالا به پایین خسته شده‌اند، همه مردم نیاز دارند که شنیده شوند.

مدیریت کارمند بدقلق

در واقع، این موضوع تنها به کار یا تجارت ارتباط ندارد، طبیعت انسان ایجاب می‌کند که مورد توجه قرار گیرد. اجازه دادن به کارمندان برای اظهار نظر، نشان می‌دهد که به آن‌ها احترام می‌گذارید و می‌تواند در مدیریت کارمند بدقلق به شما کمک کند.

  1. آنچه را که به آن متعهد هستید، انجام دهید.

سعی کنید اعتمادی که بین شما و کارمندتان وجود دارد را حفظ کنید. صداقت و اصالت امر بسیار مهمی به شمار می‌روند. اگر کارمندان‌تان به شما اعتماد نداشته باشند، هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد کرد. اگر نمی‌توانید به قول خود در مورد وعده‌هایی که به کارمندان خود هنگام استخدام داده‌اید، یا وعده‌هایی که در طول دوره کسب‌وکار به آن‌ها می‌دهید، عمل کنید، مانند: افزایش دستمزد، بررسی حقوق، آموزش تا ارتقاء، یا مرخصی‌های بیشتر، می‌توانید صادقانه با کارمند خود این مشکل را مطرح کنید. وظیفه شما این است که در انجام تعهدتان کوتاهی نکنید و سعی داشته باشید آن را برطرف کنید.

  1. رفتاری فراتر از سرزنش داشته باشید.

به عنوان صاحب کسب و کار، مدیریت کارکنان بدقلق می‌تواند یک چالش جدی باشد. توجه داشته باشید هر کاری که انجام می‌دهید و می‌گویید توسط کارمندان دیده و شنیده می‌شود. کارمندان، تفاوت‌های ظریف و تنش را درک کرده و تغییرات را پیش‌بینی می‌کنند. آن‌ها متوجه هستند چه کسانی در میان کارمندان مورد علاقه مدیریت است و چه کسی نیست. بنابراین در 80٪ مواقع رفتاری فراتر از سرزنش دارند و 20٪ از افراد آگاهانه قضاوت ضعیفی از خود نشان می‌دهند.

کارمندان مانند هر خانواده کاری شبکه‌های مؤثری برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و مراقبت از یکدیگر دارند. اگرچه مانند تیم‌های مدیریتی جلسات رسمی نیست، اما با این وجود، مکالمات در راهروها و اتاق‌های ناهار، فرصت‌های ضروری کارمندان برای بحث در مورد بینش‌هایی در مورد نحوه رفتار کسب‌وکار و مدیریت هستند.

  1. کارمندان خود را ببینید.

هیچ چیز بدتر از کار کردن در محیطی نیست که هیچ‌کس متوجه حضور شما نشود. برای مدیریت کارمند بدقلق به آن‌ها احساس ارزشمند بودن بدهید و به آن‌ها نشان دهید که حضورشان، ارزشمند است و آن‌ها را تصدیق کنید و بخاطر ثبت حضور فعال‌شان در اپلیکیشن‌های حضور و غیاب آن‌ها را تشویق کنید.

[irp posts=”10293″ name=”تفاوت مدیریت و ریاست | مدیر هستید یا رئیس؟”]

  1. به یاد داشته باشید که مدیران/رهبران در نهایت تنها کسانی هستند که کارمندان را برای کار تشویق میکنند.

سیاست‌ها و خدمات یک محیط سالم کاری نمی‌تواند بیشتر افراد را رها ‌کند. با مدیریت کارکنان بدقلق، آن‌ها را برای داشتن رضایت شغلی تشویق کنید. کسب و کارها از نبوغ مردم ایجاد شده و آن‌ها از این طریق به جهان تحویل داده می‌شوند.

شما می‌توانید محل کار را با کمبود مزایای کارمند و نرخ دستمزد کمتر به بدترین محیط کاری تبدیل کنید، ولی اگر کارمندان توسط یک مدیر کاریزماتیک و توانا که واقعا به آن اهمیت می‌دهد مشغول به کار شوند، ممکن است همچنان رضایت شغلی را تجربه کنند. شما می‌توانید با مزایای عالی و نرخ دستمزد بالاتر از بازار و همچنین داشتن صداقت، بهترین عملکرد را نه تنها برای همه کارکنان بلکه برای مدیریت کارمند مشکل‌ساز نیز داشته باشید.

 انواع کارمند بدقلق در سازمان‌ها

 انواع کارمند بدقلق در سازمانها

احتمالا در محل کار با نوعی رفتار بی‌ادبانه مواجه شده‌اید. گاهی آنچه به معنای بی‌ادبی است، توسط قوانین محل کار خاص کنترل شده و یا صرفا به معنای “ادب” در جامعه در نظر گرفته می‌شود.

نمونه‌هایی از رفتارهای نسبتا جزئی تا شدیدتر برخی کارمندان بدقلق به شکل زیر است:

  • کارمند تنبل

کارمند تنبل در اشکال مختلف همه کارها را به تعویق می‌اندازد. آن‌ها را اساسا هر جایی غیر از میز کارشان می‌توانید پیدا کنید. اغلب در حال صحبت کردن با افراد زیادی در اطراف دفتر هستند، خود را با موبایل مشغول می‌کنند و برای درست کردن یک دور قهوه دیگر، مدام به آشپزخانه می‌روند. برای مدیریت این کارکنان بدقلق باید روی نظر خود محکم بمانید و کارمند تنبل را به سمت وظایف مناسب هدایت کنید و راه‌های افزایش کیفیت کار را به او آموزش دهید و مطمئن شوید که به طور منظم، پیشرفت آن‌ها را بررسی می‌کنید.

[irp posts=”10364″ name=”با دلایل کم‌کاری کارمندان در سازمان‌ها آشنا شوید!”]

  • بیش از حد جاه طلب

کارمندانی سعی می‌کنند با بازجویی متقابل از شما، زیر سوال بردن دستورالعمل‌ها و گاهی اوقات با رفتن آشکار به جای شما، اقتدارتان را تضعیف کنند. این کارمندان به اطمینان دائمی نیاز داشته تا بتوانند احساس ارزشمندی کنند. این رفتار ممکن است آزاردهنده باشد اما می‌توان آن‌ها را کنترل کرد. برای مدیریت کارمند بدقلق به این شکل، سعی کنید از او قدردانی کنید.

  • کارمند بدبین

این کارمند هرگز لبخند نمی‌زند. حتی زمانی که روز تمام شده و زمان رفتن به خانه است. آن‌ها تنها فردی در دفتر هستند که نمی‌خواهند برای نوشیدنی بعد از کار یا ناهار تیمی بیایند. در صحبت‌های اداری مشارکت ندارند، مگر این که صرفا برای گفتن چیزی منفی باشد. سایر کارمندان از تلاش برای گنجاندن آن‌ها در کارها دست کشیده‌اند و نگرش‌شان مسری به نظر می‌رسد.

هیچ مدیری دوست ندارد کسی را ناراضی ببیند. بدبین‌ها به سادگی بدخلق هستند، اما ممکن است به طور بالقوه ناراضی باشند و یا به خاطر مشکلات شخصی دچار استرس شوند. بهترین راه برای برخورد با کارمندان بدبین، این است که از آن‌ها حمایت کنید و یا گاهی اوقات با آن‌ها وارد گفتگو شوید.

  • کارکنان دراماتیک

این‌ها کارمندانی هستند که دائما احساس می‌کنند روزشان موفق نبوده است، مگر این که چند قطره اشک، کمی فریاد و یک یا دو خیانت جدید را مطرح کنند. اگر هیچ درام واقعی رخ نداده باشد، آن‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند تا برخی را اختراع کنند. آن‌ها معمولا با عصبانیت در اتاق قدم می‌زنند یا یکی از عبارات جالبی را که خودشان ساخته‌اند مثل «چرا دارم همه کارها را انجام می‌دهم»، «شنیده‌ای چه اتفاقی افتاده است؟» را بیان می‌کنند. برای مدیریت کارمند دراماتیک، بهترین رویکرد این است که به آن‌ها یادآوری کنید که محل کار جایی برای شایعات یا نمایش‌های غیرضروری نیست و از آن‌ها بخواهید تا آنجا که ممکن است، اصول حرفه‌ای را رعایت کنند.

  • ایجاد اختلال در دیگران

هر فعالیتی که باعث بر هم زدن محیط کار شده و حواس افراد را از انجام کارهایشان منحرف کند، می‌تواند رفتاری بی‌ادبانه تلقی شود. برای مثال: مدام سوال پرسیدن از همکارها، دخالت بیش از حد در کار دیگران، با صدای بلند صحبت کردن یا حتی فرستادن جوک‌ها و سایر پیام‌های غیرمرتبط تجاری به طور مداوم و از طریق ایمیل برای همکاران، اصلا اخلاقی نیست.

  • اخلاق ضعیف

بی‌ادبی در محل کار مانند تشکر نکردن از یک همکار به خاطر کمکش در پروژه یا استفاده نکردن از واژه “لطفا” هنگام درخواست لطف یا کمک در یک کار، شما را در وضعیت نامناسبی قرار می‌دهد. برای تکمیل یک کار خاص گاهی باید گروهی کار کرد و داشتن آداب بد ممکن است کار را برای اعضای تیم دشوارتر کند.

  • عدم احوالپرسی یا تصدیق

در محیط‌های کاری نادیده گرفتن کارگران و عدم پذیرش درست حضور دیگری، معمولا نشانه بی‌ادبی است و در مدیریت کارمند مشکل‌ساز باید به آن توجه کرد. برای احوال‌پرسی حداقل باید تماس چشمی برقرار کنید و لبخند بزنید، همراه با یک «سلام» یا «صبح بخیر».

مدیریت کارمند بدقلق در سازمان‌

  • توجه به برخی جزئیات

برخی از کارمندان هنگام اتمام یک قهوه جوش آن را مجددا پر نمی‌کنند و یا هنگام استفاده از آخرین کاغذ، دستگاه کپی را رها کرده یا پس از استفاده از آخرین کالا، لوازم جدید را سفارش نمی‌دهند. این رفتار نه تنها همکاران شما را متحمل کار بیشتری می‌کند، بلکه نشان‌دهنده عدم توجه به دیگران است. اگر این رفتار در مورد شما صادق است، در مورد رفتارهای بی‌ادبانه در محل کار مقصر هستید.

  • زبان خام

در بسیاری از محیط‌های کاری، استفاده از کلمات نفرین‌آمیز یا گفتن جوک‌های رکیک رفتاری بی‌ادبانه محسوب می‌شود. همچنین ممکن است توسط برخی از کارکنان توهین‌آمیز تلقی شده و منجر به اقدامات انضباطی شود. به عنوان یک مدیر باید در مورد مدیریت کارمند بدقلق مداخله کرده و مشکل را برطرف کنید. استفاده از زبان رکیک در محل کار مجاز نیست، حتی اگر فکر می‌کنید هیچ کس در محل کار شما را آزرده نمی‌کند.

  • عبور از خط قرمز

رفتار بی‌ادبانه در برخی موارد، می‌تواند از مرز عبور کند و به چیزی بسیار جدی‌تر تبدیل شود. به عنوان مثال می‌توان به آزار کلامی شامل اظهارات تحقیرآمیز به کارمند دیگر، آزار و اذیت جنسی که شامل اقداماتی مانند ایجاد پیشنهادات یا اظهارنظرهای ناخواسته است، اشاره کرد.

اگر فردی در محل کار قصد داشته باشد صدمه جسمي به کسی وارد كند، برای مدیریت او نیاز به تحقیقات داخلی برای جلوگیری از تشدید بیشتر است. اگر وقایع به اندازه کافی شدید باشد، ممکن است به دنبال دخالت مجری قانون نیز باشید.

Leave a comment

مشاهده
درگ